Dvärgciklid för yngel i 200l

#1 - 31 juli 2009 16:54
Alla trådar om Apisto osv har gjort mig väldigt nyfiken på att köra igång ett kar med små ciklider. Jag har en favo, fjärilen (ja jag vet att den inte är api (längre)) men jag har inte bestämt vilken jag ska ha ännu.

Målet är att få yngel, kan inte glömma mina juvel (röd) ciklider som jag hade för 25 år sedan, de lekte och det var riktigt spännande.

Denna gången är jag inte lika påläst som jag var när jag drog igång mitt växt-kar men jag hoppas på alla snälla här på Zoopet kan hjälpa mig lite:D

Var iväg i dag och fick tag på ett möbelkar på 200 liter (100*40*50), kunde liksom inte motstå när priset är det rätta.

Fråga 1, är fjärilen en bra fisk att börja med eller det finns bättre alternativ:confused:

Fråga 2, ska jag välja att bara ha en sorts små ciklider i eller det finns alternativ??
#2 - 31 juli 2009 17:41
För att hjälpa dig med fråga 1.

Jag tycker att fjärilen inte är så svår och det hade nog inte vart något problem att börja med den.
#3 - 1 augusti 2009 19:29
Lite respons, tack Jost.

Nåväl jag kör på i tråden, både som minne och med förhoppning om tips och mothugg när jag är på kas.

Akvariumet har landat i garaget med jag fixar bakgrund och inredning.
[ATTACH]21619[/ATTACH]

Jag hittade grus på Harald Nyborg, sand till poolfilter, 49:- för en säck.
[ATTACH]21621[/ATTACH]

Kornstorleken är mellan 0,6-1,6 mätt med skjutmått, vad det nu kan motsvara när sanden siktats. Jag har kollat med syra så den biten är OK
[ATTACH]21622[/ATTACH]

Kan det vara bra sand till småciklider???
Kikade på biltemas men 0,1 - 0,7 är ruggit smått.
#4 - 1 augusti 2009 21:41
Har inte så mycket råd att komma med men, personligen tycker jag att du ska satsa på en art, och att det ska bli spännade att följa.

Riktigt snyggt möbel akvarium föresten. :)
#5 - 1 augusti 2009 21:51
min erfarenhet av fjärilar är att de är svåra att få yngel av. rom lägger de lätt att få yngel av dem är desto svårare.

jag har väldigt mjukt kranvatten där jag bor och det ska vara ett måste vad jag förstått för att klara yngel.

jag har lyckats få yngel 6 ggr av mååånga ggr, som mest levde yngelna några veckor innan föräldrarna åt upp dem.

läs tråden som sme h startat om fjärilsciklider och deras lek. där har jag skrivit om mina erfarenheter!

edit: o jäkligt snyggt kar!! :)

lycka till! :)
#6 - 2 augusti 2009 07:09
Låter logiskt att inte ha flera liknande arter, sedan är ju frågan hur många man kan ta så man är säker på att man får par men när jag läst runt verkar det som att det 2 hanar och 3 honer kan vara bra att börja med, speciellt om man ordnar avdelare i karet.

Förmodar att detta är tråden du menar
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126051&highlight=fj%E4ril
kikade i den i går, ska läsa den igen, behöver några gånger på mig för att fatta ;)
Hittade en tråd till som var intressant att läsa, kom halvvägs i natt sedan gick ögonen i kors.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58170
Det jag tyckte var intressant var att där var så många olika fiskar med, blir lite att kolla upp :)

Jag har beställt ett RO filter så jag kan få vilket vatten som helst.

Frågan är om jag ska gå på fjärillar om dom nu är så svåra att få att dra fram yngel av,
Kan det hjälpa om man får tag i VF ? Eller det ska man undvika som nybörjare?
#7 - 2 augusti 2009 10:23
jag körde på odlade fjärilar från tjeckien tror jag det var. de lekte som sagt fin fint!

och för att du inte ska göra nåt annat denna söndag än att läsa om fjärilar så får du en till länk!! ;):D

http://www.aquatic-hobbyist.com/profiles/breeding/bluerambreeding.html
#8 - 2 augusti 2009 11:58
De som kommit längst i min balja är de bolivianska fjärilarna. De lyckas som regel freda sina yngel ca en vecka. Riktigt coolt dels att se dem försvara småttingarna, dels att se de andra apisto:rna jaga. Särskilt kakaduorna var framåt på den fronten.

