Doppvärmare till kampfiskar

#1 - 11 november 2010 18:32
Har idag införskaffat mig 3 st kampfiskar som jag läst om rätt mycket och kommit fram till att den bästa temperaturen för de är ca. 28 grader, inte sant? Jag har alltså både kampfiskar och även två st ancistrus malar också, går det bra att de har 28 grader? :>

Min värmare har jag på endast under dagen och på morgonen är det ca. 23 grader och på kvällen 25-26 när jag stänger av den. Alltså blir det lite för kallt under dagen för de. Hur ska jag göra? Vågar jag ha på värmaren under natten tro..? Vill inte koka fiskarna direkt. :p

Mitt akvarium är 25 liter och värmaren är mellan 10-20, hon i affären sa att den skulle passa..

Hjälp?:confused:
#2 - 11 november 2010 19:19
Jag hoppas att malarna bara bor där tillfälligt och snart får flytta till ett större hem.

Visst kan man ha på värmaren över natten, vill du ha dygnsvariation i temperaturen kan du ändra termostaten på kvällen eller morgonen.
#3 - 11 november 2010 19:37
ancistrus ska du placera i ett akvarium på minst 100L! Sen bör du köpa en doppvärmare med termostat som du justerar så att den håller en konstant temperatur på ca 26- 28 gr!
#4 - 11 november 2010 20:01
åheim skrev:
ancistrus ska du placera i ett akvarium på minst 100L! Sen bör du köpa en doppvärmare med termostat som du justerar så att den håller en konstant temperatur på ca 26- 28 gr!

Mina ancistrusar är ca 3 månader gamla och ca 3-4 cm stora och bor hos mig tillfälligt.
Jasså ja, min värmare är liksom en sådan som man bara sätter i. Men kan jag ha min utan termostat..? Under natten, alltså.
#5 - 11 november 2010 21:03
YellowFish skrev:
Mina ancistrusar är ca 3 månader gamla och ca 3-4 cm stora och bor hos mig tillfälligt.

Jasså ja, min värmare är liksom en sådan som man bara sätter i. Men kan jag ha min utan termostat..? Under natten, alltså.
Ja blir det inte varmare än 26gr när det är kväll så lär det inte bli varmare än så, på natten är dessutom ljuset släckt och det blir en värmekälla mindre!
Bilagor:
#6 - 12 november 2010 10:03
Doppvärmare med termostater är inte så rackarns dyra. Rekommenderar att du köper sådana istället, så slipper du sätta av och på värmaren hela tiden. Alternativt - köp en timer till värmaren och prova dig fram till hur länge den skall vara på och när.

Annons