Duger inte detta filtret?

#1 - 16 oktober 2007 15:28
Tjo,
Tänkte beställa ett 540l kar nu inom en snar framtid och tänkte köpa till detta filter: http://www.akvarieshopen.com/tetra-1200-1200-p-1568.html?cPath=21_563_28_410

Var nu inne i närmaste zooaffär och tänkte kolla vad dom hade för priser på det filtret och svaret jag fick var: Det filtret duger inte åt ett 540 liters och så blev jag rekomenderad ett annat för en extra tusenlapp....har kollat upp via internet vad allt ska kosta totalt så hans svar föll mig inte på läppen.

Stämmer detta påstående? står ju att det är till för Akvariestorlek 200 - 500 liter

MVH//Mats
#2 - 16 oktober 2007 15:39
visst duger det filtret! dock kan du behöva ett innerfilter för att få mer snurr på vattnet för tetratrecs ytterfilter pumpar bara hälften av vad de uppger, ex 1200= ca 600L/tim.... (de mäter pumpkapaciteten utan slangar och filtermaterial och utan pumpen behöver lyfta upp vattnet!
#3 - 16 oktober 2007 15:41
åheim skrev:
visst duger det filtret! dock kan du behöva ett innerfilter för att få mer snurr på vattnet för tetratrecs ytterfilter pumpar bara hälften av vad de uppger, ex 1200= ca 600L/tim.... (de mäter pumpkapaciteten utan slangar och filtermaterial och utan pumpen behöver lyfta upp vattnet!

Hmmmm var inte det en ganska så saftig generalisering ? Tror definitivt inte att hela 50% går bort av effekten, möjligen 25-30, men inte så mkt som hälften inte...
#4 - 16 oktober 2007 15:58
Jag tror inte det är så långt från sanningen, beroende på vad man stoppar i filtret...
Däremot så tycker jag att de kan vara ide att ha lite mer filtermaterial än de absoluta minimum som tillverkaren rekomenderar.
Men om du inte har nån hög belastning så går de nog bra, däremot så kan de vara ide att ha en extra pump för att få lite rörelse.
Jag hade 2500 L/h i mitt 540 och det kunde nog ha vart bra med mer.
#5 - 16 oktober 2007 17:58
åheim skrev:

50% lät lite grovt tycker jag :P men hur som haver......jag råkar ha en Ehiem 1250 som saftar ur sig 1200l/h, lämplig som rotation i karet?
Maffia666
#6 - 16 oktober 2007 18:02
metzie skrev:
Tjo,

Tänkte beställa ett 540l kar nu inom en snar framtid och tänkte köpa till detta filter: http://www.akvarieshopen.com/tetra-1200-1200-p-1568.html?cPath=21_563_28_410

Var nu inne i närmaste zooaffär och tänkte kolla vad dom hade för priser på det filtret och svaret jag fick var: Det filtret duger inte åt ett 540 liters och så blev jag rekomenderad ett annat för en extra tusenlapp....har kollat upp via internet vad allt ska kosta totalt så hans svar föll mig inte på läppen.

Stämmer detta påstående? står ju att det är till för Akvariestorlek 200 - 500 liter

MVH//Mats
Det beror mycket på vad du ska ha för fiskar och hur många du tänkt ha i karet. Jag själv har Malawi i ett 380l kar och använder ett ytterfilter på 1200l, två st innerfilter på 1200l vardera. Vissa fiskar kräver att du har en filterkapacitet som är 3-4 ggr akvariets volym.
#7 - 16 oktober 2007 18:11
Jag har 5st rödbukar och 1 plecostomus som ska få större hem
#8 - 16 oktober 2007 18:40
Hmmmm var inte det en ganska så saftig generalisering ? Tror definitivt inte att hela 50% går bort av effekten, möjligen 25-30, men inte så mkt som hälften inte...
jag har deras filter så jag generaliserar inte utan jag vet;)
#9 - 16 oktober 2007 18:42
metzie skrev:
50% lät lite grovt tycker jag :P men hur som haver......jag råkar ha en Ehiem 1250 som saftar ur sig 1200l/h, lämplig som rotation i karet?
Det tror jag blir ypperligt:)
#10 - 16 oktober 2007 19:56
åheim skrev:
jag har deras filter så jag generaliserar inte utan jag vet;)

