drygt 100l nystartat och troligen ett större på G

#1 - 13 mars 2010 11:33
tänkte att det är lika bra att starta en projekt tråd eftersom jag fortfarande jobbar på mitt 1a akvarium
och troligen (eller förhoppningsvis) kommer få ett nytt större kar i födelsedagspresent 24 mars, då blir det typ runt 400l :p

Är tyvärr inte guldmedlem ännu, ska nog unna mig det så småningom.

Mitt kar har yttermåtten 70x35x45 och är ett beg. hemmalimmat kar.
Har ett eihem innerfilter och doppvärmare, håller 25 grader.
Funderar på att skippa värmaren då jag vet att karet ändå håller 21-22 grader utan.

Karet startades upp 21 februari och firrebirrarna flyttade in 23 februari.
Av nån j*vla anledning tar denna 1a månad helt sjukt lång tid, vill ha fler firrar ju!

"Befiskning" just nu är
2 bruna ancistrus (L144a) på ca 4 cm
5 vuxna Guppy var av 3 honor
4-6 Guppy-yngel
1 Anentome helena
och snart inga sandsnäckor ;)

"Beväxtning" just nu:
vattenpest
hydrocotyle verticillata
anubias
rotala wallicii
lilaeopsis brasiliensis
+ en lite högre växt som jag inte mins namnet på

på önskelistan står just nu:
ancistrus sp (guld)
tigerbarb
eldstjärt
indisk glasmal
rödmunnstetra
black molly

Innan den nya ommöbleringen såg karet ut såhär,
nu är det alltså mer inredning och dimmigt för att jag grävt runt en del i bottensanden. Ska jag göra vattenbyte för att få undan dimman eller?

När det klarnat igen blir det en ny bild!
#2 - 13 mars 2010 11:46
BRA där! Projekt tråd! Det gillar vi! *lägger i favvolistan*
#3 - 14 mars 2010 08:33
Lägger nu till vitfenad rosentetra på önskelistan, sjukt snygga!

Dimman vägrar lägga sig, VAD är problemet!!

Så här dimmigt har firrarna det idag: http://i39.tinypic.com/j5bcdi.jpg
eventuellt kanske man ser den nya inredningen ;)
#4 - 14 mars 2010 08:35
Lite ser man allt! Börjar bli riktigt snyggt med växterna nu. Jag tyckte inte det var så farligt dimmigt faktiskt...Det där lär nog lägga sig om nån dag.
#5 - 14 mars 2010 09:14
ja det får vi hoppas, jag har ju haft helt klart vatten innan.
#6 - 16 mars 2010 09:07
Nu har dimman släppt, äntligen!

Längtar sjukt mycket efter att få i fler fiskar, men nu börjar jag undra om det får plats fler fiskar än mina 5 guppys, 2 yngel och 2 malar. Är ju så van att se dem ensamma i dessa dryga 100l :p

men vad ska man börja med från önskelistan tro?

nån som har nått annat juste förslag på firre till mitt lilla kar?

på önskelistan står just nu:
ancistrus sp (guld)
tigerbarb
vitfenad rosentetra
eldstjärt
indisk glasmal
rödmunnstetra
black molly
#8 - 16 mars 2010 10:15
Yollis skrev:

Ser fint ut! :) Impad av att du lyckades så bra med bilden på Guppybebisen, de är inte lätta att fota.
#9 - 16 mars 2010 10:26
tack! :)

Bebin är en linslus tror jag, står gärna still där i gräset ;)
#10 - 16 mars 2010 10:27
måste puttsa baksidan ser jag... katterna har "grävt" i vattnet.
#11 - 16 mars 2010 10:59
Vad fint det har blivit! Och vilka bra bilder! Hur gör du för att få såpass bra kort? Jag lyckas verkligen inte. Vad har du för kamera?

Ha en fin dag! :)
#12 - 16 mars 2010 11:41
Tack Asynja!

jag har en sony digitalsystemkamera, tar en miljon bilder och typ 3 blir bra ;)
men det blir bättre! Jag mixtrar med olika inställningar, har på dessa bilder tagit med närbild och stängt av blixten.
#13 - 16 mars 2010 11:44
Du får kalla mig Åsa :D.

