Droppfilter

#1 - 16 oktober 2005 13:53
Sitter och klurar på ett framtida akvarieprojekt med ett helglasakvarium på ca 150x50x50. Jag har funderar på att göra ett fack på ca 15-20x50x50 i högra hörnet av akvaritet med ytavrinning/droppfilter och plats för värmare och pumphuvud. Ytavrinningen tänker jag mig att den är bra för att den syresätter vattnet innan det droppar ner över biobollarna och för med sig syrerikt vatten in i akvariumet (tanganyika). Droppfiltret låter som en spännande lösning som skulle kunna passa bra och bli nästan helt underhållsfri.

Är det någon som kan tipsa om riktigt bra bilder på hur ett droppfilter kan konstrueras på bästa sätt? Jag har sett några olika bilder på nätet, men de har inte varit särskilt detaljerade och det har varit svårt att hitta bekrivningar på vad som är den allra BÄSTA konstruktionen på ett droppfilter för ett sötvattensakvarium.

Hur många liter biobollar ska man ha till 375L?

Hur tillsätter man luften på bästa sätt? Behöver man en luftpump eller tillsätts den genom konstruktionen?

Om man har flera fack, finns det då något man kan kompelttera med som skulle förbättra kapaciteten? Ska man ha ett fack med filtermatta/sand/grus eller annat också? Kan man ha något slags refugium/sump?

Nå, vad säger ni?
#2 - 16 oktober 2005 14:53
[QUOTE=gjordavljus]Sitter och klurar på ett framtida akvarieprojekt med ett helglasakvarium på ca 150x50x50. Jag har funderar på att göra ett fack på ca 15-20x50x50 i högra hörnet av akvaritet med ytavrinning/droppfilter och plats för värmare och pumphuvud. Ytavrinningen tänker jag mig att den är bra för att den syresätter vattnet innan det droppar ner över biobollarna och för med sig syrerikt vatten in i akvariumet (tanganyika). Droppfiltret låter som en spännande lösning som skulle kunna passa bra och bli nästan helt underhållsfri.[/quote]
Tänk på att ett filter med sådana mått tar upp väldigt mycket av akvarievolymen. Du kanske ska lägga filtret utanför akvariet istället? Blir iof lite mer att tänka på då. Annars är droppfilter den effektivaste lösningen (vad jag vet) efter sandfilter. Dock kan det vara så att det är mer besvär än nytta ;)

Är det någon som kan tipsa om riktigt bra bilder på hur ett droppfilter kan konstrueras på bästa sätt? Jag har sett några olika bilder på nätet, men de har inte varit särskilt detaljerade och det har varit svårt att hitta bekrivningar på vad som är den allra BÄSTA konstruktionen på ett droppfilter för ett sötvattensakvarium.

jag har riktigt fina bilder på droppfilter i thailand.. otroligt smart konstruktion! Tyvärr har jag de bara analogt, och ingen möjlighet att scanna.
Kort kan man beskriva dem så här: vattnet rinner över en kant ner över biobollar och filtervadd. Mot ena kortsidan av filtret sitter en skiljevägg som går nästan ända ned till botten. Bakom skiljeväggen finns ett pumphuvud som pumpar tillbaka vattnet till karet, samt en utströmmare från en luftpump (antagligen för att syresätta vattnet ännu mer).

Hur tillsätter man luften på bästa sätt? Behöver man en luftpump eller tillsätts den genom konstruktionen?
Har du bra biobollar brukar man räkna 1-2% av akvarievolymen har jag hört. Riktmärke!
Jag tror att konstruktionen tar hand om syresättningen. Du kan ju sedan få ännu mer syre i vattnet beroende på hur du sätter utloppet från filtret.

Om man har flera fack, finns det då något man kan kompelttera med som skulle förbättra kapaciteten? Ska man ha ett fack med filtermatta/sand/grus eller annat också? Kan man ha något slags refugium/sump?

Nå, vad säger ni?