Jag har deras filter med, det är därför jag anser det vara det...
#11 - 16 oktober 2007 20:18
Jag har deras filter med, det är därför jag anser det vara det...
jag lät utblåset pumpa ut vattnet i en hink under 1min sen gångra jag det med 60 så fick jag 350/tim, alltså hälften av vad dem uppger att ex 700 ska pumpa, då hade jag precis gjort rent slangarna för innan så pumpa den bara 230L/tim! Har du mätit flödet på din pump?
#12 - 16 oktober 2007 21:45
åheim skrev:
jag lät utblåset pumpa ut vattnet i en hink under 1min sen gångra jag det med 60 så fick jag 350/tim, alltså hälften av vad dem uppger att ex 700 ska pumpa, då hade jag precis gjort rent slangarna för innan så pumpa den bara 230L/tim! Har du mätit flödet på din pump?

Nej..jag har ett liv...
#13 - 17 oktober 2007 00:36
Inte för att ha ett liv är ett hinder att vara intresserad av saker man gillar att pyssla med... snarare tvärt om.

Lite offtopic, men kunde inte låta bli.
#14 - 17 oktober 2007 07:40
#15 - 17 oktober 2007 12:43
Firefox75, Tack för tipsen, du skulle inte kunna motivera varför du tipsar om just dessa två filter? :D
#16 - 17 oktober 2007 14:38
Nej..jag har ett liv...
Ja.. vem har inte det?;) men jag lyckades ändå klämma in en mätning av filterkapaciteten....
Hoppas ditt liv tillåter vattenbyten mm..
#17 - 17 oktober 2007 15:04
Jag har eheim classic, am-top och tetra-tec. Det enda filtret som jag har problem med är eheim, am-top tycker jag är meckigt att hålla på med, och tetra-tec tycker jag att det är det enklaste filtret som jag någonsin har haft. Jag tror att åheim har fått ett måndags exemplar för inte pumpar mina så dåligt, men även om du skulle tycka att det var lite dåligt tryck i det så får du 2st tetra för 1st eheim. Och då skulle jag direkt ta 2st tetra, för snacka om stor filteryta för bakterierna 
#18 - 17 oktober 2007 18:07
rsoderberg skrev:
Jag har eheim classic, am-top och tetra-tec. Det enda filtret som jag har problem med är eheim, am-top tycker jag är meckigt att hålla på med, och tetra-tec tycker jag att det är det enklaste filtret som jag någonsin har haft. Jag tror att åheim har fått ett måndags exemplar för inte pumpar mina så dåligt, men även om du skulle tycka att det var lite dåligt tryck i det så får du 2st tetra för 1st eheim. Och då skulle jag direkt ta 2st tetra, för snacka om stor filteryta för bakterierna 
soderberg nu har du missförstått mig; jag tycker tetratec är ett suveränt filter, det jag menade va att man bör ta kapacitetminskningen i beräkning när man väljer storlek på pump så man inte får för lite cirkulation!
#19 - 18 oktober 2007 09:25
Det blir Tetrafiltret :D någon som kan berätta lite vad som ingår i paketet? tex slangar eller böjar som ska hänga ner i karet osvosv
#20 - 18 oktober 2007 10:16
metzie skrev:
Det blir Tetrafiltret :D någon som kan berätta lite vad som ingår i paketet? tex slangar eller böjar som ska hänga ner i karet osvosv
Det är komplett med slangar,böjar sugkoppar, strilrör, filtermaterial (lite makaroner, filtermatta, biobollar) insugsrör och utblås:) Obs! påsen med aktivt kol kan du skippa om du vill!
#21 - 18 oktober 2007 17:50
Hur blev det med filter valet?
Eheim classic funkar super bra.....lika så fluval.
Fluval får väl lite plus i kanten eftersom du kan ta bort förfiltret utan att lyfta ur filterkorgarna.
TetraTec är ju också ett alternativ liksom AM-Top.
Sen är ju smaken som baken.
#22 - 21 oktober 2007 15:36
firefox75 skrev:
Hur blev det med filter valet?