Tack för tipsen. Jag har digitalkamera också, ska prova mig fram lite tror jag med alla inställningar som finns. Ha det!
Bilagor:
#14 - 16 mars 2010 11:45
Asynja skrev:

Tack för tipsen. Jag har digitalkamera också, ska prova mig fram lite tror jag med alla inställningar som finns. Ha det!

Ah, fast nu läste jag att du har digitalSYSTEMkamera, inte samma direkt...Ursäkta att jag läste så slarvigt! :)
#15 - 16 mars 2010 11:47
min bebis som "aldrig" spyr, har precis spytt ner mina brallor *grrr* jag som bara kommer i typ 2 par brallor trots att det är drygt 4 månader sedan jag stånkade ut lillprinsen...
#16 - 16 mars 2010 11:48
Asynja skrev:

haha ok Åsa! :d :p
#17 - 16 mars 2010 11:49
Asynja skrev:
Ah, fast nu läste jag att du har digitalSYSTEMkamera, inte samma direkt...Ursäkta att jag läste så slarvigt! :)

det går att ta grymma bilder med sånna oxå! Vi hade en sån som extrakamera tills den gick sönder i höstas...
#18 - 16 mars 2010 11:51
Yollis skrev:
min bebis som "aldrig" spyr, har precis spytt ner mina brallor *grrr* jag som bara kommer i typ 2 par brallor trots att det är drygt 4 månader sedan jag stånkade ut lillprinsen...

Legging is the shit! ;). De passar jämt! Jag gick med leggings och tunika typ hela första året efter förlossningen. Vi har bra mode nu! 4 månader är ingenting gumman, jag är fortfarande inte tillbaka i mig själv :( (2 år senare), ammar du så brukar det gå relativt fort iaf. Nu är det ju dessutom vår & man kan komma ut och promenera lite mer.

Ville bara säga att jag vet hur du har det (och tycker synd om dig) det är så jobbigt när ens gamla kläder inte passar!
#19 - 16 mars 2010 11:51
Yollis skrev:
haha ok Åsa! :d :p

:)
#20 - 16 mars 2010 11:52
Yollis skrev:
det går att ta grymma bilder med sånna oxå! Vi hade en sån som extrakamera tills den gick sönder i höstas...

Nu blev jag foto sugen...Vi får väl se om det dyker upp några nya bilder snart i min tråd :)
#21 - 16 mars 2010 11:55
Asynja skrev:
Legging is the shit! ;). De passar jämt! Jag gick med leggings och tunika typ hela första året efter förlossningen. Vi har bra mode nu! 4 månader är ingenting gumman, jag är fortfarande inte tillbaka i mig själv :( (2 år senare), ammar du så brukar det gå relativt fort iaf. Nu är det ju dessutom vår & man kan komma ut och promenera lite mer.

Ville bara säga att jag vet hur du har det (och tycker synd om dig) det är så jobbigt när ens gamla kläder inte passar!

jag hade leggings under grav, tills jag spräckte alla i grenen :d så jäkla tjock blev jag HAHAAAA!!
Så nu har jag bara 1 par gravidleggings kvar, de som pallade trycket... och dom kan jag inte ha nu...

undra om jag kanske skulle shoppa lite brallor istället för fiskar? ehh nej ;):D
#22 - 16 mars 2010 11:56
Asynja skrev:
Nu blev jag foto sugen...Vi får väl se om det dyker upp några nya bilder snart i min tråd :)

wohoo! längtar!
#23 - 16 mars 2010 12:42
Yollis skrev:
jag hade leggings under grav, tills jag spräckte alla i grenen :d så jäkla tjock blev jag HAHAAAA!!

