Dvärgciklidakvarium?

#1 - 4 juli 2003 12:33
Hej, är detnågon som har bilder på ett dvärgciklidakvarium eller ni kan ske själva har ett som ni kan visa mig, ja hade tänker inreda ett nästa väcka och jag behöver lite insperation!

//fredde
#2 - 4 juli 2003 12:39
Hej!
jag hadde ett fjärilsciklid kar tidigare men jag kan förklara hu8r det va inret...

bottenmaterial: engels sjösten 2-4mm

byggde grottsystem i mitten och e ena kanten. mellan grottsystemen va det växter ganska tätt planterat. i andra hörnet och fram till mitten hadde jag rötter och växter tätt planterat.främre delen och en bit ut på kanterna va fri simmyta. mina "fjärilar" lekte tre ggr på kanske 4månader.

A och O är mkt röttter stenar och växter samt lite fri simyta.

lycka till!
#3 - 6 juli 2003 18:17
vad ska du ha för några dvärgciklider
#4 - 7 juli 2003 11:51
jag hade tänkt att ha några paletter fjärilsciklider och sedan thomasi ciklid eller kakadua?
går den blandningen tror ni?

//fredde
#5 - 7 juli 2003 13:35
Ursprungligen skickat av freddefisk

jag hade tänkt att ha några paletter fjärilsciklider och sedan thomasi ciklid eller kakadua?

går den blandningen tror ni?

//fredde

Ifall du inte har ett väldigt stort kar så är paletterna för aggresiva för fjärilarna och kakaduerna. Thomasi har jag inte koll på.
#6 - 7 juli 2003 13:57
Jo har man stor bottenyta tror jag itne paletternas aggresivitet skulle vara något problem för fjärillar och apistogrammas (speciellt apistogrammas som kan vara minst lika aggresiva själv) Dock så kommer ju paletten från en helt annan värdsdel föredrar lite andra vattenvärden etc. MEN det betyder absolut inte att dom inte kan hållas ihopp.
#7 - 7 juli 2003 16:29
hej igen kan ingen då ge mig förslag på en apistrgramma blandning och en blandning där jag kan ha palletter och någon annan fin fisk i den storleken som ni tror skulle passa fint me den?
jag har ett 160 med lite rötter en del växter?

///Fredde
#8 - 8 juli 2003 11:08
Vet inte om jag förstår riktigt.
Ett kar med apistogrammablandning och ett annat kar med palletter plus någonting mer..

Apistogrammagrammablandning:
* Apistogramma Borelli 1 + 2
* Apistogramma Cacatuoides 1 + 2
eller Apistogramma agassizii 1 + 2

Pallettblandning:
Pallettciklider 1 + 1
Lejonhuvudciklid 1 + 1
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=141

Skall du ha Apistogramma i samma kar som palletterna måste
du nog avstå från Borellin eftersom den är ganska lugn och satsa på en tuffare art.
Varför inte Bågcikliden??
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=195

Kanske räcker det också med två revirhävdande arter i ett 160 liters akvarium. Du får ut mer av dem om de bättre kan hävda sig.

#9 - 4 augusti 2003 11:52
Skule starkt avråda dig från att ha borelli med andra apistogrammot då de är för svaga i konkurrensen med de större arterna och det spelar ingen roll hur stort akvariet är de skaffar sig bara större revir satsa på en sort möjligen kan du ha två olika sorter av de större apistogrammorna som panduro+agazzi,klei+hongsloi,nijessi och kakadudides men tänk på att det finns korsningsrisk mellan arter sonm liknar varandra förmycket så ja skulle nog köra nijessi och agassi som skiljer sig mycket men har ett linande temprament och vatten värden då båda trivs utmärkt i exctemt surt vatten. det där med att ha fjärilar med apistogrammor har varit en dålig erfarenhet för mig då det alltid har slutat med att de blir ihjälslagna bra för apistogramma honerna sonm får va ifred men mycket dåligt för de drabbade fjärilarna.
#10 - 4 augusti 2003 18:41
Jag skulle nog förorda att man endast har en sort av Appistogramma och fyller ut med tex Rödmuns tetra eller colombia tetra i ett 160 liters kar samt tex pansar malar. Jag håller själv på med Appistogrammer en del och jag vet att de kan bråka rejält om de börjar att leka. Jag har dock i ett 125 liters kar Nissenji 1 hane samt 2 honor med viejita 1 hane samt en hona och det fungerar hjälpligt. Det är inget att rekomendera dock. Det behövs då rejält med gömställen och rikligt med vegetation. Jag har bland annat kokosnötsskal som jag klätt med Javamossa så att de bättre flyter in i omgivningen. Alltså skall du ha fler än en art Appistogramma se till att det finns rikligt med gömställen. På mig verkar de vara ganska så stress känsliga speciellt är det svårt när man tillsätter en ny fisk i akvariet.

Annons