Dum fråga

#1 - 19 oktober 2004 20:43
Hej, jag skulle vilja hålla en kakaduciklidshanne + 2 honor tillsammans med 3-4 diskusar & ett litet gäng (20-talet) kardinaltetra. Ganska tätbevuxet med övervägande lågt växande växter hade jag tänkt.

Vill ha lite tips på vilken akvariestorlek som skulle vara lämpligt för att få bra visuell effekt, nån har säkert kört liknande kombinationer innan och jag vill inte slänga in hur stora kar som helst heller.

Själv vill ha en hörnvariant med välvd ruta.
Tack på förhand
Magnus
#2 - 19 oktober 2004 20:50
<b>Det finns inga dumma frågor!!</b>

Jag skulle vilja säga att 375l är minimum för discus, men det finns säkert någon med mer erfarenhet av discus som kan säga emot mig [;)]
Annars tycker jag 375an passar i alla lägen!
#3 - 19 oktober 2004 21:17
Skulle rekommendera 2 (ett par)eller 6-7 diskus. Om du hittar ett par så kan dom gå i en kub på 60x60x60 med kardinalerna.
#4 - 19 oktober 2004 21:54
Tack för svaren, jag hade tänkt mig mindre än 375-liters dessvärre. Får väl fundera på etablerade par istället och hoppas på att storleken kan krympas en gnutta :O)

Jag kollade lite på PWSS, skulle det funka med etablerat diskuspar + 20 kardinaltetror & 3 st. kakaduciklider i ett hörnakvarium (helst 182 liters, men i värsta fall 271 liters?
#5 - 20 oktober 2004 01:35
Rekomendationerna lyder:
50 liter per diskus
i övrigt 1 liter vatten per 1 cm fullvuxen fisk

Kardinaltetror(Paracheirodon axelrodi): 5cm
Kakaduciklider(Apistogramma cacatuoides): 7cm (honan kortare, men för enkelhetens skull [:)])

Dvs 2*50 + 20*5 + 3*7 = 100 + 100 + 21 = 221 liter
Dvs, skulle rekomendera 271 liters akvariumet.
#6 - 20 oktober 2004 16:48
Suveränt! Jag kollade in lite till på Pwss och det fanns akvarier som passade in mycket bra, tack för informationen :O)

Bara att beställa nu då, HURRA! Tack

Magnus
#7 - 20 oktober 2004 17:18
Kom ihåg att det är svårt att hitta discus par, om man inte redan har några. Discus par behöver inte vilja leka i just ditt akvarium, och en av dom kan bli "sur" mot den andra. Att köpa discus par från äffärer kan jag avråda dig ifrån. Ett par är ju butikens inkommstkälla och det säljer inte affären till låga priser.

Men det kan gå så lycka till!

#8 - 21 oktober 2004 11:02
simosaurus
Jag förstår vad du menar. Men man kan ju alltid starta upp med kakadueciklider och kardinaltetror och hoppas att bra tillfälle dyker upp att köpa etablerat par. Sen får man väl hålla tummarna på att dom funkar ihop även efter miljöbytet.

Det enda det är gott om här är - ont om plats :O) Har ju egentligen redan fyllt min kvot om 2 akvarium. Tanten lär väl skrika rakt ut om jag föreslår nåt större än 225 litertanken, men jag kanske skulle ställa det i garaget, möjligen flytta ut dit själv HEHEHE

7x50 + 20x5 + 3x7 = 471 liter sen ser ju ett stim på "bara" 20 kardinaltetror fjuttigt ut i det karet. Ökar jag till 50 blir det 150 liter till... Ojojoj Jag får bygga ut eller överlåta den tänkta poolen till firrarna :O)

Tack för informationen, alltid bra att ha i åtanke
M.V.H
Magnus

Annons