Dosera Ektozonsalt?

#1 - 28 juni 2006 19:54
Kör med Ektozon salt och där står det att man ska dosera en gång i veckan samma saltdos. Försvinner salt i vatten av sig själv? har fått för mig att man kommer till slut få en väldigt hög salthalt om man doserar en gång i veckan eller har jag fel?
#2 - 28 juni 2006 20:50
Det är väl tänkt att man skall göra ett vattenbyte ca.1 ggr. i veckan. Och man skall dosera med samma dos vid varje vattenbyte.
Jag gör vattenbyten ca. var 9-12 dag, på de större akvariumen.De mindre byter jag 1 ggr.i veckan...minst...
Vid varje vattenbyte doserar man en lätt rågat tesked Ektozon pr. 50 liter vatten.

Mvh.ida
#3 - 28 juni 2006 21:22
Varför har du i salt?
Läs om Ektozon http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
#4 - 29 juni 2006 07:05
[quote=ida72]Det är väl tänkt att man skall göra ett vattenbyte ca.1 ggr. i veckan. Och man skall dosera med samma dos vid varje vattenbyte.
Jag gör vattenbyten ca. var 9-12 dag, på de större akvariumen.De mindre byter jag 1 ggr.i veckan...minst...
Vid varje vattenbyte doserar man en lätt rågat tesked Ektozon pr. 50 liter vatten.

Mvh.ida[/quote]

Ja jo så långt är jag med, ändå kan salt bara försvinna för om du doserar samma och byter 30% vatten en gång i veckan så får du ju ändå ett saltöverskott i det övriga vattnet som är kvar?
#5 - 29 juni 2006 07:19
Om du bara doserar för det bytta vattnet så får du ingen saltuppbyggnad. Sen vill jag råda dig att kolla in Kramfors länk. Ektoson är bara svindyrt bordssalt med overksamma tillsatsämnen i.
MVH
Magnus
#6 - 29 juni 2006 08:23
[quote=Tropfrog]Om du bara doserar för det bytta vattnet så får du ingen saltuppbyggnad. Sen vill jag råda dig att kolla in Kramfors länk. Ektoson är bara svindyrt bordssalt med overksamma tillsatsämnen i.
MVH
Magnus[/quote]

Ja ok. har ett 540L discus kar som jag byter 30% i veckan, men har bara hällt i salt för det vattnet jag bytt nu i 3 månader, då innebär det alltså att det är på tok för lite salt i vattnet nu? Ja jag läste länken ska nog byta till vanligt salt då, verkar ju funka lika bra det :)
#7 - 29 juni 2006 08:59
Varför saltar ni konstant?
Beror det på att ni har fiskar som kräver salt, eller är fiskarna sjuka ?
Vilket uSiemens har du i kranvattnet/i akvarriet?

//Calle
#8 - 29 juni 2006 09:11
[quote=amazonfarmen]Varför saltar ni konstant?
Beror det på att ni har fiskar som kräver salt, eller är fiskarna sjuka ?
Vilket uSiemens har du i kranvattnet/i akvarriet?

//Calle[/quote]

ja som jag har fått lära mig så ska det vara bra och ha lite sali i förebyggande syfte mot sjukdomar, men alla säger ju olika, så frågan är vad som är rätt`? kanske är en helt onödig sak... kör med uvc filter också, så då kanske det inte har någon betydelse???
#9 - 29 juni 2006 11:22
Jag tycker inte du ska Ektozon i förebyggande syfte, mot sjukdomar, det är absolut ingen garanti mot sjukdomar. Och som du själv har förstått, salt försvinner inte av sig själv i akvariet. Det har funnits en gammal teori om att salt håller fiskarnas hud lite irriterad så att de bygger upp ett kraftigare slem och att det skulle hjälpa mot sjukdomar och parasiter, då är det bättre att försöka skapa en så bra miljö som möjligt för sina fiskar så att deras imunförsvar är så starkt som möjligt. Det finns fiskar som vill ha salt i vattnet, vi brukar kalla dem bräckvattensfiskar eller saltvattensfiskar, då pratar vi om helt andra miljöer, men så länge du har utpräglade sötvattensfiskar tycker jag att du ska skippa saltet helt. Och som andra redan påpekat, det finns inga direkta belägg för att Ektozon skulle vara bättre än vanligt jodfritt bordssalt. Diskus gillar inte salt.

