Doryichthys martensii -erfaringer?

#1 - 16 februari 2010 08:50
Jeg har 9 nålefisk gående i karantene på 4 uka nå. Håper jeg når ut til noen fler som har denne fasinerende ferskvanns-"sjøhesten" så vi kan dele erfaringer :)
Det er veldig lite info og finne om den..

Jeg fikk først tak i 3 stk, men jeg så raskt at de likte å møtes ofte og gikk derfor ut i fra at de liker seg i gruppe. Skaffet 6 til og alle ser ut til å kose seg. Karantenekaret mitt er veldig grodd til av et virvar av planter og mose og det ser ut til å være midt i blinken for disse fiskene. De liker å smyge rundt i buskaset, føler seg tydeligvis trygg der. Hunnene er tynne og grå, mens hannene er gylden lysbrun og kraftigere. De har også en "pose" på magen. Hannen ruger eggene i denne posen.

Mine elsker levende dafnier! Men tar også mye frossen cyklops. De har veldig liten munn så maten må stå i forhold til det. Microorm har jeg ikke sett at de har tatt ennå.

Har noen fått til oppdrett på disse?

Fikk ikke tilgang til å legge ut bilder, men jeg har lagt ut bilder her

Et par video:
" target="_blank">

" target="_blank">
#2 - 27 februari 2010 12:22
Ingen som har denne fine fisken??
#3 - 27 februari 2010 12:55
Den är ny i handeln, så det är nog mycket få som haft den. Jag tror jag aldrig ens sett en, och det finns inte mycket information på nätet. Jag är nästan säker att jag sett en odlingsrapport, men minns inte var.
#4 - 27 februari 2010 14:01
Ja det er nok fortsatt veldig få som har skaffet seg disse fiskene. Jeg har lagt ut tråd om den i både norsk, dansk og svensk forum og kun funnet en person som nylig har skaffet seg disse. Et par butikker i Oslo har tatt den inn så den er i alle fall tilgjengelig :)

Annons