Mina vanliga fjärilar fick rom, men de kom aldrig längre.
#9 - 2 augusti 2009 18:46
smurfmats skrev:
jag körde på odlade fjärilar från tjeckien tror jag det var. de lekte som sagt fin fint!

och för att du inte ska göra nåt annat denna söndag än att läsa om fjärilar så får du en till länk!! ;):D

http://www.aquatic-hobbyist.com/profiles/breeding/bluerambreeding.html

Läste den lite snabbt, ska gå tillbaka till den en runda till
Som jag förstod det handlade det om att ta över kläckeriet.
RO vatten var ett krav, fick inte riktigt koll på maten men det får jag googla vad dessa smådjur verkligen är.

ps, provade att köra översättnings program på texten, det blev rolig läsning men helt meningslös (tex airlin tubing som skulle vara luftslang blev flygbolag) så det fick till att bli engelskläsning:)
#10 - 2 augusti 2009 18:49
De som kommit längst i min balja är de bolivianska fjärilarna. De lyckas som regel freda sina yngel ca en vecka. Riktigt coolt dels att se dem försvara småttingarna, dels att se de andra apisto:rna jaga. Särskilt kakaduorna var framåt på den fronten.

Mina vanliga fjärilar fick rom, men de kom aldrig längre.

Jag har läst lite om att de bolivianska ska vara lite lättare så det kanske är de jag ska börja med, skippar med stor sannolikhet att ha olika arter ciklider i det karet, blir nog bara lite Ottisar om jag inte får mer tips på vad som fungerar.
Men först måste jag spika vilka ciklider jag ska gå på innan övriga frågor kan besvaras känns det som.
#11 - 2 augusti 2009 19:21
Kanske ..
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=10645&size=big&cat=

Denna är ju riktigt vacker men spontant känns den inte som en nybörjarvariant med tanke på den korta livslängden 9-12 månader
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
#12 - 2 augusti 2009 20:07
Kom lite bredvid, ska ju ha en bakgrund med.
Hittade följande tråd
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55373
Ska ringa Tropikhuset i morgon och se om de har Tapecrete hemma.
Här ska experimenteras:)
#13 - 2 augusti 2009 21:32
Valet föll på Apistogramma cacatuoides

Hmm kommer att focusera på denna i alla fall
Apistogramma cacatuoides

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143
, trots den korta ålderna.

Vilken skönhet:D och att jag efter lite hjälp;) känner mig trygg med denna.

Kör på med en checklista, kommer säkert att behövas revideras.
Så nu ska jag leta upp/få svar på:
Lämpligt antal att börja med i mitt 200 l kar?
Grottor och/eller grenar?
Löv på botten?
Storlek på sand/grus?
Stenar/rösen?
Färg på sand/grus mörk/ljus?
Hur strömt,? jag har ett Ehim 2233 och en 2252, gillar 2252 bäst för jag vill ha innerfilter men det är dj-a blås i den.. kan ju fixa till med att blåsa ut via strilrör och blå matta
Hur mycket ljus? sitter 2st T8 30 w i rampen, lite lite för växterna men växterna kan iof få växa till i mitt växtkar.
Övriga invånare? malar kommer behövas för alger, ottisar??
Kh?
Torv?
Kan jag köra med EC?
#14 - 3 augusti 2009 06:18
1 hane och 2-3 honor är lämpligt. Gott om rötter och kokosnötsskal är bra som lekgrottor. Jag läste någonstans också att hålet in i lekgrottan bör vara riktat mot vattenströmmen eftersom honan inte alltid släpper in hanen utan han släpper sin säd utanför grottan och så förs den in via vattenströmmen. Honorna skapar revir så det kan vara en bra idé att sprida ut lekgrottorna och se till så att det finns bra med avskiljningar så de inte ser in i varandras revir. Löv på botten gilllar de och det bör vara ganska gott om växter. De verkar trivas när det är rätt snårigt. Ganska fin sand funkar troligen bäst då de kan flytta runt på den lite vid lekplatsen. pH bör vara åt det surare hållet men det blir förmodligen lek även om det är neutralt.

