Doppvärmare i filterbakgrund

#1 - 26 augusti 2017 07:40
Jag har en BTN rocky bakgrund fylld med kuber av filtermatta, funkar det bra att bara stoppa ner doppvärmaren i detta eller blir det problem med värmen mot filtermattan?
#2 - 26 augusti 2017 07:50
Inga som helst problem så länge allt sammans är omslutet av vattnet. Haft det så i några år. Brukar dra ut kontakten till doppvärmaren vid vattenbyte för säkerhets skull.
#3 - 26 augusti 2017 07:53
Okej låter bra då kör vi så.
#4 - 26 augusti 2017 11:03
Den får ju inte ligga nerbäddad i filtermaterialet! Om du tar och håller i doppvärmaren under vattnet så få du känna hur jäkligt het den blir och då ska inte filtermatta vara i kontakt med den! Doppvärmare ska alltid placeras fritt! Sen om det finns folk som inte tar hänsyn till det så ska man inte följa det exemplet och göra på samma felaktiga sätt!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 augusti 2017 11:50
Jag tycker som åheim att man skall ha fritt runt värmaren annars cirkulerar vattnet dåligt runt om (vilket gör att värmaren inte fungerar riktigt). Se också till att inte ha några filtermattekuber liggande ovanför vattenytan.
jag är nog en av få i historien som har haft ett akvarium som tog eld [:o]. Har för mig att det var ett 450 liters och i det hade jag en BTN-bakgrund och bakom den hade jag fyllt upp med filtermattekuber (varav en del låg ovanför vattenytan) och sedan hade jag lite slarvigt stuckit ner en doppvärmare. Rätt som det var slog det upp lågor bakom bakgrunden. Rätt snyggt faktiskt med lågor ovan och i bakkanten av akvariet, men inte så bra kanske:p. Som tur var satt jag bredvid akvariet när det hände och jag hade ju nära till vatten för att släcka så inget hände. Dock inget jag kan rekommendera.
#6 - 26 augusti 2017 14:59
Om man kör ett PVC rör då med en massa hål i som man stoppar den i? Ser till att den ligger fritt i röret bara
#7 - 26 augusti 2017 20:46
...Inte särskilt svårt att skapa ett fritt utrymme där pumpen sitter och sätta värmaren där;)
#8 - 26 augusti 2017 20:57
...Det var ju inte min fråga men tack iaf
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 augusti 2017 07:27
[QUOTE=Haloumi;n2372372]Om man kör ett PVC rör då med en massa hål i som man stoppar den i? Ser till att den ligger fritt i röret bara[/QUOTE]
Nja, har ändå en viss känsla av att det då inte blir samma vattencirkulation runt värmaren vilket innebär att den inte kommer att fungera som en värmare. Dvs det blir väldigt fort varmt precis runt värmaren och då slår den av och resten av vattnet värms inte.
Det är alltid också en fördel att placera värmaren nära pumpen så att det varma vattnet cirkuleras runt om i akvariet
#10 - 27 augusti 2017 08:19
Det är mer det att pumpen är ju omgiven av alla kuber så det blir svårt att få en öppen yta för värmaren
#11 - 27 augusti 2017 11:20
För att förklara min tidigare text. Jag har min doppvärmare, en Juwel 300W i en BTN A-modul. I botten på modulen har jag 2 stycken raster för insug. Sen har jag insuget med insugsgaller från mitt AM-TOP 3337 ytterfilter på 1000l/h också i modulen. I modulen sitter min doppvärmare fast på glaset med sina sugproppar. Vidare har jag fyllt upp hela BTN-modulen med filterkuber. Så med andra ord fungerar modulen och filterkuberna som förfilter år mitt ytterfilter. Doppvärmaren är poröst omgiven av filterkuber.
Har aldrig varit problem, tack vare bra cirkulation genom/förbi modul och doppvärmare.
#12 - 27 augusti 2017 11:59
...Men hur du än försöker motivera detta så är det så att ingenting ska vara i beröring med doppvärmaren, ytan på den blir gissningsvis en bit över hundra grader, nån som är skeptisk ska sätta ner handen i karet och omsluta doppvärmaren med handen så kan ni återberätta den upplevelsen här sen:d Det är inga svårigheter att använda ett par hela filterbitar/längder och skapa en öppen spalt!
#13 - 27 augusti 2017 12:58
Jag försöker inte motivera. Jag bara berättar hur jag gjort och vad min erfarenhet säger, och det har fungerat bra för mig. Respekterar fullt ut Åheim´s resonemang och säger inte emot. Haloumi hade en förfrågning i ämnet. Nu har Haloumi olika svar, vilket är toppen. Hur frågeställaren sen gör är upp till honom/henne.

Annons