Ett finporigt filter (tex finporig matta eller vadd) överst, som du får byta eller göra rent ofta. Eller så satsar du på motsatsen och har grövre material överst, tex ehfi mech(makaroner) eller grovporig filtermatta, som tar hand om den mekaniska reningen.
Låter som ett kul projekt, jag vill gärna se bilder på härligheten sedan :)
Lycka till!
#3 - 16 oktober 2005 15:53
[QUOTE=heljis]
Tänk på att ett filter med sådana mått tar upp väldigt mycket av akvarievolymen. Du kanske ska lägga filtret utanför akvariet istället? Blir iof lite mer att tänka på då. Annars är droppfilter den effektivaste lösningen (vad jag vet) efter sandfilter. Dock kan det vara så att det är mer besvär än nytta ;)
[/QUOTE]

Jo, det tar en del volym men samtidigt får jag ju ordentligt med filtervolym vilket ju är viktigt eftersom jag vill ha ett så effektivt biologiskt filter som möjligt. Jag söker en så effektiv och underhållsfri lösning som möjligt. I princip är det ju ingen skillnad på detta filter och på ett filter bakom en BTN, det är bara tekniken och placeringen som skiljer...

Hur stort facket i slutändan blir beror på hur många liter biobollar jag måste ha, om jag bör ha t.ex. filtermatta etc. plus lite plats för att gömma tekniken. I princip skulle jag kunna dela av ca 10cm i högerhörnet (10x50x50) vilket skulle kunna ge ca 10-12L (ca 3%) filtermaterial om jag fortrarande ska ha plats för pump och värmare... Om jag istället använder 15cm skulle jag ha plats för ca 15-18L (4.5%)..., eller räknar jag helt åt h-e?
#4 - 17 oktober 2005 02:54
10*50*50=25l
15*50*50=37.5l

menar du bara själva hörnet så blir ekvationen en annan.

10*50*50/2=12.5L
15*50*50/2=18.75L

förbehåller mej rätten att tänka snett såhär nattetid ;)
#5 - 17 oktober 2005 06:04
[QUOTE=Raven]

10*50*50/2=12.5L
15*50*50/2=18.75L

förbehåller mej rätten att tänka snett såhär nattetid ;)[/QUOTE]

Ja, (gnuggar morgontrötta ögon) .....alltså hur stor volym som ska användas till filtermaterial och hur mycket som behövs till att gömma pump och värmare beror ju lite på... Just nu lutar jag åt att använda 15x50x50 av akvariet till att göra ett 15x25x40=15L droppfilterfack med biobollar och ett 15x10x25=3.75L med filtermatta PPI-10... 18.75/375=5% Vad tror ni om det?

Men nu var det ju framförallt den BÄSTA konstruktionen av ett droppfilter för sötvatten jag var ute efter. Är det någon som har erfarenheter eller kan tipsa om bra sidor på nätet?

Jag har även haft tankar på att man kanske kan "odla" något i det utrymmet som är över... som en sump ungefär.. kanske ha en liten lampa, sand, javamossa och något kräftdjur som klarar strömt och hårt vatten... det diskuteras i en annan tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=77453...
#6 - 24 oktober 2005 13:53
Hittade en akvariemöbel som har den lösning jag funderar på. Det finns på http://www.woha-aquarien.de/ och modellen heter Mississippi. Längst ner på sidan finns ritningar....
#7 - 24 oktober 2005 14:20
[QUOTE=heljis][QUOTE=gjordavljus]Sitter och klurar på ett framtida akvarieprojekt med ett helglasakvarium på ca 150x50x50. Jag har funderar på att göra ett fack på ca 15-20x50x50 i högra hörnet av akvaritet med ytavrinning/droppfilter och plats för värmare och pumphuvud. Ytavrinningen tänker jag mig att den är bra för att den syresätter vattnet innan det droppar ner över biobollarna och för med sig syrerikt vatten in i akvariumet (tanganyika). Droppfiltret låter som en spännande lösning som skulle kunna passa bra och bli nästan helt underhållsfri.[/quote]