I övrigt tror jag inte det spelar någon jättestor roll, de är inte så svårlekta. Lycka till!
#15 - 3 augusti 2009 06:48
flygrc skrev:

Jag har beställt ett RO filter så jag kan få vilket vatten som helst.

Ursäkta, men vad är RO filter?
#16 - 3 augusti 2009 06:52
Ferengi skrev:
Ursäkta, men vad är RO filter?

http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis
#17 - 3 augusti 2009 06:59
Kakaduorna är fina, men mina har varit kortlivade. Viejita har däremot varit mycket segare hos mig och jag har även fått lek på dem i mitt sällskapskar.
#18 - 3 augusti 2009 07:16
#19 - 3 augusti 2009 08:09
myslas skrev:
1 hane och 2-3 honor är lämpligt. Gott om rötter och kokosnötsskal är bra som lekgrottor. Jag läste någonstans också att hålet in i lekgrottan bör vara riktat mot vattenströmmen eftersom honan inte alltid släpper in hanen utan han släpper sin säd utanför grottan och så förs den in via vattenströmmen. Honorna skapar revir så det kan vara en bra idé att sprida ut lekgrottorna och se till så att det finns bra med avskiljningar så de inte ser in i varandras revir. Löv på botten gilllar de och det bör vara ganska gott om växter. De verkar trivas när det är rätt snårigt. Ganska fin sand funkar troligen bäst då de kan flytta runt på den lite vid lekplatsen. pH bör vara åt det surare hållet men det blir förmodligen lek även om det är neutralt.

I övrigt tror jag inte det spelar någon jättestor roll, de är inte så svårlekta. Lycka till!

Ville bara säga att jag inte skulle ha kunnat skriva detta bättre själv:p
#20 - 3 augusti 2009 08:10
myslas skrev:

Tackar för infon, jobbar vidare på det tänket.
Funderade på vad finsand är och landande på
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sand som gick vidare till
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grovmo
Är inte det lite väl fin sand??
Det är kanske 0,1-0,7 fraktion som är lämpligt?
#21 - 3 augusti 2009 08:13
Kakaduorna är fina, men mina har varit kortlivade. Viejita har däremot varit mycket segare hos mig och jag har även fått lek på dem i mitt sällskapskar.

Fick även den som tips, kör den nästa gång:D
Väldig fina firrar allihop.
#22 - 3 augusti 2009 08:55
c90368 skrev:

Nä, den mesta infon kommer nog efter att ha läst dina inlägg i ämnet. :)
#23 - 3 augusti 2009 10:15
c90368 skrev:

Härligt, då är det bara att tuffa på :)
#24 - 3 augusti 2009 15:56
Nu kommer det väl ta ett tag...
receptet är:
frigolit
lagningscement (portland cement och ballast med max 0,5mm)
svartoxid
guloxid
brun umbra
tapecrete
Fatttar inte att jag är så dum att jag går på detta, har 0 konstnärlig ådra...
#25 - 4 augusti 2009 06:21
Lycka till:p

Lite skillnad mot att skaffa grus och hälla på vatten:)
#26 - 6 augusti 2009 09:47
Går lite segt nu, håller på med bakgrunden
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132868
#27 - 11 augusti 2009 08:03
Sandlådesand från Bauhaus

Testade lite med min gamla PowerShotS200 och en mätlup

skalan är mm
[ATTACH]21890[/ATTACH]

Tänkte jag ska ha den sanden i akvariet.
Ser ut att vara lagom fin i mina ögon, står att den ska vara mellan 0,5 och 3 mm men jag hittade mest smått.
[ATTACH]21892[/ATTACH]
#28 - 14 augusti 2009 19:32
Så fick det bli en"vanlig" hemmasnickrad bakgrund lackad med epotex , skillnaden blir att jag gör moduler på plastklädda frigolitpluggar(plockar bort frigoliten och behåller cementskalet) så slipper jag limma dit dom i karet.

Går att rädda den jag gjorde men tyckte att den tog för mycket plats i karet.

Jag gillar tänket med att ha bakgrunden lös så man har lätt för att ta ut dom ut karet.

