Dvärgbotia

Christer5
#1 - 10 juni 2012 19:33
Har några dvärgbotia som jag har haft i tre dagar nu,dom visar sig inte utan gömmer sig bland växterna bak i akvariet.

Är orolig över att dom inte får mat. Något tips Tack !
#2 - 10 juni 2012 19:49
Dom kommer säkert fram snart .Har själv 4 st och de är framme mest hela tiden och är väldigt aktiva
Christer5
#3 - 13 juni 2012 10:48
Tack för svaret,hur matar du dina dvärgbotia äter dom från ytan eller ger du dom fodertabletter ?
#4 - 13 juni 2012 11:13
De 7st som jag har är karets gangster och åker runt i grupp och busar, men de håller sig gärna under en av rötterna jag har när de inte är ute på upptåg så tror det är ganska naturligt för dem.

En del av mina har fattat att de kan äta flingor men matar dem huvudsakligen med sjuktabletter avsedda för botier,corysar med mera. Sedan har det ätit alla snäckor som fanns i karet så är en skalkyrkogård i en hörnet :)
Christer5
#5 - 13 juni 2012 11:26
Tack så mycket,jo jag har matar ett par gånger med tabletter men det gäller för dom att äta snabbt för alla andra fiskar vill även äta på
tabletterna.

Har matat dom andra innan men det hjälper inte dom vill äta på tabletterna ändå.

Men botierna hinnar kanske äta !
#6 - 13 juni 2012 11:38
Ahh de är lite rädda för de andra fortfarande, Har ju inte speciellt många större fiskar i karet där de går så har inte så mycket att vara rädda för så de bara tränger sig på när det ligger tabletter på botten.

Jag vet inte heller om de kanske är tryggare för de är ganska många i mitt kar, nog den fisk jag har som stimmar bäst även om det inte är en renodlad stimfisk. De är nästan aldrig ute på egen hand utan hänger nästan alltid ihop alla 7
Christer5
#7 - 13 juni 2012 11:43
Du har väl dina i ett väldigt stort kar ?
#8 - 13 juni 2012 14:26
Nej de går i ett Juwel Rio 180 så det är väl inte väldigt stort.
Beror ju förstås på vad man tycker är stort...
Christer5
#9 - 13 juni 2012 17:00
Samma som jag har då skall försöka få tag på fler,det är lite ont om fiskar i Göteborg under sommarperioden.
#10 - 13 juni 2012 17:47
Har mina i ett 170 liters hörnakvarium och de äter mest från botten men tar även mat som flyter men de tar inte från ytan.Har haft mina säkert i 3-4 år
Christer5
#11 - 13 juni 2012 17:50
Tack !

Du ger tabletter då ?
Gäst
#12 - 13 juni 2012 18:05
ring och kolla med Tropakvarieimport ute på kaggeledstorget om du vill ha flera. Tyckte mig se just dvärgbotior där nu i lördags.
#13 - 13 juni 2012 18:46
Christer5 skrev:
Tack !

Du ger tabletter då ?
Granulat som sjunker långsamt tar de sen ger jag dem torkad räkmix som sjunker ganska fort
Christer5
#14 - 14 juni 2012 15:09
Tack Bumpe, var ute och köpte fler hos Tropakvarieimport så nu är dom 6 st till antalet:)
Christer5
#15 - 16 juni 2012 11:33
Är nog den skyggaste fisk som jag har haft,alla snäckorna är nästan borta men dom kommer inte fram och äter på fodertabletterna.

Har inga stora fiskar utan Kardinaler,Otocinclus samt några Guppy.(Guppy skall jag inte ha kvar).

Kardinalerna blir ju glada för extrafodret:)
#16 - 16 juni 2012 20:23
Christer5 skrev:
Är nog den skyggaste fisk som jag har haft,alla snäckorna är nästan borta men dom kommer inte fram och äter på fodertabletterna.

Har inga stora fiskar utan Kardinaler,Otocinclus samt några Guppy.(Guppy skall jag inte ha kvar).