Så nu har jag bara 1 par gravidleggings kvar, de som pallade trycket... och dom kan jag inte ha nu...

undra om jag kanske skulle shoppa lite brallor istället för fiskar? ehh nej ;):D

Äsch, vem behöver byxor?! :D
#24 - 16 mars 2010 13:21
nej inte om man sitter inne framför karet och glor ;)
#25 - 16 mars 2010 13:29
Yollis skrev:
nej inte om man sitter inne framför karet och glor ;)

:D
Sååå sant, och varför ska man gå nån annastans (finns hemkörning av pizza och matvaror). Fast nu måste jag tyvärr masa mig iväg till dagis.
#26 - 16 mars 2010 13:41
glöm inte ta på dig brallor eller du kanske har nån heltäckande morgonrock :d

en av grannarna kom precis förbi och frågade om vi inte ville komma över och leka med hennes barn. Så nu ska jag oxå pysa iväg.
#27 - 17 mars 2010 20:55
Uppdatering, idag har tydligen min Anentome helena snäcka lagt ÄGG!
(Hon blir här med döpt till "Helena" ;) )
Bilder på äggen: http://i39.tinypic.com/14ngwt2.jpg

av guppy-ynglen trodde jag det fans 2 kvar, men idag var de 3 stycken, kurragömma-experter! :D

och en härlig bild på min senaste växt http://i41.tinypic.com/287etn7.jpg
#28 - 18 mars 2010 09:14
Vad roligt Cicci! Då får du massa små bebisHelenor snart då! Mina guppyyngel (eller mitt yngel kanske jag skulle säga) är som bortblåst...vi får väl se sen när det/de borde växt till sig om det finns några öht.

Tjusig växt, vilken världsdel kommer den ifrån? (insnöad på SA vettu :))
#29 - 19 mars 2010 22:07
Suck, nått jävlas med mig! Först hade jag inget nät, sen pajade strömsladden till datorn och nu är min dator totalt fucked up! [:(!]

dessutom har mitt kar fått MASK! Så nu går alla på medicin.... sterazin.

men idag är Ynglen 4st :d :p

SA, vad menas med det egentligen?
växten är från sydamerika: http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/22_23/products_id/228
#30 - 20 mars 2010 06:03
Yollis skrev:
Suck, nått jävlas med mig! Först hade jag inget nät, sen pajade strömsladden till datorn och nu är min dator totalt fucked up! [:(!]

dessutom har mitt kar fått MASK! Så nu går alla på medicin.... sterazin.

men idag är Ynglen 4st :d :p

SA, vad menas med det egentligen?

växten är från sydamerika: http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/cPath/22_23/products_id/228

Men ÅH! Vad jobbigt! Hoppas du får ordning på allt! SA står för sydamerika :). Jag hade dödsfall i mitt lilla kar igår, jag blir så trött...alltid är det nåt som strular, jag förstår precis hur du känner det.

Hoppas iaf du får en fin lördag. Själv ska jag och de stora barnen iväg och gå på bio och se Alice i underlandet och sen sova hos henne...JAG får sova utan en liten propeller i sängen en hel natt!!!! Det behöver jag kan jag säga! Ha det gott! /Å
#31 - 22 mars 2010 07:45
Har nu på morgonen spolat 2 st guppy som hade massa masktrådar. Resterande 3 vuxna och 4 yngel verkar inte ha trådar (ännu). Malarna verkar oxå ok än så länge. Datorn är fortfarande paj! Ska lämna in den på service idag...
#32 - 22 mars 2010 08:12
Måste bara avreaggera mig. Är så jäkla irriterad över akvariehobby i uppsala, som med sunkig attityd sålde på mig dessa masksmittade fiskar. Aldrig mer går jag dit!!
#33 - 22 mars 2010 08:48
Måste avmaska katterna nu oxå. Eftersom de druckit från akvariet! Morr!
#34 - 24 mars 2010 11:44
Vilken födelsedag jag fick! Blev firad av gubbe och dotter i morse. Fick mkt trevligt presentkort på arkenzoo och ett nytt innerfilter :) när jag tände akvariet hade jag även fått drygt 30 guppy-yngel oxå Wohoo!
#35 - 24 mars 2010 12:36
Grattis :d
#36 - 24 mars 2010 12:41
Grattis! :D
Fiskarna måste verkligen också gilla dig om de ger dig så fantastiska presenter!
#37 - 26 mars 2010 07:20
tackar! :d

ja nått rätt måste jag ju gjort eftersom jag fick drygt 35 yngel på födelsedagen ;)