Snart är det dax att gå o göra "sprickor" nu när cementen börjar sätta sig.
#29 - 14 augusti 2009 21:07
Blir sent i natt.. tar nog en stund innan jag kan börja på sprickorna.
Fick jobbat lite till på skuggor, inser när jag ser fotona jag tar hur bra en del som gjort sådana här bakgrunder måste vara då jag tycker det ser sämre ut på foto än i verkligheten.

F-n vad kass jag är på det här:(, hoppas jag inte är obotlig, Learning by doing:p

[ATTACH]22011[/ATTACH]
#30 - 15 augusti 2009 04:26
flygrc skrev:
inser när jag ser fotona jag tar hur bra en del som gjort sådana här bakgrunder måste vara

[ATTACH]22011[/ATTACH]

Det har jag insett för länge sedan och därmed även insett mina egna begränsningar:p

Men jobba på, det blir säkert bra till slut. Det ska ju dessutom växa lite alger och mossa på den;)
#31 - 15 augusti 2009 08:23
Med lite tur så sätter även lite alger den sista touchen..

Om du har hålrum bakom så skulle jag överväga att göra dem som "lådor" med botten och baksida och bygga in filterfunktionen i bakgrunden. Blir tyst snyggt och säkert.
#32 - 15 augusti 2009 08:40
c90368 skrev:

Men jobba på, det blir säkert bra till slut. Det ska ju dessutom växa lite alger och mossa på den;)

Tyckte t.o.m förra blev lite bättre.

Bra ide med mossa, den får bli som den blev denna gången så täcker jag den med javamossa, fixar lite fästmöjligheter.
#33 - 15 augusti 2009 08:47
Med lite tur så sätter även lite alger den sista touchen..

Om du har hålrum bakom så skulle jag överväga att göra dem som "lådor" med botten och baksida och bygga in filterfunktionen i bakgrunden. Blir tyst snyggt och säkert.

Den tanken är tänkt,eftersom det bara är betongskal, så skulle det fungerat perfekt att göra dom som filter
nu har jag gjort högra modulen så att innerfiltert passar bakom.
Både den högra och vänstra modulen har jag gjort som grotta (den där innerfiltert sitter är delad invändigt) De är gjorda så jag kommer kunna se in i grottorna från sidofönsterna, hoppas inte det stör fiskarna men ja är ju nyfiken av mig.
#34 - 15 augusti 2009 10:33
Kul att du bestämde dig för kakaduor! Jag har länge suktat efter de och snart ska jag införskaffa mig 4 st, 1 hane och 3 honor =)
Har du kikat på orange kakadua? Läckra fiskar!

Har fjärilsciklider och 5 av 4 finns kvar. Jag tycker inte de är svåra fiskar. Det gäller bara att ha ett kar som varit igång länge. De kan vara lite känsliga mot vattenbyta (över 40% vattenbyte) Det var så en av mina hanar dog.

Ang. lek med fjärilar har mina lekt 3 ggr och fått yngel 2 ggr. De vaktar sina yngel i nästan 2 veckor och sen en dag var de borta! Då hade de ätit upp sina yngel.
Vill man ha avkommor får man flytta fjärilarna till ett mindre kar och sen flytta över de från ynglerna. Det är en massa pyssel!! inget för mig.

Tycker du gör rätt i att satsa på Apistrogamma =) Enklare och snällare fiskar, om man jämför med fjärilarna.
#35 - 15 augusti 2009 10:58
Nubi skrev:
Kul att du bestämde dig för kakaduor! Jag har länge suktat efter de och snart ska jag införskaffa mig 4 st, 1 hane och 3 honor =)

Har du kikat på orange kakadua? Läckra fiskar!

Har fjärilsciklider och 5 av 4 finns kvar. Jag tycker inte de är svåra fiskar. Det gäller bara att ha ett kar som varit igång länge. De kan vara lite känsliga mot vattenbyta (över 40% vattenbyte) Det var så en av mina hanar dog.

Ang. lek med fjärilar har mina lekt 3 ggr och fått yngel 2 ggr. De vaktar sina yngel i nästan 2 veckor och sen en dag var de borta! Då hade de ätit upp sina yngel.

Vill man ha avkommor får man flytta fjärilarna till ett mindre kar och sen flytta över de från ynglerna. Det är en massa pyssel!! inget för mig.

