Duger detta som "projekt"...

#1 - 9 januari 2013 21:14
Hej! Vi är nyblivna akvarister som håller på att gräva oss djupare och djupare in i allt som har med akvarium att göra. Det hela började, som för så många andra, med att vi skaffade ett Juwel Rio 125 i mitten av oktober, ett sällskapskar främst till femårige sonens stora förtjusning. I detta samsas växter och rötter med plastdekorationer i form av piratskepp och döskallar. I bakgrunden syns en klippformation som inte täcker hela baksidan, resten är täckt med svart markduk på utsidan. Invånarna var från början guppy, svärdbärare, kuhlii och ancistrus, men senare smög maken hem med guramis och senast palettciklid. Vilka roliga fiskar!!

Det tog en månad innan jag sa till maken att jag vill ha ett större, mer fokuserat renodlat kar.... utan plastdekorationer. Så nu håller vi som bäst på att bestämma oss för vilket kar vi ska köpa, och vi begränsas av att jag vill ha ett vitt kar med vit möbel. Måtten begränsar också då vi har en plats i huset att ha det på, och det är under trappan (där står vårt nuvarande och det är så härligt att ligga i soffan och kika på det från vardagsrummet).

Det lutar åt ett Juwel Rio 240, men vi har även fått en offert på följande:
Akvastabil akvarium 100 cm (250liter) med aluminium ram, Heltäckande aluminium ramp inkl 2 st T-5 lysrör, vit bänk med två dörrar, Eheim filter 2073, Jäger doppvärmare 250W, 2 säckar akvariegrus. Offererat pris 9.900 kr

Är det ett bra pris? Vilket kar skulle ni valt av dessa två och varför?

Det jag tycker bättre om med Juwel är att det är bredare och ger ett panoramaintryck, det skulle passa så bra där vi kan ha det.

Nu till våra första funderingar:

- bakgrund, vi kikar på BTN slimline då akvariet inte är så djupt, men den bakgrunden är ju verkligen grund och ger kanske inte så tredimensionell känsla. Maken funderar då istället på BTN Amazonas eller BTN Orinoco - och då undrar vi om detta blir alltför tight i akvariet? Det är 41 cm djupt. Det får ju inte bli så trångt. Det verkar finnas specialbakgrunder till Juwel-kar som döljer pumpen, kanske kan vara något?

- invånare, vi kommer inte köra en ren biotop, men vi kommer ha ciklider främst. Läste om Tangyanika och Malawi på ciklid.se (nybörjarguide) att bägge dessa sorter kräver minst 250 l akvarium och att man i den volymen enbart kunde ha 4-6 st fiskar. Vi gillar våra paletter också, och jag har läst några härliga projekttrådar här (bl a gullefjuns) om apor osv - det är ett enda sammelsurium av tankar kring vilka fiskar vi ska ha... Och äppelsnäckor, sandsnäckor... ja och annat. Men åter till frågan - vilken typ av ciklider skulle trivas i karet? Och kan man låta en guramigrupp gå med (dvärggurami)?

- sand, jag har förstått att det är många här som använder Julas blästersand, passar den alla fiskar? Vi har finkornigt grus idag men det passar t ex inte våra kuhlii-ålar eller paletterna (som förvisso tar in några korn i munnen och sen spottar ut) så jag funderar mer på sand eller en kombination.

- växter, jag uppdaterade de vi haft hittills i helgen och bytte ut ett par mot anubias. Jag sökte växtnäring eftersom våra växter får bruna fula kanter, och fick med mig flytande men också järnkulor - hur använder man dessa? Står ingen instruktion alls på...

Ja jag tror att det var frågorna så här långt... Kanske passar detta inte alls in som ett projekt, men då får vi flytta oss. Vi är hur som helst tacksamma för era synpunkter, förslag och tankar!

Vårt nuvarande fina kar, ja det får vi väl behålla... Jag skulle vilja flytta upp det på övervåningen och låta det vara ett sällskapskar med döskalle och allt... vi får se om vi kan komma överens om det....;)

//Anne
#2 - 9 januari 2013 21:26
Jag tycker det lät dyrt för de paketet. Får man inte ett juwel 240 för typ 6000-7000? Då ingår ju filterkittet, filter, pump å doppvärmare.

BTN Slimline funkar skit bra. Har själv kört den i ett juwel kar en gång. Annars har juwel egna bakrunder anpassade för deras kar. Men "låda" för filterkammaren osv.

BTN Amazona eller Orinoco: Har ni sett en sån IRL? Dom bygger asamycket. Ni kommer inte få nån plats kvar till fiskar :P

Tangyanika och malawi går inte så bra i ett växtkar då dom gräver och möblerar om:) (Inte helt hundra på att alla arter gör det men många) :P

Om ni har lite grövre "sand" idag så kan ni köra det som ni tycker är snyggast. Julas bläster sand verkar funka skitbra enligt många.

Anledningen till att växterna inte växer kan va många. Järnkulor duttar du ut i närheten av växten.

Hoppas dedär hjälper nått :D

MVH Rikard
#3 - 9 januari 2013 21:28
Jag tycker att det akvastabilpaketet låter dyrt!
Själv har jag ett Juwel rio 240 som jag betalade 3000 kr för nytt. Då är det komplett med filter, doppvärmare och belysning.

Angående fiskar tycker jag du ska läsa på ordentligt vad du vill ha först! Jag tycker personligen att man ska hålla sig till en världsdel, och hålla fiskar som vill ha samma vattenvärden. Blanda absolut inte Malawi och Tanganyika med fiskar från andra världsdelar då de kräver helt andra vattenvärden och kan vara ganska aggressiva.

Lycka till! :)
#4 - 9 januari 2013 21:35
Nanoräkan skrev:
Jag tycker att det akvastabilpaketet låter dyrt!

Själv har jag ett Juwel rio 240 som jag betalade 3000 kr för nytt. Då är det komplett med filter, doppvärmare och belysning.

Angående fiskar tycker jag du ska läsa på ordentligt vad du vill ha först! Jag tycker personligen att man ska hålla sig till en världsdel, och hålla fiskar som vill ha samma vattenvärden. Blanda absolut inte Malawi och Tanganyika med fiskar från andra världsdelar då de kräver helt andra vattenvärden och kan vara ganska aggressiva.

Lycka till! :)

3000 nytt? Knivhot eller inköpspris? ^^
#5 - 9 januari 2013 21:43
De går att få för runt 3400 nu, Falskogs tror jag det var som hade annonsen ute..

4500 kostade mitt..
#6 - 9 januari 2013 22:04
Juwel är ju bra prissatt, jag har dock fått för mig att Akvastabil är av bättre kvalitet, likaså Eheimfiltret kontra Juwels egna osv, men det lutar åt Juwel. Vi är mkt nöjda med det vi har idag.

Ska genast kolla Falskogs - jag har sett några erbjudanden just nu men inget har gällt det vita.

Tack för era svar - hoppas givetvis på fler :-)
#7 - 9 januari 2013 22:07
Av ngn anledning kan jag inte se Falskogs hemsida, mer än deras rubriker, men sidorna får inget innehåll när jag öppnar dem. Kanske beror på att vi kör Mac? Får kika fr jobbet imorgon.
#8 - 9 januari 2013 22:09
Djurmagazinet hade rea på dessa för ett år sedan.
Såg för ett tag sen att de hade dem för 3500kr

Jag har ingen egen erfarenhet av akvastabil men det Juwel jag har tycker jag fungerar bra. Jag har dock kompleterat med ett ytterfilter till (fluval 304). Jag tycker defenitivt inte akvastabil är värt 6500 kr mer iaf...
#9 - 9 januari 2013 22:18
DjurMagazinet har jag helt missat - de finns ju till o med i min kommun. Deras hemsida är dock väldigt hemlig gällande produktutbud... Får bli ett fysiskt besök i helgen. Tack!
#10 - 9 januari 2013 22:46

Mathias Nilsson nu hittade jag din tråd - intressant projekt som ju påminner om vårt. Återkommer nog m frågor - t ex varför underlag under bakgrunden?
#11 - 9 januari 2013 22:57
Varför köpa nytt?
Ett sådant kar lär du kunna hitta i bra skick på blocket hyffsat lätt med lite tålamod om du bor sthlm;)

Så kan du spara en slant till en fin btn
#12 - 9 januari 2013 23:34
Sv: Duger detta som "projekt"...

Av ngn anledning kan jag inte se Falskogs hemsida, mer än deras rubriker, men sidorna får inget innehåll när jag öppnar dem. Kanske beror på att vi kör Mac? Får kika fr jobbet imorgon.

Falskogs har nästan inget på sin hemsida. Du hittar dem på Facebook och Blocket. :)

- Knax

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#13 - 9 januari 2013 23:43

Laasesku - har bevakat Blocket ett par v och min begränsning ligger i att jag vill ha vitt - andra färger kommer upp då och då.

Knax - aha då ska jag kolla upp dem där! Tack!
#14 - 10 januari 2013 00:14
Ryskbompa skrev:

Tangyanika och malawi går inte så bra i ett växtkar då dom gräver och möblerar om:) (Inte helt hundra på att alla arter gör det men många) :P

Om ni har lite grövre "sand" idag så kan ni köra det som ni tycker är snyggast. Julas bläster sand verkar funka skitbra enligt många.

MVH Rikard

Jag har växter och grävande snäckskalslekare från Tanganyikasjön... Någon sten på rötterna så blir inte växten uppgrävd (så ofta) och skulle det hända planterar man den igen och hoppas på det bästa.

Det finns ju en himla massa tanganyikafiskar i olika storlekar, de minsta kan väl hållas i akvarier i storleksordningen +50 liter och 3-4 stycken i alla fall så ett 200-300l akvarium rymmer ju en hel del fiskar eller lite olika arter och flera fiskar om man väljer klokt.
#15 - 10 januari 2013 05:41
laasesku skrev:
Varför köpa nytt?

Ett sådant kar lär du kunna hitta i bra skick på blocket hyffsat lätt med lite tålamod om du bor sthlm;)

Så kan du spara en slant till en fin btn

Det är skönt att slipa reper som alla nötter framkallar ;)
#16 - 10 januari 2013 06:30
...den här tråden duger hur bra som helst som "projekt", den ska bli kul att följa:). Det är alltid roligt, att följa ett projekt från start.

Personligen tycker jag, att av slime-linebakgrunderna är BTN Slime-line Amazon snyggast (finns b.l.a. på PWSS). Den är bara 10mm tjock, så den tar inte mycket plats.

//Inger
#17 - 10 januari 2013 07:18

Simpson - det låter bra! Ska förstås läsa in oss ordentligt innan vi bestämmer oss, maken är just nu inne på Malawi eftersom han fått uppfattningen att de är de mest färggranna. Kan det stämma?
#18 - 10 januari 2013 07:19

Ryskbompa - det är en annan positiv aspekt med att köpa nytt ;-)
#19 - 10 januari 2013 07:22

Gullefjun - kul att du läser, det känns ju som att jag "känner" dig lite efter att ha läst ditt hela projekt!

Amazonas är ett hett alternativ, visst har du den i hörnkaret? Jag gillar också Gneiss efter att ha sett den på bild i Mathias Nilssons Rio-kar, innan tyckte jag inte alls att den var så intressant.
#20 - 10 januari 2013 07:23

Åhhhhhh Falskogs har vårt kar för 3700!!! Men de ligger 45 mil härifrån så det bär sig ju knappast.... :-(
#21 - 10 januari 2013 07:36

Åhhhhhh Falskogs har vårt kar för 3700!!! Men de ligger 45 mil härifrån så det bär sig ju knappast.... :-(

Varför inte kolla upp vad de tar för att skicka? Risken är väl att det måste gå på pall, så att det blir dyr frakt... Men kolla upp det!

#22 - 10 januari 2013 07:39

Har postat en fråga om ev frakt p deras FB-sida så får vi se.
#23 - 10 januari 2013 07:54
Gullefjun - kul att du läser, det känns ju som att jag "känner" dig lite efter att ha läst ditt hela projekt!

Amazonas är ett hett alternativ, visst har du den i hörnkaret? Jag gillar också Gneiss efter att ha sett den på bild i Mathias Nilssons Rio-kar, innan tyckte jag inte alls att den var så intressant.

Ja, det blir nog så man "känner" varann efter ett tag/några år - å det är kul:).

Jag har Slime-line Amazon både i hörnkaret och 220-liters - har även haft gneiss. Jag tycker, att amazon ser så naturlig ut efter en tid i karet, men såklart är det en smaksak - man väljer, vad man själv tycker är snyggast:).

//Inger
#24 - 10 januari 2013 09:55
Simpson - det låter bra! Ska förstås läsa in oss ordentligt innan vi bestämmer oss, maken är just nu inne på Malawi eftersom han fått uppfattningen att de är de mest färggranna. Kan det stämma?

Malawi har nog lite mer lysande färger, men verkar generellt då kräva lite större burkar. Som jag uppfattat det är väl 250 liter nästan minimum för några Malawi.

Det finns ju en BackToNature bok om Malawi, finns en om Tangaynika och tror de kostar ungefär 250:- styck. Kanske en investering att köpa en av varje och läsa igenom, jämföra etc.

Nu finns det Tanganyika som har färg också, men kanske inte självlysande orange. Tänk Roberto Rodriges film SIN CITY, en hel del i svartvit och sedan ett par ögon som är gröna i allt detta svartvita. Det kan bli trevligt med 'blekgråa' fiskar åxå ;)
#25 - 10 januari 2013 10:00

Tänk på att med malawi i karet blir det svårt att ha växter. De äter allt... :)

#26 - 10 januari 2013 12:39
Jag köpte ett Juwel Rio 240 liters på djurmagazinet för ett par dagar sen.
Det stog i kartong i butiken och jag frågade vad de skulle ha för det. De hade haft kampanj på det och hon ville ha 3500 för det.
Kolla om din djur magazinet butik råkar ha ett kvar från kampanjen med...om kampanjerna nu är samma i alla butiker. Eller så säger du lite diskret att du 'hört att de har kampanj på det, kan ni ta hem ett åt mig...'
Annars var jag timmar ifrån att åka till Grizzly zoo och beställa ett för 3995kr. Innan dess var jag inne på att köpa från PWSS.se för 4500 cirka :)
Ganska nöjd med mig själv att jag lyckades hitta det på djur magazinet för 1000 kr billigare än vad jag hade räknat med från början :D
#27 - 10 januari 2013 12:56
[COLOR=#333333]BTN Amazona eller Orinoco: Har ni sett en sån IRL? Dom bygger asamycket. Ni kommer inte få nån plats kvar till fiskar :P[/COLOR]

Det där gamla argumentet om att "det tar för mycket plats" är bullshit. Ursäkta framtoningen, men vad spelar det för roll att det bygger lite på djupet? I själva verket får man ju en större djupverkan med bakgrund än utan. Ju mer den tar av djupet desto större 3D-effekt och effektivare perspektiv blir det ju!

Man får också det mest effektiva filtret (samt billigaste) på marknaden, fiskarna ligger heller inte och trycker i nåt hörn allra längst bak i karet.
#28 - 10 januari 2013 19:50

Knax skrev:
Varför inte kolla upp vad de tar för att skicka? Risken är väl att det måste gå på pall, så att det blir dyr frakt... Men kolla upp det!

Tyvärr vill de inte frakta. Kan på sätt och vis förstå det, det är som med Gillette eller fabriksnya bilar: marginalerna är obefintliga och pengarna tjänas på att kunden återkommer och köper tillbehör eller servar.
#29 - 10 januari 2013 19:51

gullefjun skrev:
Ja, det blir nog så man "känner" varann efter ett tag/några år - å det är kul:).

Jag har Slime-line Amazon både i hörnkaret och 220-liters - har även haft gneiss. Jag tycker, att amazon ser så naturlig ut efter en tid i karet, men såklart är det en smaksak - man väljer, vad man själv tycker är snyggast:).

//Inger

Vi ska kolla båda. Hade bara önskat att man kunnat se dem live och inte bara på bild...
#30 - 10 januari 2013 19:52

simpson skrev:
Malawi har nog lite mer lysande färger, men verkar generellt då kräva lite större burkar. Som jag uppfattat det är väl 250 liter nästan minimum för några Malawi.

Det finns ju en BackToNature bok om Malawi, finns en om Tangaynika och tror de kostar ungefär 250:- styck. Kanske en investering att köpa en av varje och läsa igenom, jämföra etc.

Nu finns det Tanganyika som har färg också, men kanske inte självlysande orange. Tänk Roberto Rodriges film SIN CITY, en hel del i svartvit och sedan ett par ögon som är gröna i allt detta svartvita. Det kan bli trevligt med 'blekgråa' fiskar åxå ;)

Faktaböcker är min grej! Ska kolla vad jag kan finna - tack för tips.
#31 - 10 januari 2013 19:53

Knax skrev:
Tänk på att med malawi i karet blir det svårt att ha växter. De äter allt... :)

Hehe, jo vi har förstått att det är så... Låter lite jobbigt, jag vill gärna ha grönt också i karet.
#32 - 10 januari 2013 19:55

Vinter skrev:
Jag köpte ett Juwel Rio 240 liters på djurmagazinet för ett par dagar sen.

