Dom föds - dom dör...

#1 - 6 december 2005 11:52
Igår var jag deppig för att flera fiskar dött inom någon dag (känns fortfarande tråkigt, förståss) [:(] .
Idag har guppyhonan ynglat igen:) ! Tänkte innan att den här gången ska "djungelns lag" få råda...! Förra gången tillbringade jag två dagar (från och till) och jagade yngel.

Men vem tror ni sitter framför akvariet för att rädda de stackars oskyldiga liven? Just det, undertecknad :D !!! Blödig så det förslår!
Men var ska man göra av alla söta guppysar??? :confused:

Men kul var det att de kom! [:-64]
#2 - 6 december 2005 12:16
Det var tråkigt att läsa om din otur, det är alltid trist när fiskarna dör oavsett anledning. Hoppas du kommer till rätta med "felet".

När vi började med akvarium för ca 3 år sen dog en del, men inte akut på samma gång, utan då och då. Sen fick vi klart för oss att man ska byta vatten oftare och mer vatten OCH att mata mindre!
Efter den omläggningen slutade dom att dö och det var en glädje att se dem leva och må mycket bättre.

Jag känner igen mej betr guppyyngel! Man undrar var man ska göra av dem, men ändå vill man rädda dem och sitter där med håven. Ganska lustigt egentligen.
Skönt att höra att man inte är den enda galningen!
Jag gjorde så med en del yngel att jag frågade min handlare om han ville ta emot dem. Det ville han så vi gjorde ett byte, jag fick nån pryl och han några guppys.

Lycka till i forrtsättningen
Svea
#3 - 6 december 2005 12:38
Svea: Skönt höra inte bara jag är så blödig när det gäller yngel. Har sett en del kommentarer att de ger ynglen som mat till sina större fiskar osv! Jag rös när jag såg en kejsartetra tugga sönder ett pyttigt litet yngel idag...!
Men man kan förståss inte rädda alla, det blir alldeles för många...
Ska höra med bekanta med akvarie och med zoo-butiken om de vill ha några! Bra förslag!

Ska också sköta vattenbyten bättre, och mindre mat! Är säkert för generös med maten (missriktad välmening!).
#4 - 6 december 2005 15:35
När det gäller mata med yngel, så får jag erkänna att jag gjort det en gång. Det var så många så det kryllade. Men dom är så snabba så det gick inget vidare. Tänk på att i naturen går det till så, då behöver du inte ha mardrömmar!

Om du frågar i butiken så bör nog ynglen växa till sej lite, jag tror inte dom vill föda upp dem till rätt försäljningsstorlek.
#5 - 6 december 2005 15:45
Jag lät faktiskt några vara kvar att klara sig själva...:o
Det är nog ett 10-tal nyfödda småttingar i yngelakvariet nu + deras månadsgamla storasyskon!

Tänkte kanske lämna dem när man ser vilket kön de har och hur de kommer att se ut.

Jag kommer väl kanske inte ha mardrömmar, Svea, men det såg inte så trevligt ut när Kejsartetran tuggade sönder ynglen. Spottade ut och tog in igen... [:O]
Men det är ju som du säger "naturens gång"...
#6 - 6 december 2005 15:54
Jaha du, det var inte kul. Jag har sett det som hastigast en gång. Det var en guppyhane som fått växa till sej i eget akvarium och var rätt stor. Den strök med direkt när ciklidhonan fick syn på den. Synd när man pysslat med dom ett tag.

Guppyhanens färglada svajande stjärt är väl lockande för vissa fiskar. Guppyn är väl inte så snabb kanske. Guppyhanen som gått där hela tiden får dock vara ifred.
#7 - 6 december 2005 17:26
jag antar att ja inte är så blödig, jag använder guppysarna som mat till mina nya ctenopomor, morsan klagar som vanligt medans ja sitter ä ler framför karet.
#8 - 6 december 2005 17:36
Kanske om man ordnar i karet så att det finns gottt om gömställen. Så har man en ständig tillgång till levandefoder.
#9 - 6 december 2005 17:51
jo men ska skaffa ett litet kar för guppy odling :D.
#10 - 6 december 2005 19:21
Fy, vad ni är grymma[xx(] !
Men å andra sidan får jag nog bli lite tuffare om jag inte måste skaffa ett 1.000-liters med bara guppisar...[:-145] [:-145] [:-145]

