Drömfisken!

#1 - 24 oktober 2009 08:15
Hej! Min drömfisk är scalare, och jag undrar om det är möjligt för oss att ha scalare i vårt akvarium, så småningom? Vi har ett kar om 112 liter, som gått i fyra veckor. I det bor nio kilfläcksrasbora, tre corydoras sterbai och en ancistrus. Är karet för litet för scalare? Våra corydoras är otroligt intressanta och trevliga fiskar, ska vi hellre satsa på att utöka denna lilla grupp?
#2 - 24 oktober 2009 08:23
Nu går det att ha skalarer i karet men om ett halvår när dom är för stora så är det tid att göra av med dom så det smartaste är att skippa dom faktiskt och låta dom mindre fiskarna ha sin plats och kanske utöka beståndet med dom.
#3 - 24 oktober 2009 09:00
Tack drd för svaret! Ja, jag misstänkte att det var så. Eftersom jag inte har nån lust att skaffa fiskar som jag måste göra mig av med för att de blivit för stora, så får drömmen om scalare vänta. Kanske skaffar vi ett större akvarium, nån dag!
#4 - 24 oktober 2009 09:46
Hmm, jag hade scalarer för många år sedan. Då i ett 60-literskar. När de var fullvuxna så verkade de inte har några problem med att få plats. Fast de kanske inte blev fullvuxna alls? De blev ungefär 10 cm "höga".
#5 - 24 oktober 2009 09:58
Hmm, jag hade scalarer för många år sedan. Då i ett 60-literskar. När de var fullvuxna så verkade de inte har några problem med att få plats. Fast de kanske inte blev fullvuxna alls? De blev ungefär 10 cm "höga".

Då var dom knappt halvstora ;)

Mina monster är nog runt 20 cm som högst.

Det är åtminstone högre akvarium som är minst 45-60 cm för att dom ska utvecklas som dom borde på höjden.
#6 - 24 oktober 2009 10:45
Oooh :) 20 cm höga.....har du en bild, så jag kan få sukta lite??
#7 - 24 oktober 2009 10:49
Absolut :d
#8 - 24 oktober 2009 11:52
Så fina! Urtjusiga med sina långa spröt, och den där svarta randen som går genom ögat :d ! Såna vill jag också ha en dag, när större akvarium finns, och jag lärt mig mer om hur man sköter sina fiskar :p
#9 - 24 oktober 2009 12:04
Mina scalarer kanske inte var fullvuxna då. Men hur stort akvarium måste man ha för att ha scalarer då? Har bara haft platys och neontetras i flera år nu, börjar tröttna. Jag har 110 liter, är det för litet för scalarer kanske?
#10 - 24 oktober 2009 12:42
Mina scalarer kanske inte var fullvuxna då. Men hur stort akvarium måste man ha för att ha scalarer då? Har bara haft platys och neontetras i flera år nu, börjar tröttna. Jag har 110 liter, är det för litet för scalarer kanske?

Svaret fick du ju i ovan inlägg. MEN vrför inte börja med några miniscalarer & senare när du har råd/plats/lust köpa ett större kar till dem. ??
Man måste inte alltid få sin dröm "dödad" direkt. Alternativ brukar ofta finnas. :)
#11 - 27 oktober 2009 01:37
Har funderat på hur lång tid det tar för scalarer att bli fullvuxna. När jag hade dem i ett 60-literskar så hade jag dem länge. Minst 5 år. Fiskar kanske anpassar sig lite till hur mycket plats det finns? Ancistrusar kan ju bli jättestora i det vilda. Har jag hört iallafall. Men min ancistrushanne blev bara 16,5 cm.
#12 - 27 oktober 2009 07:18
"Fiskar anpassar sig till hur mycket plats det finns" hör man alltför ofta. Hur roligt är det egentligen att ha krymplingar som inte kan växa naturligt? Att inse att akvariet man har är för litet för t ex scalarer, är inte att låta drömmen dö. Tvärtom är det en väldigt sund inställning, för ingen vill väl att sina favoriter ska må dåligt. Drömmen om ett stort akvarium med fullvuxna, välutvecklade scalarer kan säkert bli verklighet så småningom! :)

Olle
Bilagor:
#13 - 27 oktober 2009 08:50
Har funderat på hur lång tid det tar för scalarer att bli fullvuxna. När jag hade dem i ett 60-literskar så hade jag dem länge. Minst 5 år. Fiskar kanske anpassar sig lite till hur mycket plats det finns? Ancistrusar kan ju bli jättestora i det vilda. Har jag hört iallafall. Men min ancistrushanne blev bara 16,5 cm.

beroende på hur de sköts, mina blev fullvuxna på cirka 1 år.

de anpassar sig till utrymmet, dvs de anpassar fenor och livslängd efter
det som erbjuds. i ett litet kar så får de förvridna fenor, och dör i förtid.

samma med nästan alla sorters levande organismer.

min äldsta grabb är 112 cm och väger 22 kilo.
om jag stänger in honom i en garderob som är 125 cm hög, så kommer han att slå i taket ganska snart, då slutar han naturligtvis inte att växa,
men eftersom platsen har tagit slut, så blir han felväxt, och i slutändan
kommer han att se för j-g ut, samt att han förmodligen inte blir 85 år, utan kommer att kila vidare långt innan det.

en guldfisk som man stoppar ner i en "guldfiskskål" på 15 liter lever i den kanske 1-3 år, sedan kilar den vidare, när den är kanske 10-15cm.
Att den egentligen skulle blitt 40 cm och levt i 30 år om den hade fått vara i ett mer anpassat kar glömmer folk ofta.......