Eheim classic funkar super bra.....lika så fluval.

Fluval får väl lite plus i kanten eftersom du kan ta bort förfiltret utan att lyfta ur filterkorgarna.

TetraTec är ju också ett alternativ liksom AM-Top.

Sen är ju smaken som baken.

Tänkte beställa filtret som jag hade tänkt från början, och blir jag inte nöjd med det så byter jag upp mig efter hand :)
#23 - 28 oktober 2007 09:12
Ändrade mig totalt:D Beställde ett Ehiem 2028 igår! Lika bra att bre på lite extra istället för att snåla:P
#24 - 28 oktober 2007 09:51
.... nu tyckter jag nog att du var lite snål, den pumpar bara 750L/tim och det är ju knappt 1,5ggr akvarievolymen i timmen! då hade nog en tetratec 1200 varit minst lika bra[:o]
#25 - 28 oktober 2007 11:52
http://www.zooplanet.se/eheim-2028-professional-p-4098.html

Den är till för akvarium upp till 600l...den renar en hel del bättre än tetratecen plus att det är Eheim :D
#26 - 28 oktober 2007 12:37
ja huvudsaken att du blir nöjd:D du kan väl berätta här sen hur du tycker filtret funkar;)
#27 - 28 oktober 2007 12:57
Kommer nog lite bilder o grejer på nya filtret så här så småningom åheim:D
#28 - 28 oktober 2007 13:00
Niiiice....
#29 - 31 oktober 2007 20:51
Fått hem filtret nu, Men har ett problem...stort problem! får inte vattnet att rinna till:( vad göra? vattnet stannar bara en liten bit ifrån att flöda fritt in i pumpen!
#30 - 1 november 2007 14:29
metzie skrev:
Fått hem filtret nu, Men har ett problem...stort problem! får inte vattnet att rinna till:( vad göra? vattnet stannar bara en liten bit ifrån att flöda fritt in i pumpen!
man pumpar väl igång häverteffekten med en knapp eller nåt på pumpen!?
#31 - 1 november 2007 14:54
jo... pumpade som en galning igår men vattnet bara stannade i slangen, får köpa L kopplingar så jag kan ha 90 graders svängar så kanske det rinner till lättare
#32 - 1 november 2007 15:28
Metzie- korta slangarna så de precis når från pumphuvudet till insugsröret.
Jag har alltid kortat slangarna å behöver aldrig pumpa eller suga för att dra in vatten i filtret.
Hela principen funkar som hävert...filtret under akvariet och slang upp.
Likadant som om du skulle stoppa ner en trädgårdsslang i akvariet och leda den till spygatten.

Skulle man vilja ändra något typ ha akvariet högre upp så är det ju bara köpa slangar...i önskad dimension o längd.
Håll dig borta från allt vad 90graders svängar de ända böjarna du behöver är de som går från insuget(strilen) och över akvariekanten, likaså de som går mellan slangen och utströmmaren.
#33 - 1 november 2007 16:10
Ok tack Firefox75, Fått igång filtret nu dock :D Verkade som det gillade att stå med vatten i sig över natten, tryckte bara på pumpknappen en gång och stoppade i kontakten och vips:D nu yr det omkring skit överallt och pirayorna är stressade som tusan:S Men hoppas dom vänjer sig snabbt. I övrigt kan jag säga att det är ett supertyst filter! man får lyssna noga om man ska höra det:)

Annons