dvärgklogroda - fakta

#1 - 28 oktober 2006 17:57
hej ja har inga erfarenheter av dvärgklogroder så om några har några kan dom la skriva in det dom vet av dom?

ja vill veta !

ålder:
vilka fiskar dom kan vara med kan dom vara med guppy i ett 100 L akvarium( med yngel i)? :
snälla/ eller elaka mot andra:
vilka grader? mina guppy har runt 26-28 grader!

tacksam för svar / Marcus
#2 - 28 oktober 2006 18:23
sök på google eller så kan du gå till din närmaste djuraffär och fråga??
De bkukar även finnas mycket böcker på bibloteken om amfibier ( Groddjur)
Lyckatiil
#3 - 28 oktober 2006 18:41
ja frågade i zoo-afärren och dom sa att dvärgklogrodan äter yngel men tycker det låter konstigt för att dom har ju lika små munnar som fullvuxna guppys! på google har ja sökt hittar ingeting!
#4 - 28 oktober 2006 18:55
Tempen ok och funkar bra med guppy, något litet yngel kanske slinker ner. Åldern är inte omöjligt runt 10år
#5 - 28 oktober 2006 19:18
Marcus.N skrev:
ja frågade i zoo-afärren och dom sa att dvärgklogrodan äter yngel men tycker det låter konstigt för att dom har ju lika små munnar som fullvuxna guppys! på google har ja sökt hittar ingeting!

Gyppy äter sina egna yngel så varför skulle inte grodan kunna äta dom?
#6 - 28 oktober 2006 20:12
mina yngel simmar runt med dom stora utan bli uppätna!

okej men då kan ja ha en liten groda fast några yngel kommer bli mat till honom?
#7 - 28 oktober 2006 21:39
Gissar på att det ska funka Marcus, men att ngt yngel blir mat..
#8 - 28 oktober 2006 21:47
mm få hoppas på att det går! men det dröjer nog ganska långt innan ja köper en groda kanske har köptet extra akvarium så ja har två så jaka ha ett akvarium med guppys och ett med två grodor!
#9 - 13 november 2006 06:02
ja ska köpa ett till akvarium så kankse ska ha två dvärgklogroder där i så dom slipper vara med mina guppys men undrar över måste dom ha nån spc inredning?
#10 - 14 november 2006 18:04
Vet du eller ngn annan om man kan odla dessa grodor på ngt bra vis eller se skillnad på könen på dem, vet du det Marcus ? Kanske du läst ngt om det eller ngn annan.
#11 - 15 november 2006 05:18
nepp det vet ja inte? men gissar på att hanen är smalare och honan är tjockare för så brukar det alltid vara!
#12 - 16 november 2006 04:57
Jo så brukar det ofta vara.. men borde väl vara ngn här som haft grodor. Men borde gå o söka på nätet fär lite Grodinfo
#13 - 16 november 2006 10:56
Jag har en dvärgklogroda med svärdbäraryngel, det funkar finfint, bara man har massor med flytväxter där de kan hålla till och gömma sig.
#14 - 16 november 2006 13:36
mm ska köpa ett nytt akvarium idag och då ska ja ha två dvärgklogroder och några platys men ska ha kvar mitt första akvarium för det ska vara guppy-akvarium!
#15 - 17 november 2006 03:04
Låter perfekt detta.. ett guppy akvarium och ett grod och platy akvarium, så kommer du få yngel iallafall där, antingen om honan föder i box eller om du fångar bland flytväxterna... men du som har groda,., nu låter det som du bara har en, men vet du om de går att odla i akvariet ? Vet ju att Marcus är intresserad av odling ...
#16 - 17 november 2006 10:37
De går att odla, de blir könsmogna när de är runt ett år gamla. Det är perfekt om man t.ex. har ett eller två par i ett 50-100-litersakvarium som är 25 grader varmt. Honan lägger några tiotal ägg och vissa flyter upp till ytan och andra fastnar på växter. Fånga upp äggen och lägg över i ett yngelkar, för föräldrarna käkar upp ynglen... Mata med krossade fiskflingor (puder), spirulina eller liknande "smått". De är känsliga med vattnet så nästan allt vatten skall bytas varje dag i yngelkaret... När ynglen blivit små grodor kan de äta nästan allt som de vuxna grodorna kan.
Lycka till!
#17 - 24 november 2006 18:46
har kanske tänkt att köpa två st imon ja måste veta om dom ska ha landområde? platysarna blir nog lite efter grodorna så ja ser att grodrona trivs i akvariumet man ska ju inte börja med för mycke fiskar och så men det blir mitt andra akvarium ja vill vergligen köpa groder imon!
#18 - 24 november 2006 19:03
Jag tror inte de ska ha landområde.. då jag sett dem i akvarium så har det inte varit det.. men ser man skillnad på könen på dem ?
#19 - 24 november 2006 19:05
man ser skilndad genom att honan är mycke tjockare när det är parnigsgrej!
#20 - 24 november 2006 19:12
aha..då kanske det är svårt att se skillnad redan i butiken då de förmodligen är ganska unga... men man får chansa på ta de största o en smal o en tjock så kanske man får ett par
#21 - 24 november 2006 19:15
mm ska ha dvärgklogroder som endast blir 5 cm ! men ibland kan dte va en hane som stötter bort dom andra när det är mat så den blir tjockast hehe man vet ju aldrig men dom är rigtikt fina amfiber=)
#22 - 24 november 2006 19:21
mm man får chansa lite o hoppas på turen
#23 - 24 november 2006 19:25
mm! men hoppas ja får köpa dvärgklogroder ja har inte sagt attd et r sånna ja vill ha men ska med pappa imon elr övermon då kan ja säga att ja börjar med groder om låtsas-morsan är med så säger hon nej men pappa gillar också groder och såntxD
#24 - 24 november 2006 19:35
hehe du får försöka att få till det med grodor o annars får du säga till din låtas mamma att får jag inte köpa grodor så smygköper jag o lägger på din kudde i sängen.. då vågar hon inte annat än låta dig handla.
#25 - 24 november 2006 19:38
haha! annars kan ja köpa dem och säga till min appap att vi ska vara tysta om dem för dom gömmer sig ju och sen när dom börjar komma fram och säger vad är det där kommer ja säga va hur kom dom in mitt akvarium? *och ser förvånad ut*
#26 - 25 november 2006 15:50
nu har ja två st dom är så coola/fina och så är dom roliga att titta på för dom ställer sig på växternas blad ja lovar att lägga in bilder på dem!
#27 - 25 november 2006 20:03
Det var ju kul att du fått dina grodor nu.. ser de lika ut eller kan du se skillnad på dem ?
#28 - 25 november 2006 20:27
hmm nä för båda är tjocka elr dom blir tjocka efter dom har ätit och sen blir dom smala igen fats den ena är mörkare i färgen än den andra dom har såna coola personligheter dom är så fina asså hehe!
#29 - 25 november 2006 21:45
Roligt att du är nöjd med dina grodor.. är det inte mygglarver som de tycker är extra gott ? Som man köper frysta o matar dem med ?
#30 - 25 november 2006 21:47
japp har köpt det det är falktist inte dyrt kostar bara 35 för frysta mygglarver dom äter inte vanliga flingor utan bara fryst föda
Bilagor:

Annons