jag har riktigt fina bilder på droppfilter i thailand.. otroligt smart konstruktion! Tyvärr har jag de bara analogt, och ingen möjlighet att scanna.
Kort kan man beskriva dem så här: vattnet rinner över en kant ner över biobollar och filtervadd. Mot ena kortsidan av filtret sitter en skiljevägg som går nästan ända ned till botten. Bakom skiljeväggen finns ett pumphuvud som pumpar tillbaka vattnet till karet, samt en utströmmare från en luftpump (antagligen för att syresätta vattnet ännu mer).

Har du bra biobollar brukar man räkna 1-2% av akvarievolymen har jag hört. Riktmärke!
Jag tror att konstruktionen tar hand om syresättningen. Du kan ju sedan få ännu mer syre i vattnet beroende på hur du sätter utloppet från filtret.

Nå, vad säger ni?

Ett finporigt filter (tex finporig matta eller vadd) överst, som du får byta eller göra rent ofta. Eller så satsar du på motsatsen och har grövre material överst, tex ehfi mech(makaroner) eller grovporig filtermatta, som tar hand om den mekaniska reningen.
Låter som ett kul projekt, jag vill gärna se bilder på härligheten sedan :)
Lycka till![/QUOTE]hmmm... det låter som filtret du pratar om ligger i vattnet? vitsen med ett droppfilter är väl att det ligger ovan vattenytan och droppar ner i vattnet....
#8 - 24 oktober 2005 14:35
[QUOTE=sunkan aspidoras]hmmm... det låter som filtret du pratar om ligger i vattnet? vitsen med ett droppfilter är väl att det ligger ovan vattenytan och droppar ner i vattnet....[/QUOTE]

Nja, som jag förstår det så kan biobollarna ligga i ganska kraftigt strömmande vatten, dvs under vattenytan. Poängen är väl att ytavrinningen droppas över filterlådan via ex. ett nät eller en plexiplatta med många små borrade hål....och därför syresätts kraftigt innan det når filtermaterialet... Ungefär som en fors, eller en antroposofisk vattenreningstrappa...eller har jag fel?
#9 - 24 oktober 2005 23:52
[QUOTE=gjordavljus][QUOTE=sunkan aspidoras]hmmm... det låter som filtret du pratar om ligger i vattnet? vitsen med ett droppfilter är väl att det ligger ovan vattenytan och droppar ner i vattnet....[/QUOTE]

Nja, som jag förstår det så kan biobollarna ligga i ganska kraftigt strömmande vatten, dvs under vattenytan. Poängen är väl att ytavrinningen droppas över filterlådan via ex. ett nät eller en plexiplatta med många små borrade hål....och därför syresätts kraftigt innan det når filtermaterialet... Ungefär som en fors, eller en antroposofisk vattenreningstrappa...eller har jag fel?[/QUOTE]

droppfilter ska ju va överlägset pga ordenligt med syre till bakterierna.
skulle det inte bara funka på å lägga en syresten längst ner så bubblorna går upp genom materialet ?
#10 - 24 oktober 2005 23:53
[QUOTE=gjordavljus]Hittade en akvariemöbel som har den lösning jag funderar på. Det finns på http://www.woha-aquarien.de/ och modellen heter Mississippi. Längst ner på sidan finns ritningar....[/QUOTE]

såg inte dum ut.
såg ut som man kunde ta en glasskiva och använda 10-15cm av änden på akvariet som filter utan att det syns utifrån
#11 - 25 oktober 2005 06:52
[QUOTE=Raven]
skulle det inte bara funka på å lägga en syresten längst ner så bubblorna går upp genom materialet ?[/QUOTE]

Verkar lite onödigt eftersom det är tveksamt om det tillsätter så mycket mer syre än vad "droppandet" gör. Ju mindre droppar, ju mer yta exponeras för syrerik luft... eller? :rolleyes:

