Doppvärmare

#1 - 6 oktober 2016 06:32
Precis när jag ska skicka akvariet vidare vill inte doppvärmaren komma i full temp. Ska inte en 200 w doppvärmaren kunna värma ett 190 liters akvarium till 28 grader? Jag får Max upp det till 26 g? Någon som vet?
#2 - 6 oktober 2016 07:04
[QUOTE=Juni;n2360906]Precis när jag ska skicka akvariet vidare vill inte doppvärmaren komma i full temp. Ska inte en 200 w doppvärmaren kunna värma ett 190 liters akvarium till 28 grader? Jag får Max upp det till 26 g? Någon som vet?[/QUOTE]

Det beror mycket på vad du har för temperatur i rummet samt om akvariet är täckt eller inte?
#3 - 6 oktober 2016 07:38
Har du 20 grader i rummet ska det definitivt räcka. Verkar som att du behöver en ny värmare, kanske termostaten har hängt sig?

Jag hittade denna som hjälp att räkna ut:
http://www.kernsanalysis.com/HeaterCalculator.cgi
#4 - 6 oktober 2016 07:42
Har 21,8 g i rummet och heltäckande lock. Doppvärmaren verkar fungera så jag ska kolla länken!
#5 - 6 oktober 2016 08:16
Den här tabellen kanske kan ge något:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 6 oktober 2016 08:34
[QUOTE=Juni;n2360911]Har 21,8 g i rummet och heltäckande lock. Doppvärmaren verkar fungera så jag ska kolla länken![/QUOTE]
Då borde en 200W värmare mer än väl räcka

#7 - 6 oktober 2016 10:01
Sen kan det ju vara termometern som är missvisande också, om du har en till så kan det vara värt att kolla med den :)
#8 - 6 oktober 2016 15:02
Jag har en analog temp och de brukar ju hålla måttet! Den visar höjningen efter vattenbyte så den känns ok, samtidigt borde den räcka för att värma till 28grader! Får utreda detta!
#9 - 8 oktober 2016 19:41
Ser att termostaten stänger av och då är det inget fel på doppvärmaren men ändå ska en 200 w kunna värma till 28 gr enligt leverantören. Vad gör jag för fel? Spelar det någon roll vart i akvariet jag har värmaren? Den har farit runt som en stafettpinne i karet! Kollat att tempen stämmer.
#10 - 8 oktober 2016 20:06
Man kan ju kalibrera doppvärmaren och det kan ju vara så att när du drar upp den till fullt så kanske den bara värmer tex 26gr och att du då måste lyfta upp sprinten och justera om gradskalan så att du kan vrida vredet längre så du kan få full effekt ur den...?
#11 - 10 oktober 2016 13:42
Vågar man göra det med vatten och el? Känns som om det blir ny frisyr ikväll?! Men det låter rimligt, kollade med Juwels återförsäljare som hävdade att en 200 w skulle klara värma mycket större volym än 190! Jag provar och återkommer med ny frisyr
#12 - 10 oktober 2016 13:57
[QUOTE=Juni;n2361169]Vågar man göra det med vatten och el? Känns som om det blir ny frisyr ikväll?! Men det låter rimligt, kollade med Juwels återförsäljare som hävdade att en 200 w skulle klara värma mycket större volym än 190! Jag provar och återkommer med ny frisyr[/QUOTE]

Jag brukar försöka se till att alltid dra ut doppvärmaren innan jag sätter ned händerna i akvariet, bara för säkerhets skull alltså :)
#13 - 10 oktober 2016 13:59
Jaha det är en juwel.. av nån anledning fick jag för mig att det var en jäger, jäger kan man kalibrera men det går nog inte med en juwel? Förövrigt så kan min 50w jäger värma upp mitt 170Liters (från en rumstemperatur på 20) till 26grader! Nåt är alltså galet med din och du får helt enkelt investera i en ny förslagsvis av annan fabrikör!
#14 - 10 oktober 2016 15:48
[QUOTE=Juni;n2361169]Vågar man göra det med vatten och el? Känns som om det blir ny frisyr ikväll?! Jag provar och återkommer med ny frisyr[/QUOTE]

Ingen fara, jag har haft bägge händerna i ett akvarium när en grendosa med ström i trillade ner i akvariet, den var kopplad till ett par lysrörsarmaturer som lös. Jag drog ur händerna och kopplade ut kontakten, inte ens säkringen gick..
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 oktober 2016 17:12
[QUOTE=badpitt;n2361173]

Ingen fara, jag har haft bägge händerna i ett akvarium när en grendosa med ström i trillade ner i akvariet, den var kopplad till ett par lysrörsarmaturer som lös. Jag drog ur händerna och kopplade ut kontakten, inte ens säkringen gick..
[/QUOTE]
Well, jag har suttit i en bil som rullade runt 10 varv men jag överlevde ändå. Däremot är det inget man skall "rekommendera" om man vill ha ett långt liv

#16 - 10 oktober 2016 18:56
[QUOTE=åheim;n2361171]Jaha det är en juwel.. av nån anledning fick jag för mig att det var en jäger, jäger kan man kalibrera men det går nog inte med en juwel? Förövrigt så kan min 50w jäger värma upp mitt 170Liters (från en rumstemperatur på 20) till 26grader! Nåt är alltså galet med din och du får helt enkelt investera i en ny förslagsvis av annan fabrikör![/QUOTE]

Hm skulle kanske läst detta innan jag började pilla, hittade ingen sprint att kalibrera med så du har nog rätt verkar inte gå på Juwels värmare. Får investera i en ny, lite konstigt eftersom jag bytte från en 100 w som satt inbyggd då den inte värmde tillräckligt köpte jag en 200 och den ska tydligen kunna värma 3-400 liter! Chansar inte heller med elen, jag är livrädd för sånt och drar ut varenda kontakt!

Annons