"dräktig" platy

#1 - 3 november 2003 14:13
Har en "dräktig" platy... vet inte om det kallas så, men hon är stor som en boll iaf. Har flyttat över henne i en yngelkorg, en sådan där plastlåda... hon verkar inte överdrivet nöjd med det....
<b>Går det bra att ha henne där tills hon fått ynglena, eller...? </b>

<b>Hur pass nära vet jag att det är dags,</b> så att säga? Har haft henne i två, snart tre veckor och hon var rätt rund när jag köpte henne.

Man kan se små "bebisar" i magen på henne, och hon verkar lite röd runt magen längst bak där hon nästan är genomskinlig.

Jag menar, det är ju onödigt att ha henne i korgen om det kommer dröja dagar innan hon får sina yngel.. hon blir nog attans sur då oxå :)
men, för att dom inte ska bli uppätna så har jag henne där så länge.
Hur ska jag göra?
#2 - 3 november 2003 14:22
släng i en liten klump javamossa i korgen, brukar lugna ner nem lite.. & se till att korgen inte flyter omkring under nån lampa...
#3 - 3 november 2003 14:28
javamossa har jag inget... droppade i lite aquatan, kanske skulle lugna henne lite...
Ska jag lägga i nått grus eller så hon kan pilla lite med?

Korgen flyter inte omkring, den ligger still... inte heller direkt under nån lampa, men hon har ju ljus på sig, det har hon..
#4 - 3 november 2003 14:28
Jag har fullt med cabomba i ungfödarkaret som ynglen kan gömma sig i. Ynglen brukar kunna hitta alla möjliga gömställen, en gång hade jag ett 30-tal svärdbäraryngel under en sten när jag lyfte upp den. Jag har en sån yngelbur som du har men jag har aldrig använt den, jag testade en gång men honan blev så fruktansvärt stressad.
#5 - 3 november 2003 14:36
mm, hon ser inte nöjd ut alls... men jag skulle gärna vilja ha ynglena i korgen..

fasiken, hon borde ju klämma ur sig dom där snart.

Finns det något man kan göra för att l ugna henne lite? Dom växter jag har är ju alla redan i gruset jag har... kan ju inte slänga i en planta däri åt henne....

fast hon verkar lite lugnare nu.. hon kanske tar sig?
#6 - 3 november 2003 14:51
ser nu något långt o genomskinligt, som en tråd från baken på henne. Har det något med födsel o göra, eller är det bara nått... annat?
#7 - 3 november 2003 15:11
hon är väl stressad? blir så ibland om de inte äter tror jag..
inte mycket att skita då..hehe
#8 - 3 november 2003 15:27
hon äter alldeles utmärkt, matade henne förut....
hum, nåja.. nu är hon lugn iaf.
#9 - 4 november 2003 12:45
när hon ska få ynglena brukar dom försöka gömma sig
#10 - 18 januari 2006 23:05
Hur länge?

Hur länge går en platy med yngel i magen innan dom tittar ut[?]
Hur länge från då man ser att platyn börjar bli rund o go om magen[?]
#11 - 19 januari 2006 00:55
ungefär 28-32dagar tror jag det är.. Ta de med en nypa salt för jag är inte helt säker.. kan va neråt 26 dagar med typ...

Den andra frågan är nog väldigt individuell, men när hon e fet lägg henne i yngelkorg el annat kar..

Annons