Fast det säger inte så mycket eftersom det beror på hur varmt man har hemma! jag har tex 20gr på vintern och det blir bara 21-22gr i karen och det är för låg temp för mina tanganyika, mollys, tetror, pansarmalar mm... Jag vill ha vill aldrig ligga under 25gr!
jo det är väl det man får räkna in hur man har på vintern inne, hemma hos mina föräldrar på mitt rum när jag bodde hemma gick det aldrig under +25c under vintern. då behövde jag aldrig doppvärmare.
därefter bodde jag hos mormor och då väldigt dåligt isolerat gammalt hembygge. tempen under vintern gick ner till +15c (strömavbrott ännu lägre).
i lägenheten nu är det också väldigt kallt på vintern, doppvärmaren la av och i räkkaret var det under +10c i vintras (dock stod det nära fönsterkarmen där jag som värst har frost på insidan av krukväxt krukorna mot fönstret, där kan jag inte heller stänga fönstret helt).
just nu har jag bara ett kar där jag har doppvärmare (eldål, praktbotioa) resten är fiskar som tål kall vintertemp.
men man får ju kolla vad man har för temp hos sig själv och vilka fiskar och sedan bestämma efter det.