Sonja skrev:Du har väl flyttat de misstänkta växterna till något annat kar utan räkor?
fengwall skrev:taiyu: Nyinköpta växter har kemikalier på sig som räkorna är känsliga mot, när man köper nya ska man skölja de noga och helst låta de stå i en hink ett par dagar så att kemikalierna försvinner. Fiskar har inget problem med det men räkorna kan vara väldigt känsliga. Tror det är så att de behandlar växterna för att de ska stå sig......
Ok, då gör jag några byten till och prövar sen, tänker att det som är i vattnet inte försvinner utav sig självt utan man måste nog få bort det.....man lär så länge man lever...[B)][:o]
MagicFingers skrev:tror han fann det lättare att flytta dom 4 stackars räkorna han hade kvar till ett annat kar...
fengwall skrev:
Jag skulle vilja dela med mig av nåt jag upptäckt nu med de sjuka räkorna........fast de verkligen såg döda ut så var de inte det. Mina låg upp och ner med böjd stjärt och hopdragna ben så jag trodde verkligen de var döda men när jag tittade noga så såg jag att " andningen " ( om man kan säga så....:confused:, fläktandet kanske låter närmre..... ) var igång. När jag flyttade över de till det " friska " vattnet så återhämtade de sig. Jag undrar om deet är någon typ av nervgift för räkorna, det såg nästan ut som att de blev förlamade.....hmm, är ingen expert vill jag påpeka, bara en observation...
ansjo skrev:Då kan du slänga dessa om någon vecka;).
MagicFingers skrev:Notera att detta gäller butiksköpta växter. Vanliga akvarister har inga sådana medel på sina växter.
Chockrosa skrev:har alla zoobutiker sånt där medel på växterna?
där jag köper mina växter så har de växterna i akvarier tillsammans med fiskarna. Tror ni att dom behandlar växterna ändå?
Jessa skrev:[COLOR=purple]Det är inte butiken som besprutar växterna utan de som driver upp dem och sen säljer till affärerna.[/COLOR]