Dumt misstag.....

#1 - 10 mars 2008 18:41
I fredags planterade jag en mindre skog av Combomba Aquatica och jag mitt nöt sköjde inte av de ordentligt innan ( fast jag sett alla varningar! ) och egentligen vet hur jag borde göra [:o]:(. Hade sex st red crystal i tanken som genast började bete sig konstigt, simmade runt som galningar och det var ingen ro. Efter ca 2 timmar såg jag två som låg kantrade på botten, då vart det fart ska jag säga, raskt ner med alla i mitt räkkar ( min gabonräka åkte också med fast han såg pigg ut ) och hoppas på bättring. Det funkade faktiskt och de tog igen sig efter ett tag :p. Nu har jag gjort ett delvist vattenbyte och kramat ur filtret. Hur länge kan det ta innan de kan flytta tillbaka? Eller måte jag göra nåt särskilt ( förutom delvattenbyten ) Jag vill ju ha de där.....
#2 - 10 mars 2008 20:33
Du ska nog byta vatten ett par gånger till och häll i "gammalt" vatten från det andra karet. så kan du not flytta till baka dem om ett par dagar.
Jag hade börjat med att bara flytta en och se hur den beter sig och sen flyttar du de andra när allt verkar bra.
#3 - 10 mars 2008 21:00
En fråga från en nybörjare då: Varför blev det så och varför skulle du sköljt av dem?
#4 - 10 mars 2008 22:14
taiyu: Nyinköpta växter har kemikalier på sig som räkorna är känsliga mot, när man köper nya ska man skölja de noga och helst låta de stå i en hink ett par dagar så att kemikalierna försvinner. Fiskar har inget problem med det men räkorna kan vara väldigt känsliga. Tror det är så att de behandlar växterna för att de ska stå sig......

Ok, då gör jag några byten till och prövar sen, tänker att det som är i vattnet inte försvinner utav sig självt utan man måste nog få bort det.....man lär så länge man lever...[B)][:o]
#5 - 10 mars 2008 22:28
Du har väl flyttat de misstänkta växterna till något annat kar utan räkor?
#6 - 11 mars 2008 03:48
Sonja skrev:
Du har väl flyttat de misstänkta växterna till något annat kar utan räkor?

tror han fann det lättare att flytta dom 4 stackars räkorna han hade kvar till ett annat kar...
#7 - 11 mars 2008 03:49
fengwall skrev:
taiyu: Nyinköpta växter har kemikalier på sig som räkorna är känsliga mot, när man köper nya ska man skölja de noga och helst låta de stå i en hink ett par dagar så att kemikalierna försvinner. Fiskar har inget problem med det men räkorna kan vara väldigt känsliga. Tror det är så att de behandlar växterna för att de ska stå sig......

Ok, då gör jag några byten till och prövar sen, tänker att det som är i vattnet inte försvinner utav sig självt utan man måste nog få bort det.....man lär så länge man lever...[B)][:o]

Notera att detta gäller butiksköpta växter. Vanliga akvarister har inga sådana medel på sina växter.
#8 - 11 mars 2008 09:13
Jag ( hon ;) ), flyttade över räkorna till ett mindre kar där jag bara har räkor. Växterna står kvar i det andra men det är bara fiskar kvar i det nu. Ska försöka byta bort det " infekterade " vattnet.

Alla räkorna överlevde vill jag poängtera, även de som låg kantrade på botten levde fortfarande och tog faktiskt igen sig efter att de blev flyttade :D. Så alla sex lever nu i räkkaret tills jag har rensat det andra :)
#9 - 11 mars 2008 12:51
tror han fann det lättare att flytta dom 4 stackars räkorna han hade kvar till ett annat kar...

Jo det förstod jag också. Men om växterna står kvar i det gamla karet dit räkorna ska tillbaks så småningom så vet man inte hur länge de släpper ifrån sig kemikalier. Bättre att sätta växterna i ett annat kar med enbart fisk några veckor minst, samt göra ordentliga vattenbyten i räkkaret efter att växterna flyttats och innan räkorna flyttar tillbaks.
Bilagor:
#10 - 11 mars 2008 17:00
Räddnings aktionen är i full gång, växterna får bada i hink ett LÅNGT tag [:o].