Tycker du gör rätt i att satsa på Apistrogamma =) Enklare och snällare fiskar, om man jämför med fjärilarna.

Ahh den behövde jag nu när bakgrundsbyggandet går trögt, får vänta en vecka på lacken..
Målet motiverar alltid:D

Orange, typ denna??
http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=6307&size=big&cat=

Bra du sa det om vattenbyte, kör med 60% i mitt växtkar så den rutinen ska jag inte ta med mig.
Då känns det som rätt beslut att inte börja med fjärilar.
#36 - 15 augusti 2009 11:14
När det gäller bakgrundsbygge så gillar jag denna tråden
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926
Såg att han använt sig av stålborste så jag provade det.
En del detaljer blev jag nöjd med men helheten blev helt onaturlig, får gå ut med kameran , problemet är att här på slättlandet finns inte så mycket att kolla in.
behöver helt klart referenser i huvudet när man håller på...(om nu det hjälper[:o])

[ATTACH]22020[/ATTACH]

[ATTACH]22021[/ATTACH]

[ATTACH]22022[/ATTACH]

[ATTACH]22023[/ATTACH]

[ATTACH]22024[/ATTACH]

[ATTACH]22025[/ATTACH]
#37 - 15 augusti 2009 13:39
Satte på solfilm på bakrutan och provade hur det ser ut med vatten.

[ATTACH]22030[/ATTACH]

Här är lösningen på filtert

[ATTACH]22027[/ATTACH]
[ATTACH]22028[/ATTACH]

Grottan under filtert, får se om den passar till Kakaduan
[ATTACH]22029[/ATTACH]

Så nu är det bara att vänta på lacken, bra för modulerna så de får torka/härda.
#38 - 15 augusti 2009 14:35
Ser bra ut ju! Snygg filterlösning!

Bra tänkt med "inbyggd" grotta! Fast skulle inte förvåna mig om kakaduorna leker någon annanstans :P
#39 - 15 augusti 2009 14:41
Ser bra ut ju! Snygg filterlösning!

Bra tänkt med "inbyggd" grotta! Fast skulle inte förvåna mig om kakaduorna leker någon annanstans :P

Blev lite bättre IRL, det råkade bli lite hål i "sprickorna" att sätta javamossa i, tycker det blir snyggt när det breder ut sig, kommer blästra lite efter målning så mossan får fäste.

Bara de leker:d
#40 - 15 augusti 2009 14:44
flygrc skrev:
Blev lite bättre IRL, det råkade bli lite hål i "sprickorna" att sätta javamossa i, tycker det blir snyggt när det breder ut sig, kommer blästra lite efter målning så mossan får fäste.

Bara de leker:d

Kommer bli hur fint som helst när allt göttat till sig!

Hehe, tom jag fick lek på mina kakaduor så det är nog inga problem:p
#41 - 15 augusti 2009 16:58
har kört mecd 20% vattenbyte i mina kar :) Det har funkat toppen, alla lever. ;-)

De kakaduorna jag tänkte på var http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=10528

googlade och hittade ett par extrema orange apistogramma http://www.djramsey.com/tropfish/acacorflash.html
Ser lite väl genmodifierade ut. =(
#42 - 16 augusti 2009 20:01
Nubi skrev:
har kört mecd 20% vattenbyte i mina kar :) Det har funkat toppen, alla lever. ;-)

De kakaduorna jag tänkte på var http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=10528

googlade och hittade ett par extrema orange apistogramma http://www.djramsey.com/tropfish/acacorflash.html

Ser lite väl genmodifierade ut. =(

De som du har på den övre länken tilltalar mig mest.
Suck vill ha igång karet.. om jag skulle tjuvstarta utan bakgrunderna i.. de går ju att sätta i när som eftersom dom inte ska limmas i karet.
#43 - 20 augusti 2009 18:57
Har du tjuvstartat akvariet utan bakgrunden eller håller du med den än, sugen att få se mer bilder.
#44 - 20 augusti 2009 19:13
Mikael64 skrev:
Har du tjuvstartat akvariet utan bakgrunden eller håller du med den än, sugen att få se mer bilder.

