Drakmal

#1 - 8 augusti 2004 18:00
Har en drakmal L34 som då och då åker upp till ytan o "kippar" efter luft verkar det som, är det normalt beteende på en drakmal eller bör jag vara orolig?
#2 - 8 augusti 2004 18:25
Min gör inte det, den ligger gömd hela dagarna i en grotta. Försök få bättre cirkulation och/eller mer syre i vattnet.
#3 - 8 augusti 2004 18:42
hmm, och hur gör jag det?
#4 - 8 augusti 2004 18:56
Flytta upp filtrets utblås så det är nära vattenytan. Det brukar räcka för att röra om tillräckligt och syresätta vattnet. Om du inte har filtret på max utblås kan du försöka höja det. Alternativet är att köpa en pump till, t.ex. en powerhead.

Jag hade problem med den första L34:an jag köpte härom månanden, den satt på samma ställe en vecka och "flämtade", försökte med alla knep för att få den att må bra, men inget hjälpte. Då jag har andra L-malar som också kräver god cirkulation och mycket syre och som mådde bra insåg jag efter ett tag att det var fel på L34:an från början så jag fick lov att byta den. Den nya funkar perfekt fast den är fasligt blyg.

Men åter till ditt problem, det brukar vara så att mala med för lite syre i vattnet ofta simmar upp till ytan och sväljer luft. Så testa att flytta upp utblåset så att det är vid vattenytan.

Annons