doppvärmare??

#1 - 8 september 2005 19:12
HAr ett 60 l (tror jag..) Inte större iallafall.. Behöver man doppvärmare till det?? Har nu 26 Grader i akvariumet å har kollat flertalet gånger.. De sa i fiskaffären att det inte behövdes men är osäker eftersom det överallt står att man behöver en.. Så vad tror ni??
#2 - 8 september 2005 19:23
Det lilla jag vet så skall 26 grader räcka för vanliga fiskar beror väl lite på vad du har i ditt kar. Storleken kan du räkna ut gångra l*b*h
#3 - 8 september 2005 19:30
Fördelen med en doppvärmare är att du kan få en jämnare temp i akvariet. På dagen värms vattnet upp av ljuskällan. Men på natten finns det inget som värmer och då går tempen ner. Har man då en doppvärmare som går in och värmer kan du ha 26 grader på natten också.

Men för all del, man behöver inte ha nå´n doppvärmare. Det har inte jag i alla fall.
#4 - 8 september 2005 19:55
Har kollat tempen även på natten å det verkar inte sjunka så mycke har i stort sett inte sett någon förändring alls.. Fast visserligen blir det ju kallare hemma på vintern.. Men men hur stort akvarium har du då å har du haft det länge utan doppvärmare??
#5 - 8 september 2005 21:27
har ett 37L kar ingen doppvärmare håller 23-26 grader lite varierande på klockslag och utomhustemperatur och dylikt.
vet inte om ja ska ha de i mitt nästa kar heller 160L men ska bygga en datoriserad tempmätare och avgöra efter det om en doppvärmare behövs.

Annons