Nä jag har inte tjuvstart, det har blivit lite focus på de sjuka fiskarna

Fördelen är att rötterna blir urlakade lite för de står i vatten med filtert på.
#45 - 20 augusti 2009 21:28
Nu fick jag ett ryck, bytade vatten till rötterna och passade på att slå i 40 kg sand som jag hade hemma (se tidigare i tråden)
Rätt lätt att tvätta, blev lite dimmigt först men tog 1,5l avklippt (botten) petflaska som jag satte på slangen, gick fort att tvätta sanden på det sättet.

Gillade sanden, fin struktur, inget som kändes för stort(kanske man ska ha i lite större grus som kan "flyta" på ytan för at ge mer liv). Färgen tilltalade mig, går i färg med de nya bakgrunderna (de jag inte lackat ännu) (rödaktig)
Tror att växterna får ett bra fäste då jag tycker den ligger lite tyngre än den jag har i mitt 540 kar som ändå fungerar hyfsat bra.
Bilagor:
#46 - 21 augusti 2009 15:11
Kvälls person;)

Ska bli intressant att se hur sanden ser ut på plats sen. Om jag skaffar Jordätare i framtiden måste sand inhandlas och den du köpt verkar ha ett bra pris.
#47 - 21 augusti 2009 17:58
c90368 skrev:
Kvälls person;)

Ska bli intressant att se hur sanden ser ut på plats sen. Om jag skaffar Jordätare i framtiden måste sand inhndlas och den du köpt verkar ha ett bra pris.

Sista semesterdan, nu blir det kul att vända tillbaka dygnet:(

Lite bilder på sanden, färgen ligger någonstans mellan med och utan blixt
[ATTACH]22273[/ATTACH]
[ATTACH]22274[/ATTACH]

Det blev lite växter över när jag städade ur mitt 540 kar:D
Det är ruggigt drag i 2252 filtert
Suddigt men jag orkade inte ta en ny, det handlar om att visualisera.
[ATTACH]22275[/ATTACH]
#48 - 21 augusti 2009 19:34
Hehe, det var en bra gissningslek på sandfärgen:p

Ja, en ann har varit igång i tre veckor på jobbet nu, känns nästan lite skönt att ha fått rutiner igen;)

Den bilden var ju ganska bra! Den visar att det finns cirkulation i karet:p
#49 - 22 augusti 2009 07:15
Eheim 2252

Bra blås i karet, kakaduorna skull visst inte ha för mycket blås så jag få väl vara kreativ..

[youtube][COLOR=#000000][FONT=Times New Roman][FONT=Arial]0OqfhoDgWFI[/FONT][/FONT][/COLOR][/youtube]
#50 - 22 augusti 2009 07:28
Eheim 2252

Bra drag i pumpen, kakaduorna skulle visst inte ha för mycket så jag får vara lite kreativ.

#51 - 22 augusti 2009 13:40
Ser ut att var lite häftig kuling för Ap.

Sanden ser förbaskat fin ut! Får nog bli sådan om det blir några Jordätare.
#52 - 26 augusti 2009 19:57
Nu närmar det sig, fick hem akvarielacken idag :), posten behövde 6 dagar på sig :(
Fick även tag på ett par kakaduor idag, jag gjorde i ordning ett 54l kar så får de gå där till bakgrunderna är klara sedan ska regnbågsynglena (som kom från växterna som jag flyttat över från växtkar) och kakduorna byta plats.
tänkte att rommen från regnbågarna tar 2-3 veckor för att kläckas skulle fler få chansen om jag väntar lite till, så till söndag hoppas jag på att få karet klart.
Just nu vill kakaduorna bara gömma sig men jag ser fram mot när de vågar vara framme även om jag sitter vid karet.
Fick även i fyra ottosar i karet, ska se om jag får tag i fler
#53 - 26 augusti 2009 21:18
Jo, det är alldeles för mycket cirkulation på vattnet i youtube klippet. Apistos vill ha bra filtrering, men närmast stillastående vatten.
De magrar av väldigt snabbt om de tvingas lägga energi på att simma i strömt vatten.

Mvh/
#54 - 28 augusti 2009 18:09
Ligger efter i schemat.. kakduorna tittar i alla fall fram mer och mer i 54karet.
#55 - 29 augusti 2009 10:42
flygrc skrev:
Ligger efter i schemat.. kakduorna tittar i alla fall fram mer och mer i 54karet.