Det stog i kartong i butiken och jag frågade vad de skulle ha för det. De hade haft kampanj på det och hon ville ha 3500 för det.

Kolla om din djur magazinet butik råkar ha ett kvar från kampanjen med...om kampanjerna nu är samma i alla butiker. Eller så säger du lite diskret att du 'hört att de har kampanj på det, kan ni ta hem ett åt mig...'

Annars var jag timmar ifrån att åka till Grizzly zoo och beställa ett för 3995kr. Innan dess var jag inne på att köpa från PWSS.se för 4500 cirka :)

Ganska nöjd med mig själv att jag lyckades hitta det på djur magazinet för 1000 kr billigare än vad jag hade räknat med från början :D

Idag har vi fått offert från DjurMagazinet på 3900 tror jag det var! Perfa! Hade annars tänkt köpa för 4700 eller nåt hos vår närmaste handlare. Så i helgen blir det nog att beställa det från dem.

Så, tack vare er här blev jag påmind om DjurMagazinet och sparade några hundringar som lätt kan läggas på annat ;-)
#33 - 10 januari 2013 19:58

tommy_g skrev:
Det där gamla argumentet om att "det tar för mycket plats" är bullshit. Ursäkta framtoningen, men vad spelar det för roll att det bygger lite på djupet? I själva verket får man ju en större djupverkan med bakgrund än utan. Ju mer den tar av djupet desto större 3D-effekt och effektivare perspektiv blir det ju!

Man får också det mest effektiva filtret (samt billigaste) på marknaden, fiskarna ligger heller inte och trycker i nåt hörn allra längst bak i karet.

På sätt och vis kan jag hålla med, men jag tror att jag vill se det IRL innan vi bestämmer oss. Filterbygget har vi funderat på men då karet blir ett Juwel där allt medföljer (och vi är helnöjda med vårt nuvarande som är både effektivt och helt tyst) så tror jag att vi skippar det. Kanske att vi får komplettera med ett ytterfilter, nåväl, det må vara hänt i så fall. Från nybörjare till hardcore på ett par månader, hmm, nä. Vi tar det easy. Denna gång....
#34 - 10 januari 2013 20:03

simpson skrev:

Hittat båda för 169 kr/st! :-D
#35 - 14 januari 2013 17:54
[COLOR=#222222][FONT=Times]Vi har mer eller mindre bestämt oss för ett Rio 240 nu. Frågan är bara om man måste komplettera med ett extra externt filter? Vi funderar på att behålla det invändiga Juwel-filtret (600 l/tim) och komplettera med ett externt. Är detta smart? Vi har fått rekommendationer att köpa ett Eheim 2071 (950 l/tim). Synpunkter på detta? Finns det andra/bättre alternativ?

Beträffande BTN-bakgrund - är det rätt tolkat, utan att ha sett någon BTN-bakgrund IRL, att Orinoco Juwel och Rocky Juwel förvisso bygger en del, men inte alls lika mkt som BTN Amazonas? [/FONT][/COLOR]
#36 - 14 januari 2013 23:27
[COLOR=#222222][FONT=Times]Vi har mer eller mindre bestämt oss för ett Rio 240 nu. Frågan är bara om man måste komplettera med ett extra externt filter? Vi funderar på att behålla det invändiga Juwel-filtret (600 l/tim) och komplettera med ett externt. Är detta smart? Vi har fått rekommendationer att köpa ett Eheim 2071 (950 l/tim). Synpunkter på detta? Finns det andra/bättre alternativ?

Beträffande BTN-bakgrund - är det rätt tolkat, utan att ha sett någon BTN-bakgrund IRL, att Orinoco Juwel och Rocky Juwel förvisso bygger en del, men inte alls lika mkt som BTN Amazonas? [/FONT][/COLOR]

Fiskvalet och antalet är väl det som främst kommer avgöra om ni behöver mer filtrering och mer flöde på vattnet.

Med lite sparsamt fiskinnehåll vad avser storlek och antal räcker det nog perfekt, eventuellt med en extra pumphuvud för lite mer cirkulation.
Med lite större fiskar i större mängd så ett stort ytterfilter som komplement.
#37 - 15 januari 2013 21:04
Så då tror jag att vi har bestämt oss för BTN Rocky Juwel 120x47 cm - jag tycker den är snygg. Har någon live-bild? Har inte sett ngn sådan, vore kul.

Fick idag hem Tangyanika- och Malawi-böckerna (kul att det akvarist-nestorn här på Zoopet, hr Kjell Fahrman, som har copyright på utgivningen och även har svarat för översättningen :-) ) så nu ska här studeras så att vi kan besluta vad vi ska ha för invånare.

Vi ska få en totaloffert från DM omfattande allt vi vill köpa av dem, så nu gäller det att tänka till ang sand, belysning, reflektorer etc. Har ni t ex tips på reflektorer, vilka ska man ha? Med karet följer T5 Daylight-rör, ska man använda dem till ciklider, eller ha något annat? Sand, funderar på blästersand fr Jula, men det finns ju något som heter ciklidsand också - är det något värt att satsa på? Rötter bör man tydligen inte ha pga PH, och vi kommer nog behöva höja PHt då det ligger något lågt, så det får väl bli sten (konstgjorda och riktiga) samt några kokosgrottor.

Ned med näsan i böckerna....
#38 - 15 januari 2013 21:21
Farhman? Forhman menar du kanske.... annars blir det som idrottsgalan när en viss forsberg blev kallad Patrik;)
#39 - 15 januari 2013 21:36
Slant på tangenterna - Fohrman ska det vara! Ber om ursäkt! Och har nu börjat spana på BTN Orinoco.... äsch, hade ju bestämt oss!!!
#40 - 16 januari 2013 07:15
[COLOR=#333333]Och har nu börjat spana på BTN Orinoco.... äsch, hade ju bestämt oss!!![/COLOR]

BTN Orinoco är inte så vanlig, finns få bilder om man googlar med Orinocon i akvariet. Jag tror den gör sig bäst med sydamerikanska eller asiatiska fiskar. Om ni funderar på Malawi eller Tanganyika är det nog lättare att inreda med en klippbakgrund som t.ex. Rocky.
#41 - 19 januari 2013 21:16
Lite inaktivt här i vår projekttråd - men inte i våra huvuden! Vi har nu beställt kar, bakgrund och extra pump. Vi läser om Tangyanika och Malawi och kan inte bestämma oss. Jag gillar "apor" också och de hör väl inte hemma in nån av de biotoperna - men skulle de kunna gå med t ex Malawi? Scalarer - kan de gå med Malawi?

På onsdag kommer karet och övriga grejer, då hinns nog inte mkt mer med än att hämta allt (vi har småbarn, en tvååring och en femåring som skapar mkt stor tidsbrist för vår hobby när de är vakna). På torsdag ska vi nog ta oss till Akvarielagret efter jobb och kika och prata med de som kan där. Sen i nästa helg blir det väl till att börja....

Vi har ju ett 125 l kar som står på den plats som 240 l ska stå. Det ska vara ganska intakt men flyttas en våning upp. Hur gör vi detta på bästa sätt - hur hade ni gjort?

Idag har vi köpt ett 28 l karantänskar som sonen fått i sitt rum, där simmar nu ett guramipar som verkar ha fått parasiter. Medicinering och jag hoppas att de klarar sig. Det karet kommer sen innehålla småfisk, som t ex Endlers som jag gillar supermkt, eller en kampfisk och några andra som kan gå med en sådan. Emellanåt kommer det få agera karantänkar.

Mkt tacksamma blir vi om ngn kan svara på alla våra frågor.

Jo - idag har jag installerat moonlight i 125 l och det blev ju himla fint!
#42 - 19 januari 2013 22:00
Man bör absolut inte blanda Malawi med annan fisk. Man får helt enkelt starta fler kar om man vill ha tex. skalare eller "apor" (eller sällskapskar):)
#43 - 19 januari 2013 22:01

Anade det. Tack f svar!
#44 - 21 januari 2013 05:58
Vilken bakgrund blev det? :)
#45 - 21 januari 2013 07:10

Det blev BTN Rocky Juwel - och hoppas att det blir snyggt med den anpassade pumpinbyggnaden. Funderade ett slag på att ta ut originalpumpen men den får bli kvar och kompletteras med en extern.
#46 - 21 januari 2013 10:28
Eller specialbeställ ett kar från valfri akvariemakare och betala en pyssling för att snida bänken ur enhörningshorn.. Det låter marginellt billigare.. Allvarligt, kolla vad ett specialmåttat plus möbel kostar innan du bränner så mycket pengar på ett såpass litet kar..
#47 - 24 januari 2013 17:06

Jaha. Dagens besök på Akvarielagret gjorde oss ännu mer förvirrade: vad ska vi ha för invånare?! Vi fick bra hjälp - de är otroligt kunniga där - och han vi pratade med tycker att Malawi är urtrist av olika anledningar. Tanganyika har de få fiskar inne av. Så om vi skulle utesluta dem - vad ska vi då ha???
#48 - 24 januari 2013 17:33
Jaha. Dagens besök på Akvarielagret gjorde oss ännu mer förvirrade: vad ska vi ha för invånare?! Vi fick bra hjälp - de är otroligt kunniga där - och han vi pratade med tycker att Malawi är urtrist av olika anledningar. Tanganyika har de få fiskar inne av. Så om vi skulle utesluta dem - vad ska vi då ha???

Frågan är, vad vill ni själva ha för invånare...:).

//Inger
#49 - 24 januari 2013 21:07

Ni får läsa mellan raderna...

Akvarielagret är en suverän butik, trevliga och kunniga och hjälpsamma men har inte så mycket Tanganyika. Finns ju akvarium Stockholm i Sundbyberg som har en del Tanganyika också.

Ni har ju böckerna, lista ut ett gäng fiskar ni är intresserade av och tror kan fungera ihop så kanske lite tips om bra eller dåligt kan inkomma. Sedan blir nästa steg att leta vilka som säljer dessa.
#50 - 26 januari 2013 06:13
Har du Hornbach i närheten kan du ju utnyttja prisgarantin och få det ännu billigare :-)
#51 - 31 januari 2013 21:24
Då var det dags att reaktivera denna tråd igen eftersom vi nu fått hem akvarium, filter och BTN bakgrund! Det blev alltså ett vitt Rio 240 l, ett Eheim 2071 samt en BTN Rocky Juwel....Efter att ha monterat möbeln, ställt upp och inspekterat karet samt provat sätta i bakgrunden så infinner sig lite funderingar och frågor som vi hoppas få svar på.

1. BTN bakgrunden verkar vara väldigt tight att få på plats kloss emot karets bakre vägg (den verkar nästan vara för bred...). Är detta som det ska? Ska man, så att säga, behöva anlägga milt våld för att få bakgrunden dikt an mot glaset? Frågan är då hur man ska göra för att den inte ska "fjädra tillbaka" när man lagt på silikon?
2. När man satt i bakgrunden och tittar in i karet från vänster så ser man ju in bakom bakgrunden! Inte snyggt! Hur löser man detta? Rocky Juwel-modellen har ju plats för det interna filtret vilket så klart är smart men det skulle ju gå in tre filter bakom bakgrunden. Varför har man gjort detta utrymme så stort, det stjäl ju väldigt mycket yta i akvariet....
3. Avståndet från pumpens utblås till hålet i själva bakgrunden är ju väldigt långt, ca 13 cm. Hur löser man detta? Plaströret som följer med är ju bara några cm långt. Dessutom sitter hålet i bakgrunden ca 5 cm lägre än pumpens utblås. Frågan är om pumpen kommer orka skapa önskvärd turbulens på ytan då hålet sitter så långt ner?
#52 - 1 februari 2013 08:34
Alla Back to Natures bakgrunder går att skära, såga eller slipa till. Kapa av några millimeter på sidan så att det passar, det är inte svårare än så.
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/installation-backgrounds/
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/

Ang. "fulheten" på sidan, här finns ett ypperligt tips:
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/conceal-sides-with-black-film/
#53 - 1 februari 2013 17:06
tommy g - yes, vi noterade detta på BTN's hemsida efter att jag skrivit inlägget. Trodde bara att en specialanpassad bakgrund för Rio 240 skulle passa som "hand i handske" utan att behöva såga och karva......

Ingen som har tips ang fråga 3? Ska man använda slang eller någon typ av plaströr för att förlänga utblåset?
#54 - 2 februari 2013 13:40
Ingen som har lite tips hus man förlänger "utblåset" då man har BTN-bakgrund? Vanlig PVC-slang?

En spontan reflektion efter att ha satt ner Rocky-bakgrunden - den tar en hel del volym i anspråk. Upplever ni detta som ett problem med ett smalt akvarium som Rio 240 eller tänker man inte så mycket på det när man fått ner sand, växter, stenar, vatten och fiskar? Vi börjar nästan fundera på om man borde valt en slimline-bakgrund i stället....men den är ju inte lika snygg.

Efter att ha varit inne på både Malawi och Tanganyika så funderar vi nu på amerikanska ciklider. Vad det gäller Malawi och Tanganyika så finns det en hel del tips, förslag och "regler" för hur man bör inreda. Vad gäller om man väljer amerikaner? Har ingen aning om exakt vilka firrar det blir men kanske någon lämplig kombination av Eldbukar, Flaggciklider, Tuppkamsciklider, Blåciklider, Thomasiciklider och Sajicaciklider (inte alla så klart!).

Vårt resonemang för amerikaner är följande: Malawi - vill inte ha den typen av "kal" inredning utan växter och rötter. Dessutom upplever vi att Malawi bara stimmar fram och tillbaka.....Tanganyika - intressantare beteende än Malawi men färglösare och lite svåra att få tag på. Amerikaner - här verkar finnas allt, stora och små, mycket färg samt intressant beteende! Ordet är fritt - är vi helt ute och cyklar? ;-)
#55 - 9 februari 2013 08:14
SA! Det blir ett SA!!
#56 - 9 februari 2013 08:15
Nu ska snart bakgrunden silikonas fast, sen ska det fyllas upp o tömmas. Sen sand, Julas blästersand. Men imorgon tror jag att vi får tömma 125 l och flytta upp det på andra våningen, så att det nya kan stå där det gamla står idag...
#57 - 10 februari 2013 15:32
Börjar hända saker här nu! :p

Har ansökt om Goldmedlemsskap, länkar så länge.

http://photo.blogpressapp.com/show_photo.php?p=13/02/10/887.jpg
http://photo.blogpressapp.com/show_photo.php?p=13/02/10/886.jpg

Imorgon vattenfyller vi, lägger ned rot och ett par piloter. Synpunkter/idéer om inredning tas emot tacksamt!

Här är vår fisksoppa:

http://photo.blogpressapp.com/show_photo.php?p=13/02/10/894.jpg
http://photo.blogpressapp.com/show_photo.php?p=13/02/10/893.jpg

Dåliga mobilbilder men likväl bilder.....
#58 - 10 februari 2013 16:11
Himla kul att läsa igenom tråden och följa era resonemang. Har själv haft Malawi tidigare och trivdes bra med det. Men tycker SA som ni verkar ha landat i nu går att variera mer gällande arter och beteenden.
Tycker bakgrunden blev grymt snygg.
Är det så att ni maskerat originalfiltret till höger? Var är utblåset? Kan liksom inte se det. Den andra pumpen blev det en powerhead med filter bakom modulen?
Ska bli spännande att följa vad ni satsar på sedan. Funderat nåt på växterna eller får det bli som det blir? ;)
#59 - 10 februari 2013 17:08
Bluewing skrev:
Himla kul att läsa igenom tråden och följa era resonemang. Har själv haft Malawi tidigare och trivdes bra med det. Men tycker SA som ni verkar ha landat i nu går att variera mer gällande arter och beteenden.

Tycker bakgrunden blev grymt snygg.

Är det så att ni maskerat originalfiltret till höger? Var är utblåset? Kan liksom inte se det. Den andra pumpen blev det en powerhead med filter bakom modulen?

Ska bli spännande att följa vad ni satsar på sedan. Funderat nåt på växterna eller får det bli som det blir? ;)

Hej Bluewing - jag har läst din tråd "äntligen akvarium igen" och blev väldigt inspirerad av din inredning som den var från början (har ej kommit längre än säg de tio första sidorna, jag tror att du ändrat sedan dess). Mkt snyggt.

Jag är mycket förtjust i ett växttätt akvarium, och det var en anledning till att vi valde bort Malawi och Tangyanika. Av de anledningar som du just nämner så väljer vi SA, lite mer varierande beteenden och lite fredligare.

