dvärgciklider

#1 - 27 juli 2007 08:12
Har skaffat ett 80-liters akvarium (70 långt) och har kollat på dvärgciklider att ha i.

De jag kollat på är:
Fjärillsciklid
Palettciklid
Röd dvärgciklid

Nu undrar jag hur en besättning i så fall skulle se ut, kan man ha en hane med två honor tex. och går det att ha två olika sorter i ett 80-liters? Finns det några andra fiskar som skulle passa ihop?
Av det jag läst är dessa tre "fredligare" arter, men jag vill gärna höra era åsikter och erfarenheter.
Ni får gärna säga precis vad ni tycker, jag kommer inte ta illa upp.
#2 - 27 juli 2007 12:43
I 80 liter kan du nog bara ha ett par av någon av dessa arter, då de är revirhävdande.

Med fjärilscikliderna går det bra att ha ett stim små tetror. Paletter har jag ingen personlig erfarenhet av, men jag har hört att de ska vara rätt aggro mot andra invånare när de leker eller tar hand om sina yngel.
#3 - 27 juli 2007 13:21
Fjärilsciklider är en mycket snäll liten fisk o behöver därför gå med andra med samma temperament.Palettcikliden går bra och varför inte boliviansk fjäril eller nyckelhålsciklid? Lycka till!
#4 - 27 juli 2007 13:26
sucksdorff skrev:
Fjärilsciklider är en mycket snäll liten fisk o behöver därför gå med andra med samma temperament.Palettcikliden går bra och varför inte boliviansk fjäril eller nyckelhålsciklid? Lycka till!

Du måste ha missat att hans akvarium bara är på 80 liter? Både bolivianska fjärilar och nyckelhålsciklider behöver ju nästan dubbelt så stort utrymme.
#5 - 27 juli 2007 17:35
Så jag skulle i varjefall kunna ha ett par palletter och ett par fjärillar i samma? Eller har jag missuppfattat?
#6 - 27 juli 2007 17:52
Det är en kombination som jag personligen skulle hoppa över då fjärilarna är ganska mesiga i temperamentet jämfört med paletter.
När paletterna leker kan de vara ganska så griska och då kommer fjärilarna att bli undanskuffade.
Sedan är fjärilsciklider ganska känsliga med och kan vara svåra att hålla vid liv.
#7 - 27 juli 2007 17:59
Okej, tack för ditt svar.
Paletterna hör ändå till mina favoriter men den gula fjärillscikliden är ofantligt vacker :)
Så det finns ingen möjlig ciklidsambo till paletten som skulle passa i mitt 80-liters?

Finns det några andra småciklider som jag missat som man kan ha fler av/flera olika?
#8 - 27 juli 2007 18:03
Du kommer antagligen att få en massa ciklider efter ett par månader i det karet;)! Eftersom karet är på 80 liter är det inte så lämpligt att ha mer än det paret.
Kolla in de olika palettsorterna som finns, tex Pelvicachromis taeniatus, "Kienke" http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=998 då den vanliga paletten är i var mans kar. Nu är du inte Goldis så du kan inte se den men gå in på min Zoon så hittar du hur den ser ut.
#9 - 27 juli 2007 18:12
Sökte på Google på den, väldigt vacker :)
Kommer tyvärr inte in på din zoon från länken :(
#10 - 27 juli 2007 18:15
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=714722 kommer du in på.
Den andra länken är till Zoopets arkiv.
#11 - 27 juli 2007 18:41
Jag förstog det :) Det var zoonen-länken som inte fungerade, men jag sökte på dig där så jag hittade dig tillsist.
De är verkligen helt otroligt fina de där!
#12 - 27 juli 2007 18:47
dun skrev:
Det var zoonen-länken som inte fungerade

Konstigt:confused:.....funkar för mig iaf;).

Visst är de? Men det är bara en sort av alla som kommit de senaste åren i affärerna.
#13 - 28 juli 2007 10:00
Spanade runt lite mera och hittade en massa olika tex denna http://www.filteraqua.com/upload/Gimages/Pelvicachromis-taeniatus-Lo(0).gif
Men hur mycket sjuk avel och sånt där finns bakom dessa fiskar?
#14 - 28 juli 2007 10:43
Kan man ha gurami tillsammans med ett par?
Har både läst att de är fredliga och att de är agressiva?
#15 - 28 juli 2007 11:07
De är bara aggressiva vid lek och då de försvarar sina yngel. Annars är de fredliga. Men jag skulle inte våga ha guramis tillsammans med paletter, just för att de kan bli så aggro.
#16 - 28 juli 2007 13:28
Jag har haft dessa tillsammans vid tidigare tillfälle och de rörde aldrig guramin trots att de lekte och hade yngel.
Eftersom paletterna håller sig i de nedre regionerna och guramin i de övre så kommer deras vägar sällan att korsas.
#17 - 28 juli 2007 13:44
Där ser man [:o] Men det måste även bero på hur stort utrymme de har va?
#18 - 28 juli 2007 15:41
jag såg att ni kommenterade bolivanskfjärilsciklid, att de behöver mer utryme än 80 L ??

jag har ett 75L akvarium med 1 hane och 2 honor men en ska bort sedan de har parat ut sig...
de ä inte de ända i akvariumet men att ha dem med guramisar funkade bra i början. Hanen har inga problem med min gurami hona men honorna har tryckt i hopp sig i ett hörn, så fort de kommer ut far både gurami honan och deras blivande make efter dem :(
Väldigt sorligt

// Evelina
#19 - 28 juli 2007 16:24
Jag blir faktiskt både ledsen och upprörd över att så många verkar tro att det går bra att stoppa ner relativt stora fiskar (bolivianer kan bli upp mot 10 cm) som dessutom är revirhävdande i för små akvarier :( :mad:

På zoopets infosida står det att bolivianska fjärilar bör ha minst 120 liter och det är ju inte stort för en fisk av den storleken. Fiskarna får ju inga roliga liv i så begränsade utrymmen. Själv vill jag inte ha 10 cm långa fiskar ens i mitt 250 liter. Tycker att ett akvarium ser litet och trångt ut om det bor för stora fiskar i det.
#20 - 28 juli 2007 18:07
batski skrev:
Där ser man [:o] Men det måste även bero på hur stort utrymme de har va?

Jo det är klart, de gick i ett 310 liters vid det tillfället.

Annons