Duger detta?

#1 - 18 december 2007 21:20
Hej

Jag har ett 250L, där jag för tillfället har 3 st Cobwe-afra samt 6 st Rödzebra.
Till detta har jag ett styck Eheim ytterfilter. När jag skulle handla en cirkulationspump (för det ska man väl ha till Malawi?) så sa han i affären att jag lika bra kunde ha ett Am-Top innerfilter som ger 1000L/tim. Duger det som cirk-pump eller ska jag ha nåt annat? (Jag behåller givetvis mitt ytterfilter)

// Bravo
#2 - 18 december 2007 21:25
Det duger, och så får du lite extra rening också. :)
#3 - 18 december 2007 21:27
Jag har två AM-Top som sägs pumpa 1000L/h och jag kör dessa på lägsta nu och det är hyffsad fart kan jag säga :) Jag köra mina filter på varsin sida om ett 240-literskar och dom pumpar nu mot varandra med gott resultat. Som filter tror jag inte mycket på dessa filter men som cirkulationspumpar fungerar dom i alla fall... men det finns absolut bättre pumpar som drar mindre ström.
#4 - 18 december 2007 21:34
Ok, låter bra, men hur ska jag rikta utblåset för bästa resultat? Ska man ha det vid vattenytan, eller räcker det med utblåset från ytterfiltret för att skapa ytrörelse för syresättningens skull.
För jag såg att om man sätter utblåset vid vattenytan så sticker ganska mycket av pumpen upp ur vattnet, med en del oljud som följd.
#5 - 18 december 2007 21:36
AM-Top AT 1000F får enligt tillverkaren inte sticka upp ovanför vattenytan så utblåsen hamnar under ytan om du inte har några slangar kopplade på utloppsrören.
#6 - 18 december 2007 22:01
patdah skrev:
AM-Top AT 1000F får enligt tillverkaren inte sticka upp ovanför vattenytan så utblåsen hamnar under ytan om du inte har några slangar kopplade på utloppsrören.

Utblåset kommer ju att hamna knappt 1 dm under ýtan, är det ok att ha det så då?
#7 - 18 december 2007 22:51
Jag har utblåsen från båda filtren en decimeter under ytan nu och det ger fina vågor på ytan och då kör jag som sagt på lägsta utblåseffekten på båda filtren.
#8 - 18 december 2007 23:08
Ju mer jag tänker på det desto dummare känns det... köp en riktig pump istället... det här AM-Top 1000F drar onödigt många watt om du ska använda det under en längre tid.

Jag köpte mina två som en nödlösning (som blev bra) men dessa ska bytas ut mot ett ytterfilter och en cirkulationspump... det blir billigare i längden :)

Annons