Droppfilter- intervallfilter

#1 - 1 november 2002 01:15
Hejsan,
Som en del kanske har sett så är jag inne på att bygga mig ett droppfilter till mitt 600l akvarium men efter att ha sökt på det i det här forumet så halkade jag in på en diskusion om intervallfilter.
Vilken av dessa filtertyper är egentligen det mest effektiva biologiska filtret?
Jag skulle vara tacksam för förslag på hur man bygger ett bra droppfilter (volym och pumpkapacitet mm.).

Jag läste en artikel om droppfilter någon annanstans på nätet där det var någon som rekomenderade en filtervolym på 10% av akvariets volym, detta skulle i mitt fall innebära en burk på 60l ovanför akvariet?! Det vill jag nog inte ha.
Det påstods vidare att droppfiltret inte var så effektivt pga. en allt för snabb genomströmning, stämmer verkligen detta?

Jag har planer på att bygga droppfilter (såvida inte vi kommer fram till att intervall är bättre) av en bit rostfritt rör, är detta ett olämpligt material?

Mvh/Gaston

#2 - 1 november 2002 07:07
Hej Gaston!

Volymen på ett droppfilter har väl diskuterats en hel del i ciklidbladet om jag inte har fel. 10% låter ju väldigt mycket och här skulle jag vilja säga att det beror lite på vilket filtermaterial man har och hur man använder sitt droppfilter.
Mitt förslag är att du använder det rör du har (jag kan inte se att rostfritt skulle vara ett problem, någon som tycker annorlunda). Beroende på volymen på röret och behovet av filtrering och vatten cirkulation skulle jag föreslå att du kombinerar med ett ytterfilter eller ett pumphuvud med filtermatta.
Då kombinerar du droppfiltrets styrka, maximal syresättning av vattnet, med det andra filtrets filtervolym.

Mvh

olof

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 november 2002 07:56
Hej,
Som Olof säger så är ett droppfilters effekt helt beroende av vilket filtermaterial man använder och filtervolymen kan därför behöva variera mellan 2% och 50% av avkvarievolymen.
Själv har jag använt Dupla Biobollar och då är 2.5% fullt tillräckligt.
Droppfiltret är effektivare än ett vanligt filter förutsatt att syre (dvs luft) kommer in i filtret. Jag har kört droppfilter med ungefär 1000 l/timma utan problem.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS. Hur stort droppfilter-volym som behövs är ju också beroende av hur hårt akvariet är belastat, 2,5% enligt räcker för ett sällskapsakvarium.

#4 - 1 november 2002 13:39
Hej,
Filtervolymen kommer att bli ca. 10l (rörets volym är 12l), hur många liter/h är lagom för detta?
Övriga filter som jag har förnärvarande är ett eheim ytterfilter 1000l/h, ett pumphuvud 600l/h som driver CO2, ett fluval 400l/h. Ytterfiltrets insug och pumphuvudet är placerade bakom en filtermatta.
Jag tror dock att det inte skulle skada med ytterligare ett bra biologiskt filter eftersom jag har unga diskusar som skall äta mycket.

Jag läste i diskusionen om intervallfilter att Kjell rekomenderade små kuber av filtermatta, skulle inte detta kunna vara ett bättre alternativ än biobollar (pga. långsammare genomströmning) eller kanske en kombination av dessa två?

Jag funderar också på olika alternativ vad gäller att fördela vattnet jämt över filtermaterialet, antingen bygga en konstruktion med hjälp av elrör och borra hål i dessa (strilrörsprincipen) eller en "strilplatta", finns det några bra skisser på hur strilplattan skall se ut på nätet?

Mvh/Gaston

Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 november 2002 13:53
Hej igen,
En 1000 liters pump är nog att föredra till ett sådant droppfilter. Jag själv använder en kombination av biobollor (Dupla minicascade) och filtermatta i mina ytterfilter.
I droppfiltret enbart Dupla Biocascade.
Skiss på ett droppfilter finns i alla fall här http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=198
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#6 - 1 november 2002 15:53
Hej,
En liten fråga till: Är det nödvändigt att koppla en luftpump som blåser under ifrån eller räcker det med enbart ett "luftrör"?

Mvh/Gaston

Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 november 2002 10:46
Hej,
Det räcker med ett luftintag i toppen där vattnet går in.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#8 - 2 november 2002 23:47
Hej,
Jag får tacka för tipsen, nu sätter jag igång bygget.

Mvh/Gaston

Annons