doppvärmare ?

#1 - 27 juni 2010 18:17
hej,
om man har ett rum som håller ca 4 grader på vintern (stall) kan man ha ett akvarium där med doppvärmare? eller kommer doppvärmaren att få jobba 24/7 för att hålla upp temperaturen i akvariet? och sen gå sönder? eller klarar den att hålla värmen? :)
#2 - 27 juni 2010 18:34
Jag är inte rätt man för o svara på om den skulle gå sönder. Men jag skulle nog ha flera doppvärmare isf. 2-3st så kanske dom inte behöver jobba lika ofta, fast jag vet inte det kanske inte är nå bra?
#3 - 27 juni 2010 18:41
Jag skulle satsa på en rejält kraftig en utav bra kvalitet. Att ha flera lär ju mest bara öka risken för att någon havererar med kokt fisk till följd då varje doppvärmare är en risk.
#4 - 27 juni 2010 18:48
en jäger på 300 watt är väll bra? har en på 200 watt till mitt 375 + en 100 watt till mitt 96. och är mycket nöjd.
#5 - 27 juni 2010 18:56
eller köra utan doppvärmare och ha fiskar som vill ha det kallt på vintern, exempel inhemska fiskar.
#6 - 27 juni 2010 19:00
Flaxss skrev:
eller köra utan doppvärmare och ha fiskar som vill ha det kallt på vintern, exempel inhemska fiskar.

Då har man t o m chansen att få yngel av svenska fiskar. En av anledningarna till att jag inte har en sverigebiotop än är just för jag inte löst frågan om vinterperiod, något Malawi1 får automatiskt!
#7 - 27 juni 2010 19:22
Jag skulle satsa på en rejält kraftig en utav bra kvalitet. Att ha flera lär ju mest bara öka risken för att någon havererar med kokt fisk till följd då varje doppvärmare är en risk.

Precis så jag resonerade när jag köpte en 250w istället för två mindre. Hur vanligt är det egentligen att en värmare - 1. havererar och 2. när den väl haverar goes balubas och inte bara slutar fungera?
#8 - 27 juni 2010 19:25
vordf skrev:
Precis så jag resonerade när jag köpte en 250w istället för två mindre. Hur vanligt är det egentligen att en värmare - 1. havererar och 2. när den väl haverar goes balubas och inte bara slutar fungera?

Exakt, att en värmare dör är inte så farligt om man upptäcker i tid men en som fastar på att värma är riktigt farlig. De risken dubblerar man med två värmare.

Annars vorre det verkligen häftigt med en kallvattensbiotop!
#9 - 27 juni 2010 20:01
Visst går det att hålla upp temperaturen, det är bara att pula i doppvärmare tills de orkar hålla temperaturen uppe. så långt är det inga problem men en annan historia är det med elräkningen. Betalar du den så kanske du bör sitta ner när du öppnar den och är det nån annan som betalar så kan du ha skaffat dig en ovän.

Tänker du dig att ha ett uppvärmt akvarium i ett så kallt utrymme så se för all del till att isolera det ordentligt. Tjock frigolit på sidorna och bakåt, även under karet bör det isoleras. Kanske en lös skiva framåt också att ställa dit när det är riktigt kallt och ingen tittar. Uppåt kan det vara lite svårare beroende på belysning mm men tre sidor och botten gör redan det markant skillnad. Isolera absolut så mycket du kan om du tänker dig att ha ett akvarium så kallt, både då med tanke på plånboken och miljön.
Bilagor:
#10 - 27 juni 2010 20:14
När det sen gäller det där med en eller två värmare så tänker ni fel. Anta att ett kar har ett max värmebehov på 230 W. Då räcker det ju inte med en värmare på 200 W utan skall man ha en så får den vara på 300 W. Hakar den upp sig så har den nog överkapacitet för att ställa till det, det blir för varmt. Och visst händer sånt, på gamla termostater med bimetall är det närmast en fråga inte om det kommer att gå galet utan när. Antingen blir det då alldeles för varmt eller ingen värme alls.

I stället för att köpa en värmare på 300 W skall man då köpa två på 150 W var. Fastnar den ena i tillslaget läge så räcker den knappast för att ställa till det ordentligt och den andra värmaren kommer att reglera temperaturen efter behov. Fastnar en värmare i avslaget läge så kommer inte den kvarvarande att orka hålla rätt temperatur men den kommer åtminstone att jobba på för att se till att det inte blir iskallt. Skulle sen båda värmarna samtidigt fastna i samma läge (av/på) så är det naturligtvis lika illa som med en ensam men risken att två separata värmare skall få samma fel samtidigt är mycket mycket mindre än att en ensam löper amok.

Iden med flera värmare är alltså att de skall ha lägre effekt så de inte ensamma kan ställa till det. Då är det utan tvekan säkrare än med en ensam värmare.
#11 - 27 juni 2010 20:16
Det har du rätt i minsann! Dock så är risken för haveri större men konsekvenserna blir mindre.
#12 - 27 juni 2010 20:18
tror jag skippar den idén faktiskt.
#13 - 27 juni 2010 20:19
Malawi1 skrev:
tror jag skippar den idén faktiskt.

Fel, du kör på flaxss idé! ;)

Annons