Doppvärmaren "bubblar"?

#1 - 22 mars 2006 15:20
Hej!

Jag är helt ny här, och min första inlägg blir om min doppvärmare. Igår när jag skulle höja någon grad i mitt akvarium på 69l. Allt gick bra, förutom när jag körde igång den igen, så började det komma luftbubblor från där elsladden går ut, HJÄLP! Jag drog ur kontakten fort, och då slutade det bubbla. Dividerade lite med gubben och om det hade med värmen att göra. Lät den vara en stund, och sedan stoppa jag i den igen, och då funka det som vanlig. Men efter ca 20-30 min, så började det bubbla igen. Det måste väl vara luft bubblor, för det finns väl ingen typ "gas" i dem eller?.
Men detta kan ju inte vara bra, så det är väl bara att kasera den. Eller har ni varit med om detta?

Doppvärmaren och akvariumet har några år på nacken, ca 10 år. Och jag har funderat eller rättare sagt, så fort det blir lite pengar över, så kommer jag inskaffa ett akvarium på runt 150-250l.
Trodde jag hade hittat ett "ny" gammalt kar på 150l m. tillbehör för 500 kr, men det visa sig vara på 105l, så jag stod över.
Men nu är det lika bra att jag köper det. Jag kan ju använda doppvärmaren så länge i mitt 69l, tills jag fått upp detta på 105l. Har inget att ställa det på i nu läget.
Och eftersom både lysröret är för kort till mitt 69l och pumpen verkar sjunga på sista versen, så får jag väl sätta växter i 69l akvariumet istället.:p

Kan väl nämna att fiskarna inte verkade ta skada av det hela, och temp. var 24 grader i morse, men då hade dörren till rummet varit stängd.

Om du gör det du alltid har gjort, kommer du att få det du alltid fått.
#2 - 22 mars 2006 15:30
Hmm[:-56]..Det där va ju inge bra:(
Kan tyvärr inte hjälpa dig..,Men det finns nog andra på det här forumet som kan lite mer..:)
Vart på själva sladden bubbla det?Är det ett hål?
#3 - 22 mars 2006 15:37
Bubblar

Precis där sladden går in i doppvärmaren. Så jag tror det inte är sladden det är hål på.
#4 - 22 mars 2006 15:40
Kan mycket väl vara så att sladden blivit torr och spröd med åren. När du var där och pillade för att ändra temperaturen så pajade tätningen in till värmaren.
Om min teori håller borde du ju se att det droppar in vatten också.
#5 - 22 mars 2006 15:40
Det blir ju samma fenomen när man ska koka vatten i en kastrull. Tror inte det är någon större fara. men man vet ju aldrig, doppisen had eju några år på nacken. Sladdar blir ju skörare och skörare ju äldre de blir. Ska tillägga att även min doppis bubblar, men det kommer från fästet som håller doppisen.
#6 - 22 mars 2006 18:35
tänkte hoppa in med en fråga bara..

ja har en helt ny doppvärmare som följde med mitt kar, och när ja skulle packa upp den tappade ja den och den gick sönder..
det är ett stort hål i den,, i själva glaset på värmaren..
är den helt oanvändbar eller går det o göra nåt åt de?
#7 - 22 mars 2006 18:42
Mja..Jag skulle iaf köpt mig en ny...Man vet ju aldrig vad som kan hända..Kan det inte komma ström då i vattnet??
Är det ett hål..,jamena så att det inte gå att stoppa tilbax biten å täta tills vidare om du ska köpa en ny?
#8 - 22 mars 2006 18:51
[quote=Cold]Mja..Jag skulle iaf köpt mig en ny...Man vet ju aldrig vad som kan hända..Kan det inte komma ström då i vattnet??
Är det ett hål..,jamena så att det inte gå att stoppa tilbax biten å täta tills vidare om du ska köpa en ny?[/quote]

typ halva botten och på ena sidan på ca 8cm är borta skulle ja tro, den gick i flera delar.. vet inte om det kan komma ström i vattnet, men det kanske finns massa saker i värmaren som fiskarna inte tål
#9 - 22 mars 2006 18:56
[quote=andreassofus]typ halva botten och på ena sidan på ca 8cm är borta skulle ja tro, den gick i flera delar.. vet inte om det kan komma ström i vattnet, men det kanske finns massa saker i värmaren som fiskarna inte tål[/quote]
släng den ,,,vatten o ström utan skydd ,hör ej ihop
mvh janne
#10 - 22 mars 2006 18:59
mmm ja får väl göra de.. kanske inte så dyrt o köpa en ny om man är på rätt ställe,, där ja bor kostar den billigaste 350kr
#11 - 22 mars 2006 19:04
Hur många watt är den på Andreas
?
#12 - 22 mars 2006 19:09
200w är den på.. kollade nu igen.. de va inte riktigt 8cm som ja sa.. de va borta lite i "hörnet" nere på kanske max 3cm :D kom ihåg lite fel
#13 - 22 mars 2006 19:13
200w kostar 210:- på PWSS
#14 - 22 mars 2006 19:15
tack för de :) kanske skulle beställa en sån då, fast vattnet är ca 25 grader ändå utan värmare, men ja ska till herkules nästa vecka, kanske de finns en billig då, eller så beställer ja från pwss när ja ändå ska beställa uvc filter till helgen
#15 - 22 mars 2006 19:20
Gör det, tycker väl att 350:- är lite väl dyrt ;)
#16 - 22 mars 2006 19:22
mm ja oxå faktiskt.. tack för hjälpen opus.

jokis-- tack för att ja"fick" låna tråden :P
#17 - 22 mars 2006 19:34
Nemas problemas, andreassofus ;)

Tips till alla, om man misstänker fel på doppvärmaren, släng den och köp ny. Dom kostar inte så mycket och det är dumt att chansa när det gäller el och vatten :)
#18 - 22 mars 2006 19:56
Precis Opus^_^
#19 - 23 mars 2006 00:10
[quote=Opus]Dom kostar inte så mycket och det är dumt att chansa när det gäller el och vatten :)[/quote]

inte bara dumt kan bli j****gt dyrt också.

börjar det brinna så kan försäkringen i värsta fall bli värdelös.
skulle int eheller förvåna mej om man kan åka dit för vållande av kroppskada/annans död om nån skulle bli skadad av strömmen.

tips, köp jäger.
dom har 2mm pyrex glas dom flesta andra doppvärmare har standard 1mm glas eftewr vad jag läst.

Annons