Dvärggurami ömtåliga?

#1 - 18 oktober 2006 11:24
Efter att ha haft fjärilsciklider som dött redan efter någon vecka (4 st!) så vill jag inte ha en ömtålig fisk igen som dör för mig!!!

Jag skulle väldigt gärna ha dvärggurami, men nu säger affären jag tänkt handla i, att dom också är väldigt ömtåliga och bara dör...

Stämmer det med er erfarenhet?
Hur är dom till temperamentet?
#2 - 18 oktober 2006 12:31
Jag tycker ju att Fjärilsciklider är lättare än dvärg gurami, så fungerar det inte med Fjärilar så skulle inte jag skaffa Guramisar.

Vad hände med Fjärilarna dog dom bara eller blev dom ihjäl bitna.

Tänkte om det kan vara nåt fel på vattnet, Men det har du säkert koll på.
#3 - 18 oktober 2006 13:04
Dom bara dog... Var pigga och fina. Ett par lekte t.o.m. men sedan tacklade dom av och dog. En i taget. Först trodde jag det var en tillfällighet och köpte nya. Men det blev likadant med dom!

Värdena var bra, alla andra fiskar mådde prima!
Verkligen konstigt, och tragiskt...

Så, dvärggurami är känsligare än fjärilarna?
#4 - 18 oktober 2006 13:09
Du vill inte prova boliviansk fjäril då? De ska ju vara tåligare.
#5 - 18 oktober 2006 13:19
Jag har funderat på det, men dom är ju inte lika vackra som "vanliga" fjärilar...

Därför var jag inne på dvärgurami, jag har velat haft såna sedan jag var liten... Men det har aldrig blivit av.
Nostalgi?
#6 - 18 oktober 2006 15:20
Mina fjärilar simmar snällt brevid varandra och verkar hur sams som helst. Dvärgguramisarna däremot där börjar hanen jaga honan så fort han ser henne. Kanske har jag haft otur men jag har hört från flera håll att det kan vara svårt att hitta ett par som passar ihop...

Jag har nu dvärggurami och fjärilsciklider i samma akvarium och de kommer väldigt bra överens arterna emellan så kanske kan du ha ett par fjärilar och ett par guramis och få det bästa av båda. Jag har hört att båda är känsliga men jag tyckte det var värt en chansning när de är bland de arter jag gillar bäst och de är verkligen fina!!!
#7 - 18 oktober 2006 15:23
Mina fjärilar var väldigt sams. Simmade alltid tillsammans.

Jag har hört att dvärggurami kanske är lite mer bråkiga? I alla fall att hannen kan vara tuff mot honorna...
#8 - 18 oktober 2006 15:29
Jag får hålla tummarna att mina klarar sig. Men är det inte så att viltfångade är tåligare? Kanske kan du försöka få tag på sådana guramis/fjärilar. Kanske är de tåligare än de som odlats?

Någon som vet?
#9 - 18 oktober 2006 15:50
Min erfarenhet av just guramis (olika sorter) är att de gärna gruffar med varandra. Jag har provat olika blandningar och det brukar bli småbråk. [B)]

Men till slut hittar man rätt idivider/sammansättning och det funkar.[:-64]

Lycka till med de trevliga labyrinterna.
#10 - 18 oktober 2006 18:36
just dvärggurami är känslig mot dåligt vatten. Om du verkligen vill vara säker på att du kan ha några firrar som inte dör ifrån dig bör du nog skaffa tåligare fiskar.
#11 - 18 oktober 2006 19:10
Men jag har ju bra vattenvärden, och otocinclusar överlever!!!
#12 - 18 oktober 2006 19:39
isåfall borde det inte vara några problem. Men eftersom att jag själv är nybörjare så vet jag inte med säkerhet... Men kolla om dvärgguramis passar ihop med dina andra fiskar. Så att de har samma krav på cirkulation, temperatur o.s.v
#13 - 18 oktober 2006 22:26
Jag har inte haft några problem med att Dvärgguramiska vara så känslig.. men gäller ha lite gömställen för honan...
Vad gäller Fjärilsciklider så är det varannan gång för mig, antingen har det inte alls funkat eller så har de dött av ålderdom... Jag tycker det är svårt att hitta fina Fjärilsciklider i butiker, de är ofta för klena o magra.. så då jag köper kan jag få gå till många butiker o kolla innan jag hittar exemplar jag tycker är bra nog. Men jag bor i Sthlm så kan kika runt en del...

Men tycker inte du ska vara för rädd för testa Dvärggurami... det finns flera olika odlingsformer av dem, både som går mot blått o rött.. så inte bara den vanliga randiga.. vilken man tycker är snyggast är en smaksak
#14 - 19 oktober 2006 21:35
Jag har ett dvärgguramipar som går ihop med Kampfisk, Neonregnbågar och Otocinclusar och jag har inte märkt att de skulle vara mer känsliga än de andra fiskarna.
#15 - 19 oktober 2006 21:37
Hmmm, jag tror faktiskt jag ska testa dvärggurami. Dom är så fina!

Jag har mycket ytrörelse på vattnet. Är det OK för dom?
Dom kan säkert inte bygga skumbo, men vantrivs dom i övrigt av det?
#16 - 19 oktober 2006 23:44
De tycker jag du ska göra, detta med ytvattnet är dock ngt du kanske ska se om du kan ändra på ? Att det är lite rörelse gör inget,men de vill helst ha det ganska lugnt o mkt flytväxter som skuggar. Även om du inte har som mål att få dem att leka så villman ju ändå göra det så likt som möjligt som de är vana vid att ha det... kanske du kan vända på pumpen så det strömmar mer mot en lång eller baksida o på så vis kanske få en lite lugnare ytan i ena sidan av akvariet ?

Annons