Skicka saltet! :D
#10 - 29 juni 2006 11:50
Vi håller med Erik... om att man inte ska "medicinera" i förebyggande syfte, utan vid behov.
Tror nog att handlare gärna pratar om salt, för många har väldigt mycket salt i sina kar, för att minska risken för sjukdommar osv, men det känns inte OK att göra detta hela tiden, utan BARA vid behov.

Vissa fiskar är även väldigt känsliga för svängningar i uSiemens (påverkas blandannat av salthalten), vilket gör att man kan få stora problem om uSiemens svänger förmycket.

//Calle
#11 - 29 juni 2006 14:53
Fiskar är avsevärt känsligare för sämkningar i salthalt än för höjningar. Ni som har bestämt er för att lägga av med att salta, gör det sakta och i etappvis. Om fiskarna blir hängiga när man slutatr med salt är det inte ett bevis för att saltet håller dem friskare utan ett tecken på att de lider av "abstinens".
MVH
Magnus
#12 - 29 juni 2006 15:06
Men ändå hjälper salt fisken att utjämna osmos.
#13 - 29 juni 2006 15:54
Vad tråden här har ramlat in på är osmotisk tryck, snabba förändringar i det osmotiska trycket är inte bra, salttillsats höjer det osmotiska trycket. Sötvattensfiskar har ett högre osmotiskt tryck än in det omgivande vattnet och måste därför aktivt göra sig av med överskottsvatten, saltvattensfiskar har det omvända problemet, jag utgår ifrån att Tropfrog syftar till att fiskarna måste få upp farten på "osmospumpen" och att han pratar om sötvattensfiskar enbart, men jag vet inte. Diskus kommer från vatten med väldigt lågt osmotiskt tryck. Dom ska inte ha salttillsats för skoj skull, eller för att tillverkaren och zooaffären ska tjäna en hacka.

Det är klart att man i en koi-damm som fylls med regnvatten kan justera upp det osmotiska trycket till en mer häslosam nivå för koi, men det är korkat att göra det jämfört med att tillsätta kalk, som även det höjer det osmotiska trycket, och är mer hälsosamt för fiskarna och är en förutsättning för vanlig biologisk filtrering.

Är det nån som misstror att jag vet vad jag pratar om eller vad jag sagt?
#14 - 29 juni 2006 20:14
Då är det kanske dags att sluta med salt då?
Jag har faktisk i min okunnighet lyssnat på vad handlaren har sagt..om att man skall salta med ektozonsalt i förebyggande syfte, det skall man alltså inte?

Hur är det då för min del just nu, då jag behandlar mot parasitangrepp som ett par VF Jordätare har haft med sej? DE är inte sjuka, men de andra invånarna är, om inte sjuka, fransiga på fenorna och vissa har ytterst små sår, som KAN härstamma från parasiter. Började med behandling med medicin OCH Ektozonsalt för tre dagar sedan.Fiskarna har svarat på behandlingen, såren har läkt och fenorna har repat sej.Juvelhonan som blev flyttat i karantän är bättre, men jag är fortfarande osäker på om hon kommer att klara sej.
#15 - 29 juni 2006 20:25
[QUOTE=Tropfrog]Fiskar är avsevärt känsligare för sänkningar i salthalt än för höjningar. Ni som har bestämt er för att lägga av med att salta, gör det sakta och i etappvis. Om fiskarna blir hängiga när man slutar med salt är det inte ett bevis för att saltet håller dem friskare utan ett tecken på att de lider av "abstinens".[/QUOTE]
Korrekt. Man bör högst halvera salthalten per dygn och så inte riskera skador.
Inga problem att höja salthalten dock.
Öka salthalten - no problem...
Sänka den försiktigt däremot.
Det predikade redan JJ Scheel.
Om vi nu skall föra in legender i diskussionerna...
#16 - 29 juni 2006 20:25
Har fiskarna parasiter, svamp, sår, trasiga fenor ska du ha i salt.
#17 - 29 juni 2006 20:31
[quote=Kramfors]Har fiskarna parasiter, svamp, sår, trasiga fenor ska du ha i salt.[/quote]