.
#14 - 27 oktober 2009 08:54
Svaret fick du ju i ovan inlägg. MEN vrför inte börja med några miniscalarer & senare när du har råd/plats/lust köpa ett större kar till dem. ??

Man måste inte alltid få sin dröm "dödad" direkt. Alternativ brukar ofta finnas. :)

finns inga miniscalarer, det finns i princip tre huvudgrupper av scalarer.
vanlig, altum, spetsnos (Leopoldi), med en massa varianter på dessa.
Altumen är den stora versionen, den vill nog hemskt gärna ha ett kar som är 60 högt. Den vanliga versionen bli lite mindre, men vill trots det ha ett kar på 50-55 högt. Spetsnosen, som ibland kallas för dvärg, är den minsta. Den är lika stor i kroppen som den vanliga, men har lite mindre fenor, och funkar bra i kar som är 45-50 höga.

.
#15 - 27 oktober 2009 08:58
Kensa skrev:
finns inga miniscalarer, det finns i princip tre huvudgrupper av scalarer.

vanlig, altum, spetsnos (Leopoldi), med en massa varianter på dessa.

Altumen är den stora versionen, den vill nog hemskt gärna ha ett kar som är 60 högt. Den vanliga versionen bli lite mindre, men vill trots det ha ett kar på 50-55 högt. Spetsnosen, som ibland kallas för dvärg, är den minsta. Den är lika stor i kroppen som den vanliga, men har lite mindre fenor, och funkar bra i kar som är 45-50 höga.

.

konstigt även i min lokala akvarie affär har de sk ''miniscalarer'':confused:
tänkte själv införskaffa mig någon till mitt 112L kar, men icke då
#16 - 27 oktober 2009 09:00
Ancistrusar kan ju bli jättestora i det vilda. Har jag hört iallafall. Men min ancistrushanne blev bara 16,5 cm.

det beror ju på vilken art vi pratar om.

finns de som blir 5cm, finns de som blir vääääääldigt mycket större.....

.
Bilagor:
#17 - 27 oktober 2009 09:01
konstigt även i min lokala akvarie affär har de sk ''miniscalarer'':confused:

tänkte själv införskaffa mig någon till mitt 112L kar, men icke då

det kan ha varit spetsnosen, men inte katten blir den liten......

.
#18 - 27 oktober 2009 14:21
Att kalla en stor fisk för "mini" är förstås ett smart försäljningstrick. Har man lärt sig hur stor favoritfisken blir och vilket utrymme den behöver, köper man inte sådana om man inte har ett tillräckligt stort akvarium. Men om handlaren påstår att det finns en "minisort" - då är det ofta frestande att tro på detta och slå till. Det gäller alltså att vara påläst, för den som själv kan ämnet är förstås inte lika lättlurad.

Olle
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 27 oktober 2009 14:42
drd skrev:
Nu går det att ha skalarer i karet men om ett halvår när dom är för stora så är det tid att göra av med dom så det smartaste är att skippa dom faktiskt och låta dom mindre fiskarna ha sin plats och kanske utöka beståndet med dom.

jag vill inte råda någon att någonsin hålla skalarer i låga akvarier - ungfiskar som går trångt kommer aldrig att utveckla några snygga fener och de hålla i för små/låga akvarier utan de kommer att förbli förkrympta fula fiskar.
Var en gång hemma hos en proffsodlare (försörjde sig på att odla fisk) och han höll sina yngel under uppdragningsfasen (dvs innan de såldes vidare till affären/grossisten) i akvarier som var 60 cm höga. Han menade att detta var en absolut förutsättning för att de senare skulle utvceklas till parktulla exemplar av skalarer.

Så håll ALLTID skalarer i höga akvarier
#20 - 27 oktober 2009 14:45
Lånar tråden för en fråga.

Jag som då har ett akvarium som är 50cm högt, bör jag då inte skaffa någon form av skalarer? Jag skulle hemskt gärna vilja ha dom men ifall det är för lite så skaffar jag dom ej. Akvariet är på 400L med måtten (150x50x50 CM L*B*H)
#21 - 28 oktober 2009 06:19
Andrém skrev:
Lånar tråden för en fråga.

Jag som då har ett akvarium som är 50cm högt, bör jag då inte skaffa någon form av skalarer? Jag skulle hemskt gärna vilja ha dom men ifall det är för lite så skaffar jag dom ej. Akvariet är på 400L med måtten (150x50x50 CM L*B*H)

Jo, det går bra.

Såvida det är den vanliga skalaren eller spetsnosen.
Altumen hade jag inte gått på.
Ej heller en framavlad Slöjversion av den vanliga.

.
#22 - 28 oktober 2009 18:13
Kul med alla svar, tack för det:)! Har blivit uppmuntrad, och smider en plan att skaffa ett stort kar där scalare kan bo om sisådär två år. Det jag funderar på, som jag inte riktigt får nån rätsida på, det är det här med höjden. De rekommendationer som ni har, är det själva karet som ska vara 60 cm högt, eller är det "simdjupet" eller vad man ska kalla det, vattendjupet, från botten till vattenytan?

Annons