Kardinalerna blir ju glada för extrafodret:)
dom kommer fram sen när snäckorna är borta.Mina är framme mest hela tiden
#17 - 16 juni 2012 22:15
Om de äter snäckorna i karet har de ju inget behov av extra mat!
Christer5
#18 - 17 juni 2012 07:46
Så är det förhoppningsvis då får jag ha lite tålamod:)

Tack för svaren !
#19 - 18 juni 2012 18:11
Mina har fått aptit på guppy yngel , och som sagt snäckor älskar de, flyttade dem till ett kar med MASSOR med snäckor, efter en vecka kan jag inte se en enda kvar!

Annars käkar mina tabletter och flingor men det tog säkert 3 månader innan de rörde en enda flinga , först när alla snäckor var slut och de blev rejält hungriga så tog de flingor.

Tyvärr kan de vara lite för pushiga mot andra fiskar, mina Corydoras har de en otäck förmåga att vilja smaka på fenorna på... så när snäckorna är väck så får de byta kar igen.
Christer5
#20 - 28 juni 2012 11:29
Nu efter 18 dagar äter dom fodertabletter men är fortfarande väldigt rädda:)
Christer5
#21 - 21 augusti 2012 11:33
Kan det vara troligt att dvärgbotia äter kardinaltetror på natten,det försvinner tetror utan att jag kan se några spår av dom.
#22 - 21 augusti 2012 15:14
Knappast, dvärgbotiorna är inte så tuffa att de tar kardinaler. De hittar nog en hel del mat som ligger i karet utan att man ser. Men konstigt att dina är skygga då mina alltid varit raka motsatsen oavsett vilket kar de gått i.
#23 - 21 augusti 2012 16:10
Christer, de botiorna du köpte på Trop var troligen mina, som jag bytte in där :) När jag bytte in dem var de väl ca 10-11 stycken om jag inte minns fel, och hos mig var de inte det minsta skygga, och var framme och åt. Vad jag minns hade de även nå´t mysko beteende för sig, där de två och två simmade i spiral runt varandra, uppåt i vattnet.
Christer5
#24 - 21 augusti 2012 16:19
Jag köpte vid två olika tillfällen och dom sista från Trop.

Jag ser dom inte på hela dagen,akvariet står skyddat och har gömställen och mycket växter så dom behöver inte vara skygga:)

Funderar på att byta bort dom men dom är inte lätta att fånga in !
#25 - 21 augusti 2012 16:21
Kanske kan vara så att de ändå är för få? Jag hade som sagt 10-11 stycken, och då var det fart på dem.
Christer5
#26 - 21 augusti 2012 16:23
Jag har 6 stycken.
Christer5
#27 - 3 september 2012 12:18
Nu har jag inte kvar Dvärgbotian,man skall nog tänka sig för när man köper denna art.

Väldigt skygg och tråkig fisk och biter gärna på andra fiskars fenor.

Så blev det för mig tråkigt men sant:)
#28 - 3 september 2012 17:32
Jag har bara 4st men de är framme mest hela tiden och bland den roligaste fisk jag haft.Konstigt det kan bli så olika
Christer5
#29 - 3 september 2012 19:14
Lyckliga dig !:)
#30 - 3 september 2012 19:49
Christer5 skrev:
Nu har jag inte kvar Dvärgbotian,man skall nog tänka sig för när man köper denna art.

Väldigt skygg och tråkig fisk och biter gärna på andra fiskars fenor.

Så blev det för mig tråkigt men sant:)

Är du verkligen säker på att det är dvärgbotior. Jag tror dig men det låter som raka motsatsen mot mina som jag haft i flera omgångar i olika kar och miljöer. Modiga, kxiga och full fart hela dagarna stämmer bättre in på arten utav mina erfarenheter och det jag läst. Något måste vara fel för dem i ditt kar och vette tusan vad? :S
#31 - 4 september 2012 07:43
Får instämma med "flera" tidigare talare. Jag har haft Dvärgbotian i flera av mina kar av varierande storlek. Idag har jag fem stycken i mitt 450l-kar och de är nog de mest aktiva fiskarna i akvariet.
Christer5
#32 - 4 september 2012 09:03
Jag hade 6 stycken i mitt 180 liters kar,dom var köpta på två olika ställen.

Det var dvärgbotia jag är säker.

Det är inget konstigt med mitt akvarie med gömställen, mycket växter, men dom var mest under mitt Eheim förfilter.

Jag hade väl otur:)

Annons