Ska ha salt var väl att överdriva, men det är ett sätt att behandla på och skonsammare (enl vår mening).

//Calle
#18 - 29 juni 2006 20:37
[quote=erikthur]Korrekt. Man bör högst halvera salthalten per dygn och så inte riskera skador.
Om vi nu skall föra in legender i diskussionerna...[/quote]

Att sänka salthalten är egentligen inget man kan göra på måfå, utan beroende på vilket uS man har i sitt vatten, utan man bör mäta detta.
Dock så måste man vara väldigt försiktig med sänkningen, man gör bara inte ett 50% vattenbyte varje dag för att sänka den, framförallt om man har malar/corydoras.

Vår okunskap tidigare har tagit död malar för oss.
Koppade in dem i ett kar som hade 100uS mindre än säljarens under 3 timmar, malarna dog några timmar senare av osmotisk chock!:(

//Calle
#19 - 29 juni 2006 20:39
[quote=amazonfarmen]man gör bara inte ett 50% vattenbyte varje dag för att sänka den, [/quote]

om ja nån gång skulle behöva salta hade ja nog siktat på 20% varannan till var tredje dag tills jag bytt 7-8ggr.
#20 - 29 juni 2006 20:52
[quote=Raven]om ja nån gång skulle behöva salta hade ja nog siktat på 20% varannan till var tredje dag tills jag bytt 7-8ggr.[/quote]

De gångerna vi har använt salt så låter vi det automatiskta vattenbytet sköta sänkningen, dvs 5%på en timme 2 gånger dagligen.

När vi får hem nya fiskar så gör vi såhär:
Vi höjer vårt vatten till ca 50uS högre än fisken är van vid innan vi börja koppa in dem under många timmar (3-10).
Sedan låter vi det automatiska vattenbytet sköta sänkningen.

Har sedan vi lärde oss saltets (uS) påverkan på fiskarna har vi aldrig förlorat någon fisk i samband med inkoppning/saltbehandling

//Calle
#21 - 29 juni 2006 20:54
[QUOTE=amazonfarmen]Att sänka salthalten är egentligen inget man kan göra på måfå, utan beroende på vilket uS man har i sitt vatten, utan man bör mäta detta.
Dock så måste man vara väldigt försiktig med sänkningen, man gör bara inte ett 50% vattenbyte varje dag för att sänka den, framförallt om man har malar/corydoras.[/QUOTE]
Givetvis måste man veta vilken salthalt man startar med. :)
Och givetvis skall man inte salta Corydoras i onödan. :mad:
Köpt en TDS-mätare på e-bay men bara använt den 3 gånger...
Aldrig haft några problem med halveringsregeln faktiskt.
:D
#22 - 29 juni 2006 21:15
[quote=erikthur]Givetvis måste man veta vilken salthalt man startar med. :)
Och givetvis skall man inte salta Corydoras i onödan. :mad:
Köpt en TDS-mätare på e-bay men bara använt den 3 gånger...
Aldrig haft några problem med halveringsregeln faktiskt.
:D[/quote]

Vad en TDS mätare mäter vet jag inte men enheten är ppm på en TDS mätare.
http://www.transinstruments.com/Products/eco/tds.htm

I vilket fall som helst så är det en uSiemensmätare (ledtalet) vi och många andra använder.
http://www.transinstruments.com/Products/eco/usiemen.htm

Man kan självklart göra på olika sätt, men några väldigt dyra misstag har gjort att vi numera är otroligt försiktiga med alla våra fiskar vi har (malar/corydoras och Discus).

