Döpa fiskarna

#1 - 22 september 2006 15:56
Tjena..
Jag har letat lite efter folk som döpt sina fiskar, men hittar ingenting om detta, så därför tänkta jag starta en tråd om detta......om det nu går bra!!??
Jag brukar titta på hur mina fiskar beter sig och hur deras personlighet visar sig och därefter döper jag dom.

Jag har 2 st humrar som är är välldigt agresiva och mycket speciella beteenden. Så därför har jag efter 2 av mina gamla chefer döpt dom till Hasse respektive Gunnar. Hasse då som är lite större än andra filk heter då givetvis den stora av dom, å den mindre som är mer agressiv har fått det ärorika namnet Gunnar he he he, Båda mina gamla chefer vet om detta å har inte kommenterat detta mer än att bara gått därifrån he he he.
Jag har ca 30 fisk och har faktiskt lyckats döpa en fisk.
Detta är en Acei och han är en lite ättrig fisk som är överallt i akvariet samtidigt "nästan" och retas med allt å alla. så han har fått namnet Ragnvald, detta eftersom mitt gamla Befäl ombord till sjöss är precis likadan. På allt å alla he he he...

Det hade vart kul om ni kanske vill berätta lite om era namn.....eller är det kanske bara jag som orkar hålla på med sånt??

Ha en riktigt trevlig helg
//Michael N
#2 - 22 september 2006 16:46
#3 - 22 september 2006 16:50
kanske gammal tråd men endå.
jag har döpt min guppy hane till Amor, han är efter honorna HELA tiden, och deseutom är han röd!
#4 - 22 september 2006 16:51
ojj, det var ingen gammal tråd!
#5 - 22 september 2006 16:54
Jaha....där ser man.

Inte mycket att göra he he he

Ha det gött
//Michael N
#6 - 22 september 2006 17:32
Äh, jag tycker att vi fortsätter i den här tråden.

Jag har en afrikansk filterräka som heter Holger. Jag har ingen riktigt bra anledning till det förutom att han passar i det. :p
Jo, och så glasräkorna Gin & Tonic och den som flyttade in efter dom då den var mycket mindre. Den heter Lill-räkan.

Jo sen finns ju min guldancistrus som min man skulle säga nåt om en gång och han kom inte ihåg vad sorten hette så då sa han Laxen för att han är laxfärgad..:D :p
#7 - 22 september 2006 17:32
Jag har namn på de flesta :D

Mina 6 platysar heter Tuppen & Casanova (herrarna), Dottie (prickig), Musse, Lill-Berta och Sunny (sunset). Den blåa kampisherren Heter Nemo, och clownplecon Bullen - för han ÄR som en bulle och lika klumpig :D
Det var alla i mitt 62 - liters :)

I mitt 115 liters har vi Harry Potter-tema!
Eldtjärten heter Voldemort (voldis) - myyycket passande namn på honom!!!!
De båda ancistrusarna heter Harry & Ron. Neontetrorna är dödsätarna, och fembandsbarberna fick bli Dumbledores arme'....

Jag veeet - vi ÄR fåniga :p
#8 - 22 september 2006 17:54
Hmm, eftersom fiskar inte lyssnar till namn har jag alltid tyckt att det känns onödigt att ge dem namn. Men en kompis har haft en mal som hette Malin och det tyckte jag var kul :D
#9 - 22 september 2006 18:43
batski skrev:
Hmm, eftersom fiskar inte lyssnar till namn har jag alltid tyckt att det känns onödigt att ge dem namn. Men en kompis har haft en mal som hette Malin och det tyckte jag var kul :D

Visst är det onödigt men det är kul om man har barn och vill säga något om vilken fisk det är man pratar om..:D :D
Dessutom så är det kul att hitta på själva namnen.

Jo, jag hade en L001 som hette Malva innan, men hon flyttade hemifrån för hon bodde för trångt här.
#10 - 22 september 2006 22:07
miiaoo skrev:
Jo, jag hade en L001 som hette Malva innan

:D
#11 - 22 september 2006 22:20
Tjena..

Jag har letat lite efter folk som döpt sina fiskar, men hittar ingenting om detta, så därför tänkta jag starta en tråd om detta......om det nu går bra!!??

Jag brukar titta på hur mina fiskar beter sig och hur deras personlighet visar sig och därefter döper jag dom.

Jag har 2 st humrar som är är välldigt agresiva och mycket speciella beteenden. Så därför har jag efter 2 av mina gamla chefer döpt dom till Hasse respektive Gunnar. Hasse då som är lite större än andra filk heter då givetvis den stora av dom, å den mindre som är mer agressiv har fått det ärorika namnet Gunnar he he he, Båda mina gamla chefer vet om detta å har inte kommenterat detta mer än att bara gått därifrån he he he.

