Duger 1000l/h & 1,5l filtervolym till 240 Malawi?

#1 - 19 juli 2014 01:07
Nyligen startat upp mitt gamla 240l akvarium. Sitter en 6månader inkörd Aquael Turbofilter 1000 med 1,5l filtervolym i.

Jag har 6st Rödzebra, 2st Hongi samt 6st Maingano. Alla är fullvuxna förutom Maingano, dom är cirka 4-5cm.

Nu undrar jag om min filtervolym räcker till?
#2 - 19 juli 2014 04:59
Aquael Turbofilter är ju ett alldeles utmärkt filter i sig. Mer filter för pengarna får man leta efter. Skumgummipatronen och makaronavdelningen säkerställer ju att filtret för sin filtervolym ger god påverkan på vattenkvalitén. Så om det sköts bra med vattenbyten och fodermängd tror jag det kommer att fungera utmärkt faktiskt.
Dessutom att filtret rengörs på ett bakteriebefrämjande sätt dvs. att krama ur skumgummidelen i akvarievatten i en hink och bara kort spola igenom makaronerna med akvarietempererat vatten.
Att jag skriver så här petigt beror inte på att jag inte tror du redan gör så utan för att frågorna och svaren i forumet läses ibland av rena nybörjare och då får man passa på i svaren att bli lite övertydlig ;)
Märker du efter en tid att filtret inte räcker till skulle jag hellre rekommendera ett ytterligare filter så att du har två filter igång. Aquael ger ju bra cirkulation i karet så då kan du komplettera med ett ytterfilter. Men skulle börja som du gör nu och se vad det ger först.
#3 - 19 juli 2014 05:55
Jag tycker det är för lite filter. Malawi ska gå trångt för att fördela /hämma stridslusten. Flödet rekommenderas till10 gånger karets volym och jag känner att det stämmer bra. Jag kör själv med 5 ggr och det räcker inte så jag ska upp till 10ggr. Filtervolymen tycker jag ska vara 5% av akvarievolymen.
#4 - 19 juli 2014 08:36
Makaronbehållaren bytte jag ut mot en till skumpatron när det var nytt, så det sitter alltså 2st 0,75l patroner där.

Jag har tidigare kört filtret i ett annat 240l i 6månader och har aldrig behövt rengöra det, det var dock ett blandat kar met tetror etc.

Jag förstår att Malawi kräver både mer cirkulation och även filtervolym.

Om cirkulationen inte skulle räcka (är dock full fart i hela akvariet) så har jag fler innerfilter att sätta i, dock ingen möjlighet att utöka filtervolymen i dem.

Jag märker redan nu, 4 dagar efter uppstart, att skit börjar samlas i vissa "fickor" i sanden.

Så, märker jag att det inte skulle fungera alls, så köper jag ett kraftigt powerhead och sätter en rejäl bit 10ppi matta på.
#5 - 19 juli 2014 16:10
Eller så gör man på andra hållet, bättre för mycket filter än för litet ;)

Annons