(Dum?) Fråga om slang

#1 - 10 oktober 2004 15:57
Hej!
Har märkt att många här på zoopet är lite smartare än jag! De/ni har nämligen slangar till att fylla & tömma akvarierna! Själv har jag kånkat 10-litershinkar i 5 år... [:I] Smart.
Har (äntligen) tänkt skaffa slang. [:-34] Nu till min (dumma?) fråga:

Hur gör man för att vattnet ska börja rinna? Måste man suga i slangen? (BLÄÄÄ)

Den lilla hävert jag har klämmer man ju på så att vatnet börjar rinna, frågan är om det funkar på en så där lång slang? Jag vill verkligen inte suga på slangen... *rys*
#2 - 10 oktober 2004 16:07
Nej man måste inte suga. Man håller för ena änden och fyller slangen med vatten. När det inte är någon luft i slangen är det bara och ta bort fingern och allt sköter sig själv...
#3 - 10 oktober 2004 16:13
OK tack
#4 - 10 oktober 2004 16:16
Annars kan du lägga ena slangenänden vid avloppet, sedan håller du bara den andra delen framför utblåset i akvariet.
Då fylls slangen upp, och så fort du har vatten på lägre höjd än i akvariet så funkar hävertfunktionen av sig själv och det är bara at börja slamsuga...
#5 - 10 oktober 2004 16:17
Smart! [:-34] Ska prova.
#6 - 10 oktober 2004 16:21
När man blivit haj (oops) på det där med att suga till så är det ytterligen sällan man får något akvarievatten i munnen.
Ett snabbt ordentligt sug och bort med slangen från munnen bara.
OK vid enstaka tillfällen kanhända att man måste dela vissa upplevelser med sina älskade husdjur...
Men jag är fortfarande vid liv - med mina kommentarer trots allt
#7 - 10 oktober 2004 20:34
Hej
Om du har en hävert som akvarienasaren säljer så passar den i en vanlig trädgårdsslang.Bara att trycka i den i slangen och trycka på pumpblåsan
Fredrik
#8 - 10 oktober 2004 21:46
Lägger man ena änden av slangen vid avloppet och suger ska man vara rätt duktig för att lyckas få vatten i munnen, man behöver ju bara suga så att vattnet når över kanten på akvariet i princip. Även med korta slangar, ca 1 m, så har jag inte misslyckats på många år.

Och om, jag säger om, man får lite vatten i munnen så är väl det ingen fara? Man har väl fått kallsupar när man badat i betydligt skitigare vatten på sommrarna. Ett akvarium där man sköter vattenbytena är ju renare än vad många människor dricker i vissa länder ;)
#9 - 10 oktober 2004 21:55
Tänkte nog mer på att det kan finnas kvar gammalt akvarievatten i slangen sen förra vattenbytet... Och att slangen faktiskt har varit i eller nära avloppet...[:-27]
#10 - 10 oktober 2004 22:33
Köp till snabbkopplingar som man har för att koppla trädgårdsslangen till vattenkranen. Sen skruvar du av duschslangen och skruvar på en snabbkoppling. Trycker dit slangen, sätter andra änden i akvariet med någon slags "fiskfälla" för öppningen och fäster med t ex plastklämma/or från Claes Olsson. Fyll slangen med vatten från kranen tills det slutar bubbla i akvariet, ta loss den från kranen och lägg ner den i golvbrunnen. Vips rinner vattnet ut. Om du sätter fast slangänden i akvariet på "rätt" nivå så tappar den ut vatten tills nivån sjunkit så mycket du vill utan att du behöver passa den. Men som jag skrev, sätt dit något för änden så att inga fiskar slinker med. Jag har en bit filtermatta som jag skurit ett jack i.
#11 - 10 oktober 2004 22:34
Ursprungligen skickat av jowa

Och om, jag säger om, man får lite vatten i munnen så är väl det ingen fara?

Om man använder en 3/4´slang till att tömma ur vattnet, då är det inte kul att få en kallsup, livet passerar revy medan man hostar upp några liter vatten ur lungorna [:-99][xx(][:-27][:-124](Det känns så i alla fall![;)])

Om akvariet står tillräckligt högt upp, så kan man tömma vattnet i slasken i köket istället för golvbrunnen, då slipper man avloppssmaken när man suger igång häverteffekten!
#12 - 10 oktober 2004 22:34
Jo just det ja... jag konkade med hinkar i 20 år innan jag började läsa Zoopet och fick bra tips.
#13 - 10 oktober 2004 22:37
Tur att jag hittade zoopet innan jag också kånkat i 20 år... 5 räcker! [:)]
#14 - 10 oktober 2004 22:41
Ja jag är glad att det "bara" blev 20 år. Hade lätt kunnat bli 20 till. Fast då hade jag nog bara haft ett eller möjligen två kar.
#15 - 11 oktober 2004 03:31
Jag tycker inte det är så farligt att få vattnet i munnen, då är det nog 10 ggr värre att få en kallsup i badhuset.
Dock händer det väääldigt sällan, då jag har ca sex meter slang mellan karet och duschen. Man behöver ju inte suga mycket för att få vattnet i slangen över kanten till karet vilket ju är allt som behövs för att det ska rinna själv.

Även jag konkade hinkar när jag hade akvarium för många år sedan. Då hade jag dock bara 100 liter. Nu är jag som tur är äldre och klokare [;)]
#16 - 11 oktober 2004 06:05
Jag gör också som Sonja och använder snabbkopplingar. Fungerar väldigt bra. Kopplar till duschen och fyller slangen, stoppar sen ner den i akvariet, kopplar loss slangen från duschen och vattnet rinner ut. Sen är det bara att koppla på slangen på duschen igen och sätta på vattnet så fylls akvariet. Väldigt smidigt... Jag använder varken fiskfälla eller plastklämmor och har aldrigt haft något problem med det, men det beror förstås på vad man har för fiskar...
#17 - 11 oktober 2004 20:10
Det är för att jag har en något för kort slang som jag har klämmor. Jag vill inte riskera att den hoppar ur akvariet när jag är i badrummet och fixar. Sen så har jag blästersand i ett av karen och den sanden vandrar iväg väldigt lätt. Har jag en filtermattebit i änden och dessutom sätter fast slangänden så att vattnet inte sprutar rakt ner så blir det ingen oordning bland sand och växter, förutom att mina supernyfikna guppys inte kan åka in i slangen då jag tömmer. Dom är i och för sig alldeles för många redan, men jag vill inte vara grym mot dom.
#18 - 11 oktober 2004 20:15
Jag använder Tetras slamhävert, då kopplar man slangen mellan häverten och badrummet och pumpar upp och ner några gånger. Sedan börjar det rinna av sig själv.

Annons