Jag har ca 30 fisk och har faktiskt lyckats döpa en fisk.

Detta är en Acei och han är en lite ättrig fisk som är överallt i akvariet samtidigt "nästan" och retas med allt å alla. så han har fått namnet Ragnvald, detta eftersom mitt gamla Befäl ombord till sjöss är precis likadan. På allt å alla he he he...

Det hade vart kul om ni kanske vill berätta lite om era namn.....eller är det kanske bara jag som orkar hålla på med sånt??

Ha en riktigt trevlig helg

//Michael N

Hej!

Vi döpte våran första Gibbecebs till Cleopatra och våran första L260 till Julle.
Sen har jag (Anna) kampfiskahanar dom flesta har bär namn som. Bigarå, Rödvinbär, Smultron, Hallon, Lingon, Kart, Lemon, Körsbär, Odon, Himmel och Daniel.
#12 - 23 september 2006 06:06
Jag har bara namn på en det är min johannihane han är ilsken o ettrig. En gång hade han varit i rejält slagsmål jag trodde inte han skulle klara sig. Han hade blivit biten på ögat och en del av kroppen då fick han namnet Mr Skabb . Idag är han jättefin men fortfarande lika ilsk. Namnet har han fått behålla.
#13 - 23 september 2006 06:52
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Pappa Blå och Mamma Blå heter vårt blåciklidpar, lite givet kanske med tanke på alla yngel vi har simmandes i andra akvarier. Våra slöjisar har alla egna namn; Askungen, Törnrosa, Fiffi, Ellen, Piff och Puff. Sedan har vi en diskus som är väldans dominant, Kung Kaxig. Å så vår egenuppfödda skalar, Rocky (ensam överlevande av 250 syskon, Survivor, gjorde "Eye of the Tiger" till nån Rockyfilm, därav namnet...)[/COLOR][/FONT]
#14 - 23 september 2006 07:46
Hömm, jag har inget namn på nån av dom. Men min lillebrorsa har faktiskt öpt ancistusen till Algon (uttalas Aljonn). Tror inte att han visste att det var en hona då :D
#15 - 23 september 2006 11:52
He he he...

Detta var ju riktigt kul läsa om, Tycker det är riktigt kul å se vad folk döper sina fiskar till. Det är ju sant det som någon påpekade att en fisk lyder ju inte till sitt namn, men jag tror att det hjälper folk i sin omgivning att lättare personlifiera sina fiskar.
Dock kommer problemet sedan iom att man har gett dom ett namn å dom sedan går å dör. Då blir det genast lite jobbigare tyvärr.

Men men.......fortsätt skriv, mycket goa skratt blir det.

Ha en trevlig helg...å du!!!! Pissa aldrig i motvind:D
//Michael N
#16 - 23 september 2006 12:05
Det är ju sant det som någon påpekade att en fisk lyder ju inte till sitt namn, men jag tror att det hjälper folk i sin omgivning att lättare personlifiera sina fiskar.

Ja det är nog som du säger att namnen hjälper oss att se dem som de individer de är. Men det skulle inte bli helt lätt att namge alla i mitt kardinaltetrastim ;)
#17 - 23 september 2006 18:45
Min stora pleco heter Malte:-)
#18 - 23 september 2006 20:13
batski skrev:
Ja det är nog som du säger att namnen hjälper oss att se dem som de individer de är. Men det skulle inte bli helt lätt att namge alla i mitt kardinaltetrastim ;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det finns ju många käcka gruppnamn på ett stim? Vad sägs om ÖIS:arna? Bandidos? Armadan? Jag håller på och slänga mig med massa latin hela tiden, vicket min bättre hälft tycker är lite frusterande så ibland måste man liksom förenkla när det inte finns nåt handelsnamn och det latinska namnet är krångligt... Mitt/Vårt Cryptoheros Septemfasciatuspar visade sig vara ett Cryptoheros myrnaepar. Arbetsnamnet blev septemberfiskarna... Pappa September och mamma September....[/COLOR][/FONT]
#19 - 23 september 2006 21:10
Den älsta tösen har döpt en till Grolle det är en stor Clarias Mal
#20 - 23 september 2006 21:23
Jag brukar inte döpa mina fiskar. Men nu när jag köpte hem en kampfisk så döpte sonen den till Tony.
Själv har jag fullt upp med att hålla reda på vad alla barn i släkten heter.. Eller mina katter & alla kattungarna som jag har fött upp, så jag tycker faktist att det är ganska skönt att ha namnlösa djur, det får räcka med deras artnamn.