//Calle
#23 - 29 juni 2006 21:23
[quote=amazonfarmen]Vad en TDS mätare mäter vet jag inte men enheten är ppm på en TDS mätare.[/quote]

mäter även detta μSiemen 10 μS 10 to 1,990μS och mSiemen 0.1 mS 0.1 to 19.9mS
#24 - 29 juni 2006 22:11
[quote=Raven]mäter även detta μSiemen 10 μS 10 to 1,990μS och mSiemen 0.1 mS 0.1 to 19.9mS[/quote]

Nu hänger jag inte med nått alls :(

En TDS-mätare mäter i enheten ppm.
Såg dock att det finns andra varianter, men frågan är VAD de mäter.

//Calle
#25 - 29 juni 2006 23:36
[quote=erikthur]Korrekt. Man bör högst halvera salthalten per dygn och så inte riskera skador.
Om vi nu skall föra in legender i diskussionerna...[/quote]

Hmm Om man läser Penang diskus av Shaifullah Yeng så är det kotym att mata diskusen med salt en gång. per vecka. :confused: Vet också att många använder salt som behandling Upp till 5 dl per 100 liter vatten.
Vet också att SVA på sin hemsida förespråkar saltdoppning framför t.ex formalinbehandling men då gäller det forell o lax.
Bilagor:
#26 - 30 juni 2006 07:39
[quote=kaj.p]Hmm Om man läser Penang diskus av Shaifullah Yeng så är det kotym att mata diskusen med salt en gång. per vecka. :confused: Vet också att många använder salt som behandling Upp till 5 dl per 100 liter vatten.
Vet också att SVA på sin hemsida förespråkar saltdoppning framför t.ex formalinbehandling men då gäller det forell o lax.[/quote]

Jag kan villigt erkänna att jag inte läst Penang diskus av Shaifullah Yeng, så jag vet inte i vilka sammanhang de tillsätter salt en gång i veckan till sina diskusar. Jag känner heller inte till Shaifullah Yeng, men jag antar att han är en framgångsrik diskusodlare. Jag antar även att han håller till i asien, men jag skulle ju kunna ha fel, och vi har inte riktigt samma synsätt på djur här som där. Jag fortsätter att gissa vilt här, men kan det vara en miss i översättningen kanske? Kan det vara så att han inte syftar till just Natriumklorid? Att diskusar behöver ett vatten med relativt lågt osmotiskt tryck oavsett om mätinstrumentet man mäter med pratar om μSiemen ppm bar eller något annat för att föröka sig, och att de även kommer från vatten med lågt osmotiskt tryck är välkänt för de flesta. Att däremot ynglen är gynnade av ett lite hårdare vatten under uppväxten kanske inte alla vet. Om man då har ett vatten som är bra för diskuslek så är det alltså inte optimalt för uppväxt, och kan man OM MAN VET VAD MAN GÖR tillsätta till exempel Kalciumklorid, som också är ett salt. Det är inte helt otroligt att de tillsätter Natriumklorid i vattnet till sina diskusar i asien för att se till att få upp det osmotiska trycket, men som sagt, att tillsätta Natriumklorid för att höja det osmotiska trycket för fiskar som inte behöver bräckt vatten är korkat i jämförelse med att tillsätta till exempel Kalciumklorid som tillför kalk till vattnet som det biologiska filtret MÅSTE HA. Om Shaifullah Yeng har konstant vattenbyte med dåligt vatten så har han lite andra förutsättningar på den punkten också.