Nu har jag behandlat karet med sterazin OCH axilur, ingen mer firre visar tecken på mask men jag kommer ändå medicinera en omgång till om 14 dagar. Gjorde ett stort vattenbyte igår på 40% och mot alla principer fyllde jag på med fler nya fiskar efter det. (aja aja baja mig!) Bära eller brista, dom mår prima än så länge och de nya ynglen är nere på typ 3st, precis enligt planen.

Nu bor det 5 mollys och 4 tigerbarb-bäbisar tillsammans med guppysen :)
jag ÄLSKAR barbsen! vill ha typ 720l bara barb! ;) :D
fast jag kärade ner mig i fjärilsciklider i butiken oxå...
#38 - 26 mars 2010 09:38
Har föresten fått en sjukt bra erbjudande på ett 720l NYTT från butik, med ställning och heltäckande ramp, 7000:- [:P]

Nu måste jag bara skrapa fram pengarna...

har lämnat in datorn på service, skärmen var helt glapp, så nu har jag en låneburk från svägerskan.
#39 - 26 mars 2010 16:26
Ny bild på barbsen, ena riktiga tonåringar :) här är bilden
#40 - 26 mars 2010 17:48
Yollis skrev:
Ny bild på barbsen, ena riktiga tonåringar :) här är bilden

De såg ut att vara ett ganska snällt gäng. ;)
#41 - 26 mars 2010 20:53
ja dom är urgulliga och vimsar bara omkring med varandra,
nu läste jag att man ska ha minst 5 st... stackars mig som ev måste tillsätta nåra till barber ;)

nån som vill våga sig på könsfördelningen? jag har nollkoll. men ev en hane och 3 honor eller?
#42 - 12 april 2010 07:39
Oj då dags att uppdatera lite.

Jodå nu bor det 6 tigerbarber hos mig!

Igår köptes det lite mossa (christmas) och flytväxt (riccia fluitans) så nu blev det ju till att fotografera. Jag har dessutom bytt krukan mot ett stenröse. tyckte det blev bra. Säg gärna vad ni tycker, jag tål kritik :)

I huvudet håller jag på att planerar mitt nya STORA kar, funderingarna går mot ett "wannabe salt" inrett som ett saltkar fast sötvatten med ciklider.
pga ekonomiska brister finns det fortfarande inget större kar hos mig *buuuuuuuh*
#43 - 12 april 2010 07:44
växterna i karet har växt så in iiii!! jag är klart imopnerad!

Här kommer nya bilder

här är nya flytväxten, stenröse och karet från sidan... snygg lampaaaa ;)
morgonkaffe vid burken, det blommar!

:)
Bilagor:
#44 - 12 april 2010 15:59
snyggt :D
#45 - 27 april 2010 07:21

hult87 skrev:
snyggt :D
#46 - 27 april 2010 07:24
I morse la jag i en maltablett till firrarna, egentligen mest till molly, guppy och barbsen. Men OJ vad fel jag fick, här kom humle och dumle (ancistrus) och försvarade sin tablett ivrigt! Dom som brukar vara så timida :d Fortfarande är dom småttiga nån typ 4-5 cm :p

Tänkte uppdatera lite med bilder idag, har spänt fast min flytväxt med fiskelina nu så den håller sig still och min nya lysrörsramp har kommit på plats! :)

EDIT, eller så uppdaterar jag i kväll...det blir aldeles för mkt reflektioner nu. *grrrr*
#47 - 27 april 2010 07:49
Bilder är alltid jättekul. Det är fint ditt kar.
#48 - 27 april 2010 07:57

jag är ju bara så sugen på ett större, men ekonomin krashade i mars/april så det dröjer ett tag till. Nu tror jag att det kommer bli runt 300l innan jag går på 600+ :)