Hälsningar Anneth
#21 - 24 september 2006 07:25
mina andra guppysar heter ,förutom Amor, Trazan, för att hans stjärt är lite "trasig", Nea, varför vet jag inte och så har vi Gräddstjärt, för att hennes stjärt har samma färg som grädde!
//Menoni
#22 - 24 september 2006 12:06
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det finns ju många käcka gruppnamn på ett stim? Vad sägs om ÖIS:arna? Bandidos? Armadan? Jag håller på och slänga mig med massa latin hela tiden, vicket min bättre hälft tycker är lite frusterande så ibland måste man liksom förenkla när det inte finns nåt handelsnamn och det latinska namnet är krångligt... Mitt/Vårt Cryptoheros Septemfasciatuspar visade sig vara ett Cryptoheros myrnaepar. Arbetsnamnet blev septemberfiskarna...

....[/COLOR][/FONT]

Hehe, Armadan är stiligt. Bandidos lämpar sig nog bättre för tuffare fiskar än kardinaltetror ;) Pappa September och mamma September tycker jag låter poetiskt och fint. Träffade en tjej en gång som hette September och tyckte det var ett jättefint namn.
#23 - 24 september 2006 15:31
Jag har döpt min dvärggurami hane till Macintosh II. Den är orange/röd och ser ut som en apelsin/äpple i färgen. Och Appel och Macintosh fattar alla datorintresserade. :p Lite långsökt men sån är jag.

Mitt glödbands stim har också fått namn. De heter allt från James Bond till KNightrider. Dock vet jag inte vem som är vem.

Dessutom har jag redan döpt de räkor som är tänkt att bo i mitt kar. Kärra moppers ska det få heta. :p

Kan kännas lite onödigt att döpa sina fiskar men det kan vara kul om man vill fula sig lite.
#24 - 24 september 2006 18:30
Mitt palettciklidpar heter Gunnar & Greta :)
#25 - 28 september 2006 08:30
Vi har en L-mal som min man döpte till [COLOR=blue]Drako[/COLOR] (innan vi träffades) så då döpte jag ancistrushanen [COLOR=blue]Lill-Drako[/COLOR] för han verkade hela tiden vilja vara i närheten av Drako.:p

Sen mobbade våran kinesiska mal (albino) sin kära kamrat tills kompisen svalt ihjäl eftersom han fick för sig att all mat var hans därav fick han namnet [COLOR=blue]Egon[/COLOR].

sen bara fortsatte namngivandet.

en krokig nyontetra vid namn [COLOR=blue]Krokis[/COLOR],
En ancistrus hane till vid namn [COLOR=blue]Charls[/COLOR] och tjejen [COLOR=blue]Flisa[/COLOR],
en pansarmal som vi döpte till [COLOR=blue]Strutten[/COLOR] eftersom det första han gjorde när han kom till sitt nya hem var att sätta nosen i gruset.

Oxå hade vi vår [COLOR=blue]Kämpe[/COLOR]. R.I.P Han hade trasslat in sig i några växter, förstörde varenda fena så han inte kunde simma men fortsatte kämpa så vi inte hade hjärta att ta hans liv. Men efter några dagar gick det inte längre för då tyckte de andra invånarna i karet att de väntat länge nog och började tugga på honom trotts att han levde. :mad: :(
#26 - 28 september 2006 10:46
Våra malar har namn efter hur de ser ut, så vi ska förstå vem man pratar om. Så vi har ancistrusarna Gulman, Fru Gul, Brunman och Fru Brun. Sen har vi Grönman (L200), Blåman (L128), Prickman (L48), Randis (L333) och Bumling (L190). Hos övriga fiskar har det inte förekommit något dop, trots att vatten knappast saknas.
#27 - 2 mars 2007 01:51
gammal tråd, men täntke jag kunde skriva här ändå.
jag måste ju vara den enda som crossnamear mina fiskar.. har en underbar kamphanne som heter Frida efter mitt ex. tycker de liknar varandra ganska mycket då båda är underbart fina. :P värsta djupa känslorna som dyker upp här juh. :)
#28 - 3 mars 2007 21:14
[COLOR=blue][COLOR=black]Kar 1[/COLOR] - Nemo[/COLOR] (kamp), [COLOR=blue]Rune [/COLOR](ancistrus).....
[COLOR=blue][COLOR=black]Kar 2[/COLOR] - Voldemort[/COLOR](eldstjärt), [COLOR=blue]Harry & RO[/COLOR][COLOR=blue]N[/COLOR][COLOR=blue]ja [/COLOR](ancistrusar)[COLOR=#0000ff]dödsätarna[/COLOR](neontetror)
& [COLOR=blue]Dumbledores arme[/COLOR](svarta neontetror)...
[COLOR=blue][COLOR=black]Kar 3[/COLOR] - Bullen[/COLOR] (clownpleco), [COLOR=blue]Sunny Snövit Ruby & Dottie[/COLOR] (platyhönor), [COLOR=blue]Dido Tiger Tuttan Snuttan & Fjant[/COLOR] (platyyngel), [COLOR=blue]Rabarberna[/COLOR] (fembandsbarber)...

