Doppvärmare

#1 - 4 november 2008 16:23
Kan jag ha en som är till för 75-150 liter i ett 50liters?
Eller bör jag skaffa en mindre?

//Niklas
#2 - 4 november 2008 17:15
Jemmba skrev:

//Niklas

Det går bra! Skulle jag tro iaf. Den värmer väl upp vattnet lite fortare bara.
#3 - 4 november 2008 17:40
Jemmba skrev:

//Niklas

Om den enligt tillverkaren är för 75-150 liter så är den säkert lagom till 300 liter och ganska olämplig till ett 50 liters. Nej det var kanske lite drastiskt, men under normala omständigheter är 0,5W/l bra att utgå ifrån. Man kan för all del ha en 1000Ware i ett 50 liters kar utan större problem men skulle den "hänga" sig koker man ihjäl det man nu har i karet. Det blir antagligen samma resultat om man har en 150Ware i ett 50 liters kar. Det tar lite längre tid bara. Nu ska vi inte måla fan på väggen. Doppvärmare "hänger" inte sig stup i kvarten. Men tänk om....då kan det bli synd om dom små liven.

Så... 0,5W/l. Har du bra belysning och djur som inte behöver så varmt vann kan du ha ännu mindre. Men det blir kanske svårt att hitta så liten doppvärmare...
#4 - 4 november 2008 17:42
Ok, Jag tror ju så själv.
Men varför finns det då en nedre gräns?
#5 - 4 november 2008 17:45
Jemmba skrev:
Ok, Jag tror ju så själv.

Men varför finns det då en nedre gräns?

Jag vet faktist inte... Kanske så man får ett hum om hur mycket den är anpassad för.. Inte vet jag[:o]
#6 - 4 november 2008 19:24
Den nedre gränsen är för att termostatens fördröjning inte ska koka fiskarna och den övre för att inte värmaren ska stå och gå konstant.

Stoppa en 300W i en 10liters hink och klocka den på säg 27 grader, när termostaten känner av 27 så slår den inte av med en gång eftersom termostaten är avstämd för ett akvarium på 600-1000 liter där vattnet i andra änden kanske landar på 25 grader, alltså brassar den på en liten stund extra för att kompensera, resultatet lär bli en topp på uppemot 30-35 grader.

En variant är 2st 25W som placeras i varsin ända av akvariet.

Och jo, tyvärr hänger sig doppvärmare stup i kvarten, inte i förhållande till antalet som finns ute på marknaden men ändå..
#7 - 4 november 2008 19:27
Den nedre gränsen är för att termostatens fördröjning inte ska koka fiskarna och den övre för att inte värmaren ska stå och gå konstant.

Stoppa en 300W i en 10liters hink och klocka den på säg 27 grader, när termostaten känner av 27 så slår den inte av med en gång eftersom termostaten är avstämd för ett akvarium på 600-1000 liter där vattnet i andra änden kanske landar på 25 grader, alltså brassar den på en liten stund extra för att kompensera, resultatet i en 10 liters hink lär bli en topp på uppemot 30-35 grader.

En variant är 2st 25W som placeras i varsin ända av akvariet.

Och jo, tyvärr hänger sig doppvärmare stup i kvarten, inte i förhållande till antalet som finns ute på marknaden men ändå..
#8 - 4 november 2008 20:03
Gaffel skrev:

Mmm, en gång känns iaf som stup i kvarten om man har för köttig värmare i förhållande till karet.

Som du skriver... Två små is da shit!
#9 - 4 november 2008 20:25
-andy- skrev:
Mmm, en gång känns iaf som stup i kvarten om man har för köttig värmare i förhållande till karet.

Som du skriver... Två små is da shit!

Jag har en 100wattare i mitt 136L. Har haft i lite längre än ett år. Den är ju ny, men funkar klanderfritt:). Shit happens för en del :/

Sen äre ju bajsdyrt att köpa 2 st [B)]
#10 - 4 november 2008 20:29
Stoffe.B skrev:
Jag har en 100wattare i mitt 136L. Har haft i lite längre än ett år. Den är ju ny, men funkar klanderfritt:). Shit happens för en del :/

Sen äre ju bajsdyrt att köpa 2 st [B)]
'

Hur mycket fisk har du i ditt akvarium och vad skulle det kosta dig att ersätta dessa?
#11 - 4 november 2008 20:49
Gaffel skrev:
'

Hur mycket fisk har du i ditt akvarium och vad skulle det kosta dig att ersätta dessa?

Jag har 16 fiskar sammanlagt. Och det skulle gå på(med nuvarande prislistor) ungefär gå på 432:-(+lite mer kanske). Så det kan bli en aning billigare att köpa 2 st ist för att snåla på 1 doppis[:o]

Annons