doppvärmare juwel

#1 - 29 december 2014 09:46
Har en fråga om doppvärmare till juwel rio 300
Nu när det är lite kallare ute så sjunker värmen något inne hos mig, på morgonen har jag runt 19 grader inne och får då upp akvariet till 26 med värmaren på max, är det som det ska eller värmer den lite för dålig? Tror jag fick upp den högre förra vintern.
går diskus i burken så vill gärna ha varmare, så köpa ny om den värmer för dålig eller kasta in en extra, vill helst inte ha en extra
#2 - 29 december 2014 09:51
mrfrost skrev:
Har en fråga om doppvärmare till juwel rio 300

Nu när det är lite kallare ute så sjunker värmen något inne hos mig, på morgonen har jag runt 19 grader inne och får då upp akvariet till 26 med värmaren på max, är det som det ska eller värmer den lite för dålig? Tror jag fick upp den högre förra vintern.

går diskus i burken så vill gärna ha varmare, så köpa ny om den värmer för dålig eller kasta in en extra, vill helst inte ha en extra

Kan inget om diskus men låter varmt men oavsett hade jag hellre haft 2st värmare en i varje ände för att få jämnare värme.
#3 - 29 december 2014 09:57
Diskus vill gärna gå varmare, så runt 29 hade vart önskvärt,
Men funderingen är ju om värmaren börjar bli dålig eller om den helt enkelt inte klarar mer
#4 - 29 december 2014 10:15
mrfrost skrev:

Men funderingen är ju om värmaren börjar bli dålig eller om den helt enkelt inte klarar mer

Som sagt kan inget om discus.

oavsett beror ju det på effekten an värmaren och kylsn uteifrån samt alla andra värmekällor tex pump belysning.

Oavsett är det inte bra att låta den gå på max så skaffa en till och ställ ner till önskvärd värme
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 29 december 2014 12:59
mrfrost skrev:

Nja - visst går diskus i betydligt varmare vatten under en tid på året i naturen, men under en period är det faktiskt inte varmare än 25-26 grader. Så utifrån den synpunkten är det inga som helst problem med 26 grader.
Vad som spelar in en del är vilket foder man ger dom - många matar ju av någon anledning diskus med det synnerligen onaturliga fodret oxhjärta (kommer från varmblodiga djur) har en annan smältpunkt och matar man med sådant foder i för "kallt" vatten är risken stor för leverskador hos fisken och det smutsar ner extra mycket i vattnet.
Men får diskusarna vanligt foder (som inte kommer från varmblodiga djur) så är det inga problem med 26 grader
#6 - 29 december 2014 15:56
Vist är det så, tror även dom förökar sig som bäst runt 26 grader om jag inte kommer ihåg fel. Men finns även andra saker som gör det Positivt Att låta diskus gå något varmare.
Men för att åter gå till själva frågan, brukar juwel värmare ha svårt att komma upp i högre temperatur? Jag upplever att den inte värmer lika bra som förra vintern.

Annons