Saltbad är en helt annan sak än att stänka i lite salt då och då i akvariet.
#27 - 30 juni 2006 10:30
[quote=kaj.p]Hmm Om man läser Penang diskus av Shaifullah Yeng så är det kotym att mata diskusen med salt en gång. per vecka. :confused: Vet också att många använder salt som behandling Upp till 5 dl per 100 liter vatten.
Vet också att SVA på sin hemsida förespråkar saltdoppning framför t.ex formalinbehandling men då gäller det forell o lax.[/quote]

Vi har aldrig sett våra Discus äta på saltet vi har gett dem, de kanske inte förstår att det är bra för dem :confused:

Just Discus är ju en fisk som vi har förstått det tål stora och snabba uS förändringar, men att ha malar i samma kar och göra detta tar med stor sanolikhet död på dem.

När vi i början av vårt malintresse och fick "problem" som vi inte visste vad det var, så gjorde vi som det står på Extozonsaltet, vi gjorde en doppning av en mal i denna rekomenderade lösningen, med följden att malen tappade slemhuden på några minuter för att strax därefter dö.
Som jag har sagt innan så finns det olika lösningar på det mesta, men frågan är vilket som verkligen fungerar/är bra i längden.
Att medicinera med diverse preparat i tid och otid är inget vi vill göra, utan vi gör som många andra gör, vi höjer salthalten + tempen i karet till våra discus OCH det viktigaste ÖKA syresättningen t.ex genom en stor syresten som rörrunt på vattenytan.
Detta har gett mycket bra resultat.

Det salt vi använder är Axal Pro tabletter.

Jag säger inte på något sätt att detta är det enda som gäller, utan såhär gör vi efter att ha provat diverse mindre bra lösningar och det fungerar för oss.
Dock så har vi inte samma förutsättningar med vatten osv som andra har då vi har ett väldigt lågt uS i kranen (80uS)

//Calle
#28 - 30 juni 2006 16:58
[QUOTE=amazonfarmen]Ska ha salt var väl att överdriva, men det är ett sätt att behandla på och skonsammare (enl vår mening).

//Calle[/QUOTE]
Varför inte SKA ha salt i vattnet när det finns risk för bakterieinfektion i sår.

Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det förhållandet.
Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.
En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
Där hjälper salt fisken.
#29 - 30 juni 2006 17:14
[quote=Kramfors]Varför inte SKA ha salt i vattnet när det finns risk för bakterieinfektion i sår.

Fiskar som skadar sig eller har sår av parasitangrepp gynnas av salt.
Såret blir ett öppet hål där salter tränger ut och vatten tränger in.
Orsaken till detta är att fisken innehåller mer salt än vattnet och genom så kallad osmos ”försöker” vattnet utjämna det förhållandet.
Skillnader mellan saltkoncentrationen i fiskkroppen och vattnet som omger den gör att en utjämningsprocess äger rum.
En skadad fisk måste använda en del av sin energi för att motverka en utjämning av saltkoncentrationen.
En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
Där hjälper salt fisken.[/quote]

Hade du läst vad jag verkligen skrev så hade du nog förstått vad jag menar.
Jag skrev aldrig att salt var fel, MEN att det även finns andra sätt att behandla detta på.
T.ex Sera Auqatan har haft positiv inverkan på våra fiskar som har fått en skada.

Tänk lite på hur du skriver, bara för att du har en uppfattning är det inte säkert att detta är det enda rätta.

//Calle
#30 - 30 juni 2006 18:24
Jag har bara bra erfarenhet av salt. Har provat Ektozon, salt tabletter, malawisalt, medelhavs salt utan jod/klumpförebyggande medel och just nu använder jag nått salt som jag köpt (25kg) av min zoohandlare (räcker med 1dl/400l).

Jag har i mitt akvarium (450l) diskus, pansarmalar, black ghost, royals och nuggets och ingen är ledsen för att jag saltar. Tvärtom! Vattenbyte, salt och aquasafe har alltid piggat upp mina fiskar. Har det vart någon diskus som vart lite kinkig har jag saltat lite mer och de har blivit gladare och framförallt matglada. Har inte haft fiskdöd på säkerligen ett år. Innan jag började exprimentera med salt så hade jag lite smått komplicerade problem med akvariet, då lyssnade jag på "allvetare" och det blidde så gott som utrotning i akvariet.

