Dvärgciklider?

#1 - 26 januari 2005 20:11
Jag har ganska nyss startat ett 310 kar där jag senare tänkt ha bl.a. dvärgciklider (ca. 4 st).
Vilka rekomenderar ni?
De ska helst vara färggranna och inte så känsliga, de får inte heller gräva så mkt, har funderat lite på kakaduciklid, kurvciklid eller nyckelhålsciklid, men jag vet inte så mkt om dem.
Kan ni säga några för och nackdelar och kanske komma med egna förslag, det vore till stor hjälp!
#2 - 26 januari 2005 20:38
Jag har haft kurvciklider i ett av mina kar i många år nu och kan varmt rekommendera dessa, dom ger sig inte på växter ,dom är inte alls så känsliga som vissa påstår, dom gräver inte och dom har en väldigt vacker lekdräkt. Att få dom och leka är heller inte svårt. En nackdel är att dom kan vara lite tuffa mot sina "egna" om man inte möblerar tydliga revirgränser i mindre akvarier.
Men om du ska ha 4 st. i ett 310 liters så behöver du inte tänka på det.[:D]

MVH.
Tommy.
#3 - 26 januari 2005 21:22
Nyckelhålscikliden är väl ingen dvärgciklid direkt. Men Ap. agassizi (regnbågsciklid) är mycket vacker och finns i lite olika färger.

Kakaduciklider är också fina (finns i många färger) och jag har dragit upp ett par kullar med ganska bra resultat.

Mvh Jesper
#4 - 26 januari 2005 23:38
Fjärilciklid och kakaduaciklid står som nästa inköp på min lista om det skall vara fler ciklider, har idag 4st Paletter. De är också fina, men de är inga dvärgciklider.
#5 - 27 januari 2005 10:10
Kan varmt rekommendera den Bolivianska fjärilscikliden.

Betydligt mindre känslig än vanliga fjärilar, har temperament,
men inte agressiva mot andra ciklider/fiskar
Ganska lättlekta.
En grupp om ca 4 borde du kunna ha
De är mer underhållande än kurvcikliden - som jag också upplevt som känslig.

Komplement till dessa öppetlekare kan vara
bågfensciklid, eller kakaduaciklid.

Intressanta, snygga och lättodlade, grottlekande dvärgciklider.

Annons