Originalfiltret sitter bakom bakgrunden till höger, bakgrunden är en BTN Rocky Juwel som är specialbyggd för att dölja innerfiltret. Det blev riktigt bra, om än att jag tycker att det är väl så mkt tom plats mellan filtret och bakgrunden, men effekten är snygg. Utblåset är ungefär där det sitter normalt på ett Juwel-filter, maken har lett ut det via en slang som han kladdat med silikon och sen maskerat med sand så den syns inte. Men den är där!

Den andra pumpen blev en vanlig Eheim Professionel 3 250, vi går inte på "hardcore" med filter bakom modulen direkt.... Om vi ngn gg uppgraderar till större kar (men då måste vi flytta först, trots de 163 kvm vi bor på idag) så kanske vi väljer den lösningen. Har du gjort så?

Växttema, nja... Det blir nog det vanliga gissar jag. Typ svärdsplantor, anubias, och ja, jag är inte så bra på det där med växtnamn. Men mkt ska det bli i vart fall!! ;) Tog efter dig och har lagt växtgranulat under bottensubstratet, hoppas det gör susen!
#60 - 10 februari 2013 17:27

Hej Bluewing - jag har läst din tråd "äntligen akvarium igen" och blev väldigt inspirerad av din inredning som den var från början (har ej kommit längre än säg de tio första sidorna, jag tror att du ändrat sedan dess). Mkt snyggt.

Jag är mycket förtjust i ett växttätt akvarium, och det var en anledning till att vi valde bort Malawi och Tangyanika. Av de anledningar som du just nämner så väljer vi SA, lite mer varierande beteenden och lite fredligare.

Originalfiltret sitter bakom bakgrunden till höger, bakgrunden är en BTN Rocky Juwel som är specialbyggd för att dölja innerfiltret. Det blev riktigt bra, om än att jag tycker att det är väl så mkt tom plats mellan filtret och bakgrunden, men effekten är snygg. Utblåset är ungefär där det sitter normalt på ett Juwel-filter, maken har lett ut det via en slang som han kladdat med silikon och sen maskerat med sand så den syns inte. Men den är där!

Den andra pumpen blev en vanlig Eheim Professionel 3 250, vi går inte på "hardcore" med filter bakom modulen direkt.... Om vi ngn gg uppgraderar till större kar (men då måste vi flytta först, trots de 163 kvm vi bor på idag) så kanske vi väljer den lösningen. Har du gjort så?

Växttema, nja... Det blir nog det vanliga gissar jag. Typ svärdsplantor, anubias, och ja, jag är inte så bra på det där med växtnamn. Men mkt ska det bli i vart fall!! ;) Tog efter dig och har lagt växtgranulat under bottensubstratet, hoppas det gör susen!

Vad trevligt att mitt eget letande efter att få ett väl fungerande akvarium kan ge någon annan idéer :)
Tycker högra modulen verkligen är full pott utseendemässigt och ni har verkligen fått det snyggt med utblåset.

Är inte helt klar över frågan om vilken lösning jag valt, men gissar att det är filter och inte flytt? ;) jag har själv stannat kvar med orginalfiltret och ännu inte skaffat ett extra som ni. Har slimline direkt mot bakrutan så där finns inget filter. Det jag behövt göra är att skaffa en streamerpump för bättre snurr på vattnet så det inte blir stillastående vattenzoner. Men den sätter bara fart på vattnet.

När det gäller växterna så hade jag inte tänkt till gällande växternas ljusbehov vilket jag skulle gjort idag. Har ni skaffat eller tänkt skaffa reflektorer till lysrören?

Om ni vill ha växter sedan är tipset att ta i ordentligt direkt så att det finns mycket växtmassa dag ett. Många skaffar få växter så det ska få fylla ut eftersom. Tänker själv tvärtom :) Även om det innebär att få rensa ut efter ett tag.
Kul att se hur ni kommer att välja!

Vilken SA fisk är ni sugen att starta med?
#61 - 10 februari 2013 21:33
Ja det där med val av fisk är ju nästa huvudbry. Vi har gjort en "short list" med tänkbara SA (och CA) ciklider som vi tror funkar i ett 240 liters kar. Sedan återstår ju bara att lista ut vilka som är lämpade att kombinera. Det vi spontant har tittat på är:

Eldbuk
Flaggciklid
Nyckelhålsciklid
Thomasiciklid
Sajicaciklid
Multispinosaciklid
Blåciklid
Guldsömsciklid
Hantelciklid
Nicaraguaciklid
Zebracikid
Tuppkamsciklid
Scalarer

Någon av ovanstående som direkt "går bort"...?
#62 - 10 februari 2013 21:39
Självklart inte alla arter på en gång, vi tänker kanske 3-4 arter.
#63 - 10 februari 2013 22:09
Har haft guldsömsciklider och tycker nog att ett 240 liters är för litet.Och scalare bör väl ha ett lite högre kar
#64 - 11 februari 2013 04:28
Ja det där med val av fisk är ju nästa huvudbry. Vi har gjort en "short list" med tänkbara SA (och CA) ciklider som vi tror funkar i ett 240 liters kar. Sedan återstår ju bara att lista ut vilka som är lämpade att kombinera. Det vi spontant har tittat på är:

Eldbuk

Flaggciklid

Nyckelhålsciklid

Thomasiciklid

Sajicaciklid

Multispinosaciklid

Blåciklid

Guldsömsciklid

Hantelciklid

Nicaraguaciklid

Zebracikid

Tuppkamsciklid

Scalarer

Någon av ovanstående som direkt "går bort"...?

Håller med om Berserken om att Scalare och Guldsöm går bort. Men också hantel, flagg, tuppkam, Nicaragua.
Då är det storleken på akvariet jag menar. Förstår att nya akvariet känns stort, men de minimimått ni hittar i fiskarnas artbeskrivning är verkligen minimimått. Har man sedan som ni (en skitsnygg) BTN bakgrund som bygger inåt så blir det inte så många fiskliter kvar.
Mitt förslag är att ni tar er tid och läs igenom artbeskrivningarna ordentligt. Både gällande krav på storlek och beteende. De är verkligen riktigt bra.

Det som funkar storleksmässigt är Eldbuk, Thomasiciklid, Nyckelhålsciklid, Multispinosaciklid, Blåciklid, Zebraciklid.

Men hur vill ni att fisken ska bete sig? Åter igen i artbeskrivningarna så om det står att en fisk är aggressiv eller gräver då gör den verkligen det.
Om vi tar Zebraciklid till exempel så hade en vän till mig ett par i ett 250 liters. Efter några år var alla växter, alla andra arter borta och sanden var i en hög i halva akvariet. Den är verkligen en tuff fisk. Men då hade ni lika gärna kunna haft Malawi om ni vill ha tuffa fiskar ;) Så skippa ni Zebran...

Så jag kan se att mixen ni valt är en blandning mellan tokfredliga fiskar som Nyckelhålsciklid (en personlig favorit om än lite blyg) och riktigt tuffa som Zebra.
Håller ni hårt på SA och CA faller Thomasicikliden bort. Annars trevlig art men ganska tuff under lek. Lite som Palettcikliden faktiskt. Kan ni tänka er Thomasi så kanske ni också skulle kolla in Lejonhuvudcikliden från samma världsdel.

Då blev det Eldbuk (vissa exemplar där kan bli direkt elaka typer), Nyckelhålsciklid, Multispinosaciklid, Blåciklid kvar. Men läs in er på arten. Sedan tror jag inte alls ni kan ha 4 arter av dessa. Skulle kanske själv ta 2 absolut högst 3 arter. Sedan kanske ni vill ha ett par och då behöver man ofta en 6-7 djur om de ska kunna para ut sig bra (om man köpt icke utfärgade ungdjur vill säga). Har själv 6 st. Nyckelhål nu som min magkänsla säger mig är 6 hanar.....

Tänker ni er ha enbart ciklider eller andra arter också? Det styr också en del. Behöver fisken vara fredlig eller vill ni ha kamp i burken?
Tror ni har flera spännande diskussioner kvar :D

Men varför inte titta mer på Dvärgciklider mera? Ta kurvcikliden som ser ut som en minivariant av Blå ciklid men är rejält mycket snyggare. Glöm bilden i artregistret där. den är mycket snyggare när den trivs. Tycker att en del större ciklider ibland tenderar att bara cruisa runt i burken när de växt färdigt.
Men skulle jag själv välja så skulle det bli dvärg till mellanstora ciklider i er burk. Det går att ha så mycket mer växter och andra arter då.
Som t.ex. ett stim med 10 Corydoras ;) Men det är en hel annan historia....
#65 - 12 februari 2013 09:18
Hur tänker ni när det gäller fiskvalet? blivit klarare vad ni vill pröva?
#66 - 12 februari 2013 17:24
Bild på karet nu, fyllde vatten igår och väntar nu tills sent ikväll alt imorgon med att sätta i ett par piloter. Väldigt dimmigt än av vattenberedningsmedlet, ska lägga sig under kvällen.

http://photo.blogpressapp.com/show_photo.php?p=13/02/12/1065.jpg

Grenen som hänger ned i mitten, till vänster om den stora roten, ska inte vara kvar. Mer större stenar och fler växter. Tror jag... vi får väl se. Inredning är svårt!!
#67 - 12 februari 2013 17:26
Bluewing skrev:
Hur tänker ni när det gäller fiskvalet? blivit klarare vad ni vill pröva?

Tack för mkt bra kommentarer. Dvärgciklider tror jag att det får bli - jag är själv barnsligt sugen på ett par apor... Tillsammans med dessa någon stimfisk, i vår fisksoppa har vi ett gäng sorgmanteltetror och dessa gillar vi mycket, men mot denna grå bakgrund tror jag att de lätt försvinner. Lutar därför åt något mer färggrant. Förslag?

Vårt palettpar får nog flytta med också, så att de får lite större utrymme. De funkar i 125 l burken men jag tror att de slipper hävda sitt revir lika mkt om de får större - trots att de idag bor i en kruka bakom en rot...
#68 - 13 februari 2013 23:01

Idag har vi satt in några piloter! Jag är så här långt ganska nöjd med inredningen, men mer växter ska i. Känna kul att vi är ordentligt på G!!
#69 - 17 februari 2013 09:29
Jaha så var det fiskar i karet då! Vi har ju fördelen av att bo inte alltför långt från Akvarielagret, så igår lät vi barnen få passning av andra och så åkte vi iväg ett par timmar. Mkt härligt att i lugn och ro få botanisera.

Vår fisklista var ju ännu rätt lång när vi kom dit, och mest inriktade var vi nog mot multisar. Men vi fick hjälp av "nestorn" i huset med typ 50 års erfarenhet (kör själv ett helautomatiskt diskuskar idag), som lotsade oss runt en timme. Det slutade med att vi kom hem med ett par sajicor, tre eldbukar, tre scalarer och fem corydoras.

Jag pratade länge med honom om risken vi tar när vi sätter ned så många på en gång, men han menar att det är mest rätt med dessa djur, så att de får växa upp tillsammans och därmed minska risken för bråk. Nu är de ju fredliga av sig, men ändå. Täta vattenbyten, min en gång i veckan. Helt olikt när vi startade upp det förra, inget vattenbyte på en månad och ett par fiskar i varannan vecka. Ja, vi får helt enkelt se.

Betr scalarer var vi ju osäkra där också, men då vårt kar är så pass högt så är det bra enl honom.

Idag åker våra två gibbisar till AL, äntligen. Maken kom ovetandes hem med dem från en annan butik för någon månad sen, och jag suckade... butiken de kom från tar inte returer, men AL gör det, dock utan ersättning. Det bryr jag mig inte om, bara jag slipper ha dem eller ha ihjäl dem.

Så nu saknar vi någon bra algätare, funderar på en siamesisk?

Ev längre fram ett par blåciklider. Sen är det definitivt stopp.

Vi hade en kampfisk som pilot, han lyfte jag över till lilla karet där han gått länge innan utan större bekymmer. Tittade till honom efter ngn timme och fann honom halvt uppäten i det gröna flytgrejset jag har där i. Stackarn, ovetandes hade jag släppt ned honom till paletterna som börjat leka. Ajaj. Så nu går han i yngelkasse och vilar ut sig. Ska släppa ned honom i sonens lilla 28 l idag, där endlers går tillsammans med nåt annat litet. Bara orolig att det karet är för litet för honom, och pumpen för kraftig (få verkar överleva där...). Men jag har liksom inget val, att släppa honom till scalarerna ger honom förmodligen ingen chans alls.

Fler växter ska i storkaret, och ev ngn till rot. Annars börjar vi vara klara att mest iaktta och njuta...

Vi har idag två high daylight rör och tycker att det är aningens kallt och ljust. Funderar på att byta ut det ena för att bättre få fram fiskarnas diskreta färgsättning. Vad skulle kunna passa? Juwelkar. Gro Lux? Power Glo? Eller nåt annat?
#70 - 22 februari 2013 20:21
Jaha, då har fiskarna gått i karet i snart en vecka. Regelbundna nitrittester visar inga förhöjda halter och fiskarna verkar trivas bra. Sajicorna leker för fullt! Eldbukarna "gruffar runt" lite och tenderar även att jaga akvariets övriga invånare, men inget dramatiskt. Det känns fortfarande lite tomt, men vi måste ju ta höjd för att våra invånare kommer att bli större med tiden. Velar trots allt fortfarande om vi ska våga addera en art till (Blåciklider) eller om vi ska utöka antalet av någon befintlig art. Vi har som sagt bara tre scalarer och skulle gärna ha ett par till. Våra åtta Corydoras verkar dock ha lite avtuggade ryggfenor, är detta något man får räkna med om man har dom med Eldbukar, Sajicor och Scalarer?

Vi har bytt det främre lysröret till ett Gro Lux, väldigt rött kändes det först men inte lika kallt som med Juwels originalrör....
#71 - 24 februari 2013 14:32
Vi funderar en del på om vi lyckats få hem tre Eldbukshanar....Det är ju ytterst svårt att se könsskillnad på unga individer och deras beteende är lite lustigt. Två av Eldbukarna "håller ihop" men smågnabbas hela tiden och har dessutom färgat ut rejält. Den tredje Eldbuken däremot håller sig för sig själv, är lite större än de andra två, blekare i färgerna och lite av "polis i karet". Aggressivast och jagar även runt övriga fiskat emellanåt. Ja som sagt, svårt att veta, tiden får väl utvisa.
#72 - 24 februari 2013 14:49
Har för mig att hanen och honan i ett eldbukspar kan tjafsa lite med varandra, nafsa varandra i sidan, och så, särskilt om det är ett ungt, nybildat par.
#73 - 12 maj 2013 21:14
Fyra-fem månader har nu gått sedan vi startade upp vårt 240 l SA-kar. Det har varit rätt stabilt mest hela tiden, inga spikar av obehagligt slag utan det har gått bra. Invånarna består av två blåciklider, två sajicaciklider, tre eldbukar och två scalarer. Därutöver ett gäng corydoras, en ancistrus och några siameser. Fiskarna verkar trivas, sajicorna har haft en yngelkull och verkar ha en ny på G nu. En eldbuk är utstött efter att de andra två parat ut, synd om den då den gömmer sig hela dagarna utan att äta. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med den...

Växter i massor, de jag kan namnen på är 3-4 javaormbunkar, ett gäng stora och små anubias, ett par stora svärdsplantor, några tjockbladiga snabbväxare, ett par ursnabbväxande saker och så mossa med lååånga trådar. Växterna frodas och mår bra, anubias blommar om och om igen.

Det enda "problemet" vi har är - alger. Vi försöker vänta ut det hela, men jag vet inte, idag var ytan täckt av en grön hinna som kommit igen efter två dagar sedan senaste vattenbytet. Nu satte jag i aktivt kol så får vi se om det hjälper. Antar att jag får mörklägga annars några dagar och se vad som händer. Tofsalger har vi - inte så synliga nu sedan siameserna kom i - och någon anubias är täckt av en grön sammetsyta. Växtnäring tillsätter vi en gång i veckan vid vattenbytet, motsvarande den vattenmängd vi byter (Nutrafin Plant Gro heter gödningen). Vi byter 30 %. En av rötterna, en sån med många tunna grenar, ljusbrun, den är täckt av en mörkgrön sammetsyta. Eg gör inte sådana alger mig så mkt, men det gröna på ytan, isch. Det ser inte kul ut. Provat suga upp det med tidningspapper men tyckte inte att det gjorde ngn större skillnad. Befarar att det är cyano på G. Men jag vet inte hur den uppträder?

Stora mängder växter brukar ju hålla undan algerna - men inte hos oss. Kanske behöver mer gödning? Jag har järnkulor men har inte använt dem än. Skulle de hjälpa? Läst om ett medel - Hagen Green X - som ska ta kål på algerna, men det är jag inte så sugen på. Bättre komma åt orsaken till problemet. Kanske bara måste vänta ut denna "algspik"...?