Men under tiden trixar jag med detta, det är ju så mysigt med akvarium!
egentligen borde jag städa huset, men jag sitter gärna framför karet istället ;)
#49 - 27 april 2010 08:03
Hehe varför städa huset när man kan pilla i akvariet ;)

Trevligt kar, ser fram emot mer bilder :)
#50 - 27 april 2010 08:08
Yollis skrev:

jag är ju bara så sugen på ett större, men ekonomin krashade i mars/april så det dröjer ett tag till. Nu tror jag att det kommer bli runt 300l innan jag går på 600+ :)

Men under tiden trixar jag med detta, det är ju så mysigt med akvarium!

egentligen borde jag städa huset, men jag sitter gärna framför karet istället ;)

Mmm, det är så mycket roligare att pyssla med och städa sitt akvarium än alla andra trista måsten man har.

Vi hade akvarium förr men la ner på grund av tidsbrist. När vi nu skulle ta upp akvariehobbyn igen tyckte maken vi skulle köpa minst ett 300 liter. Jag var bara så insnöad på att jag ville ha ett möbelkar så när ett snyggt nytt 75-liters dök upp köpte vi det...Det blev för litet med en gång naturligtvis, efter ett par månader köpte vi 220-literskaret. Samma där gubben tyckte vi skulle köpa ett större men när detta dök upp begagnat ville jag slå till på en gång. Nu vill jag gärna ha ett större igen men gubben sätter stopp. Får nog lugna mig något år... Trist att allt kostar så mycket!
#51 - 27 april 2010 08:39
tack!

precis min tanke ;)
Nu drar jag över till grannen på kaffe :d

Klotte skrev:
Hehe varför städa huset när man kan pilla i akvariet ;)

Trevligt kar, ser fram emot mer bilder :)
#52 - 27 april 2010 08:41
gratis akvarium till folket! :p :d

Dexter skrev:
Mmm, det är så mycket roligare att pyssla med och städa sitt akvarium än alla andra trista måsten man har.

Vi hade akvarium förr men la ner på grund av tidsbrist. När vi nu skulle ta upp akvariehobbyn igen tyckte maken vi skulle köpa minst ett 300 liter. Jag var bara så insnöad på att jag ville ha ett möbelkar så när ett snyggt nytt 75-liters dök upp köpte vi det...Det blev för litet med en gång naturligtvis, efter ett par månader köpte vi 220-literskaret. Samma där gubben tyckte vi skulle köpa ett större men när detta dök upp begagnat ville jag slå till på en gång. Nu vill jag gärna ha ett större igen men gubben sätter stopp. Får nog lugna mig något år... Trist att allt kostar så mycket!
#53 - 27 april 2010 10:03
Riktigt fint kar! Gillade terassen du byggt i ena hörnet, jättefint verkligen! Och många fina växter!
#54 - 27 april 2010 14:23
DU har jätte fina växter!
Vad kör du för växtnäring`?
#55 - 27 april 2010 14:39
Riktigt fint kar! Gillade terassen du byggt i ena hörnet, jättefint verkligen! Och många fina växter!

Tack! :)

Virros skrev:
DU har jätte fina växter!

Vad kör du för växtnäring`?

Tack!

fiskabajs? ;) :D och nån dutt sera flora vid vattenbyten.
har dock två växtlysrör á 20W
#56 - 27 april 2010 14:41
Jag har faktiskt nypt av toppen på mina största växter, dom lixom kom upp över ytan :p [:o] det växer så IN i bomben, jag fattar faktiskt inte riktigt varför, men det är kul såklart! :)
#57 - 30 april 2010 17:13
Woho det fungerade!

Min flytväxt aggerar skydd åt nya yngel som jag upptäckte idag.
Det verkar vara nåra dygn gamla yngel, en del helsvarta, troligen blackmollys :)
och en del spräckliga/grå/beige ingen aning om det är silver mollys eller guppys, spännande :D

Bilder har ju utlovats...[:o] tar mig i kragen och går och fotan nu!
#58 - 30 april 2010 17:22
Yollis skrev:
Bilder har ju utlovats...[:o] tar mig i kragen och går och fotan nu!