*drar efter andan* [:-123] :eek:
#29 - 4 mars 2007 17:48
Mina guppys och neontetror heter Bosse allihop! Malen heter Pippi Långstrump (sonen har döpt den). Sen har jag ett yngel som heter kroken, för hon är krokig.
#30 - 4 mars 2007 20:26
Jag älskar att namge saker så fiskarna blev ett måste när jag fick hem dem :P Får ibland lägga band på mig att inte döpa sniglarna (de dödar jag ju med jämna mellanrum).

När mina guppys fick yngel döpte jag allesammans och de var 20 stycken ^^

Dock överlevde bara tre och de har de ärofyllda namnen Korall, Pim och Linus. Mamma fisken heter Kaprifol.

Jag gick på temat när jag hade fyra yngel kvar att de skulle heta på samma bokstav som de vuxna guppysarna (varav alla utom Kaprifol har dött). De hette Puttefnask, Lisette och Sissi.

Jag har inget med personlighet att göra, jag gillar bara vackra eller roliga namn ^^
#31 - 18 mars 2007 12:43
Min största endlerhona fick heta Big Mama (även om hon själv inte visste det ;) :D) Tyvärr dog hon för lite drygt 2 veckor sen :( Hon var iaf den enda fisken hos mig som hade fått ett namn.
#32 - 18 mars 2007 13:10
Döper i stort sett alltid mina fiskar, förutom tetror. En av mina senaste malar fick idag namnet Spyro. :D
#33 - 18 mars 2007 13:33
hehe, roligt att fler än jag döper mina fiskar...
Mina kardinaltetror heter; Sixten, Blixten, Gösta, Kristin, Göte, Märta, Gunilla och Roland...:D
Mina metallpansarmalar heter Boris o Malin...
Mina kongovändmalar heter Teddi o Freddi efter två personer i saltkråkan.
o mina mosaikguramis heter Alba, Georgina, Penny och Tuscon, Efter geografiska platser i USA.
#34 - 18 mars 2007 14:10
Hmm, Boris och Malin är egentligen stimfiskar och skulle må bra av att ha fler kompisar. Helst ska de vara minst 5-6 stycken. Lite OT, men..
#35 - 18 mars 2007 14:19
Hade tre stycken kulfiskar, som jag döpte till Knatte, Fnatte och Tjatte. :D

Svårt att inte döpa fiskar med så stor personlighet...Fnatte brukade gilla att åka bergdalbana i utblåset från pumpen.

// Jens A.
#36 - 18 mars 2007 15:15
batski skrev:
Hmm, Boris och Malin är egentligen stimfiskar och skulle må bra av att ha fler kompisar. Helst ska de vara minst 5-6 stycken. Lite OT, men..

Jo, jag vet det. Hade fem från början, men en försvann spårlöst en dag och har aldrig setts till igen, och två var döda en morgon. Har ingen aning om varför... [B)]
Men jag hade tänkt att öka på gruppen. Så du kan vara lugn :p
#37 - 18 mars 2007 15:21
Ok, jag förstår. Vet du vad de är för art? Vi kanske ska prata om det här via pm så det inte blir en massa ot-inlägg i tråden.
#38 - 18 mars 2007 17:41
Jag hade en scalarehane som fick heta "Den där elaka f-n"....:p
#39 - 18 mars 2007 17:59
Har två kinesiska algätare med namn, Algot och Gotte.

Sen har sambon en chokladmal som blivit alldeles rund av att mumsa stimfisk på nätterna, så den har jag nyligen döpt till Chokladbollen.
#40 - 18 mars 2007 18:01
batski skrev:
Men det skulle inte bli helt lätt att namge alla i mitt kardinaltetrastim
Lite slött tycker jag. Någon utmaning ska det vara. Är väl enkelt att skilja på individerna i ett stim tetror..... Sen ska såklart malar ha ordet mal någonstans i namnet, gärna i början som Malin tex
#41 - 18 mars 2007 19:34
varg skrev:
Döper i stort sett alltid mina fiskar, förutom tetror. En av mina senaste malar fick idag namnet Spyro. :D

Och hans kompis fick namnet "Gnasty (the) Gnorc" nyligen. :D
#42 - 18 mars 2007 19:58
Min pappa har döpt fiskarna hos oss fast varje art har ett gemensamt namn.
Corydoras sterbai=Getingarna
Corydoras Green stripe=gröngölingarna
En ancistrus= Houdini (kan ta sig ut från vilken håv som helst)
Multifastus=grävmaskinerna

Annons