Du får göra övertid;)

Väntar otåligt, ska bli spännande och se när det blir färdigt och få se kakaduorna i karet:)
#56 - 29 augusti 2009 15:06
Mikael64 skrev:
Du får göra övertid;)

Väntar otåligt, ska bli spännande och se när det blir färdigt och få se kakaduorna i karet:)

Övertid=nattid
Fick lackat bakgrunderna i går, behöver 7 dygn på att härda....

Just nu har jag över 50 regnbågsyngel i karet... får kanske tänka om och ha kvar kakduorna i 54 karet..
Jag har filmat lite men de har inte börjat stila ännu.Håller på att fixa med att föra över de från kameran.
#57 - 29 augusti 2009 15:39
flygrc skrev:
Övertid=nattid

Just nu har jag över 50 regnbågsyngel i karet...

Angenäma problem du har:d
#58 - 29 augusti 2009 17:27
c90368 skrev:
Angenäma problem du har:d

Ja det var ju yngel jag ville ha, fast det blev inte den sorten jag tänkt mig:rolleyes:
#59 - 30 augusti 2009 09:03
Kakaduorna trivs visst bäst under pumpen...
Se om jag få byta namn på tråden till 54l
Hellre dålig film än ingen film alls[:o] se om jag löser hackigheten
Såg inte förrän på filmen att hanens högra bröstfena var fransig fast jag kollade de så noga i butiken.Hoppas det inte har någon betydelse.
#60 - 30 augusti 2009 09:10
Hittade ett drunkningsoffer i 200l karet, märkligt hur naturen ta hand om det.
#61 - 30 augusti 2009 09:23
flygrc skrev:
Kakaduorna trivs visst bäst under pumpen...

Prova med att stänga av filtret någon timma och se vad som händer.

Det verkar vara ganska bra drag på vattnet, såg hur honan bara gled med i strömmen.
#62 - 30 augusti 2009 09:57
c90368 skrev:
Prova med att stänga av filtret någon timma och se vad som händer.

Det verkar vara ganska bra drag på vattnet, såg hur honan bara gled med i strömmen.

OK , i 54 l karet jag har dom i sitter ett Fluval 2 och där är inbyggd strypning, börjar med det. Kan slänga i mer växter, bromsar med.
#63 - 30 augusti 2009 10:01
flygrc skrev:
Övertid=nattid

Fick lackat bakgrunderna i går, behöver 7 dygn på att härda....

Just nu har jag över 50 regnbågsyngel i karet... får kanske tänka om och ha kvar kakduorna i 54 karet..

Jag har filmat lite men de har inte börjat stila ännu.Håller på att fixa med att föra över de från kameran.

Blev lite filmer, helheten på karet utan bakgrunderna.
Provade att blästra på den ena bakgrunden, blir bäst i vattnet med lacken blank, syns inte alls i vatten.

#64 - 30 augusti 2009 10:04
Härligt ljus, gillar solskimmret skarpt, måste vara perfekt för Regnbågar!
#65 - 30 augusti 2009 10:07
c90368 skrev:
Härligt ljus, gillar solskimmret skarpt, måste vara perfekt för Regnbågar!

Står precis under ett söderfönster så ena täckskivan får vara av.
Tänk om man kunde ha sådant ljus alltid:d
#66 - 11 oktober 2009 20:00
Borde byta namn på tråden .... men det går inte:(
Fick gjort en riktig genomkörare i karet och satt i bakgrunderna jag gjorde för läääänge sedan. Monterade roten från ovankanten, försökte såga i den med fogsvansen men det var både slirigt och segt så det fick bli bandsågen.

Det är rejält disigt så jag hoppas att det lägger sig. Eheim 2252 pumpen är bakom bakgrunden till höger, den har bara grov filtermatta i sig så den tar inte diset.
Till vänster har jag satt in en fluval 2a men bytt filtermediat till filtervadd

Tanken är att det ska växa upp från sidorna och lägga sig in över lite, tar några veckor. Jag har gott om sticklingar av javaormbunke som jag tänkter sätta i sprickorna som finns i bakgrunderna.

[ATTACH]23818[/ATTACH]
#67 - 12 oktober 2009 08:18
Ser riktigt snyggt ut!! =) kul att ynglerna klarar sig :)

Annons