Jaja, många funderingar. Det är hur som helst spännande att följa med...
#74 - 21 augusti 2013 19:28
Ytterligare några månader har gått och inte mkt har hänt i karet. Ancistrusparet har lekt och fått yngel av vilka vi hann rädda ett som nu bor i sällskapskaret. En av blåcikliderna har vuxit mycket och är nu 12-15 cm lång och kraftig. Rätt maffig, men ganska blek för det mesta. Vi är rätt säkra på att det är en hanne. Den andra blåcikliden är vi mer osäkra på, tycker att dess ryggfena är lika utdragen som den storas... och de har inte lekt, trots att detta ju skall vara en lättlekt ciklid. Den är mycket mindre än den stora, vilket vi tagit som tecken på att det är en hona, den färgar ut mycket mer också. Jaja, vi mår inte dåligt av att det är samma kön om det nu skulle vara så, de är snälla och buffar bara till andra fiskar emellanåt. Däremot väääldigt glupska!

Eldbukarna har snudd på tagit ihjäl den ena som tidigare var utstött, den har sett så emlig ut så det liknar ingenting. Ett tag tänkte vi göra plågan kort för den, men plötsligt hände nåt, den kom fram mycket oftare, åt och ser nu rätt ok ut. Så den får bo kvar ett tag till. Hannen har vuxit mycket och är ett riktigt praktexemplar, har inte en skavank och är så fin i färgerna. Men en riktig elaking...

Sajicaparet fick en yngelkull till, som bara klarade sig ett par dagar innan den var slut. De deppade ihop totalt. Stod i varsin ände av akvariet i veckor. Har inte hämtat sig, är ännu några månader efteråt helt ointresserade av varandra. Ja, det är ju lätt att "förmänskliga" dem och tro att det har med de förlorade ynglen att göra, men så är det förstås inte, det inser vi. Den ena har fått vita läppar, kanske är den sjuk? Den har dessutom blivit rätt hårt åtgången av någon, misstänker eldbukshannen. Så vi får väl se vad som händer med den.

Våra svarta scalarer fick rejält med spö en period, nattetid. Misstänker igen eldbukshannen som äger akvariet totalt - ja ibland tänker jag att vi får göra oss av med den arten eftersom han är så stökig och revirvaktande. I alla fall flyttade jag moonligt-lampan till detta kar och sedan jag gjorde det är det lugnt även nattetid, scalarerna är fina igen.

Vi tyckte att vi hade dålig rörelse i vattnet i ena änden av akvariet, dessutom hade vi några tillfällen då fiskarna flåsade rejält och vattenproverna visade inget fel. De stod dock inte vid ytan, men vi skaffade ändå en syresten för att öka syresättningen. Den fick gå några timmar per dag, men jag märker ingen större skillnad (i o f s flåsar inte fiskarna men jag tror ändå på andra orsaker till det) och för att spara på växterna så får den vara avstängd.

Några direkta algproblem har vi inte längre, visst den största roten är rätt grön, men vad 17, det är ju en vattenmiljö där alger egentligen hör hemma. Det får vara så. Inget vi stör oss på.

120-literskaret som är sällskapskar innehåller nu bl a ett vuxet palettpar, och fem st yngel som börjar vara vuxna. Har inte sett att dessa skapat några bekymmer än, men vi får väl se vad som händer när dessa börjar leka...
Jag vill göra om detta helt, byta bottenmaterial och inreda på nytt, och låta det bli ett dvärgciklidkar med apistogrammas. Men de fiskar som går där i... de är seglivade. Så, jag vet inte hur jag ska göra...

Ett Fluval Edge 46 l har tillkommit i familjen och ersatt ett 28 liters som fungerat som yngelkar och hem åt en kampfisk. Nu går kampis i Fluval tillsammans med 10 st Red Crystal räkor, urskoj. Återstår att se om kampis kan samsas med dessa eller ser dem som käk. Äter han dem åker han ut.

Och jag har hittat en plats för ett betydligt större kar... typ 700 l. Men men... hold your horses...
#75 - 31 augusti 2013 20:47
Yes! Till slut har blåcikliderna funnit varandra och visat oss att de är en hona o en hane - de leker! Och det är praktfullt, de sprakar av färg, putsar på växter och stenar, skakar som tokiga för varandra - och har skapat en egen zon mitt i, övriga invånare håller sig undan. Tidigare kungen i karet Eldbukshanen har inte en chans.

Några bilder:

Karet i sin helhet, blir aldrig riktigt nöjd med inredningen. Om nån läser (?) och har idéer så tas de tacksamt emot.
http://3.bp.blogspot.com/--ZTrduNLoFw/UiJTgOSuNVI/AAAAAAAAAx8/lCBEBTzpg1k/s1600/IMG_0962.JPG

Herr o fru blåciklid:
http://3.bp.blogspot.com/-cYewNZ6XQxM/UiJTv0C51nI/AAAAAAAAAyE/JQ2xusJAXBk/s1600/IMG_0967.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-LTkyq-Ckl1I/UiJTxq7-_BI/AAAAAAAAAyM/M7C95azmyDU/s1600/IMG_0968.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-x42nWiJUd4s/UiJUN9ssFTI/AAAAAAAAAyc/sL44jT7h4rk/s1600/IMG_0969.JPG

http://2.bp.blogspot.com/-3wKcq-tklp8/UiJUMXz3UVI/AAAAAAAAAyU/bvBbH9o6YTw/s1600/IMG_0970.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-cTiWHfLti6E/UiJUOKBEEAI/AAAAAAAAAyk/zLMba53jZps/s1600/IMG_0972.JPG

http://3.bp.blogspot.com/-c5gaRwd0B1g/UiJUce7HdxI/AAAAAAAAAys/6Ph1X5zrjSg/s1600/IMG_0975.JPG

125 l sällskapskar - lite av en fisksoppa, men även här i leks det. Paletterna har idag lagt sin rom i en grotta, så vi har härlig yngelvård att se fram emot. Här lägger jag inte ner mkt tid på inredningen, mer än röj o städ emellanåt. Här finns inte en alg!
http://4.bp.blogspot.com/-VtnU0RxHjOQ/UiJUlFBbk9I/AAAAAAAAAy0/dfcWHOTY5z4/s1600/IMG_0985.JPG
#76 - 2 september 2013 20:34
HJÄLP! Vad är fel?!

Läs följande tråd o kika på bilden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=157880

Jag lägger den även här, så att fler kan se... vill verkligen ha fler som kikar...
#77 - 3 januari 2014 15:47
Oj så dålig jag är på att uppdatera min tråd! Det händer väl egentligen inte så mkt, men nu ska det ske!

Sällskapskaret, 125 l, är tömt på djur och skall startas om - äntligen!! Det var ju vårt första kar som vi startade för drygt ett år sedan, helt novisa och okunniga så köpte vi en fisksoppa som ändå har fungerat fint och varit rolig tills senaste månaderna. Vi har fått ett antal palett-kullar och andra små bebisar, några har vi drivit upp och de fick åka till AL för ngn dag sedan.

I 240-liters går numer en eldbukshanne sedan honorna dött (han är för elak för dem), ett blåciklidpar, ett rött hantelciklidpar och tre scalarer. Två ancistrus och ett litet gäng corydosar. Och tre siameser. Jösses, för fullt, speciellt som eldbuken, blåcikliderna och hantelcikliderna vuxit på sig rejält och mäter ca 12-13 cm. Okunnighet även där när alla införskaffades. De trivs tillsammans, men det blir inga bebisar direkt.

Så har vi räkkaret, ett 46 l Fluval Edge som är ursnyggt, jag gillar det mkt. Där går ett gäng red och black crystals och några räklingar, samt några minirasboror (vill jag minnas att det är) samt sedan i förrgår ett par dvärgguramis.

Men - nu till grejen. Jag har hela tiden haft som tanke att 125 l skulle bli ett hem för apistogrammas. Nu börjar jag tänka om, varför starta ett kar som kommer ha samma inriktning som det större? Nä, jag vill nog hellre ha tanganyika. Men, jag blir inte klok på vilka arter jag kan ha och hur mga.

Läser dels på ciklid.org, som föreslår 2+2 Lamprologus brevis samt 2+2 Julidochromis transcriptus. Sen läser jag i Back to Natures bok om Tanganyika, där man föreslår Neolamprologus leleupi 1+1 samt N. buescheri 1+1 samt Lamprologus multifasciatus 1+1. Det sistnämnda förslaget från BTN gillar jag mest, men jag tycker det låter konstigt, N. buescheri är inte det en prinsessa? De går väl inte att kombinera med andra i denna storlek på kar? Så, återigen önskar jag era förslag och synpunkter.

Karet står och puttrar och går här, med sitt gamla filtermaterial och ett gäng växter i. Ny sand skall i, men jag måste skrubba bakgrunden först för den är täckt av ett brunt lager.... gojs. Måste kanske ändå sätta i en pilot - en siames eller två får det bli. De gillar jag ändå inte i stora karet.

Så - snälla kom igen nu! Säg vad ni tycker! Föreslå gärna inredning också, jag hade tänkt en rot men inser att den kanske skapar fel vattenvärden? Jag vill ha ett rätt "naket" kar med stenar och ngn enstaka grön växt, föreslå gärna vilka. Har tagit hem 5 kg snäckskal fr Thailand som rengjorts i vatten o klorin kokande igår, ett gäng av dessa ska ned. "Leksnäckor" förstås också om det blir sådana fiskar. Skulle gärna haft nån munruvande art men vet inte om det finns ngn tillräckligt liten bland Tanganyikor?

Hit me!
#78 - 4 januari 2014 18:07
Dåligt med respons, jag får klura själv och ta hjälp av Akvarielagret.

Nu håller jag i alla fall på att tömma karet som stått med bara vatten ett par dagar. Tänkte ta tillvara på vattnet men alla spannar har jag nu smutsat ned med cyanovatten från vårt stora kar så det låter sig inte göras. Dock har jag tänkt låta bli pumpen helt så där i finns en massa goja.

Har köpt en tunn matta att ha i botten, för att minimera risken för sandkornsgnugg och därpå följande sprickor - ska inreda med stenrösen så det kändes klokt. Har köpt 10 kg sten idag med lite blåa stråk i, såg fina ut torra, hoppas de inte ser fula ut sen. Knäppt att köpa sten när jag har Mälaren runt knuten... Jaja, jag är sjuk i nåt influensaaktigt med feber så jag orkade inte ta nån promenad. Till bilen i tebax bara.

Har lite nya växter som ska i, bl A en för mig ny mossa, Cuba, som ser lite ut som den där runda bulliga krukväxten farmor alltid hade... Cuba ska visst vara väldigt svår, fick två ex för priset av en bara därför, så vi får väl se... Kul att prova. Leds på javaormbunkar, anubias och svärdsplantor... En vallisneria fick också följa med, tyvärr ingen skruvad som jag eg ville ha - dessa har AL aldrig inne när jag är där åtminstone.

Så ska en rot ner också, eller två, får se hur det ser ut.

Då var det bara det där med fiskvalet kvar....
#79 - 4 januari 2014 22:23
Hm de blå stenarna är väldigt... blå. Får se hur jag gör. För lite stenar har jag så fler ska i. Annars rätt nöjd med hur det ser ut nu. Satt i salt o bikarbonat eftersom vi har mjukt vatten m lågt pH, ska köpa dropptester för detta då jag tycker att stickor ger så oprecist resultat.

Jag lag är sugen på prinsessan av Zambia och multisar så jag får ha snäckor i. Tycker båda har intressanta beteenden. Kan ju bli svårt dock med kombon. Imorgon bär det av till Akvarielagret så får vi dels lite bra råd, dels se vad de har inne.

Doppvärmaren måste nog i också, TA verkar vilja ha varmare än vi är vana vid.

Har kramat ur gamla filtergojset så nu är det rätt dimmigt. Startupmedlet gör det också dimmigt. Så, ett dimmigt kar och ett Shrekgrönt. Hoppas det reder ut sig...
#80 - 4 januari 2014 23:22
Vill du ha snygga stenar som höjer ditt pH, så kolla efter "landscape stone". Lite gråaktiga stenar som jag tycker är grymt snygga att inreda med :)!
#81 - 4 januari 2014 23:24
Landscape stone - tack, noterar o tar med till AL imorgon!
#82 - 4 januari 2014 23:27
Dit ska jag med i morgon:)...
#83 - 5 januari 2014 00:01
Gillar verkligen den butiken! :)
#84 - 5 januari 2014 09:47
Den är toppen. Bara så mkt folk på helgerna... Ansjo - om du ser ett par i 40-årsåldern med två små ostyriga barn så är det vi. Helt omöjligt få barnvakt tyvärr...
#85 - 5 januari 2014 11:06
Idag dog en siames i Shrekkaret. Inte för att jag sörjer just den individen särskilt, men jag hoppas det inte blir fler bortfall.
#86 - 5 januari 2014 17:39
Nu simmar fyra st Altolamprologus calvus och en Gökmal i karet. Fem st Daffodils är beställda. Calvusarna börjar våga sig ut i karet, men gömmer sig förstås en hel del i röset. Har slängt i en massa snäckskal fr Thailand, men dessa är vanliga kamsnäckskal så de kan de inte leka i. Ska köpa leksnäckor så snart jag hittar.

Köpte Seachem buffringsmedel på inrådan av Akvarielagret, följde anvisningarna och fick ett pH på över 9,4. För högt. Bytte 30% av vattnet, inte alls bra för den lilla bakteriekultur som finns än, men nödvändigt. Får hålla koll på både nitrit och pH närmsta tiden. Fördelen m buffringsmedlet kontra bikarbonat är dels att man får ett högre pH än 8, dels att pHt hålls stabilt och inte svänger så.

Nöjd med karet annars. Förutom de blå stenarna, som nu fått sällskap av andra finare. Landscape stenar hade de ej. Kanske är snäckskalsbädden fel, måste känna lite.

Förutom Daffodilerna ska en kolonifisk in. Sen klart. Igen...
#87 - 5 januari 2014 17:44
Belysningen känns lite skarp. Kanske byta ett lysrör? Men till vad... Nåt som framhäver blått och gult eftersom det är huvudfärgerna på fiskarna. Jo så får det nog bli.
#88 - 5 januari 2014 18:10
Varför håller du på att mecka med PH Anne - bara nyfiken :).

//Inger
#89 - 5 januari 2014 18:12
Inger - för att vårt kranvatten håller bara 6,8 och TA-fiskar vill ha min 8, gärna 9. Lite meckigt, men kul att prova på nåt nytt.

Men - har inte du sessor? Vad har du för pH där?
#90 - 5 januari 2014 18:18
Inger - för att vårt kranvatten håller bara 6,8 och TA-fiskar vill ha min 8, gärna 9. Lite meckigt, men kul att prova på nåt nytt. Men - har inte du sessor? Vad har du för pH där?
PH är överskattat (kanske inte vid odling) stabilitet är underskattat.....
Välj fiskar efter vad du har för vatten.
#91 - 5 januari 2014 18:23
Då kan jag inte ha TA och det vill jag. Så nej, jag anpassar förutsättningarna efter fisken. Alltid. Även i mina andra kar.
#92 - 5 januari 2014 18:26
Inger - för att vårt kranvatten håller bara 6,8 och TA-fiskar vill ha min 8, gärna 9. Lite meckigt, men kul att prova på nåt nytt.

Men - har inte du sessor? Vad har du för pH där?

Jo, jag har "sessor" och Diskus + dvärgciklider - dom går i ett PH som ligger på drygt 8...konstigt nog verkar dom att trivas :). Även om du tycker att det är lite kul med "meckandet", så kommer nog dina firrar att anpassa sig till det PH du har på ditt kranvatten :). Håller du på med en massa "medel", så får du hålla på med det hela tiden - ett hoppande PH tär på fiskarna.

//Inger
#93 - 5 januari 2014 18:39
Drygt 8 klarar de sig ju bra på, sessorna, och diskus vill väl inte ha högre än så. Men 6,8 är för lågt för de jag vill ha.

Men det stämmer ju det du säger att man blir tvungen att fortsätta m medlen och att svängningar är värre än stabilt lågt. Men just därför har jag valt buffringsmedel istf bikarbonat, vårt vatten är också väldigt mjukt. Buffring ska hålla värdet mer stabilt än bikarbonat, och om jag förstått rätt så buffrar bikarbonat inte.

Vattenkemi - ett ämne jag inte kan så mkt om ännu. Men jag lär mig - bl.a. genom att ha olika kar med olika inriktningar. För mig blir det en del av hobbyns roliga utmaningar.
#94 - 5 januari 2014 18:46
Oftast anpassar sig fiskarna men jag har haft riotetra som jag tror inte fixade Ph 8,3

Bikarbonat är väl en stabil buffer?
#95 - 5 januari 2014 18:53
Det verkar finnas olika teorier om det - som om det mesta annat inom akvaristiken - många menar att det är svårt att hålla det stabilt med bikarbonat. Först svårt att hitta rätt nivå och sen blir det svängigt. Nu har jag inte testat själv men de utsagorna fick mig att välja en mer stabil väg, känns bättre för en novis som jag. Så småningom kanske jag vågar släppa medlet... 😉
#96 - 5 januari 2014 21:51
Betalade precis Gold-avgiften! Hittade möjligheten att göra det via PayPal o då blev det ju gjort direkt istället för via fakturan... Hoppas det uppdateras snabbt här också.