Ser fram emot dem.:)
#60 - 1 maj 2010 17:50
Äntligen har jag >MIN dator igen...
Drygt 4 veckor eller är det 8 veckor den har varit på service, ändå fick jag checka ut en sprillans ny idag!

GRRR!

Köpte två växter till burken idag...på IKEA, nån som har erfarenheter av dessa växter?
#61 - 1 maj 2010 19:42
Någon som vill våga sig på artbestämning av ikeaväxterna?

http://i40.tinypic.com/nvo3d1.jpg
#62 - 2 maj 2010 10:18
Det är så härligt grönt och lummigt ditt kar. Tycker att alla andra har så fina växter jämt. Superfint!
#63 - 2 maj 2010 11:07
jag gillar med ditt akvarium. det ger ett mysigt intryck med alla dina växter och jag kan se framför mig gurami som simmar bland flytväxterna och kollar läget :) eller ett ciklidpar som vallar sina yngel bland växterna eller stenarna :).

Mycket fint akvarium :)!
#64 - 3 maj 2010 12:40
jag verkar ha fått nån sorts sandsnäcksodling, min helena till trots!

och nu har toffsalgerna fåt fäste på en del växter...
man skulle kanske kuna säga att karet är inkört nu :D
#65 - 3 maj 2010 12:41
Dexter skrev:
Det är så härligt grönt och lummigt ditt kar. Tycker att alla andra har så fina växter jämt. Superfint!

Tack!
om man jämför med mina "uppstartsbilder" i febsurari så har det varit nån sorts växtexplosion ;) :)
#66 - 3 maj 2010 12:43
macke_fisk skrev:
jag gillar med ditt akvarium. det ger ett mysigt intryck med alla dina växter och jag kan se framför mig gurami som simmar bland flytväxterna och kollar läget :) eller ett ciklidpar som vallar sina yngel bland växterna eller stenarna :).

Mycket fint akvarium :)!

Jag börjar bli MYCKET sugen på både gurami och ciklider, så din tanke är helt rätt! :p
Bilagor:
#67 - 3 maj 2010 12:56
Yollis skrev:
Någon som vill våga sig på artbestämning av ikeaväxterna?

http://i40.tinypic.com/nvo3d1.jpg

Den stora skulle jag gissa är Hygrophila difformis den mindre vet jag inte. :)
#68 - 3 maj 2010 18:54
kanske det kan vara nått sånt!
den röda växten måste vara en "Ludwigia palustris" :) http://www.aquarium-villeurbannais.fr/images/contenu/plantes/ludwigia_palustris_rouge_g.jpg

Klotte skrev:
Den stora skulle jag gissa är Hygrophila difformis den mindre vet jag inte. :)
#69 - 3 maj 2010 19:37
Den gröna ser mer ut som en "Limnophila sessiliflora", kanske?
#70 - 3 maj 2010 19:53
Yollis skrev:

Jag börjar bli MYCKET sugen på både gurami och ciklider, så din tanke är helt rätt! :p

fan va bra jag är :p.
#71 - 4 maj 2010 08:18
macke_fisk skrev:
fan va bra jag är :p.

:d :d
#72 - 4 maj 2010 08:19
fångade min svarta mollybebi på bild idag, när den stoppade ut huvudet utanför sin trygga växt ;) här
Bilagor:
#73 - 4 maj 2010 09:01
och här har vi bilder på ikeaväxterna

ludwigia repens [COLOR=#006699]http://i42.tinypic.com/2cfceja.jpg[/COLOR]

och en på Limnphila sessiliflora [COLOR=#006699]http://i39.tinypic.com/washo2.jpg[/COLOR]
#74 - 4 maj 2010 09:29
Vad kostade växterna på Ikea? Har haft otur och faktiskt inte hittat några när jag varit där, två olika varuhus. (Fast växterna kommer ju oftast i slutet, när ungarna är som mest kinkiga, så man är ju oftast lite halvstressad vid det laget.)
#75 - 4 maj 2010 09:44
jag får leta efter dem, de står ofta lite undangömda?
men de kostar 29:- per växt och det finns en del olika kanske uppåt 10 olika, vet att nån har hittat "anubias" :)

ett tips är att stoppa in ungarna på "småland" och sen gå och leta bland växterna :d

vi har 2 våningar i Uppsala, gjorde övervåningen först, sen lunch med amning och efter det undervåningen, riktigt bra upplägg. Men då var 4åringen hemma med pappa...

