Dosering Happy-Life flytande filtermedia

#1 - 26 april 2016 16:57
En liten detalj som jag länge funderat på men faktiskt inte funnit svar på. Enligt doseringsanvisningarna för Happy-Life filtermedia skall man "vid nystart och delvattenbyte" dosera "5 ml till 30 liter vatten". Vad som inte framgår är om det är akvariets totala volym som avses eller den volym vatten som tillsats i delvattenbytet. Jag har alltid gjort den senare tolkningen – alltså jag har doserat Happy-Life utifrån volymen tillsatt vatten – men kanske borde jag räkna på hela akvariets volym?

Någon som vet? Google har hittills inte lyckats ge mig något svar.
#2 - 26 april 2016 19:35
Du bereder bara för den volym du byter! Vid nystart bereder du hela karets volym eftersom allt vatten är nytt kranvatten.

#3 - 27 april 2016 03:13
Nja det beror vad man är ute efter. Eftersom just Easy Life FFM är ju en naturlig lerblandning och binder vissa bakterier, medicinrester och annat så kan man veckovis vid vattenbyte dosera för hela vattenvolymen om du har känslig fisk i karet. I mitt diskuskar doserar jag t.ex. alltid för totala volymen vatten. Det finns ingen överdoseringsrisk med FFM. Är fisk och kar i full balans räcker det med volymen nytt vatten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#4 - 27 april 2016 04:42
Happy Life och Easy Life är produkter som är snarlika med samma funktion kan tilläggas.
#5 - 1 maj 2016 07:50
Det beror väl även på om man tappar det nya vattnet direkt från kran eller först tappar det i någon behållare. Går det direkt från kran är det i min tanke mer rimligt att dosera för den totala vattenmängden, medan om man först tappar i hink eller liknande och doserar i hinken så räcker det med att dosera för vattenmängden i hinken.

Annons