Tycker att man skall känna efter lite själv. Prova sig fram. Vad fungerar bäst för mig?

Ingen zoohandlare åker RR för att de säljer Aquasafe och salt till mig.. ;)

//Camilla
#31 - 30 juni 2006 20:13
[QUOTE=amazonfarmen]Hade du läst vad jag verkligen skrev så hade du nog förstått vad jag menar.
Jag skrev aldrig att salt var fel, MEN att det även finns andra sätt att behandla detta på.
T.ex Sera Auqatan har haft positiv inverkan på våra fiskar som har fått en skada.

Tänk lite på hur du skriver, bara för att du har en uppfattning är det inte säkert att detta är det enda rätta.

//Calle[/QUOTE]
Min uppfattning är nog allmänt vedertagen bland de som haft fiskar och fått erfarenhet.
Du som handlare borde veta vad Sera Auqatan innehåller.
Det är också ovanligt att ett företag skriver på forumet då det finns risk för "smyg" reklam.

Skriver du som privat person.
#32 - 30 juni 2006 20:27
[quote=Kramfors]Skriver du som privat person.[/quote]

med tanke på att personen ifråga oftast skriver "vi" och inte "jag" så låter det inte som det.
#33 - 30 juni 2006 20:33
Ett litet förtydligande om att skriva som företag, vi är nog många här på forumet som av erfarenhet inte har något större förtroende för de råd som butiker brukar ge sina kunder.
#34 - 30 juni 2006 21:00
[quote=Kramfors]Ett litet förtydligande om att skriva som företag, vi är nog många här på forumet som av erfarenhet inte har något större förtroende för de råd som butiker brukar ge sina kunder.[/quote]

Jag skriver som fiskinnehavare, och vad detta har gett oss (jag och min sambo) för erfarenheter.
Som jag har sagt innan har jag inget emot salt, utan att man använder det i tid och otid, det har jag åsikter om.

Men folk gör som dem vill och det kan vi inte påverka, det är liksom deras problem, MEN vi gör det vi tror på och hur vi gör det står jag för.

Tyvärr är det många förståsigpåare som som säger " såhär ska du göra", vilket kan få förödande effekter om man inte själv kan sålla bland den "fakta" som dem lägger fram.

Erfarenheten har vi fått genom att göra dyra misstag då vi trodde på allt vi hörde ett tag, nu så är vi mycket mer kritiska och det har gett resultat.

Och jag kan hålla med dig om att väldigt många butiker har dåliga råd att ge kunden, det känns i vissa fall att de bara är ute efter att tjäna pengar, inget annat.:mad:

Vad Sera Auqatan innehåller vet jag inte, men vi använder detta ytterst lite.

//Calle
#35 - 1 juli 2006 07:28
[COLOR="Red"]"Det är också ovanligt att ett företag skriver på forumet då det finns risk för "smyg" reklam.
Skriver du som privat person."[/COLOR]

Jag undrar även varför du har 2 goldmedlemskap? Har du bytt från calle-hallabro --> amazonfarmen? Med tanke på att ditt nuvarande nickname associerar till din firma tycker i alla fall jag att det är reklam. [B)]

//Camilla
#36 - 1 juli 2006 09:18
[quote=C.Ciklid][COLOR=red]"Det är också ovanligt att ett företag skriver på forumet då det finns risk för "smyg" reklam.[/COLOR][COLOR=red]
Skriver du som privat person."[/COLOR]

Jag undrar även varför du har 2 goldmedlemskap? Har du bytt från calle-hallabro --> amazonfarmen? Med tanke på att ditt nuvarande nickname associerar till din firma tycker i alla fall jag att det är reklam. [B)]

//Camilla[/quote]

När man citera en text, bör man då inte ange vem man citerar?
Eller är det OK att klippa ihop vad man vill?:(

Inte visste jag att vi har 2 Goldmember, du får nog ha lite bättre koll på läget innan du skriver.

