Har honsloi hanar och jag fick dem för två dar sen.
Det jag undrar är när de färgar ut helt? mina kanske helt enkelt har gjort det men vad vet ja. kan vär tro att de är runt 3-4 månader och 5-6cm. De är lite glåmiga det är därför jag undrar.
jo jag tror det med och sen kanske fodret, tror inte de får så där jätte bra foder i såna odlings anläggningar. Men nu har en hane börjat betett sig mycket underligt han liksom beter sig som en svärdbärar hane runt omkring den ena honan som är lite större. Jag har ju fler än en hona i mitt nämligen två, hur påverkar det lekandet?
Han uppvaktar nog honan! Det blir nog en lek så småningom. Se upp bara så inte det lekande paret blir för aggressiv mot den andra honan. Det kan vara bra med lite andra fiskar i akvariet som avleder aggressionerna.
Jag har en annan hane i karet med, men jag försöker att bli av med honom eftersom ja två apistohanar i det karet är en omöjlighet och i harem kan man ju inte köpa dem. Jag vet inte om det har blivit lek men hon har lekfläck på sig så hon kanske har lekt men ätit upp rommen eller så håller hon på sig vet du hur jag kan stimulera dem? Nästa gång ja är hemma ska jag försöka att få tag på vita mygg eller nått annat smått...
Apistogramma "färgar" inte ut, men de är ganska känsliga för vattenbyten (att byta akvarium framförallt). De har färg efter humör. Prova att mata med vita mygg, eller vuxen artemia eller för den delen nykläckt. Variation i kosten är bra. Du kan säkert mata med räkmix ibland också..
Två hanar låter som problem. Två honor kan vara svårt nog. Hur stort akvarium har du och vad går det för fisk i förutom dina A. hongsloi?
jo två hanar är ett problem speciellt i ett(tappa inte hakan nu) 92 liters..... Jag vet att det är ett problem och jag jobbar på att "förhandla bort den ena hanen" Visst så färgar apistogramma ut, speciellt hanarna men sen när de har gjort det behåller de färgen och ändrar den efter humör... Speciellt smyg hanar tar lång tid på sig att "färga" ut om den dominanta hanen försvinner. Jag matar med det som du skrev vilket du ser om du läser du föregående inläggen. Jag har dem tillsammans med c:pygmeus, otocinclus affnis och parotocinclus... ska inhandla 10 blodfens tetror
Otocinlus funkar mycket bra med Apistogramma. Corydoras pygmaeus kanske också gör det. Det viktiga är nog att välja dagaktiva malar som Apistogramma kan försvara sig mot. Tetror i allmänhet ser i alla fall jag upp med. Stimfisk brukar kunna norpa yngel rätt bra.
Bilbuksfisk/tetra brukar vara bra komplement.
Prova att dela isär dina Apistogramma i två par, det kan räcka med 25-30 liter för ett par om de har bra förhållande. Torvbotten och surt, mjukt vatten hjälper upp. Ett litet akvarium är ju inte så dyrt, eller svårt att limma om man är lite händig.
Oj, jag glömde. Angående färga ut. De färgar inte ut likt malawi. De är klart att det tar ett tag innan man kan skilja hanar från honor i täckning, men sen har alla möjligheten att visa sina fina färger, beroende på humör. "Smyghanar" gör det inte förän de kommer i en situation där de inte är dominerade, alltså när de trivs. Jag kallar det inte färga ut, men jag antar att det finns folk som gör det, efter att ha läst ditt inlägg. :)