Jag skulle vilja dela med mig av nåt jag upptäckt nu med de sjuka räkorna........fast de verkligen såg döda ut så var de inte det. Mina låg upp och ner med böjd stjärt och hopdragna ben så jag trodde verkligen de var döda men när jag tittade noga så såg jag att " andningen " ( om man kan säga så....:confused:, fläktandet kanske låter närmre..... ) var igång. När jag flyttade över de till det " friska " vattnet så återhämtade de sig. Jag undrar om deet är någon typ av nervgift för räkorna, det såg nästan ut som att de blev förlamade.....hmm, är ingen expert vill jag påpeka, bara en observation...
#11 - 12 mars 2008 00:20
Det finns andra som råkat ut för samma sak. Men då med krukade växter med tjocka blad som anubias och cryptocoryner. Dom odlas ovan vattenytan och vi har gissat att de besprutas mot insekter/sniglar eller annat. Men jag har också läst att folk fått räkor förgiftade av nya växter med mjuka stjälkar, som inte odlas ovan vattenytan. Man kan ju undra vad dom är behandlade med, och varför.
#12 - 12 mars 2008 08:12
Verkligen......kan ju vara så att de hade klarat av lite mindre växter men att koncentrationen blev för hög när jag satte ner så många samtidigt, det gick ju fort också, de började simma runt som galningar nästan på en gång. Nu kommer jag att vara jättenervös när jag sätter ner de igen....de sattes ner i akvariet i fredags och kommer att vara i hink i minst en vecka till, nu undrar jag om det räcker om jag byter hinkvatten varje dag?
#13 - 12 mars 2008 09:40
Jag vet inte alls hur länge det tar innan växterna är ok för räkor. Har du inget kar med bara fisk där de kan vara. Cabomba och andra finbladiga växter brukar inte direkt gilla att ligga i en hink en längre tid heller. Eller så har du räkorna på annat håll lite längre. Prova väldigt försiktigt med bara en enstaka räka först när du sätter tillbaks dom, och vänta minst över natten innan du släpper ner någon annan.
#14 - 13 mars 2008 07:52
Just nu har jag tyvärr inget val, trodde att den andra tanken läckte så den är tömd. Jag har en hink som är nästan helt genomskinlig, de får ligga där så länge så får de kanske lite ljus i alla fall.......

Det vart ett himla pyssel det här....nu har jag i alla fall lärt mig till nästa gång!
Man är som ett barn, måste göra misstagen själv innan man tror på de!
Tack för alla svar! :)
#15 - 13 mars 2008 08:17
fengwall skrev:
Räddnings aktionen är i full gång, växterna får bada i hink ett LÅNGT tag [:o].

Då kan du slänga dessa om någon vecka;).
#16 - 13 mars 2008 08:45
fengwall skrev:

Jag skulle vilja dela med mig av nåt jag upptäckt nu med de sjuka räkorna........fast de verkligen såg döda ut så var de inte det. Mina låg upp och ner med böjd stjärt och hopdragna ben så jag trodde verkligen de var döda men när jag tittade noga så såg jag att " andningen " ( om man kan säga så....:confused:, fläktandet kanske låter närmre..... ) var igång. När jag flyttade över de till det " friska " vattnet så återhämtade de sig. Jag undrar om deet är någon typ av nervgift för räkorna, det såg nästan ut som att de blev förlamade.....hmm, är ingen expert vill jag påpeka, bara en observation...

Åhh.. Va läskigt.. jag blir alldelles mörkrädd, känns som en skräckfilm.. Även om vi människor och fisken i karet inte blir förlamade av giftet som de jättesmå och känsliga räkorna så måste det ju vara skadligt för oss också... F*n för alla gifter!!! Jag hatar det!!! Undra sjutton på att vi är sjuka i cancer, nervsjukdomar, asma och allergisjukdomar. Åhh, vad jag blir rädd och arg.. Till och med när man köper akvarieväxter ska man råka ut för skiten!!!! [:-20][:-43]
#17 - 13 mars 2008 08:55
I Cabombans fall tror jag mer att det är någon gödning de kör med som kan innehålla spår av metaller som räkorna inte tål.
Iofs är det lite beroende på var växterna kommer från, är de ihopbuntade med blyband kommer de ofta från ASien och där vet men inte riktigt vad de gör med växterna, men sitter di i krukor är de antagligen från Tropica i Danmark eller från någon odlare i Holland.
På andra växter som har hårda blad är det antagligen något insektsgift eftersom de odlas med bladen ovan vattenytan och där kan vara mottagliga för diverse småkryp mm.
#18 - 13 mars 2008 13:17
ansjo skrev:
Då kan du slänga dessa om någon vecka;).

Jag har tyvärr inget val, har bara det enda karet sen jag tömde det andra. I morgon är det en vecka sen jag köpte de, borde de inte vara ok nu? De har ju varit i blöt hela tiden........Vet inte om jag ska våga chansa.....
#19 - 17 mars 2008 17:38
Notera att detta gäller butiksköpta växter. Vanliga akvarister har inga sådana medel på sina växter.

har alla zoobutiker sånt där medel på växterna?
där jag köper mina växter så har de växterna i akvarier tillsammans med fiskarna. Tror ni att dom behandlar växterna ändå?
#20 - 17 mars 2008 18:12
[COLOR=purple]Det är inte butiken som besprutar växterna utan de som driver upp dem och sen säljer till affärerna.[/COLOR]
#21 - 17 mars 2008 18:22
Chockrosa skrev:
har alla zoobutiker sånt där medel på växterna?

där jag köper mina växter så har de växterna i akvarier tillsammans med fiskarna. Tror ni att dom behandlar växterna ändå?

Jessa skrev:
[COLOR=purple]Det är inte butiken som besprutar växterna utan de som driver upp dem och sen säljer till affärerna.[/COLOR]

Ja, och butiken tar från olika odlare så man vet inte från gång till gång heller.. Hua.. Det är till att köpa från privatpersoner.. ;)

Annons