Dvärgciklider!

#1 - 27 juni 2003 05:56
Hej!

Nu är det snart dags för mig att starta upp mitt Dvärgciklids akvarium på ca 600L. Det kommer förhoppningsvis bli en riktig läckerbit. Har special beställt ett akvaruim från MP, det blir ett MP Karat med måtten 160x60x60. Sen ska det monteras in en BTN bakgrund där in/utsugen från 2 st Eheim 2028 ska döljas i bakgrunden. Ja som ni säkert förstår så har jag väldigt stora förhoppningar på att det hela ska bli bra.

Och nu undrar ni säkert vad jag vill egentligen!
Jo jag ska som sagt ha Dvärgciklider och undrar om någon kan ge mig lite tips om hur jag ska inreda akvariet, vilka fiskar (vilka arter är både vackra samt tåliga/lämpliga) som går bra ihop etc. Kan man ha andra sällskapsfiskar ihop med Dvärgcikliderna?

Tack på förhand
Sickan
#2 - 27 juni 2003 06:48
Jag tycker helt klart att du ska ha fjärilsciklider! snyggare fiskar får man leta länge efter! de går ju även bra med de aldra flesta andera om inte alla andra dvärgciklider.

inredningen bör väll bestå av mkt grottor och mkt rötter. tätt växt med växter men även mkt fri simmyta.

=)
#3 - 27 juni 2003 09:08
Finns det olika arter av fjärilsciklider?
Kan jag ha andra dvärgciklider ihop med fjärilsciklider?

/Sickan
#4 - 27 juni 2003 09:29
hej!
japp det finns även en boliviansk fjärilsciklid, men jag tycker inte den är riktigt lika vacker.

det finns flertalet dvärgciklider och de flesta är helt underbara. Fjärilscikliden går vad jag vet ihopp med alla eller nästan alla av dessa.
klart att det kan bli bråk om revir men det är ju samma sak med alla revirhävdande firrar.

=)
#5 - 27 juni 2003 10:42
Tack för tipsen Martin!

/Sickan
#6 - 27 juni 2003 13:15
vad kostade akvariet inkl all utrustning? :-P

funderar själv på något liknande nämligen
#7 - 27 juni 2003 13:31
Jag har ett par Thomasiciklider och ett par Bolivianska fjärilsciklider, dock i två olika akvarier. Jag tycker att båda arterna är väldigt trevliga, thomasicikliderna har lagt rom men tyvärr ätit upp den båda gångerna (nu ser dock honan ut att vara på G igen).

Båda paren går i varsitt sällskapsakvarium med utan problem (bl a med guramifiskar och tetror), tanken är dock att de så småningom ska bli ett ciklidkar med båda paren i, måste bara övertala lillebrorsan att ta några av mina fiskar i sitt kar först.

Läste i en äldre bok - "Dvärgciklider" från ICAs förlag (om jag inte minns helt fel) att thomasicikliden även kallas afrikansk dvärgciklid så ett kar som jag skulle vilja ha är en blandning med vanlig fjärilciklid, boliviansk och thomasi för att se liheter och skillnader.
#8 - 30 juni 2003 05:34
Robslob!

Akvariet med tillhörande möbel gick på 19.000:-, BTN-bakgrunden ca 5750:- med montering, sen har jag köpt 2 st Eheim 2028 i Tyskland för ca 3100:- inkl frakt. Akvariet är inte klart ännu så den totala kostnaden lär hamna någonstans runt 33.000 - 35.000:- .

/Sickan
#9 - 30 juni 2003 06:04
ooh boy!

'thats a hole lot of money!´

=)
#10 - 30 juni 2003 06:22
Hej
Eftersom du har en så stor bottenyta, 150 x 60 så kan du säkert ha flera olika dvärgciklider. Om du inreder med rötter och växter så att det blir plats för olika revir, viktigt att de inte ser varandra jämt. Eftersom dvärgciklider för det mesta håller till nere vid bottnen så bör du skaffa några stimfiskar till de andra vattenlagren. Det finns flera att välja på, tänk bara på att tetror är stimfiskar så köp hellre fler av samma sort. I vattenytan kan du ha bilbuksfiskar. Om du vill ha sydamerikanska fiskar tycker jag att du skall använda mycket svärdsplantor. Inred akvariet med fint grus, samt flera grottor för fiskarna att leka i. Du kan även ha t.ex boklöv på bottnen, vilket är både snyggt och bra för ev. framtida yngel att gömma sig bland.

Hälsningar

Guy
#11 - 30 juni 2003 08:22
Boklöv ?
Måste de vara torkade när man lägger ner dem eller kan man lägga ner färska ?

#12 - 30 juni 2003 08:41
Hej
Det skall vara torkade fjolårslöv du använder. De som har ramlar av träden. Att man använder boklöv beror på att de förmultnar saktare än andra löv. Även eklöv går bra. Jag kokar upp dem innan användandet. Då sjunker de med en gång.

Guy
#13 - 30 juni 2003 09:40
Ok, då är det väl svårt att få tag på det nu.

Tack ändå..

Annons