Dexter skrev:
Vad kostade växterna på Ikea? Har haft otur och faktiskt inte hittat några när jag varit där, två olika varuhus. (Fast växterna kommer ju oftast i slutet, när ungarna är som mest kinkiga, så man är ju oftast lite halvstressad vid det laget.)
#76 - 4 maj 2010 09:46
Yollis skrev:
jag får leta efter dem, de står ofta lite undangömda?

men de kostar 29:- per växt och det finns en del olika kanske uppåt 10 olika, vet att nån har hittat "anubias" :)

ett tips är att stoppa in ungarna på "småland" och sen gå och leta bland växterna :d

Hm, tror du man kan lämna gubben där med?;)
#77 - 4 maj 2010 09:48
Dexter skrev:
Hm, tror du man kan lämna gubben där med?;)

:d absolut! men han får sitta utanför och glo på tvn :p
#78 - 15 maj 2010 19:32
Tjoho!

Idag har jag varit förbi hemma hos Nina82 och sett atta firrar live! :)
Är fortfaranbde helt kär i slöjancistrus, det är verkligen ett "MÅSTE HA"!
Fick med mig fyra stycken guppysar hem! En Bedårande rundstjärt hane och 3 små fina brudar (av vilken sort? vet ej) !

De 4a små liven klarade sig bra hem alla 60 MIL!!! och simmar nu gladeligen i +100 liter. Hanen är typ mindre än ett av mina halvstora yngel *hehe*
Barberna var på det minsta ynglet på en gång, som GALNA, men det klarade sig undan! Hoppas det fattar att man måste gömma sig för att överleva ;)
Fick även med mig 3 posthorn, var de gömt sig nu har jag ingen aning om... :d :p
#79 - 16 maj 2010 08:12
Nu blev jag plötsligt lite osäker på om det är en rundstjärt guppy,
men vad det än är så är det en av de finaste guppys jag sett :D
Jag måste nog ta fram kameran ;)

Jag behöver ett till akvarium nu, ett litet så jag kan "isolera" guppy par och se vad som kommer ut :p
#80 - 16 maj 2010 08:27
kanske ska uppdatera min lilla lista...

"Befiskning" just nu är
Ancistrus,[COLOR=black] 2 st bruna[/COLOR][COLOR=#0066cc] [/COLOR] (L144a) på ca 4 cm
Guppy, ca 9 st var av 6 honor
Molly, 3 silver, 1 black och 1 dalmatin + 2 yngel
Tigerbarb, 6 st
1 Anentome helena
1 "miljon" skräpsnäckor
3 posthornssnäckor

jag behöver ett STORT kar, ingen som vill skänka ;) :D
#81 - 18 maj 2010 08:25
Nya bilder

Här kommer nya biler!

BlackMollybäbis (ev dalmatin?) http://i41.tinypic.com/358tco8.jpg

Tigerbarb-gänget, fast en simmade ur bild ;) http://i40.tinypic.com/2zpsjsp.jpg

Guppy "yngel", borde vara snart 2 månader gamal när kommer färgen? Hon saknar dessutom den svarta fläcken...? http://i39.tinypic.com/x38o5d.jpg

En av de nya Guppyhonorna, stjärten är inte rak i bak utan rundad. http://i44.tinypic.com/2wog1lh.jpg

Nya Guppyhanen, extremt svår att fota, inte rundstjärt kanske men ovanlig i färg och form för mig! :p :) http://i42.tinypic.com/mj2xhs.jpg

Annons