dum fråga

#1 - 26 mars 2004 15:45
Hej hej!
Inga frågor är dumma, men... Vad 17 är en hävert för något?
Sett på många ställen att en sån är bra att ha, men vad är det för något?? Som sagt, dum fråga, men frågar man inget så får man inget veta. Jag kanske redan har en hävert utan att jag vet det? Vem vet?[:-44]
#2 - 26 mars 2004 15:59
En hävert är nog benämningen på ett verktyg (pump ex) på en slang som får igång hävertprincipen :)

Dvs, man kan tömma akvariet med hjälp av hävertprincipen.

Mvh Fredrik
#3 - 26 mars 2004 16:00
En hävert är själva verktyget som du använder när du tömmer akvariet som Fiend just sagt.
#4 - 26 mars 2004 16:03
Det är tex ett 5 cm plaströr som sitter fast i en smalare slang. Man tar röret och för det upp och ner i karet vilket gör att det kommer igång att rinna ner i spannen själv, då slipper man suga i slangen för att få samma effekt.

Och du... Det finns inga dumma frågor!!! Bara dumma svar...
#5 - 26 mars 2004 16:08
Det finns även hävertar med en "pumpblåsa" på, så man kan pumpa igång vattnet när man tömmer. De flesta hävertar passar ihop med Gardenakopplingar, så att man kan koppla ihop dem med en slang om man tömmer direkt till avloppet. Hävertar brukar också ha en sil i ytteränden som gör att man inte riskerar att få med fiskar när man suger ur vatten ur akvariet.
#6 - 26 mars 2004 16:09
Hehe, vad bra, för en sån har jag redan..=) jag har en hävert!! eller nått. Iallfall en sån där som du beskrev. Den har en förmåga att suga upp min glaskula som ligger i akvariet och täppa igen slangen, så får man börja om igen och suga, eftersom ajg inte visste att man kunde göra så. Eller rättare sagt, jag har försökt men det funkade inte. Ska prova igen i morgon då mitt nya kar kommer. Jippie!

tack för svaren, så blev man en hävert rikare...[:-29]
#7 - 26 mars 2004 16:12
grattis...
#8 - 26 mars 2004 16:17
Alltid retar det någom om jag tillägger att en hävet är det samma som en slamsug som är en sak som är ett alldeles utomordentligt hjälpmedel som du använde för minska risken för sjukdom på fiskarna.
Med den kan du rengöra gruset på botten av akvariet vilket gör att parasiter och bakterier inte kan frodan i den s*it som samlas där.
Du förstår det finns de som tror att nedbrytningsbakterierna är den gegga som finns i filtret och på botten.
#9 - 26 mars 2004 16:21
Jag förstod att det var en sådan de menade, och det var ju bra eftersom jag har en sån. Trevligt bara att veta att det finns ett sätt att slippa suga upp vattnet i slangen först.[:-44]
#10 - 26 mars 2004 16:25
Snälla Kramfors, håller du inte på och spårar ur nu??? Lite oseriöst börjar det kännas!!!
#11 - 26 mars 2004 16:30
Vad roligt att du ska få hem ett nytt kar! Lycka till med det!
#12 - 26 mars 2004 16:45
Nanc är det inte sant det jag skriver, och fullständigt ofarligt för fiskarna.
Av alla sidor jag läst om fiskar är det bara på Zoopet och i forumet som det anses att en skitig botten är bra.
I trädgårdsdammar har det visat sig förödande att inte rengöra botten.
#13 - 26 mars 2004 16:52
Kan rekomendera clasohlsons häver (34-161) för 22 kr. Fungarar kanalsbra för mig när jag byter vatten. Stoppar ner den i ett hål i täckglaset och trycker på blåsan tre gånger...

Bild: http://www.agbrant.se/akvariet/vattenb.jpg
#14 - 26 mars 2004 16:59
Grejen var att du Kramfors, skrev saker för att reta upp folk, i en tåt som inte ens handlade om att rengöra botten... det var det som var oproffesionellt och omoget i mina ögon... Starta gärna en tåt om det här igen så kan vi fortsätta att diskutera det... här gör jag det inte...
#15 - 26 mars 2004 17:03
Marcus, den där häverten verkar prisvärd... är det standarddiameter på slangen också... så att man kan koppla ihop den med en vanlig slang???
#16 - 26 mars 2004 17:57
Du menar vad det är för diameter?
Ingen aning... Att hänga på en tyng trädgårdsslang för att tömma i toaletten eller liknande skulle nog inte gå då den är ganska "mjuk". Däremot fungerar det perfekt när man skall tömma i en hink...
#17 - 26 mars 2004 18:15
Ursprungligen skickat av Kramfors

Du förstår det finns de som tror att nedbrytningsbakterierna är den gegga som finns i filtret och på botten.

Har du gegga i ditt akvarium? Det har inte jag... och jag slamsuger aldrig. Konstigt va...(?)
#18 - 26 mars 2004 18:17
Jag ville bara visa vad man kan använda en hävet till.

http://www.geocities.com/akvaristen/Akvarium/akvarium.html
http://www.akvaria.nu/default.asp?page=skotsel
http://www.exoticzoo.com/akvaristik/skotsel/skot_vattenbyte.asp
http://hem.bredband.net/freisa/akvariesidan/skotsel.html
http://www.exoticzoo.com/akvaristik/allmant/allm_fel.asp
#19 - 26 mars 2004 18:35
Du som orkar engagera dig att leta efter websidor lär säkert också kunna finna mängder med akvarium där man nått biologisk balans, där man knappast slamsuger. Detta, som vissa faktiskt lyckas med, hur otroligt vissa än kan tycka att det låter!
#20 - 26 mars 2004 19:11
Har man sett Kramfors! Du lyckades få den här tåten till en irritationståt i stället för en tåt där en akvarist ville veta hur en hävert såg ut... GRATTIS!!!
#21 - 26 mars 2004 20:53
Jag är bara glad att hjälpa till så fler får veta, inte bara vad en hävert är, utan vad den mer kan användas till
#22 - 26 mars 2004 22:02
Är det inte så att vissa med "slamsuga" menar att man tar bort fiskexkrementer i samband med vattenbyte, medan andra menar att man använder en speciell "slamsug" för att rengöra bottnen på djupet (precis som vissa med "hävert" menar en specialanordning för vattenbyte medan andra menar en plastslang som man använder enligt hävertprincipen vid vattenbyte)? Och är det inte så att mängden skit på bottnen är avhängigt av hur många fiskar/växter man har (jämför åsikter om vilken typ av filtrering som är bäst). Mao: Det är aldrig fel att ta bort synlig skit på bottnen, men den behöver inte finnas där! /Cecilia
#23 - 27 mars 2004 06:34
"Och är det inte så att mängden skit på bottnen är avhängigt av hur många fiskar/växter man har"
Ja, och hur mycket mat de får.
det är väl många som har tömt ett akvarium och stt hur mycket gegga det är i gruset.

Annons