dräktig från zoo-butik?

#1 - 11 december 2006 18:50
Hej hej :)
var och inhandlade två guppyhonor igår eftermiddags och grejjen är den att den ena av dem är redan väldigt, väldigt fet. dräktig? det tror jag. Men saken är ju den att i zoobutiken var det ju uppdelat hanar/honor så jag undrar om någon vet om guppiesarna brukar vara tillsammans innan de kommer till zoo-affärerna eller om de alltid är jungfruhonor?

så skulle jag vilja reda ut ett begrepp också... är guppyhonor dräktiga eller gravida? :S tycker båda låter fel...

tack på förhand
#2 - 11 december 2006 19:02
det kan alltid ha slinkit i någon hane i honernas akvarium som har parat sig med den honas du har:)...dräktighet är när honar är redo att para sig (tror jag :confused: ) och gravid är när honan har ynglen i sig elller ägg, men jag är inte säker med det dräktigheten

MVH Macke_fisk
#3 - 11 december 2006 19:04
hihi jag vet att dräktig och gravid betyder samma sak, fast dräktig brukas användas då det gäller djur...
fast vet inte säkert med fiskar...:)
#4 - 11 december 2006 19:11
hehe:p ...tänkte inte på det:p :p

MVH Macke_fisk
#5 - 11 december 2006 21:01
Om en guppyhona en gång "lekt" med en hane, kan honan spara lite av.... ja vad det nu är, och bli gravida flera gånger på samma lekning :p
#6 - 11 december 2006 21:13
sparven skrev:
Om en guppyhona en gång "lekt" med en hane, kan honan spara lite av.... ja vad det nu är, och bli gravida flera gånger på samma lekning :p

hehe..du menar förrådsbefruktning:p ;)

MVH Macke_fisk
#7 - 11 december 2006 22:25
Fetma

Det kan ju ända att din guppy fått mycket mat i butiken, händer titt som tätt att fiskar har magar som bollar i div. fiskbutiker... Men det kan ju lika gärna handla om dräktighet. den som lever får se:D
#8 - 15 december 2006 14:49
Jag köpte idag en guppy hona, välde ut den största och fetaste som fanns :D. Hon bör få ungar till helgen. :)
#9 - 16 december 2006 19:56
hon var dräktig, då hon ynglade 4 dagar efter jag köpt henne :)
#10 - 16 december 2006 20:30
emmatjejen skrev:
hon var dräktig, då hon ynglade 4 dagar efter jag köpt henne :)

ok vad kul:)....hur många yngel blev det

P.S grattis till småttingarna:)

MVH Macke_fisk
#11 - 16 december 2006 20:38
12 st små sötnosar :) fast väldigt stora för att vara guppyyngel tycker jag dock :S de har redan svarta små fenor... :)
#12 - 16 december 2006 20:45
hmmmm...har för mig att de alltid e lite genom skinliga när de föds :S....men men då ahr de iaf fått lite färg på sig nu:p
#13 - 16 december 2006 20:47
mm alltså de är ju går på kroppen men det går att ana att vissa kommer bli mörka i färgen för analfenan och stjärtfenan är nästan svart :P

Annons