Duger vattnet ?

#1 - 1 maj 2007 19:13
Tänkte se om någon kan svara på hur bra mitt kranvatten gör sig som akvarievatten.

Turbiditet - 0.19 FNU
Färg vid 405 nm - <5 mg/l Pt
Konduktivitet (25C) - 20.7 mS/l
pH (25C) - 8.2
Alkalinitet (HCO3) - 85 mg/l
Kemisk syreförbrukn. (COD-Mn) - 1.1 mg/l
Ammoniumkväve (NH4-N) - <0.010 mg/l
Ammonium (NH4) - <0.02 mg/l
Nitratkväve (NO3-N) - 0.4 mg/l
Nitrat (NO3) - 1.8 mg/l
Nitritkväve (NO2-N) <0.001 mg/l
Nitrit (NO2) - <0.003 mg/l
Fluorid (F) - <0.1 mg/l
Klorid (CI) - 11 mg/l
Sulfat (S04) - 6.8 mg/l
Aluminium (Al) - 0.003 mg/l
Järn (Fe) - <0.05 mg/l
Kalcium (Ca) - 23 mg/l
Kalium (K) - <2 mg/l
Koppar (Cu) - <0.01 mg/l
Magnesium (Mn) - 8.2 mg/l
Mangan (Mn) - <0.02 mg/l
Natrium (Na) - 7.8 mg/l
Hårdhet (tyska grader) - 5.1 dH

Har sett lite andra mätvärden i akvariesammanhang som jag inte känner igen, kan någon förklara dessa ? vad förkortnigen står för och lite mer vad det är i praktiken.

KH
GH
PO4
Fe chelat (vad är chelat ?)

Och en sista fråga, vad ska jag göra med mitt vatten för att fiskar och växter ska må så bra som möjligt ? näring / co2 ?
#2 - 1 maj 2007 19:26
Hejsan,

Rekomenderar dig att söka på de olika frågorna du har kring vad alla förtkortningar är. Finns väldigt mycket info om det. Finns även info på det på zoopets startsida. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=11&id=117&Itemid=88

Dina värden ser bra ut. MEN du har ett ganska högt PH. Eller till och med ett högt PH. PH på 8.2 är perfekt för många fiskar, hade i dagsläget själv varit lycklig om jag hade haft det. Men. Det begränsar vilka fiskar du kan ha.
Kolla på zoopets art-beskrivningar (http://www.zoopet.com/fiskar/index.php). Här kan du välja vilket ph du har (ungefär)

Du kan sänka ditt ph. Fast det innebär att du måste påverka det varje gång du byter vatten. Inte mycket jobb, men det måste göras.

Mvh

Stefan
#3 - 1 maj 2007 19:29
KH ær karbonathårdheten o GH ær totalhårdheten (hur många salter som finns i ditt vatten)

Dom andra vet jag inte...
#4 - 1 maj 2007 19:40
PO4 är mängden fosfor i vattnet (det behöver växterna).

Fe chelat är mängden chelaterat järn. Chelat är, om man säger det enkelt, en järnjon omgiven av något ämne den har dragit till sig. Exempel på ett sådant ämne är EDTA. Hur hårt järnjonen sitter ihop med chelatet beror bland annat på vilket pH du har i vattnet - ju högre pH desto hårdare. Det är bland annat på grund av det som det är svårt att få växter att trivas i hårt vatten - växter behöver nämligen järn också.

Du har vatten med högt pH och dessutom välbuffrat. Det vore hur bra som helst att ha malawi- eller tanganyikaciklider i. :)

Växter är värre....Anubias och Valliseria vet jag de funkar bra i sån't vatten, men jag är ingen klippa på växter, precis. :)
#5 - 1 maj 2007 19:45
Måste bara fråga var du bor??? :)
#6 - 1 maj 2007 20:37
tack för alla snabba och bra svar!!

Ja pht är ganska högt men det är otroligt stabilt, testade efter att inte ha bytt vatten på lite längre tid än man borde och det låg fortfarande på 8.2 så det känns ju rätt bra.

Jag har Demasoni och Saulosi faktiskt, och dom att trivs i vattnet låter ganska troligt så som dom håller på =)

sen har jag 3st Praktbotior också, som kankse är lite bleka.. köpte den för att dom skulle äta upp mina sniglar men det har dom inte skött särskillt bra även om jag har snålat med maten. så dom kankse jag borde göra mig av med ?

växterna växer som 17 men dom har lite taskiga färger, håller på att forska lite i hur man skulle kunna få dom fräshare..

edit: jag bor i Lilla Edet, hört det förr ? =)
#7 - 2 maj 2007 08:39
whooooo har du ett helt föråd med bara tester?
utförligare lista har jag nog inte sett förut :)
#8 - 2 maj 2007 09:02
Du har standard-kommunalt-kranvatten. Det går utmärkt med de fiskar du har.

Praktbotior är bleka när de mår bra & känner sig tuffa, dvs tvärtemot de flesta andra fiskar.
#9 - 2 maj 2007 14:29
polysperma skrev:
whooooo har du ett helt föråd med bara tester?

utförligare lista har jag nog inte sett förut :)

hehe, detta var det lilla testet ;D finns ett större men det var på ett antal A4 och är mest bevis på vad vattnet inte innehåller, saker som bekämpningsmedel och liknande.. ganska orelevant i detta sammanhanget tror jag. det stora testet kostar 5 000kr btw =/

så det är inte taskigt emot praktbotiorna att ha dom i Ph 8.2 ? dom verkar må rätt så bra, dom var lite blyga i början men nu är det full fart.
#10 - 2 maj 2007 14:31
jag har ph 8,4 enligt testet jag har och mina mår prima.....

hmmm vart gör man ett så grundligt test? hade vart kul att göra ett.
#11 - 2 maj 2007 15:30
ALcontrol Labratories har gjort mina tester och det ligger nu mera i linköping.. har du kommunalt vatten är det bara att gå till ditt vattenkverk och fråga dem så kan du få samma uppgifter som jag uppgivit här.. enlig lag ska dom även göra det lite mer utförliga testet men det är de många kommuner som skiter i...
#12 - 3 maj 2007 15:59
Finns även Analycen i Göteborg, har jag för mej.

Annons