Dvärgciklider

#1 - 9 maj 2003 17:43
Jo jag har en borelli hane och jag undrar hur lång tid det tar innan han färgar ut helt han är ca 1-1,5 år och börjar smått bli blå,röd och gulaktig han har väldigt långa fenor. Dessutom i hur stor skala ändras färgsättningen när han spelar för de kommande honerna?... Matar med räkmix,cyklops som skulle kunna ge färg.

Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
#2 - 9 maj 2003 20:25
Hvis han er 1 1/2 år, er han helt klart udfarvet.
Farverne intensiveres en smule når han spiller op til hunnerne.
Når du siger han er rødlig og gullig kan jeg forstå, at det ikke er en opal du har.

Volds
#3 - 10 maj 2003 06:40
jo det tror jag med men det tar ju så fruktansvärt lång tid för dem att växa till sig. Den hette borreli multi coluor så jag tror det är en mix av rätt många ser du, dessutom börjar han bli röd vid stjärtfen basen är det normalt?
men tror du att man skulle kunna ha ett par med panduro med dem eller skulle det bli helt fel, i sånt fal får jag väl börja bygga akvarium på höjden då mitt rum är 10 kvadratmeter stort....

#4 - 10 maj 2003 11:37
Det er ikke nogen god ide at have flere apistogramma arter i samme akvarium. De vil slås og jage hinanden til døde.
Jeg har aldrig hørt om en Apistogramma borelli multicolor...men det kan da være at den er et mix af flere forskellige.

Volds
#5 - 10 maj 2003 12:59
..... Hmmm men då får jag väl satsa på en grupp med borelli då, jag undrar en sak, vet du hur man kan göra för att få dvärgciklider sugna på dött foder igen? jag matade min med levande vita mygg och sen dess jagar han runt i karet efter allt smått som rör sig vilket är bra i sig men han ser så smal ut.
Jo jag tror att multicoulor är en mix av ett antal av dem men nu har jag bara en hane så jag får väl hoppas på det bästa sen när jag skaffar honer. Hur många honer rekommenderar du? jag skulle kunna tänka mig 2-3 stycken men men....

#6 - 10 maj 2003 21:10
Med hensyn til foderet, burde han kunne tage frosne røde myg.
Antallet af hunner afhænger af akvariets størrelse. De er meget territoriale, og hvis der ikke er plads nok vil den underlegne hun blive jagtet til døde. De er nogle hidsige små sataner..:-)

Volds
#7 - 11 maj 2003 10:11
Hahahaha jo visst är de jag hade förut tre agassizii men de fick jag göra mig av med då de var alldeles för aggressiva.. JAg har då ett drygt 90 liters med ett ytterfilter som kanske ökar den totala volymen med nån liter... Jag har inrett med fyra mopani rötter så det finns mycket gömställen jag har också lagt i skifferplattor som bildar små skrevor.... Jag har en botten blandat med fin chincilla sand, torv, rådasand 0,6 mm-0,8mm samt en någon större storlek. Jag har väldigt mycket växter som bildar små skogar av grönska. så själv räknar jag med minst två revir de kan ta i bessitning och om det skulle bli illa så kan de alltid gömma sig.

#8 - 27 maj 2003 13:11
Enligt min erfarenhet finns det knappt något "färga ut" då det gäller Apistogramma. Så fort djuren inte kan kallas ungdjur längre är de "utfärgade". Beträffande färgen så beror den på tre saker; hur fiskarna trivs, skräckmarkering och spel/lek. Om du vill ha fin färg på honorna så mata regelbundet med yngelmat (Artemia), då de blir gulare. Även hanen reagerar på detta, men bästa sättet att få hanen snygg är att inreda akvariet med tydliga revir åt honom att vakta. Det är viktigt att han har något att vakta detta revir mot, se till att välja "hotet" så att det inte är något verkligt hot mot yngel.

¡Hasta la victoria siempre!

Annons