Shrekkaret har blivit lite klarare och ett uns mindre grönt. Fiskarna verkar må bra. Ja det blir ju som en omstart där i, samtidigt som jag har nya TA-karet också - blir måååånga vattentester framöver.

Funderar mkt över varför stora karet har cyano. Högt fosfatvärde? Men hur uppstår det och hur mäts det? Lågt nitrat har jag alltid, de gånger det gått upp har varit de gånger jag haft fiskar som jag varit tvungen att mata upp pga de ej tagit för sig av maten själva, och då jag matade ancistrusarna extra för att få lek (vilket jag fick). Men resultatet har varit flåsande fiskar som mått bättre efter VB. Så jag vet inte... Karet är ganska hårt belastat och skulle må bra av ngn färre fisk.

Jag måste göra nåt för att inte få tillbaka cyanon igen. Färre timmar tänt går inte, under vanliga arbetsdagar är det tänt 16-23. Städa oftare, jag vet inte, rubbar mkt annat då. Ja, får fundera lite till.
#97 - 5 januari 2014 22:26

Har du kollat no3 med dropptest? Är det lågt har du svaret där:).
#98 - 5 januari 2014 22:32
Inte med dropptest, bara sticktest. Får förstås skaffa dropptest, som jag har för nitrit o pH.
#99 - 5 januari 2014 22:33
Vad betraktas som lågt, <20? Vad bör det ligga på?
#100 - 6 januari 2014 06:01
Mellan 20-50, lite beroende på växtmassa och nitratkäkare. Men invänta svar från dropptestet som troligen ger ett noggrannare svar:).
#101 - 6 januari 2014 10:22
Nitratkäkare?
#102 - 6 januari 2014 11:50
Växter som växer fort gör sig av med mer nitratet fortare:).
#103 - 6 januari 2014 21:47
Det verkar som att Calvusarna är 2+2 och dessutom färgar den ena bleka honan ut rejält när ena hanen kommer i närheten. Den andre hanen har tydligt markerat att det är han som regerar i karet. Får se hur det ska gå med två rovfiskhannar i samma kar...

Läser om mat till TA och det verkar även det mer kinkigt än SA. Det visste jag väl redan men jag läser bl a att vare sig tubifex eller artemia är bra. Låter konstigt. Får läsa mer. Idag har de fått en ynka smula räkmix.

Shrekkaret har klarnat mer men är ännu grönt. Fiskarna ser ut att må bra, corydoras leker idag (igen, tycker de gör det stup i kvarten men det blir ju aldrig nåt, bara mat eftersom kompisarna formligen suger ut rommen från honan). Stora hanteln jobbar hårt för att komma åt en gurka jag spetsat fast i ett för honom oåtkomligt hörn, snart simmar han nog upp och ned för att komma dit. Han är kul men oerhört glupsk, äter cm-stora bitar räkmix på en gång.

Själv har jag fått ett klarare huvud idag och blitt av med febern - så få kunde jag ju dansa ut julen och allt som hör därtill. Maken lyckades sabba inredningen i räkkaret till min förtret - Fluval Edge scapar man inte bara så där liksom... En extra timme där.

Nu en liten stunds soffhäng innan säng. Drygt två veckors ledighet är över för oss alla fyra - imorgon börjar hjulet snurra igen... :-(
#104 - 6 januari 2014 22:38
Ivrig Gold-medlem vill ladda upp bild på nyinredda karet men kan inte. Går och lägger sig ist :(
#105 - 8 januari 2014 19:22
Sitter o kikar på calvusarna och gökmalen. Roliga individer. Calvusarna är rätt stillsamma medan gökmalen cruisar runt mest hela tiden. Extremt glupsk verkar han vara, det blir tufft att klara rommen från honom vad det lider... Han (eller hon) är ju romrövare... Fortsätter mata med räkmix, undrar stillsamt om det räcker att ge dem det eller om de behöver nåt annat?

Ska ta av botten på en kruka o ställa upp o ner i stora karet, såg en som fått lek och yngel efter blåciklider på så vis. Våra tar ju ofta på sig lekdräkt, drar i växter, hakar tag i varandras munnar men sen blir det liksom inget mer. De ska väl eg leka på öppen yta alt blad men om det kan lyckas på annat sätt vill jag prova. Men det får ju bli en rätt stor kruka, hannen är 10-12 cm lång o hyggligt stabbig...
#106 - 8 januari 2014 20:40
[ATTACH=CONFIG]66606[/ATTACH]

Så, TA-karet. Nyinrett. Blir bättre senare.
#107 - 8 januari 2014 20:40
Oj. Det blev tre bilder istf en...
#108 - 8 januari 2014 21:42
Vad fint det blir! Är det similisar du har eller? Är lite inne på att börja med dem själv! :)
#109 - 8 januari 2014 22:11
Tack! Ska i mer sten av mindre format, och leksnäckor.

Nej, det är Altolamprologus Calvus. Roliga små rovfiskar &#9786;&#65039;
#110 - 8 januari 2014 23:09
Tack! Ska i mer sten av mindre format, och leksnäckor.

Nej, det är Altolamprologus Calvus. Roliga små rovfiskar &#9786;&#65039;

Ja det ser jag ju nu... Trodde de skulle vara större! :p
#111 - 9 januari 2014 16:25
De blir ca 10 cm.
#112 - 9 januari 2014 20:53
Ikväll har vi gjort VB i stora karet, som inte längre är Shrekgrönt. Det blir varsam utfodring närmsta tiden så att vi inte får nitrit. Men av cyanon syns inte ett spår vilket gör mig glad, jag har mest känt mig bedrövad när jag sett eländet tidigare. Nu känns det roligt med detta karet också igen. Har satt ned en kruka till blåcikliderna, få se om fattar vinken... ;-)

[ATTACH=CONFIG]66617[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66617[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66618[/ATTACH]
#113 - 9 januari 2014 20:54
Hm fattar inte varför jag får upp minst en extra bild varje gång jag laddar upp...
#114 - 9 januari 2014 21:12
Ta det bara jäkligt lugnt med matningen nu, kanske var 4:e dag lite lite. Lite overkill med gt, men nu är det gjort. Blåciklider brukar ju vara jobbigt lekvilliga, säker på att det är olika kön? Kanske tycker de att det är trångt annars?
#115 - 9 januari 2014 21:22
Ta det bara jäkligt lugnt med matningen nu, kanske var 4:e dag lite lite. Lite overkill med gt, men nu är det gjort. Blåciklider brukar ju vara jobbigt lekvilliga, säker på att det är olika kön? Kanske tycker de att det är trångt annars?

Ja o ja, det blir mat var fjärde-femte dag. Dagliga nitrittester.
Nej för mig var det inte overkill m gt, jag började helt tappa lusten. Jag hade provat allt annat, inget fungerade mer än nån vecka. Det kanske det inte gör nu heller, men nu har jag lust att hitta orsaken istället, och åtgärda den.
Jo säker på att det är 1+1. Och de leker ofta, men jag har aldrig sett några äggkorn. Trångt kan de tycka att det är, sett till antal arter, framförallt är de ständigt i luven på eldbukshannen. Jag funderar på att låta honom flytta, eftersom han nu saknar hona, men han är verkligen ett praktexemplar: stor och välväxt, jättefin form. Gör lite ont då vi haft honom ett år. Vi får se.
#116 - 9 januari 2014 22:03
Låter som att du har koll då!
När jag får cyano i mitt stora växtkar verkar det alltid bero på 2 faktorer: för mycket fosfat och för lite nitrat. Då rengör jag filtret och ev slamsuger lite bland inredningen om det är väldigt mycket bös. Sedan justerar jag upp nitrat och suger bort det mesta av den synliga cyanon och sedan blir det bra ganska snart. Ytrörelsen ska vara bra också ifall den inte är det.
#117 - 9 januari 2014 22:20
Ska köpa nitrattest imorgon, fosfat - kan man mäta det?
Oh jag slamsuger nog alldeles för mkt, i o för sig inte så djupt ner i sanden, men rotar alltid runt bland stenar o växter... Och byter nog för mkt vtn för ofta, blir 20-30% varje v. Veckovisa byten tror jag vi behöver eftersom karet är ganska belastat med rätt stora djur, men kanske inte så mkt vatten.

Cirkulationen är så där, vi kör m Juwels originalpump till karet o den pumpar 600 l/timme. Ytrörelsen är ok i den ända som utblåset är, i andra änden står det still. Vi har funderat på att byta pump till den som pumpar 1000 l, kan det hjälpa? Fiskarterna vi har behöver det inte, men för cyanons del? Dock så har tillväxten av cyano varit som störst vid utblåset där en stor rot stått, roten har varit helt täckt, absolut mest uppe vid ytan.

Tar gärna emot fler tips gällande hur vi ska förbättra vattenkemin. Vi har också ngt som skulle kunna vara kiselalger, kanske syns det på bilderna. Framförallt anubias blad är helt täckta i princip. Ger hela karet ett murrigt mörkt ofräscht intryck vilket jag inte heller gillar... Kan man göra nåt?
#118 - 9 januari 2014 22:21
Förresten - särskilt god koll har jag inte - i vart fall inte mer än att jag gärna lyssnar till er andra med mer koll ;-)
#119 - 9 januari 2014 23:12
Jo man kan mäta fosfat men jag ska säga att jag mäter inte utan tittar på växterna och drar slutsatser utifrån empiri.

Hur länge har karet snurrat?

Att rota runt har jag lärt av mig, slamsuger som sagt efter behov, typ när cyanon påminner mig en gång per halvår.
#120 - 10 januari 2014 06:46
Ett år har det varit igång.
#121 - 10 januari 2014 08:09
Anubias blir lätt algklädda om de står för ljust men visst ser jag nu att du har en hel del kiselalger. Tyder på att karet inte riktigt är i full balans. Tror att lite mindre bökande vore på sin plats. Hur sköter du filtret? Ancistrus är super på att ta dem, har du några malar?
Att byta pump tror jag inte har någon direkt inverkan på cyanon men visst ger ett större flöde genom filtret effektivare filtrering. Hade inte varit något jag själv prioriterat iaf.
Vad gäller vattenbyten tycker jag du verkar hålla en rimlig nivå, som du själv säger har du hyfsat stor belastning så det behövs nog. Du kan ju testa gå ned på varannan vecka men jag skulle vänta ett par månader med den förändringen eftersom du bombat med gt så nu behöver det vara så lugnt som möjligt med förändringar.
#122 - 10 januari 2014 21:05
Anubias blir lätt algklädda om de står för ljust men visst ser jag nu att du har en hel del kiselalger. Tyder på att karet inte riktigt är i full balans. Tror att lite mindre bökande vore på sin plats. Hur sköter du filtret? Ancistrus är super på att ta dem, har du några malar?

Att byta pump tror jag inte har någon direkt inverkan på cyanon men visst ger ett större flöde genom filtret effektivare filtrering. Hade inte varit något jag själv prioriterat iaf.

Vad gäller vattenbyten tycker jag du verkar hålla en rimlig nivå, som du själv säger har du hyfsat stor belastning så det behövs nog. Du kan ju testa gå ned på varannan vecka men jag skulle vänta ett par månader med den förändringen eftersom du bombat med gt så nu behöver det vara så lugnt som möjligt med förändringar.

Oftast sköljer jag filtervadden högst upp vid VB, ibland en gg till under veckan då den sätts igen snabbt. Övrigt filtermaterial i översta delen av pumpen brukar jag också skölja ur. Jag har aldrig rengjort filterkammaren... Eller slamsugit den.

Det går två ancistrus och två siameser. Båda arterna är vuxna o rör inte alger längre. Ett gäng corydosar finns som städar botten.

En en undran, ikväll har jag tagit ut kolfiltret som suttit i sen igår, och hällt i bakteriekultur. I ett nystartat akvarium byter man inte vatten alls första månaden, men då har man ju heller knappt några fiskar. Hur bör jag göra?

De hade inte nitrattest inne idag på närmsta djuraffär. Får väl se om det ist blir en tur till AL i helgen.
#123 - 11 januari 2014 22:33
Sorgens dag idag då vi fick låta vår ancistrushanne simma in i himlen. Vi fann honom så här, ännu vid liv men oförmögen att simma eller knappt röra sig. Han ser helt utmärglad ut! Förstår inte vad som hänt, de har fått mat som vanligt men tänker jag efter så är det ett tag sen jag såg honom äta. Så himla trist.
#124 - 11 januari 2014 22:35
Bilderna hamnade upp och ned. Förstår inte det heller.
#125 - 12 januari 2014 04:01
Ojdå, den var ganska mager...bra men tråkigt beslut att ta bort honom.
#126 - 12 januari 2014 20:20
ansjo skrev:
Ojdå, den var ganska mager...bra men tråkigt beslut att ta bort honom.

Jag undrar verkligen vad som hände med honom.
#127 - 12 januari 2014 20:28
Jaha. Trots att lilla karet är omstartat så kommer samma bruna geggamoja tillbaka. Det är klart, partiklar finns förstås både i pumphuset, filtermedia och bottensubstrat, jag har eg bara bytt ut vattnet och inredningen. Det positiva är väl att det väl då finns en bakteriekultur - eller? Bilder, och jag hoppas nån kan säga vad detta är och om det går att göra nåt. Bakgrundsklippan ska ju vara grå, inte brun.... Men jag kan leva med det och kommer inte vidta några stora åtgärder, karet är omstartat sen en dryg vecka bara. Innan jag startade om det skrubbade jag ren bakgrunden från detta, ganska enkelt gjort med en scotchbritesvamp. Gissning - vad är det?
#128 - 12 januari 2014 20:32
Kiselalger?
#129 - 12 januari 2014 20:38
Mr Woods skrev:
Kiselalger?

Jag har haft såna funderingar - men de borde sätta sig på annat? Det kanske kommer, innan omstarten var de på all inredning. Vad beror de på i såna fall?
#130 - 12 januari 2014 20:39
Jag tyckte att de kom sedan jag satt ned Plantrit K-kulor vid ett par växter, men dessa tog jag upp vid omstarten av just den misstanken.
#131 - 13 januari 2014 21:18
" target="_blank">

Få se nu om jag lyckas med detta... Laddade upp en filmsnutt på YT, mina scalarer beter sig... Vad håller de på med? Emellanåt munhuggs de också, mun-mot-mun så att säga.
#132 - 13 januari 2014 22:28
Dom kanske hånglar upp varann.. ;) haha, näe ingen aning faktisk..
#133 - 18 januari 2014 16:53
Ja, idag har jag gjort VB i stora karet. Ett litet, bara 20 %. I med Nitrivec efteråt. Har fått in nåt som kan vara trådalger, men samtidigt vet jag inte, för dessa släpper när man skakar på växten, och så yr ett moln upp av vad som ser ut att vara normalt mulm. Startade en tråd om detta för att få råd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=158932

Där fick jag bland annat rådet att byta pumpen till en 1000 l ist f den 600 l vi har. Det har vi ju funderat på förr, så nu är det gjort. Ser inte ut att blåsa nåt nämnvärt mer så det var nog klokt. Hoppas att det skall hjälpa till att hålla bättre vattenkvalitet.

Nitrat visade 20 mg/l idag, inte så mkt med andra ord.

Köpte även en röd lampa som skall vara tänd en stund på kvällen, så att man ser nattdjuren lite bättre. Sen har jag ju månljuset sen tidigare. Ser ut som ett discokar när båda är tända - det skall de inte vara!

Köpte en vanlig skäggmunsancistrus för att ersätta den som dog, en hanne, och en guldancistrushona. Kul med något nytt.

Till lilla räkkaret köpte jag 8 st moskito rasboror, såna som vi har 7 st av sen tidigare. Ett VB där och nu ska jag snart koppa in dem.

TA-karet körs in ännu. Har fått besked av Akvarielagret att det kan ta månader att få hem Daffodil-prinsessor. Jaha. Bara att vänta. Jag vill ha såna! Men skall kolla andra möjligheter, kanske nån privat säljer. A. Calvusarna och Göken mår bra i vart fall och har fått mer sten samt vinbergssnäckor. Ska nästa helg köpa riktiga snäcklekare, kanske multisar...
#134 - 18 januari 2014 17:01
20 i nitrat är inte så mycket om du mätt innan vattenbytet, kör du med växtgödningen PMDD?
#135 - 18 januari 2014 17:04
Mätte innan, och börjar m PMDD nu. Länge sen sist, kört m HappyLife.
#136 - 26 januari 2014 17:30
Undrar om detta kan sluta bra...? Prinsessor i ordentligt bråk, har hållt på till och från ett par timmar nu. Ganska jämn kamp, de har övertaget i omgångar. Ser ut att göra ont!!!
"" target="_blank">

#137 - 26 januari 2014 17:43
Undrar om detta kan sluta bra...? Prinsessor i ordentligt bråk, har hållt på till och från ett par timmar nu. Ganska jämn kamp, de har övertaget i omgångar. Ser ut att göra ont!!!
"" target="_blank">

" target="_blank">

Ojoj, det där kommer inte att sluta bra. Hoppas Mats kikar in och berättar om vad som sker - annars ropa på honom!!