Men kanske virveln som bildas av de uppåtgående bubblorna från en sytesten gör något för filtret??
#12 - 25 oktober 2005 12:48
Droppfilters höga syresättningsnivå är ju pga att det mellan varje omgång filtermaterial gör just det, droppar, sen ligger hela filtermaterialet med luft tillgängligt, så att det syre som förbrukas av nedbrytningsbakterierna i stort sett genas ersätts av nytt ur omgivningen. Droppfilters filtermedia är aldrig badat i vatten, utan ligger som i ett durkslag, där vattnet bara rinner bort hela tiden, så att filtermediat hålls fuktigt, men inte mer.

Om inte nån ändrat på innebörden av droppfilter då altså?
B!
#13 - 25 oktober 2005 13:33
[QUOTE=sunkan aspidoras]hmmm... det låter som filtret du pratar om ligger i vattnet? vitsen med ett droppfilter är väl att det ligger ovan vattenytan och droppar ner i vattnet....[/QUOTE]Det kanske det gör, men det gör det inte :D
Vattnet rinner över kanten i sådan fart att bollarna aldrig dränks, utan sköljs över. Längst ned samlas dock vatten, mao är vattendjupet ungefär en dm. Svårt att beskriva! [:-29]
#14 - 25 oktober 2005 19:37
Försöker förbrilt hitta bra beskrivningar eller bilder av droppfilter för sötvatten på nätet men har inte hittat något som är tillräckligt bra... Om någon hittar något så får ni gärna tipsa..

Hittade den här tråden på saltvattensguidens forum http://www.saltvattensguiden.se/forumet/archive/index.php/t-4502.html. Där talas det bland annat om att man använt lecakulor som ett billigt alternativ. Är det någon som provat det?
#15 - 25 oktober 2005 22:08
Här är en annan sida jag hittat som beskriver hur man bygger överflödesbox, droppfilter, skummare etc...

http://saltaquarium.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=saltaquarium&zu=http%3A%2F%2Fwww.cyberreefguru.com%2F
#16 - 27 oktober 2005 08:23
Tänk på att vatten nivån som sjunker när du har avdunstning är den i din "pump kammare" så det kan vara guld värt att ha "lite extra" utryme där. Trist om pumpen går torr, brinner, och du inget märker för att du är bortrest ett par dagar. Kamske inte jätte panik, men inte helt skoj. Fördelen är att så vitt jag förstår, får du inga negativa nedbrytningseffekter av att pumpen stannar i ett droppfilter. Inte som om miljön skulle bli syrefattig precis. (dock finns ju risken att substratet torkar, men det borde vara ett mindre problem, än förgiftat filtermaterial)

B!
#17 - 28 oktober 2005 19:03
[QUOTE=Mr B]Tänk på att vatten nivån som sjunker när du har avdunstning är den i din "pump kammare" så det kan vara guld värt att ha "lite extra" utryme där. Trist om pumpen går torr, brinner, och du inget märker för att du är bortrest ett par dagar. Kamske inte jätte panik, men inte helt skoj. Fördelen är att så vitt jag förstår, får du inga negativa nedbrytningseffekter av att pumpen stannar i ett droppfilter. Inte som om miljön skulle bli syrefattig precis. (dock finns ju risken att substratet torkar, men det borde vara ett mindre problem, än förgiftat filtermaterial)
B![/QUOTE]

Jo, jag vet att jag måste hitta en balans mellan "fallhöjden" i droppfiltret och vattennivån i sumpen och pumpkammaren. Jag tänker mig ca 5cm går bort till avrinningen över plattan med en massa hål i över droppfiltret. Det ger 45cm droppfilter med nåt filtermaterial, biobollar eller lecakulor eller nåt. Om vattennivån är ca 20cm i sumpen och i pumpkammaren ger det ca 25cm "dropphöjd". Med tanke på ditt inlägg kanske man ska höja avdelarna till pumphuset.... och minska fallhöjden i droppfiltret.

Annons