Doppvärmare utan cirkulation

#1 - 31 oktober 2005 13:26
Enligt manualen till Aquael's 50W doppvärmare ska den placeras på en plats med "permanent och stabilt vattenflöde" ("The heater should be in a place with permanent and stable water flow"). Stämmer detta eller går det bra att ha den i ett akvarie utan pump, utan vattencirkultation? Skulle det bli stora temperturskillnader i akvariet (det är litet, ca 35L)? Gäller detta alla doppvärmare?

Den ska placeras i ett akvarium där pump skulle ge ett alldeles för starkt vattenflöde.
#2 - 31 oktober 2005 13:48
Vet inte svaret på frågan, men jag vet att det finns små filter för 59:- här som jag inte tror skulle ge särskilt stor vattencirkulation, den är ungefär som en tändsticksask
#3 - 31 oktober 2005 13:53
Jo, det ger en skilnad i temperatur. Eftersom du inte har rörelse i vattnet så avtar temperaturen med avståndet från din doppvärmare.
#4 - 31 oktober 2005 14:00
[QUOTE=Gimbo]Jo, det ger en skilnad i temperatur. Eftersom du inte har rörelse i vattnet så avtar temperaturen med avståndet från din doppvärmare.[/QUOTE]

Precis som jag misstänkte. I manualen fick man lite känslan av att världen går under och akvariet sprängs om man använde värmaren utan cirkulation... :)
Då lär det inte vara något problem med tanke på att karet är så litet.

Tack för svaret!
#5 - 31 oktober 2005 14:26
Visst blir det cirkulation i karet om man har doppvärmare, liten men dock cirkulation.
#6 - 31 oktober 2005 15:19
[QUOTE=Karon]Visst blir det cirkulation i karet om man har doppvärmare, liten men dock cirkulation.[/QUOTE]

Hehe, jo det har du ju rätt i :)
#7 - 31 oktober 2005 15:42
Kan berätta att jag hade en doppvärmare utan cirkulation i ett 85-liters under ett dygn. Bara på den stunden skiljde det 2-3 grader mellan där värmaren satt och motsatta sidan.
#8 - 1 november 2005 00:44
sätt värmaren horisontallt på bakrutan.

då blir det större yta ouppvärmt vatten kommer åt jämfört med om den sitter lutandes/vertikalt.
#9 - 1 november 2005 07:43
Rekomenderar nog endå någon form av cirkulation för de små ynglen. Kostar en hundring.
#10 - 1 november 2005 20:12
[QUOTE=Gimbo]Rekomenderar nog endå någon form av cirkulation för de små ynglen. Kostar en hundring.[/QUOTE]

Mm, pump funkar inte då det är kampfiskar som ska vara i baljan... de skulle mest göra kullerbyttor av den starka cirkultationen. Däremot ska jag sätta i luftpump för att få liiite rörelse på vattnet.
#11 - 1 november 2005 20:42
den pumpen jag snacka om har ställbart flöde och jag tror utan tvekan att det får att få ner till en cirkulation som gör att kampfiskar i ett 30 liters fixar det!
Det är som sagt var stort som en liten tändsticksask

Annons