//Inger
#138 - 26 januari 2014 17:44
#139 - 26 januari 2014 17:45
Inger H skrev:
Ojoj, det där kommer inte att sluta bra. Hoppas Mats kikar in och berättar om vad som sker - annars ropa på honom!!

//Inger

Nej, jag misstänker samma. Men, nu har den ena, som hittills varit den som sökt skydd och mest tagit emot stryk, fått lite lugn och simmar runt lite allmänt.

Jag har ingenstans att lyfta över den till, mitt SA-kar tror jag inte är ngn bättre lösning för där går ju stora ciklider... Naturen måste nog få ha sin gång, men det gör mig ont.
#140 - 26 januari 2014 18:03
Nej, jag misstänker samma. Men, nu har den ena, som hittills varit den som sökt skydd och mest tagit emot stryk, fått lite lugn och simmar runt lite allmänt.

Jag har ingenstans att lyfta över den till, mitt SA-kar tror jag inte är ngn bättre lösning för där går ju stora ciklider... Naturen måste nog få ha sin gång, men det gör mig ont.

Fast det kanske kan bli så också att den här svagare underkastar sig till slut - hoppas på det :)

//Inger
#141 - 26 januari 2014 18:21
Inger H skrev:
Fast det kanske kan bli så också att den här svagare underkastar sig till slut - hoppas på det :)

//Inger

Just nu ser det ut så. Det ser dessutom ut som att den får umgås med en tjej [:o]
#142 - 27 januari 2014 19:56
Det har gått bra!! Alla är sams. Så skönt! :D
#143 - 2 februari 2014 20:41
Camallanus?!
#144 - 2 februari 2014 20:43
Camallanus?
#145 - 2 februari 2014 20:47
Camallanus?!

[ATTACH=CONFIG]67129[/ATTACH]Är detta camallanus?
#146 - 2 februari 2014 20:51
Camallanus?!

Är det? :mad::confused::mad: Tokig på upp å ner bilderna, hur jag än gör blir de så.
#147 - 2 februari 2014 20:53
Ser det bara på scalarerna.
#148 - 2 februari 2014 20:59
Sticker ut små spröt som sen försvinner.

[ATTACH=CONFIG]67135[/ATTACH]
#149 - 2 februari 2014 21:06
Om det är små röda/orange spröt/trådar som sticker ur analöppningen ibland så är det Camallanus. Skaffa i så fall SERA Nematol och kör dubbel dos men i övrigt följer du exakt instruktionen. Det fixar sig Gisela. :)
#150 - 2 februari 2014 21:25
Jag blir tokig. Just som jag börjat tycka att karet ser ok ut, det är ju detta jag behandlat med GT och sen bytt till starkare pump i - vilket verkligen givit effekt så tack för det tipset Bluewing.

Jag arg har ju haft ett par skumma dödsfall, främst ancistrushannen som bara plötsligt var så otroligt mager och medtagen att vi tog bort honom (obehagliga bilder längre bak i tråden) och nu i veckan en scalare som dog knall och fall. Just den har varit skum, dragit sig undan och inte velat äta, men inget annat har synts.

Ingen av fiskarna nu ser ihopsjunken ut eller är magra - snarare tvärtom. Snälla kika nogsamt på bilderna - nog är det mask? Små tunna strån... Åker in och kommer ut igen... Ser ibland rött som på bilderna... FAN! Ursäkta. En av scalarerna har ett ryckigt rörelsemönster emellanåt. Skit skit skit.

har ju precis satt igång ett TA-kar för en månad sen, fint fyllt m fisk nu. Får ju behandla det också gissar jag, har ju tyvärr använt samma hävert. Skit.
#151 - 2 februari 2014 21:33
Någon av fiskarna nyinköpta?
#152 - 2 februari 2014 21:37
Nej, försöker snarare minska ned här. Inget nytt.
#153 - 2 februari 2014 21:37
Eller - jo. Två ancistrusar. Skit igen.
#154 - 2 februari 2014 21:51
Köpta i butik? Eller privat?
#155 - 2 februari 2014 22:01
Butik. En mkt seriös sådan m mkt kunnig personal.
#156 - 2 februari 2014 22:20
Mmm inte butiken jag är misstänksam mot.
#157 - 3 februari 2014 04:50
Förstår att det känns jobbigt med parasiter i karet. Men det är inte så svårt att få bort dem. De flesta eller samtliga fiskar kommer troligen att klara sig. Ciklider verkar tåla det ganska bra. När du ser spröten så är det ofta månader som gått efter infektionen. Det är därför man ofta inte kan vara så säker på att det just är senaste inköpet som är smittorsaken.
Om däremot en fisk har vuxna Camallanushonor i sig och den fisken dör och blir uppäten av de andra så kan ju en fisk få infektionen snabbare. Var inte så säker på att det smittat i de andra karen. Jag fick det enbart i ett kar. Så behandla ett kar i taget är mitt förslag. Nu vet du ju hur de ser ut och kommer som jag, Pia, Animaniac och många andra här i forumet för evigt tillhöra kolla-på-fiskens-anus-klubben.;)

Men eftersom de vuxna larverna kan leva långa perioder i botten och i filter etc. så behöver du behandla hela det karet med samtliga innevånare. Däremot kan sniglar och räkor dö av behandlingen.

Så även om det nu känns som att det är botten och du mest vill skrika så är behandlingen inte svår och du kommer att bli av med infektionen. En del fiskar har ibland både lek och yngel under behandlingen.

Men köp hem SERA Nematol och ta dubbla dosen. Du gör sedan om behandlingen efter 3 veckor. Sedan är de väck.

Jag fick in min skit via Guldancistrus som dog plötsligt 4 st. på en vecka. Sedan fick mina Nyckelhål, Svärdbärare etc. Det verkar som om just ungfödare tar mest stryk av infektionen. Den där första ångesten du fått nu går strax över. Det fixar sig :D Men följ instruktionerna på medicinen och köp 2 flaskor. De kommer att gå åt med dubbla dosen och 2 behandlingar.
#158 - 3 februari 2014 06:10
Så tråkigt att din fiskar har åkt på callamanus men som Bluewing skriver så går den lätt att bota, vad jag vet så har inte jag tappat någon fisk.
Du kommer som sagt bli medlem i "kolla-på-fiskens-anus-klubben" vare sig du vill eller ej, det går utav bara farten att kika till fisken :)
#159 - 3 februari 2014 06:22
Fy vad tråkigt Anne, jag förstår hur du känner dig nu. Bit ihop och lyssna på Bluewing så löser det sig :).

//Inger
#160 - 3 februari 2014 07:20
Tack allihopa, så skönt att finna era ord så här på morgonen.

En en av mina nya ancistrus är en guldis, men jag tror absolut att jag haft skiten längre, och jag är rätt säker nu på att anicistrushannen dog av just detta. Han var helt utmärglad. Har ju förlorat två svarta scalarer också men dessa såg jag aldrig några tecken på. De bara dog.

Skaåka förbi min butik idag o kolla om de har Sera inne, annars beställer jag. Sen ska jag följa Bluewings råd till punkt o pricka.

Pia - det var när jag såg bilderna i din tråd som jag drog mig till minnes att jag kunde ha sett nåt liknande i mitt kar. Och jo - där var de ju. Det är så himla bra att man kan lära sig av er!!

Hoppas alla klarar behandling igen, och att inte cyanon sen kommer tillbaka, det var väl nån som fick det efteråt vill jag minnas...
#161 - 3 februari 2014 07:21
Hm, min levnadsregel som jag har som signatur längst ned känns väldigt aktuell just nu.
#162 - 3 februari 2014 07:47
min lilla plätt av cyano försvann när jag medicinerade karet så detta är nog väldigt indviduellt för varje kar.
#163 - 3 februari 2014 07:54
Även mina cyanotendenser försvann under medicineringen vilket jag tar som indikation att Nematol påverkar flera bakterier i karet. Men nu ser jag mina små Cyanotecken igen.
#164 - 3 februari 2014 07:59
Bluewing skrev:
. Men nu ser jag mina små Cyanotecken igen.

nejnej,hoppas inte min kommer tillbaka.. fast å andra sidan så var det inte så stort besvär heller med cyanon.
#165 - 3 februari 2014 08:02
Men - hellre lite cyano än döda fiskar.

Hur hanterar ni cyanon nu då?
#166 - 3 februari 2014 08:08
Håller med, hellre cyano är död fisk :)

jag gör väl inte så mycket kan jag erkänna, pytsar i lite extra kno3 när jag ser att den kommer och suger bort det mesta vid vattenbytena, inget mer än så men sen har den inte tagit över och spritt sig nåt nämnvärt heller.

Min cyano brukar dyka upp på rötterna och i den starkaste strömmen vid utblåset så hos mig går den tvärtemot alla andras beskrivningar om var de får sin cyano.
#167 - 3 februari 2014 08:10
Ganska precis så beter sig min cyano också - på roten närmast utblåset, och på växtbladen.
#168 - 3 februari 2014 08:17
Men ser man i naturfilmer så är de ofta cyano där också. Så i rimliga volymer är det ju inte ett dåligt tecken.
#169 - 3 februari 2014 17:53
Sera fanns inte på butiken så måste beställa. Hoppas det går fort att få hem det.
#170 - 7 februari 2014 08:54
Sera Nematol har jag nu fått hem - men nu ser jag inga masktendenser på fiskarna. Vad göra? Behandla eller ej?
#171 - 7 februari 2014 09:04
Sera Nematol har jag nu fått hem - men nu ser jag inga masktendenser på fiskarna. Vad göra? Behandla eller ej?

Maskeländet finns där - var så säker!

//Inger
#172 - 7 februari 2014 09:05
Ok, gissade det. Det bajs som kommer ur scalarerna är - ursäkta - röda korvar.
#173 - 7 februari 2014 09:12
Ok, gissade det. Det bajs som kommer ur scalarerna är - ursäkta - röda korvar.

Såg du maskar förut, så försvinner dom nog inte sådär bara :)

//Inger
#174 - 7 februari 2014 09:26
Men hur säker kan jag vara på att det var maskar jag såg? Fiskarna verkar dock inte lika glupska nu...
#175 - 7 februari 2014 09:35
Ok nu kör jag Bluewings trick. Dubbel dos = 2 ml/40 l vatten idag, och 80 % VB på söndag. Bye bye alla fina bakterier som hunnit byggas upp...
#176 - 7 februari 2014 09:37
Hm det blir alltså 12 ml första gången då karet är på 240 l, är det så du menar Bluewing måntro...
#177 - 7 februari 2014 11:28
Precis :)
#178 - 7 februari 2014 19:25
Nu har jag hällt i Nematol. Låt se vad som sker. Jag är ännu osäker på om det är mask i karet men vågar inte chansa - har ju sett tecken o haft några oförklarliga dödsfall.
#179 - 7 februari 2014 20:08
Vad är det för maskar/sniglar utan skal jag har i mitt räk-kar? Vita otäcka saker, upp till en cm långa, tunna saker. Yäck! Inte parasiter väl??!! Kryper på glaset i hög fart och går ned i subtratet. Här i går BC o RC räkor och dvärgrasboror. Ett par Helenor och en triljard physa-snäckor. Någon som vet?
#180 - 7 februari 2014 21:18
Efter behandlingen m Nematol för ett par timmar sen så skiter alla fiskar nu - simmar omkring med långa saker på väg ut. Men - det ser då inte ut som mask, det som kommer ut. Mestadels vitt.

Ancistrusarna verkar stressade.

Nån annan som upplevt samma sak? Bluewing? Piajo?
#181 - 7 februari 2014 21:24
Njae, mina sket väl som vanligt..? Kan det inte vara döda maskar som kommer ut?
#182 - 7 februari 2014 21:26
Jo - men borde de inte vara röda? Såg du nånsin några döda maskar? Hur såg de ut?

Det ser ut som att tarmen först töms på vanlig skit - sen kommer långa vita tarmar liksom.
#183 - 7 februari 2014 21:28
Maskarna blir röda när de suger blod, så har jag fattat det men vet inte om jag har rätt men det låter logiskt..
jag såg inga maskar förutom de två spröten som stack ut ur fisken.

Kan det vara på du matat med?
#184 - 7 februari 2014 21:29
Hur långa är är det vita, maskarna är väl en 1-2 cm?
#185 - 7 februari 2014 21:39
Längre än så, och det verkar inte vilja släppa fr fisken. Men nu har röda spröten börjat komma ut ur en scalare. Var nog rätt åtgärd ändå.
#186 - 7 februari 2014 22:35
Det tog ett par tre dygn innan alla maskar dött. En av mina nyckelhål hade en död som hängde kvar i en dryg vecka. Troligen alla sniglar, ev andra parasiter kommer att dö nu. Det irriterar magarna så det kommer bli en hel del som kommer ut.
Så hur som helst så kommer du att veta att det är parasitfritt strax.
Lite äckligt är det allt men nödvändigt.
#187 - 7 februari 2014 22:45
Mina snäckor klarade sig.
En pytteliten L181 dog, men den hade precis flyttat in.
#188 - 7 februari 2014 23:36
Efter behandlingen m Nematol för ett par timmar sen så skiter alla fiskar nu - simmar omkring med långa saker på väg ut. Men - det ser då inte ut som mask, det som kommer ut. Mestadels vitt.

Ancistrusarna verkar stressade.

Nån annan som upplevt samma sak? Bluewing? Piajo?
Trekantigt huvud? Då skulle jag tippa på planarier...
#189 - 7 februari 2014 23:37
Vad är det för maskar/sniglar utan skal jag har i mitt räk-kar? Vita otäcka saker, upp till en cm långa, tunna saker. Yäck! Inte parasiter väl??!! Kryper på glaset i hög fart och går ned i subtratet. Här i går BC o RC räkor och dvärgrasboror. Ett par Helenor och en triljard physa-snäckor. Någon som vet?

Trekantigt huvud? Då skulle jag tippa på planarier...
#190 - 7 februari 2014 23:41
Planarier? Får jag googla. För visst har de nog trekantigt huvud...
#191 - 7 februari 2014 23:57
Japp. Planarier. Suck.
#192 - 8 februari 2014 01:35
Fy fan för de äckelpäckeldjuren! Hade dem i ett av mina räkkar tidigare, men efter en kur med planarisdödande medel är de bara ett minne blott:D!
Köpte detta som fixade biffen.
#193 - 8 februari 2014 08:22
Får bli så. Men klarar fiskarna sig? Har undrat varför det inte kommer några räklingar längre...
#194 - 8 februari 2014 08:26
Tycker denna artikel om planarier är bra. Så att du läser in dig och ser vad du har för alternativ. Några Anatome Helena kan ju också hålla nere beståndet.

Edit. Vad jag menar är att dessa är ju inte parasiter som dina Camallanus så det är ju inte tvunget att medicinera bort dem.
#195 - 8 februari 2014 08:31
Läste den igår. Jag har Helenor i redan men maskarna blir bara fler. Har tidigare haft guramisar men inte heller de verkar ju ha gjort nån verkan. Och 14 st rasboror verkar inte heller göra nån verkan.
#196 - 8 februari 2014 08:38
Ok. Då gissar jag att det är kaboom-behandling som gäller nu då. Ebi-shop är verkligen bra att handla ifrån. Den har kvalitétsgrejer för oss som gillar räkor.
#197 - 8 februari 2014 09:23
Ja - även i detta kar! Aldrig kunde jag väl ana att man skulle behöva behandla sina kar när jag satte igång för snart två år sen... Blä.
#198 - 8 februari 2014 09:24
I stora karet simmar nu blåciklidhannen omkring med flertalet röda strån i baken. Honom har jag inte sett några tecken på innan. Helt övertygad nu om att behandlingen var nödvändig, skönt.
#199 - 8 februari 2014 12:05
Det verkar som om de är rejält irriterade av medlet innan de dör så det blir hög aktivitet först. Om du får som jag några fiskar med kvarvarande strån så kommer du att märka de blir allt gråare i färgen. De biter ju fast med mundelarna i tarmen och vissa maskar verkar ju inte släppa taget när de dör. Men hos mina så försvann de ändå så småningom och nu har fiskarna ätit upp sig efteråt och nu är det lek på gång. Så alla som klarar sig blir helt ok sedan. Så blev det här hemma i varje fall.
#200 - 8 februari 2014 18:13
När jag medicinerade så dog vare sig räkor, fisk eller snäckor. Planarierna däremot har jag inte sett till sedan dess:).
#201 - 8 februari 2014 18:49
Ett kar under parasitbehandling, ett med maskbehandling på G, och ett där jag måste få in nåt som tar alger. Amanos - skulle de överleva m prinsessor, multisar och calvus?
#202 - 8 februari 2014 19:39
Amanos blir dyr mat till de tuffingarna. Undrar om Neritina skulle fungera? De är ju extremt effektiva på alger. Har dem i Amano-nanot och behöver inte skrapa alger där då de rensar som 17.
#203 - 9 februari 2014 08:40
Har ett par Neritina och ett par stora snäckor jag inte vet namnet på. Men tofsarna är på frammarsch...
#204 - 9 februari 2014 08:42
Ok. Pratar du om tofsalger/ penselalger sk. BBA. Då är det egentligen bara Siameser som fixar dem ok. Men tycker själv att de kan vara snygga ;) Algerna alltså...
#205 - 9 februari 2014 08:44
Jo eg är det ju ingen fara med dem. Försöker ha en mer avslappnad inställning till alger generellt...

