Dvärgklogrodor och ägg!

#1 - 6 maj 2007 16:09
Hej!
Mina dvärgklogrodor la tydligen ägg inatt och jag har nu flyttat över dem i en balja med en luftpump och en lampa.
Satt artemia på kläcking också :)
Några tips om hur man ska göra mer?
#2 - 6 maj 2007 19:38
Phu, det är ingen lätt historia.

Lite basics:

Boettgeri hålls i ca 23C, Curtipes hålls i 27C.
pH 7,6
Mata första dagarna med liquifry tills de tar nykläckt artemia
Akta dig för att få med salt eller surt vatten med artemian. En metod är att använda pipett och suga upp några artemia, släppa i en stor behållare med kotrollerat vatten och åter igen suga upp de därifrån.
Mät vattenvärden dagligen, minsta svajning så dör ynglen.
För noga logg över dina försök för att kunna lära av dina misstag. Kika på döda yngel i lupp/miroskop för att försöka hitta dödsorsak.
Det går inte att ha flera kullar i samma kar, tar du flera samtidigt bör du ha dessa i olika kar.

Äggen kläcks efter ca 2 dygn, men äter inte förren hela gulesäcken är borta (ca 7dgr). Studera ynglen för att se när gulesäcken tagit slut så att du inte skitar ner karet med onödig mat.

Mata LITE och ofta.

Efter ca 1,5 vecka äter de alldeles nykläckt artemia så ha gärna några kulturer gående med ca 2 dagars mellanrum.

Efter ca 1,5 månad morfar dom. De är då oerhört känsliga för allt. Flytta dom inte i onödan och sköt vattenbyten. Ska du sälja eller frakta grodor bör de inte vara yngre än 4 månader.

Hoppas att det går bra, håll modet uppe även om det inte lyckas första gångerna!
#3 - 6 maj 2007 19:44
Ojoj, det lät inte lätt.
Behövs syrepump eller det går utan?
Har du lyckats?
#4 - 6 maj 2007 20:06
Jag har kört med vanligt innerfilter med strumpa över. De har så höga krav på vattenkvaliten att du måste ha något. Syrepump kan duga ett kortare tag, men jag skulle inte satsa på det i längden.

Jag har gjort ett antal försök (20-30) och kommit så långt att jag fått dom att börja morfa. Sen hade vi en stor flytt och nu har jag inte kommit igång igen. Men snart hoppas jag få plats och tid att försöka igen, och nu har jag nog såpass med fakta hopsamlat att jag åtminstone har en chans att lyckas... så småningom.

Men visst är det kul att försöka och lära sig!
#5 - 6 maj 2007 20:09
Ang temperaturen så finns det knappt nån chans att veta i förväg vad du har. Trial and error är receptet. Dör de inom en vecka utan synliga fel, blir sega och slöa och inte äter kan du testa den högre temperaturen. Utvecklas de onormalt snabbt och blir missbildade bör du testa den lägre temperaturen. Så gott som alla våra grodor är korsningar så man får testa sig fram, men lite hintar kan du få av att studera de vuxna.
#6 - 6 maj 2007 20:38
Tror nog jag lägger ner det pga jag varken har tid eller dem pengar som behövs läggas ner , tyvärr.
#7 - 6 maj 2007 20:47
:/

Nåja, du kan ju göra ett gott försök och se hur länge du håller liv i de små. Alltid lär man sig nåt!
#8 - 6 maj 2007 20:50
Självklart kommer jag göra nytt försök någon annan gång om det blir tillfälle.
Tack för hjälpen!
#9 - 12 maj 2007 12:07
Blev inget av det. Blev aldrig några yngel bara äggen låg kvar , var kanske inte grodägg. Men lika dem exakt

Annons