Dra in koldioxid i innerfiltret

#1 - 28 oktober 2004 07:27
Jag har ett innerfilter (Tetra) som är utrustad med en snorkel för att kunna dra in luft i vattnet. Jag har inte använt denna tidigare men nu tänkte jag börja med mäsk.

Kan jag dra in koldioxiden i denna luftpump eller är pumpen så kraftig att den kan dra i sig reningsvattnet och sedan mäsken? Eller kanske storkna när den försöker göra detta?

Finns det kanske andra risker med detta (för filtermaterialet och liknande)? Är det någon som gjort detta med sitt innerfilter och fått det att fungera bra?

Ifall ovanstående är en dålig idé tänkte jag leda ut koldioxiden bredvid utblåset istället.
#2 - 28 oktober 2004 07:45

Kan jag dra in koldioxiden i denna luftpump eller är pumpen så kraftig att den kan dra i sig reningsvattnet och sedan mäsken? Eller kanske storkna när den försöker göra detta?

Snorkeln brukar kallas venturi. Problemet är att bubblorna exponeras mot vattenytan direkt och försvinner ur akvariet => Dålig upplösning av gasen.

CO2 kan man få att nästan helt lösa upp sig om man kan "låsa in" bubblorna i en behållare så att dom virvlar runt till dom är upplösta. En sk reaktor.

Är det någon som gjort detta med sitt innerfilter och fått det att fungera bra?

Ja jag har gjort detta och det fungerar inte bra, även om man riktar ner utblåset så att bubblorna blåses neråt och på så sätt får längre väg till vattenytan.
#3 - 28 oktober 2004 08:02
Jag har den varianten och jag tycker det är ok. Nu använder jag iofs bara det filtert till CO2, i övrigt har jeg ett ytterfilter. Jag har satt ett strilrör/utströmmarrör på utblåstet från pumpen, så där får CO2:n längre kontakttid med vattnet, plus att de små hålen fördelar bubblorna på en större yta.

Fast defdacs variant är mer effektiv, men jag tyckte detta var enklast. Jag provade förresten först att köra CO2 genom mitt ytterfilter, men det fungerade inte, pumpen "körde torr" ett par gånger så jag vågade inte fortsätta.
#4 - 28 oktober 2004 08:25
Jag provade förresten först att köra CO2 genom mitt ytterfilter, men det fungerade inte, pumpen "körde torr" ett par gånger så jag vågade inte fortsätta.

Ja det gäller att man inte har för fint filtermaterial och en ganska grov pump. Jag kör bara keramik.
#5 - 28 oktober 2004 14:50
Tack så jättemycket för svaren även om det såklart inte var det jag hoppats få höra!
#6 - 28 oktober 2004 17:00
Jag har kört så rätt länge, växterna växte som tusan. nu har jag gått över till defdacs variant, får se om det kan bli ännu bättre. men det ser förjävligt ut med en stor reaktor+innerfilter i baljan, pest eller kolera, det är bara att välja

Annons