Men skulle amanos funka m RC o BC o rasbororna då?
#206 - 9 februari 2014 09:07
Nu är det söndag morgon och IQ känns extremt låg. Men om du menar två räktyper med RC och BC så är ju Amanos rejält stora jämfört med andra och för Amanos så är det inga problem alls. De har ju fixat mina nyckelhålsciklider i ett år. Frågan är vad dina andra räkor kommer att gilla dem mera. Men det vet jag inget om då jag har mina räkor separerade.
#207 - 9 februari 2014 09:08
Hm nej där har du nog en poäng, igen ;). Räkorna syntes inte till medan guramisarna var där i så det kan ju bli samma effekt...
#208 - 9 februari 2014 09:10
Trivs en räktyp inte så börjar de ju tyna bort efter ett tag och bli komplett osynliga medan Amanos är lite mer Bulldozertyp om de räknar med att inte bli uppätna själva.
#209 - 9 februari 2014 11:50
Då får vi se vad som händer nu. Igår kväll stod en scalar, en ancistrus och någon till och flåsade häftigt i Camallanuskaret. Blev tvungen att göra 25%-igt VB, trots att Nematolen sattes i i fredags och VB eg skulle göras först idag.
Nu på fm flåsade alla fiskar, häftigt, och en Kuhliiål som flåsade igår var död. Så - det fick bli VB nu ist för ikväll. Hoppas kuren ändå tagit som den ska...
#210 - 16 mars 2014 22:17
Yes! Ser prinsessyngel! Undrar dessutom om det rör sig om två kullar, de är så olika i storlek... Kuligt!

Mindre kuligt är att blåciklidhonan simmar lodrätt och verkar vara nästan förlamad i bakdelen. Vi bör ta bort henne men det sitter hårt inne. Lite vill vi avvakta natten, men jag tror nog eg att det bara är dumt. Men hu - avliva en fisk stor som en liten aborre...

Skickas från min iPad via Tapatalk
#211 - 4 maj 2014 12:21
Stora karet har bytt innevånare, vi hade i slutänden tre stora hannar av blåciklid, hantelciklid och eldbukciklid. Där gick inte att göra annat än ta dem till AL och byta. Blev sajicor och bågfenciklid, och ett stim rosentetror. Jättenöjd! Och se det var vad som behövdes för att scalarerna skulle våga leka - nu har de lagt en stor romkaka på ett blad och putsar och har sig. Ett och annat ägg äter de upp. Kul att följa!

samtidigt har ancistrushannen fullt sjå med att få sina yngel att växa upp, de ligger under en sten och han fläktar och jobbar för fullt.

Kul jul att det händer nåt!
#212 - 7 november 2014 12:16

Sajicorna väntar ytterligare en kull. Stolt pappa. Säkert lär det bli ett gäng som växer upp, var o lämnade ett gäng yngel i olika åldrar till Akvarielagret i helgen o medan de fanns hos oss såg de nya yngel som levandefoder. Men nu är det fritt fram...

#213 - 7 november 2014 13:06
Ligger däckad i sängen o fnular på var i huset vi skulle få plats m ett 540....

#214 - 7 november 2014 13:07
Anne, har du någon bild på en Sajicahona?

//Inger
#215 - 7 november 2014 15:56
Japp, ska se vad jag kan åstadkomma, ena vaktar ju ägg...

#216 - 7 november 2014 16:00

De översta på den som inte har ägg o har sin vanliga dräkt, den nedersta som vaktar ägg o har lekdräkt.

#217 - 7 november 2014 16:00
Eller , från vänster till höger.

#218 - 7 november 2014 16:03
Jag förstår precis, härliga bilder :)

//Inger
#219 - 7 november 2014 16:06
På den till höger ser man hur paret grävt sin grotta. Äggen sitter på väggen till vänster, men grottan är stoooor och går ned under stenen. Jag såg på när de grävde ut de, hannen testade att vända sig upp o ned där inne o var inte klar innan han kunde det. Ändå la de rommen utanför på väggen... [emoji13]

#220 - 7 november 2014 16:13
Har gäster nu, så jag smyger hit lite då å då, återkommer :)

//Inger
#221 - 8 november 2014 16:37

TA-karet. Funderar på belysningen, skulle vilja ha något mindre kallt... Men eftersom jag vill ha lite växter här för syns skull så låste de ändå få det ljus de behöver... Svårt.

#222 - 8 november 2014 17:53

TA-karet. Funderar på belysningen, skulle vilja ha något mindre kallt... Men eftersom jag vill ha lite växter här för syns skull så låste de ändå få det ljus de behöver... Svårt.

Vilka lysrör har du nu?

//Inger
#223 - 8 november 2014 18:14
T5, ett Grolux och ett Natural.
#224 - 8 november 2014 18:31
T5, ett Grolux och ett Natural.

Jag bytte ut det ena Juwels day-light standardrör i mina Juwelkar (för kallt enligt mig då) till Colour, i mitt 220 med T-8 har jag Sylvania Aquastar. Några tycker, att det ger ett lite för rosa sken, men jag gillar det - varm å gott sken :)
Fast man väljer ju förstås vilket ljus som man gillar bäst själv :)

//Inger
#225 - 8 november 2014 19:41

Trevligt akvarium, men seriöst... du är goldis och lägger länkar på bilder, minuspoäng på den ;) Sådan bilder vill i alla fall jag se direkt i tråden :)
#226 - 8 november 2014 20:23
flygrc - det beror på att jag är i Tapatalk, när man lägger upp bilder där så syns bilderna i TT men på zoopet direkt som länk... Knäppt men så är det.

#227 - 8 november 2014 20:36
Nu har sajicorna flyttat äggen till botten på en annan grotta. Intressant, jag visste inte att det gör så, har inte sett så noggrant förr.
#228 - 8 november 2014 20:38
Inger H skrev:
Jag bytte ut det ena Juwels day-light standardrör i mina Juwelkar (för kallt enligt mig då) till Colour, i mitt 220 med T-8 har jag Sylvania Aquastar. Några tycker, att det ger ett lite för rosa sken, men jag gillar det - varm å gott sken :)

Fast man väljer ju förstås vilket ljus som man gillar bäst själv :)

//Inger

Det är ju så, men det är ju så svårt att veta innan man satt dit rören... Grolux ger också ett ganska rosa ljus, men jag gillar det i vårt stora kar, där vi har SA-ciklider med mkt rötter och växter, där ger det ett behagligt sken. I TA-karet som ju inte har en enda rot utan lätt ger ett kallt intryck, blir det inte samma effekt riktigt. Hm, ja vi får se.
#229 - 9 november 2014 07:30
Jättefina fiskar. Kul att de trivs så gott.
De länkar du får här på Zoopet beror på hur du ställt in tapatalk när du lägger in bilderna där. Längst till höger nedtill i rutan du skriver in inläggen på i Tapatalk ser du tre runda cirklar eller vita punkter. Tryck på den. Då kommer du till en meny där det bl.a. står fotodelning. Välj Bilaga där som alternativ, så syns bilderna som de ska i forumet om du använder vanlig dator. Standardläget är att det står att det är Tapatalk som hanterar bilderna. Då blir det bara länkarna. Så välj bilaga ;)
#230 - 9 november 2014 08:23
[ATTACH]72416[/ATTACH]

Tack Bluewing - testar nu!

#231 - 9 november 2014 08:32
Duger detta som &quot;projekt&quot;...

Nu syns bilden även i den vanliga webläsaren :)
#232 - 9 november 2014 09:02
Bluewing skrev:
Nu syns bilden även i den vanliga webläsaren :)

Blåvinge, du är en klippa! Tack för infon.

Vad kul med yngel!!! Hoppas ni hittar det stora akvariet ni vill ha också, det dyker ju upp bra saker på Blocket ibland men man får vara illersnabb.

/Elin
#233 - 12 november 2014 21:44
Jaha. Fann två scalarer med svårt sargade fenor och spröt som knappt är nåt kvar av och skrapmärken över hela sidorna när jag kom hem idag. Misstänker förstås Sajicorna som vaktar ägg/yngel, de anser plötsligt att halva karet är deras. Scalarerna brukar inte ha en annan åsikt utan bor i andra halvan, och Sajicorna har ju haft mga kullar innan utan problem. Que pasa?!

Hoppas bara att scalarerna hämtar sig, men det kommer ta tid innan de är fina igen...

#234 - 13 november 2014 19:22
Apistogramma eller killi?

Vill göra om Fluval Edge II 46 l, som idag bara har ett tiotal Crystal-räkor i sig. Funderar på antingen en liten apistogramma-sort eller Killi av ngt slag. Vet inte alls så mkt om Killi, mer än att de hoppar, vill ha svalt vatten o lugnt vatten.

Har någon tankar?

#235 - 13 november 2014 21:25
Ska du behålla räkorna? Isf får du nog fundera på något annat levande att stoppa ner i karet;).
#236 - 13 november 2014 23:22
Hahaha! Eller också gör man som jag och stoppar ner ett fullvuxet par T. ellioti bland massor av ej fullvuxna amanoräkor.
Känns ju lite som om jag gett dem fint levandefoder för en sisådär tusen spänn! :D
#237 - 14 november 2014 07:26
Mr Woods skrev:
Hahaha! Eller också gör man som jag och stoppar ner ett fullvuxet par T. ellioti bland massor av ej fullvuxna amanoräkor.

Känns ju lite som om jag gett dem fint levandefoder för en sisådär tusen spänn! :D

Finns där några räkor kvar, eller har det blivit räksallad av allihop? ;)
#238 - 14 november 2014 08:02
Vet inte, jag ser dem aldrig ändå!
#239 - 14 november 2014 16:11
Hjälp! Behöver råd. Våra två scalare har fått rejält med stryk och skulle behöva komma i ett kar ensamna ett slag för att hämta sig. Deras fenor måste få växa ut igen och de måste få lugn o ro. Jag vet inte vad som hänt, men det hände för några dagar sen, jag tycker dock att de blir mer åtgångna för varje dag som går - snart har de inga fenor kvar. Men - det enda jag har att sätta dem i är antingen ett vanligt 54 l kar (ni vet barn-kar typ) eller Fluval Edge 47 l. Det är ju tillfälligt, men var skulle de må minst dåligt? Fluvalet har fördelen att det är högt.
Jag har ingen bekant som kan härbärgera dem. Och i mitt 125 l TA med prinsessor, calvusar och jullar kan de ju inte gå...
#240 - 14 november 2014 16:15
Är det vita kanter runt skadorna på fenorna? Bild på dem?
#241 - 14 november 2014 16:20
[ATTACH]72531[/ATTACH][ATTACH]72532[/ATTACH][ATTACH]72533[/ATTACH]

#242 - 14 november 2014 16:20
[emoji22]

#243 - 14 november 2014 16:30
Nu är jag inge expert pp detta men det liknar fenröta. Men andra som har hållit på längre än mig vet nog bättre.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#244 - 14 november 2014 16:36
Nej det är det inte. De har fått stryk. Superfina ena dan, nästa så här, o fullt med skrapmärken på sidorna.

#245 - 14 november 2014 16:50
Jisses! Vilka fiskar är det som "gett stryk"?
#246 - 14 november 2014 17:32
Jisses! Vilka fiskar är det som "gett stryk"?

Antagligen Sajicahanne som vaktar ägg i andra änden av karet... Men aldrig när karet är ljust.

#247 - 14 november 2014 17:32
Nu har sajicorna flyttat äggen till botten på en annan grotta. Intressant, jag visste inte att det gör så, har inte sett så noggrant förr.

De flesta (alla?) substratlekande ciklider brukar flytta de nykläckta ynglen till andra platser, som gropar de grävt i sanden, eller som i t.ex scalarers fall, andra blad/föremål runt lekplatsen.

Angående de trasiga scalarerna... Har du sett sajicorna gå på dem? Vad jag förstår så har de lekt förut utan att ge sig på dem så illa? Och mina sajica var hyfsat snälla mot scalarerna när de lekte. Vad har du mer för fisk i?
#248 - 14 november 2014 17:33
Mr Woods skrev:
Vet inte, jag ser dem aldrig ändå!

Skulle de försvinna kanske inte saknaden blir så stor då... Lite dyrt foder bara :p
#249 - 14 november 2014 17:34
Shepard skrev:
De flesta (alla?) substratlekande ciklider brukar flytta de nykläckta ynglen till andra platser, som gropar de grävt i sanden, eller som i t.ex scalarers fall, andra blad/föremål runt lekplatsen.

Angående de trasiga scalarerna... Har du sett sajicorna gå på dem? Vad jag förstår så har de lekt förut utan att ge sig på dem så illa? Och mina sajica var hyfsat snälla mot scalarerna när de lekte. Vad har du mer för fisk i?

Precis, Sajicorna har haft flera kullen. Men hannen är rätt biffig m finfin puckel o allt. Utöver dem går där multispinosa men de är absolut inte elaka, bara tillbakadragna. Och corysar, malar o rosentetror.

#250 - 14 november 2014 17:39
Shepard är snabb som nitrit! (gammalt akvarisordspråk). :p

Hmmm... Jag är lite fundersam kring om de där scalarernas fenor är resultatet av sajica-anfall..?

Men, skall låta det vara osagt...
Det var helvete (i så fall) vad sajicorna går hårt åt scalarerna - kanske dags att separera dessa ciklider!?!
:)
#251 - 14 november 2014 17:42

Hmmm... Jag är lite fundersam kring om de där scalarernas fenor är resultatet av sajica-anfall..?

Men, skall låta det vara osagt...

Det var helvete (i så fall) vad sajicorna går hårt åt scalarerna - kanske dags att separera dessa ciklider!?!

Fram med din teori! Hör den gärna....! För jag förstår inte vad det annars kan vara.

Och så min urspr undran, kan de gå i Fluvalet ett slag? De är så skrämda, tror jag, att de står som på bilderna o har gjort det i två dygn o äter inte om så maten singlar ned på dem.

#252 - 14 november 2014 17:45

Och ungefär lika oönskad? :p
#253 - 14 november 2014 17:56
Fram med din teori! Hör den gärna....! För jag förstår inte vad det annars kan vara.

Och så min urspr undran, kan de gå i Fluvalet ett slag? De är så skrämda, tror jag, att de står som på bilderna o har gjort det i två dygn o äter inte om så maten singlar ned på dem.

Anne! Vill du ge en gammal gubbjävel chans att läsa ikapp tråden? I nuläget har jag inte en aning om hur stort ditt kar är, hur du inrett, hur du optimerat karet för scalarer - eller för den delen, sajicor...
Det jag kan säga nu är att, visst - ett sajicapar kan förvisso jaga runt fiskar i karet när de leker - men dina scalarer har knappt fenor kvar (och det ser inte ut som "fräscha" jaktskador från sajicor), utan mer som sönderfallande fensubstans...

Ser du sajicorna jaga scalarena kontinuerligt?

(som vanligt - och ja, jag vet, det är för jävla jobbigt - så gäller det att analysera karets besättning, inredning och beskaffenhet... Ett skitgöra - det är därför folk tycker det är så jävla jobbigt och sketatrôkigt så fort jag skriver något här på forumet...).
#254 - 14 november 2014 17:59
Shepard skrev:
Och ungefär lika oönskad? :p

Oönskad - nej, tvärtom! Jisses Amelia Adamo - det är ju tokbra att du svarar! Det är bara det att du är så infernaliskt snabb på tangentbordet - sketabra, tycker jag! :)
#255 - 14 november 2014 18:00
Haha Mats, så är det absolut inte - fortsätt snälla med din analys. Tror att Anne skulle uppskatta det :)

//Inger
#256 - 14 november 2014 18:01
Haha - jag är i kontinuerlig lärmigfas... Och hoppas väl att den aldrig tar slut. Så allas input är mkt välkomna! Karet är på 240 l, ett Juwel så relativt högt. Invånarna är noggrant utvalda m hj av Akvarielagret, men kan ju vara icke-optimalt ändå. Inredning:
[ATTACH]72536[/ATTACH]

Sajicorna bor under stenen längst till vänster.

