doppvärmare i kontakt med filtermatta?

#1 - 28 januari 2009 13:29
Tjena boys and girls. Är i uppstartsfasen av mitt 540. Har silikonat fast en BTN modul som ska användas som filter. Kan jag klämma in doppvärmaren där bak utan nåt skydd eller kan den smälta min filtermatta?
Har ni i så fall några förslag på skydd?

tack på förhand.

ps kommer sannolikt en projekttråd i dagarna... :d
#2 - 28 januari 2009 14:04
Big_Sal skrev:
Tjena boys and girls. Är i uppstartsfasen av mitt 540. Har silikonat fast en BTN modul som ska användas som filter. Kan jag klämma in doppvärmaren där bak utan nåt skydd eller kan den smälta min filtermatta?

Har ni i så fall några förslag på skydd?

tack på förhand.

ps kommer sannolikt en projekttråd i dagarna... :d

Förklara lite mer ty det är väldigt viktigt att vatten kan flöda (flöda kanske inte men vatten måste kunna cirkulera lite lätt) rund värmaren hela tiden

För övrigt tror jag du bränner doppvärmaren innan du har lyckats att smälta massan...
#3 - 28 januari 2009 14:31
Exakt som föregående skriver så är det otroligt viktigt att vattnet rör sig hela tiden men om du ska ha nån högre temp i karet så hade jag inte vågat ha det så ändå ;)

Nu säger jag inte att det inte går men att jag inte vågat ha det så för risken för skador men om du ändå testar så se till att flödet runt värmaren är bra då.
#4 - 28 januari 2009 15:18
Förmodligen skall han inte bara ha filtermatta i modulen utan även en pump som drar vattnet genom filtermattan och då borde det rimligen bli cirkulation.
#5 - 28 januari 2009 15:27
Tack för svaren. Självklart kommer det även finnas en cirkulationspump som pumpar runt vattnet... 1000 plus 500 liter i timmen i den modulen... köpte den beg med två insug och två hål för utblås... annars skulle man kanske kunna bygga en kåpa av petflaskor eller nåt så att den ligger fritt på nåt sätt... Hoppas att kunna lösa det på nåt sätt i alla fall för all annan teknik kommer ju vara gömd och doppvärmare är inte det snyggaste...
#6 - 28 januari 2009 16:41
du kan väl sätta en hel bit filtermatta som håller tillbaka filterkuberna och bildar en spalt för doppvärmaren och även pumpen;)

Annons