Dvärgciklid något vitt runt munnen

#1 - 15 juli 2010 10:58
Hejsan!

Har en dvärgciklid som går i ett 54 liters kar med l046,neontetror,platy och långsträcktpansarmal

Cikliden har något vitt runt munnen. Verkar som det stör fisken lite, sträcker på munnen frammåt.
Vattenvärden ligger bra temperatur i karet lika så.
Någon som vet?
[ATTACH=CONFIG]35422[/ATTACH]
#2 - 15 juli 2010 11:14
Låter som någon svampinfektion, har du någon bild?
#3 - 15 juli 2010 11:22
Har du någon Hotmailadress så kan jag skicka mvh
#4 - 15 juli 2010 11:28
Kan du inte lägga upp bilden här?
#5 - 15 juli 2010 11:37
Sådär då var det fixat. Inte kört så mycket med bilder :P
#6 - 15 juli 2010 14:47
Det ser inte ut som svamp, men o andra sidan syns det inte så bra.
Sträcker på munnen gör mina Apistogrammor oxå, så jag tror inte det är något ovanligt.
Håll uppsikt på det "vita" ifall det sprider sig eller om han börjar må dåligt, men jag tycker inte
att du behöver medicinera än.
#7 - 15 juli 2010 16:53
Saturnus80 skrev:
Det ser inte ut som svamp, men o andra sidan syns det inte så bra.

Sträcker på munnen gör mina Apistogrammor oxå, så jag tror inte det är något ovanligt.

Håll uppsikt på det "vita" ifall det sprider sig eller om han börjar må dåligt, men jag tycker inte

att du behöver medicinera än.

Måste nog vara svamp fisken har fått dubbelt så mycket "svamp eller sådant vitt" mot i morse har tagit ett nytt kort nu som jag lägger upp. Har gjort ett stort vattenbyte hällt i ektozon samt aqua safe. Vill inte de ska gå åt skogen med denna lilla firre börjar ju färga ut så fint nu :P
#8 - 16 juli 2010 03:23
"Munsvamp" som egentligen är bakterien columnaris?
#9 - 16 juli 2010 07:02
"Munsvamp" som egentligen är bakterien columnaris?

Hur medicinerar man mot det?
#10 - 16 juli 2010 08:07
Hittade detta här på zoopet.

Mun"svamp" (bakteriell infektion orsakad av Flexibacter columnaris)
Symptom: Gråvita bomullsliknande fläckar på huvud (speciellt vid munnen), kropp och fenor. Fläckarna övergår så småningom i platta bölder. Sjukdomen är mycket smittsam och kan på några dagar slå ut ett helt fiskbestånd.
Åtgärd: Använd en akvariefiskmedicin som innehåller Nifurpirinol (Nitrofuradantin, Furazolidone), öka genomluftningen i akvariet. Tillsätt grovsalt. Isolera infekterade fiskar i ett karantänsakvarium och behandla dem. Låt dem aldrig gå kvar i huvudakvariet med friska fiskar.

Har pratat med Akvariebutiken i Åled där jag köpte fisken och ska ner med den imorgon så ska han kolla på den. ++++ Till Åleds mycket bra butik och är mån sina kunder.
#11 - 16 juli 2010 10:43
Den där beskrivningen verkar lite överdriven då den förutsätter det värsta. Om jag förstått saken rätt finns det flera stammar av bakterien vilka olika aggressiva. Obehandlad kan den dock antingen (om man har otur) ta kol på alla fiskar när munn och gälar täcks för eller bara helt enket trasa sönder munnen så att fisken får svårt att äta.

Jag hade själv en kampfisk som misstänktes ha sjukdomen och jag medicinerade. Han blev dock vanställd och fick vad som folk och jag misstänker någon slags cancerknölar men han levde ett långt tag till!

Har du tur är det bara en liten skada på munnen (haft någon gurami som trasat munnen) men medicinering är ju inte fel då då man till viss del förhindrar andravågs infektioner.
#12 - 17 juli 2010 12:06
Hej!

Har 2 kar som är infekterade. Var nere med Dvärgcikliden samt en neontetra i Åled idag morse. Han kollade på dom och gav mig en medicin "Fura mor-p"som ska ligga i karet i 8 dagar från idag. Så får vi se vad som händer och sker.Tack för hjälpen!!

Annons