Men - vad kan det annars vara? Skadorna fanns inte i tisdags kväll, men onsdag em var de där.... Och skrapmärkena på sidorna, tyder inte de på flykt o skrap mot rötter? Nej, Sajicorna brukar inte gå på så här, och när de ibland gör det så går scalarerna till motangrepp, de kan bita ifrån om de blir leds...

#257 - 14 november 2014 18:01
Inger H skrev:
Haha Mats, så är det absolut inte - fortsätt snälla med din analys. Tror att Anne skulle uppskatta det :)

//Inger

Tack Inger - precis så är det [emoji6]

#258 - 14 november 2014 18:05
Oönskad - nej, tvärtom! Jisses Amelia Adamo - det är ju tokbra att du svarar! Det är bara det att du är så infernaliskt snabb på tangentbordet - sketabra, tycker jag! :)

Hehe, tja, det man inte har i huvudet eller benen får man ha i fingrarna. De duger inte heller till mycket, men svepa över ett tangentbord klarar de ;)

Även om mina inlägg inte är lika informativa, uttömmande, och fulla av intelligens som dina :)
#259 - 14 november 2014 18:15
Haha - jag är i kontinuerlig lärmigfas... Och hoppas väl att den aldrig tar slut. Så allas input är mkt välkomna! Karet är på 240 l, ett Juwel så relativt högt. Invånarna är noggrant utvalda m hj av Akvarielagret, men kan ju vara icke-optimalt ändå. Inredning:

[ATTACH]72536[/ATTACH]

Sajicorna bor under stenen längst till vänster.

Men - vad kan det annars vara? Skadorna fanns inte i tisdags kväll, men onsdag em var de där.... Och skrapmärkena på sidorna, tyder inte de på flykt o skrap mot rötter? Nej, Sajicorna brukar inte gå på så här, och när de ibland gör det så går scalarerna till motangrepp, de kan bita ifrån om de blir leds...

Anne...
Vad Akvarilagret har valt ut åt dig är gott och väl - men ditt kar inte alls optimerat för de där scalarerna... Det finns ingen plats för dom att "göra sin grej". Jag hade plockat bort dessa omedelbart - inte dödat dom - men gett dom till någon, typ...

Jag tror att de upplever "otrivsel", känner sig stressade, får i och med detta sänkt immunförsvar och (precis som med oss människor som blir förkylda av samma anledningar) utvecklar därmed fenröte-liknande symptom.

(Håll med om att det var jävligt trist att läsa detta inlägg, eller hur? :))
#260 - 14 november 2014 18:17
Shepard skrev:
Hehe, tja, det man inte har i huvudet eller benen får man ha i fingrarna. De duger inte heller till mycket, men svepa över ett tangentbord klarar de ;)

Även om mina inlägg inte är lika informativa, uttömmande, och fulla av intelligens som dina :)

Äh, nu tar du allt i å det grövsta! [:o]
#261 - 14 november 2014 18:25
Äh, nu tar du allt i å det grövsta! [:o]

Om jag tar i, så är det i underkant :) Dina välskrivna och informativa inlägg uppskattas av många, och skulle nästan förtjäna en egen kategori här på zoopet, kanske kunde kalla den "Fråga Mats" eller nå't.
#262 - 14 november 2014 18:32
Anne...

Vad Akvarilagret har valt ut åt dig är gott och väl - men ditt kar inte alls optimerat för de där scalarerna... Det finns ingen plats för dom att "göra sin grej". Jag hade plockat bort dessa omedelbart - inte dödat dom - men gett dom till någon, typ...

Jag tror att de upplever "otrivsel", känner sig stressade, får i och med detta sänkt immunförsvar och (precis som med oss människor som blir förkylda av samma anledningar) utvecklar därmed fenröte-liknande symptom.

(Håll med om att det var jävligt trist att läsa detta inlägg, eller hur? :))

Trist onekligen, men vi har tänkt tanken. Dock har scalarerna lekt oändligt många ggr o ätit upp sina ägg, men de simmar inte ut i karet så ofta. Vi har haft dem snarast två år, alltid kärnfriska.

Kan fenröta verkligen utvecklas på knappa tolv timmar?

Jag såg för övrigt sajicahannen hos dem nyss. De simmade inte undan.

Ge bort dem blir svårt, vi har ingen bekant som är akvarist...

#263 - 14 november 2014 18:49
Hörni, vad gör jag i detta nu? Möjligheterna att evakuera dem är noll om de inte ska gå i Fluvalet. Jag tror ni kan ha rätt om sjukdom, även om jag inte kan begripa hur snabbt det gått. Ögonen är inte klara på dem och det får mig att inse att det är nåt. Jag skulle gärna ge dem till nån sen när de är friska men ingen tar ju emot dem i det här skicket... Kan jag behandla? Ska jag behandla? Med vad i s f? Hemma har jag Happy Life fluid filter medium, Waterlife Protozin och Waterlife Sterazin.

#264 - 14 november 2014 18:51
[ATTACH]72538[/ATTACH][ATTACH]72539[/ATTACH][ATTACH]72540[/ATTACH]

Ser ni ögonen??

#265 - 14 november 2014 18:52
Du kanske har nå't tomt kar du kan sätta dem i så länge, där du kan medicinera dem i lugn och ro?
#266 - 14 november 2014 18:53
Shepard skrev:
Du kanske har nå't tomt kar du kan sätta dem i så länge, där du kan medicinera dem i lugn och ro?

Ett 54 liters.....

#267 - 14 november 2014 18:55
Shepard skrev:
Om jag tar i, så är det i underkant :) Dina välskrivna och informativa inlägg uppskattas av många, och skulle nästan förtjäna en egen kategori här på zoopet, kanske kunde kalla den "Fråga Mats" eller nå't.

Jag har ju haft "fråga Mats" i några år här på forumet - utspritt i olika trådar...
Grejen är den att det jag skriver om inte skall tas som absolut fakta, utan som infallsvinklar till hur man kan gå tillväga - med fokus på hur de fiskar man har i sitt kar vekligen "vill ha det", i en form av "grundläggande fakta" - Fatta!:)
Någon egen kategori på zoopet - där man svarar på frågor om beteende, inredning och optimering av diverse kar är en utopi (även om det skulle vara kul, i de sammahang jag behärskar), är, tror jag, omöjlig. Det skulle vara så tokigt, missvisande - och strida mot gängse forummedvetenhet. Helt fel, med andra ord!
#268 - 14 november 2014 18:57
Jag har ju haft "fråga Mats" i några år här på forumet - utspritt i olika trådar...

Grejen är den att det jag skriver om inte skall tas som absolut fakta, utan som infallsvinklar till hur man kan gå tillväga - med fokus på hur de fiskar man har i sitt kar vekligen "vill ha det", i en form av "grundläggande fakta" - Fatta!:)

Någon egen kategori på zoopet - där man svarar på frågor om beteende, inredning och optimering av diverse kar är en utopi (även om det skulle vara kul, i de sammahang jag behärskar), är, tror jag, omöjlig. Det skulle vara så tokigt, missvisande - och strida mot gängse forummedvetenhet. Helt fel, med andra ord!

Skulle vara så skönt att hela tiden kunna ha nån att få genomtänkta svar från! Man dyker ju på allt möjligt och vill lära sig mer mer mer...

#269 - 14 november 2014 19:03
Nå - ska jag starta igång 54 l o lyfta över dem för medicinering eller är det mer skonsamt att avliva dem direkt?
#270 - 14 november 2014 19:07
Jepp, precis min misstanke som även är bekräftad, tyvärr. Medicin asap!
#271 - 14 november 2014 19:07
ansjo skrev:
Jepp, precis min misstanke som även är bekräftad, tyvärr. Medicin asap!

I befintligt kar eller flytta dem?

#272 - 14 november 2014 19:10
Hittade nu även General Tonic och Argumor i skåpen... Tror knappt jag använt nåt av allt detta förutom GT vid ett tillfälle. Vad ska jag ta?

#273 - 14 november 2014 19:14

Tja, men det är ju just utspriddheten som gör det svårt att ta del av all din visdom, vore bättre att ha den samlad på ett ställe :) Men du har rätt, det är nog inte så genomförbart. Och att det att det är just dina egna infallsvinklar och observationer som gör det så intressant och värdefullt.
#274 - 14 november 2014 19:14
Medicinera du i befintligt kar, och kolla om inte GT tar fenröta. Tänk på att se karet som nystartat om du använder bakteriedödande medel.
#275 - 14 november 2014 19:15
GT tar fenröta. Står ändå i valet o kvalet att flytta dem f att slippa medicinera hela karet - men samtidigt är det väl så att alla kan ha smittats av detta o då bör alla medicineras?

#276 - 14 november 2014 19:16
Nå - ska jag starta igång 54 l o lyfta över dem för medicinering eller är det mer skonsamt att avliva dem direkt?

Skulle föreslå en medicinering, de ser inte ut att vara bortom räddning.
#277 - 14 november 2014 19:18
Jag hade kört hela karet om det varit hos mig, men som satt tänk på bakteriedöden...
#278 - 14 november 2014 19:18
Bör jag genomföra delvattenbyte först eller bara köra i direkt? Eg dags för VB imorgon. Det blir en GT för fiskarna...

#279 - 14 november 2014 19:24
Kör ett byte ikväll först:).
#280 - 14 november 2014 19:36
Fasen fasen fasen att jag trodde de fått stryk - hade ju kunnat hjälpa dem för två dagar sen annars!

#281 - 14 november 2014 19:55
Jaha då är karet shrek-grönt [emoji17]. Tur jag har fler att kika på!

#282 - 14 november 2014 20:06
Det kommer att gå bra Anne :)

//Inger
#283 - 14 november 2014 20:48
Inger H skrev:
Det kommer att gå bra Anne :)

//Inger

Tack det hoppas jag. Gillar inte att medicinera...

#284 - 14 november 2014 23:10
Inte jag heller, men ibland har nöden ingen lag...
#285 - 15 november 2014 08:35
Åh fy. Idag ser de ännu eländigare ut. Knappt några fenor kvar. Åker ibland med strömmen. Äter inte. Blir ansatta av Sajicorna när de råkar hamna i fel ände av akvariet. Jag klarar inte riktigt att se detta. Jag kanske bör avliva dem ändå, det känns liksom för sent.

#286 - 15 november 2014 09:14
När jag hade 4 som fick fenröta så gick det fort och 2 av dem hade mjölkiga ögon och fenorna gick sönder när de simmade så jag tog bort dem och de 2 som inte var så hårt drabbade klarade sig men de var i mycket bättre skick än dina. Så jag tycker du ska göra som du känner är bäst. Aldrig kul med sjukdom.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#287 - 15 november 2014 09:23
Men så trist att de är sämre :(

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#288 - 15 november 2014 09:28
Åh nej vad tråkigt Ann, gå på din magkänsla.

//Inger
#289 - 15 november 2014 09:47
Samtidigt simmar de ut mer än igår i karet, och jag tycker ögonen ser klarare ut... Jag önskar så att jag haft ett kar att sätta dem i med lugnare vattenströmning och inga andra fiskar, så att de fick tillfriskna i lugn o ro. Men nu har jag inte det, de jag har är för små känner jag efter att ha sovit på saken, så de får gå där de är. Jag ger dem åtminstone ett dygn till innan jag bestämmer hur jag gör. Men jag lovar Mats att när de mår bra igen får de åka till någon som har bättre förutsättningar att erbjuda dem. Och så kanske jag återkommer med frågor och en ödmjuk önskan om vägledning till hur jag skall inreda karet för de fiskar som går kvar där, sajicorna, multispinosorna och kanske någon ny art. Jag ser ju nu när jag tar bilder på karet att det är alldeles för lite växter i, beror främst på att jag tagit ut mkt av det som var där för att de började se eländiga ut. Sen har jag liksom inte kommit mig för att fylla på. Jag hade vallisar men jag gillar dem inte har jag bestämt mig för, de växer sig långa o hindrar mat mm att flyta runt...
#290 - 16 november 2014 17:48
Nu har Sajicornas rom kläckts - hundratals yngel. Men ena scalaren har tyvärr kilat vidare. Han simmade upp och ned till slut. Fy, inte kul. Borde verkligen ha förstått redan i onsdags att de var sjuka, inte slagna.
#291 - 17 november 2014 17:28
Och nu säger vi adjö till den andra scalaren.

#292 - 17 november 2014 17:36
Tråkigt, men man vill inte tro att ens fiskar är sjuka och letar ofta efter andra orsaker. Men om det händer igen vet du vad du ska göra...tyvärr.
#293 - 17 november 2014 20:21
[ATTACH]72603[/ATTACH]

Vaktar sina små.

[ATTACH]72604[/ATTACH]

Alla övriga får husera i högra delen. Nåde den som simmar över på vänstra.

#294 - 17 november 2014 20:23
[ATTACH]72605[/ATTACH]

Många små.

#295 - 17 november 2014 20:26
[ATTACH]72606[/ATTACH]

Håller sig undan.

[ATTACH]72607[/ATTACH][ATTACH]72608[/ATTACH]

#296 - 19 november 2014 16:12
Åsikter önskas.

[ATTACH]72655[/ATTACH]

Gjort om i karet efter avslutad medicinering, åsikter tar jag gärna emot. Karet är ju avsett att vara ett SA-kar, jag vill att inredningen skall vara därefter.

Sen undrar jag om jag kan ha en till art där i och vad det skulle kunna vara, även här vill jag gärna ha kloka åsikter. 240 l, Ida finns här ett Sajica-par, två multispinosa (oklart genus), rosentetror och ancistrus.

#297 - 24 november 2014 21:19
[ATTACH]72806[/ATTACH]

Det blev apor till slut i mitt lilla kar, borelli. De är ju omtalat svåra så vi får väl se. Eklöv saknas än så länge - oerhört nesligt att jag nog får köpa såna nu.... Bor 100 m från en ek som är uppskattningsvis 600-700 år gammal vars löv når vår tomt i massor. Men nu är de väl för läbbiga att ta in.

#298 - 25 november 2014 05:54
Ta du in eklöven och lägg ut dem för torkning, inga problem alls. Tror nog även det sitter kvar en del på grenarna...:)
#299 - 25 november 2014 16:57
Tack Ansjo, då ska jag prova det. Sköljer dem väl ordentligt först tänker jag. Och slänger kanske ned några tunna äppelgrenar också.

Inger - vad tror du om detta?

#300 - 25 november 2014 17:04
Borde väl kunna släppa i löven i kokande vatten riktigt snabbt o sen torka?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#301 - 1 februari 2015 12:30
Jag skulle helst vilja ha ett 540 men får nog inse att det är praktiskt taget omöjligt att placera det i vårt hus. Nu är jag därför inne på en större kub istället, 300-400 l som är enklare att rymma. Men, jag vill ha Max tre kar, har helt enkelt inte mer tid att lägga, så ett av nuvarande måste ut i så fall. Just nu lutar det åt att det blir 125 l TA som åker.

Får fundera lite på vad jag vill ha i en ev kub. Ett gäng scalarer, några par dvärgciklider exvis apor... Ja där är jag just nu. Sen undrar jag, vem producerar såna kuber? Behöver kanske byggas? Inga probs i så fall. Har ju AL bara ngn mil bort. Åh nu SKA jag inte förivra mig utan planera ordentligt...
#302 - 1 februari 2015 14:54
Coolt projekt.. :) 70x70x70 eller 80x80x80 är jävligt mycket burk.. :) mer än ett standard 375/540 rent visuellt..
#303 - 1 februari 2015 18:54
Det är just djupet jag tycker är så härligt i en större kub. Men det sätter ju begränsningar också, fiskar som behöver längd för att trivas funkar inte. Ja, vi får se.
#304 - 2 februari 2015 16:42
[ATTACH]74018[/ATTACH][ATTACH]74019[/ATTACH][ATTACH]74020[/ATTACH]

Mina två Regnbågsciklider, Ap. Agassizii Fire red. Verkar som att honan är leksugen, hon vaktar en grotta och uppvaktar hanen. Trodde inte att hon var lekmogen, hon är så liten jämfört med honom... Kul i alla fall, det var. En chansning med dessa två i SA-karet men det verkar gå bra, coola små varelser.

#305 - 3 februari 2015 05:56
[ATTACH]74018[/ATTACH][ATTACH]74019[/ATTACH][ATTACH]74020[/ATTACH]

Mina två Regnbågsciklider, Ap. Agassizii Fire red. Verkar som att honan är leksugen, hon vaktar en grotta och uppvaktar hanen. Trodde inte att hon var lekmogen, hon är så liten jämfört med honom... Kul i alla fall, det var. En chansning med dessa två i SA-karet men det verkar gå bra, coola små varelser.

Fina bilder på dom små liven :)
#306 - 3 februari 2015 13:02
Vilka små sötnosar!

Annons