Nicknamet har med att göra att vi har en hemsida som beskriver vad vårt intresse är, och då vi är 2 i familjen som är intresserade, så tog vi ett gemensamt nickname här, som numera är goldmember.

Kul att du tar din chans att geigen lite för att jag (och många andra) hade åsikter om dina Discusbravader innan.

//Calle
#37 - 1 juli 2006 11:53
[QUOTE=amazonfarmen]När man citera en texkt, bör man då inte ange vem man citerar?
Eller är det OK att klippa ihop vad man vill?:(

Inte visste jag att vi har 2 Goldmember, du får nog ha lite bättre koll på läget innan du skriver.

Nicknamet har med att göra att vi har en hemsida som beskriver vad vårt intresse är, och då vi är 2 i familjen som är intresserade, så tog vi ett gemensamt nickname här, som numera är goldmember.

Kul att du tar din chans att geigen lite för att jag (och många andra) hade åsikter om dina Discusbravader innan.

//Calle[/QUOTE]

Citatet fungerade inte av någon anledning, så jag kopierade av Kramfors text. Glömde då ange Kramfors.

Jag frågade om du bytt från calle-hallabro --> amazonfarmen eftersom du underskrivit båda nicknamen med "Calle". Lite svårt att då veta om Du är "Du, din samdo eller Vi". :confused:

Och vad det gäller hurvida Du, Ni känner att jag skall gett igen... Känns lite skrattretande. Att ha åsikter är en sak, att ällta är en annan. Jag står kvar vid åsikten. Finito.

//Camilla
#38 - 1 juli 2006 12:29
[quote=C.Ciklid]Citatet fungerade inte av någon anledning, så jag kopierade av Kramfors text. Glömde då ange Kramfors.

Jag frågade om du bytt från calle-hallabro --> amazonfarmen eftersom du underskrivit båda nicknamen med "Calle". Lite svårt att då veta om Du är "Du, din samdo eller Vi". :confused:

Och vad det gäller hurvida Du, Ni känner att jag skall gett igen... Känns lite skrattretande. Att ha åsikter är en sak, att ällta är en annan. Jag står kvar vid åsikten. Finito.

//Camilla[/quote]

Nope, du gjorde ett påstående att jag hade 2 medlemskap, vilket jag ej har om du nu hade kollat riktigt noga!
Men vilket fall som helst så har jag svarat på den frågan.

//Calle
#39 - 25 juli 2006 18:33
Men visst Calle e Amazonfarmen skrivet som ett företag, för att som ni skriver på er hemsida *citat - Vi har valt att driva vårt akvarieintresse som företag och därmed innehar företaget F-skattebevis med denna verksamheten registrerad. - Slutcitat* Citat hämtat från http://www.amazonfarmen.se/om-oss.htm

Så till viss del har Camilla rätt =O)
#40 - 26 juli 2006 15:26
[QUOTE=Erik...]Om man då har ett vatten som är bra för diskuslek så är det alltså inte optimalt för uppväxt, och kan man OM MAN VET VAD MAN GÖR tillsätta till exempel Kalciumklorid, som också är ett salt..........att tillsätta Natriumklorid för att höja det osmotiska trycket för fiskar som inte behöver bräckt vatten är korkat i jämförelse med att tillsätta till exempel Kalciumklorid som tillför kalk till vattnet som det biologiska filtret MÅSTE HA.[/QUOTE]

Kalciumklorid tillför inte kalk (kalsiumkarbonat) till vattnet, det tillför kalsium och klorid. Kalk finns inte som ett löst ämne i vattnet alls. Filterbakterierna måste inte alls ha kalk i karet, de måste ha en oorganisk kolkälla, tex karbonat eller co2 och det tillför man inte via kalciumklorid. Men som sagt.....Man skall bara lattja med kemikalier OM MAN VET VAD MAN GÖR;) .
MVH
Magnus

Annons