Nina82 skrev:Kolla vilka värden du har i ditt vatten och sök i artbeskrivningen så kommer du nog fram till nån du gillar.
Vi har lite för högt Ph i vårt vatten så våra Ap. Agassizii kommer säkert aldrig leka :(. Försök hitta nån som passar i ditt vatten ;)
Simon--B skrev:Okej i mitt andra kar har jag ph ca 7,0-7,5 går det har Apistogramma i det vattnet? Mvh Simon
Simon--B skrev:Nu har jag kollat och läst lite på artbeskrivningarna och vill ha kakaduacikliden eller fjärilciklid. Kan ni hjälpa mig vilken ni tycker är lättast. Ni får även gärna ge nackdelar och fördelar med fisken Tack Mvh Simon
Vic skrev:Du kan ha apistogramma i de vattenvärdena, bara att chansen för lek är mycket mindre. För lek på apistogramma så krävs gärna pH under 6,5.
För lättlekta arter som Kakaduaciklider så går iofs dina vattenvärden bra för lek också. Bör påpekas att pH:t har en stor roll i könsfördelningen av kullen. Vid högre pH så blir majoriteten av kullen hanar och vid lägre pH blir det flest honor.
Jag skulle nog rekomendera kakaduacikliden, då den är en aning tåligare, och väldigt lättlekt. Fjärilscikliden är så hårt avlad att föräldrarna har glömt hur de ska sköta sina yngel och de är dessutom känsliga av sig. Dock tycker jag att fjärilen oftast är vackrare är kakaduan.
Simon--B skrev:Okej jag tycker Kakaduacikliden är mycket vacker men det dumma är att dem bara lever mellan 9 - 12 månader :S Men när jag köpt ett fint passande kar så blir det nog kakaduacikliden om ni inte har några andra förslag på Ap Ciklider :) Haha Mvh Simon
Vic skrev:Smaken är som baken :D
Ett år är egentligen inget större problem, då de ynglar av sig väldigt ofta och då kan man behålla avkomman.
Baf2 skrev:Är kakadua cikliden lika lätt att få yngel som palletciklider?
Vic skrev:Det finns nog inte många fiskar som är så lätta att få lek på som palettcikliden, den är i en klass för sig :D
Kakaduan är ändå relativt lätt att få lek på. Det krävs ofta inte så mycket till inredning för att få lek. Mycket växtlighet skadar aldrig, gärna rötter och stenar som avdelar karet lite och skapar revirgränser och som gör att fiskarna inte hela tiden ser varrandra är bra. Fisken känner sig dessutom mer säker och ostressad i akvarium som har en mörk botten och dov belysning (flytväxter).
Gärna mycket håligheter och grottor som honan/honorna har att välja på.