Var lite tuffare idag när jag lämnade kvar några stackare.
#11 - 6 december 2005 20:33
det är bra birgitta ;).

jag var också lite skeptisk när jag matade minna ctenopomor första gången med yngel (igår). och blev mycket nöjd när deras beteende framgick tydligare och dom blev aktivare. innan dess hadde jag testat mata dom lite med flingfoder och mygglarver men dom var inte så förtjusta och dom var inte i närheten av aktiva som dom är nu. jag tycker om man har fiskar av modell större (10cm+) och dom kan ta animalisk föda är det en självklarhet.
#12 - 7 december 2005 03:01
Det är synd att du bor i Motala, annars hade jag gärna tagit emot dom. Min kamphane har mördat alla mina guppies förutom en, nu får han flytta till eget akvarium!!

Mvh /Malin
#13 - 7 december 2005 09:49
[QUOTE=Jazzo]Det är synd att du bor i Motala, annars hade jag gärna tagit emot dom. Min kamphane har mördat alla mina guppies förutom en, nu får han flytta till eget akvarium!!

Mvh /Malin[/QUOTE]

Det var ju synd! Jag ska inte ner till Skåne (Bjärred och Malmö) förrän i maj...

Varför finns aldrig fiskarna man vill ha där man själv är? Endlers guppy finns utannonserade här för andra gången, i Göteborg!

Men du kanske kan åka till Göteborg och hämta några, om du nu vill ha Endlers.
#14 - 7 december 2005 14:05
finns ju många bra akvarieaffärer som kan ta hem fiskar man vill ha. med lite tur har dom tillochmed visningskar och alla fiskar dom har där brukar man kunna beställa hem.
#15 - 8 december 2005 02:12
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=Jazzo]Det är synd att du bor i Motala, annars hade jag gärna tagit emot dom. Min kamphane har mördat alla mina guppies förutom en, nu får han flytta till eget akvarium!!

Mvh /Malin[/QUOTE]

Det var ju synd! Jag ska inte ner till Skåne (Bjärred och Malmö) förrän i maj...

Varför finns aldrig fiskarna man vill ha där man själv är? Endlers guppy finns utannonserade här för andra gången, i Göteborg!

Men du kanske kan åka till Göteborg och hämta några, om du nu vill ha Endlers.[/QUOTE]

Aaah, Bjärred är ju "grannbyn" :-D
Ja, Göteborg ska jag ju till nu i jul. Så kanske ska kolla in några fiskaffärer, har dock ingen aning om var de ligger några, men det är ju lätt att leta upp. Frågan är om fiskarna trivs (läs; lever) så länge.. hmm.
Tror du att affärerna är öppna på annandagen? :-D

Ang, Endlers så har jag inte riktigt bestämt mig om vad jag tycker om dom, har iof aldrig sett några i verkligheten. Vanlig mix kan vara fint det med. :)

Det verkar vara ren torka härnere på några fiskar som jag vill/kan ha i mina akvarium som inte är så stora. Fast min lokala butik är rättså bra, lite litet utbud på just sånt som JAG vill ha, men men.
Köpte iaf en Crystal Red räka (skulle köpt fler om budgeten tillåtit) och lite artemiaägg häromdan, det får räcka för stunden. :-)

Over and Out /Jazz
#16 - 8 december 2005 15:34
Syrran höll på att få ett spel då jag gjorde ett överslag och insåg att jag hade 80 st guppies, varav hälften var yngel. Flyttade 21 st till syrrans 200 L kar i förrgår. Idag såg jag hela ett yngel! Hennes sorgmantlar är nog tyvärr ganska mätta. *snyft*
#17 - 9 december 2005 19:23
ASG, levande foder är bästa maten som finns ju! ;).

flera borde testa mata sinna lite större fiskar (10-15 cm) med levande foder.

Annons