Dvärgräkor

#1 - 22 september 2008 14:10
Jag har lite räkfrågor, då jag håller på och planerar för ett litet räkkar.

Jag vill skaffa dvärgsorten, de tillhör väl cardinia och Neocaridina... Inte så bra på de latinska namnen och vilka som tillhör vart, men ni förstår nog vad jag menar.

Jag läser överallt att man helst inte ska blanda de som är närbesläktade för att det kan bli korsningar.
Men- innebär det en större dödlighet eller?

Om jag ska ha räkorna i hemma, vad spelar det för roll om jag får korsningar?

Jag vill nämligen skaffa röda, gula, gröna och vita (kan inte alla namnen med det är dvärgsorten ialla fall). Och om de nu skulle föröka sig mycket så kan jag väl använda en del som levande foder till mitt fiskkar.

Så, vad är det biologiska skälet till varför man inte ska blanda? Om det "bara" handlar om att de inte blir renrasiga så är det inget jag bekymmrar mig om, snarare om det skulle innebära kroppsliga missbildningar som leder till döden, eller att det skulle uppstå någon sorts räksjukdom som tar kål på dem, då skulle jag förstå det.

Någon som kan förklara lite närmare för mig?
Guest
#2 - 22 september 2008 14:17
Är absolut ingen räkexpert men som jag har uppfattat de så blir de viltfärgade om man korsar dom. Alltså dom tappar färgen.
#3 - 22 september 2008 14:19
Anettejt skrev:
Är absolut ingen räkexpert men som jag har uppfattat de så blir de viltfärgade om man korsar dom. Alltså dom tappar färgen.

Ok, då är jag med. Viltfärgade, vad innebär det på dvärgsorten? Har ju ingen aning om hur de vilda exemplaren ser ut...
#4 - 22 september 2008 14:37
tråkigt, brungrå räkor...
#5 - 22 september 2008 14:38
Om du bara ska ha ett litet räkkar, rekommenderar jag att du håller dig till EN sort. När du säger röda antar jag att du menar körsbär - som korsar sig med vita och gula. De är ena hejare på att få ungar och ett litet kar blir snabbt för litet.... om du inte bryr dig om att färgerna blandas, varför då skaffa fyra olika??? Fattar inte riktigt logiken i det...
#6 - 22 september 2008 16:08
[COLOR=purple]hehe själv har jag Neocaridina [COLOR=orange]gula[/COLOR] men skulle faktisk vill ha ett par [COLOR=blue]blå [/COLOR]också då måste de ju bli eftertraktade[/COLOR] [COLOR=purple]de blir ju sverige räkor hehe skulle faktisk vara fränt.[/COLOR]
#7 - 22 september 2008 16:34
Mamma Mia skrev:
Om du bara ska ha ett litet räkkar, rekommenderar jag att du håller dig till EN sort. När du säger röda antar jag att du menar körsbär - som korsar sig med vita och gula. De är ena hejare på att få ungar och ett litet kar blir snabbt för litet.... om du inte bryr dig om att färgerna blandas, varför då skaffa fyra olika??? Fattar inte riktigt logiken i det...

Ja jag visste ju inte att färgen skulle återgå till det vilda, utan trodde att de kanske blev fläckiga eller så och det hade inte spelat mig någon roll. Jag ville helt enkelt ha olika färger, sen hade det inte spelat roll om de i fortsättningen inte var enfärgade i sig. Och jag kommer som jag skrev tidigare hålla antalet nere genom att lägga över små i det stora karet så de blir till mat.
Sen så måste man få fråga utan att bli kritiserad (att skriva bara i VERSALER och med flera utropstecken är väldigt kritiserande) så att man får veta varför vissa saker rekommenderas och andra inte. Sen huruvida du fattar logiken eller ej är en annan sak. Om jag inte vet innan, så frågar jag. Alla är vi barn i början, tänk på det.
#8 - 22 september 2008 16:37
BlueJ skrev:
[COLOR=purple]hehe själv har jag Neocaridina [COLOR=orange]gula[/COLOR] men skulle faktisk vill ha ett par [COLOR=blue]blå [/COLOR]också då måste de ju bli eftertraktade[/COLOR] [COLOR=purple]de blir ju sverige räkor hehe skulle faktisk vara fränt.[/COLOR]

Har du flera räkkar eller tänkte du blanda?
Ja, jag har ju sett massor av häftiga räckor med olika färger. Man blir ju så himla sugen. Är de lättskötta tycker du?
Funderar på om man kan plocka ekblad och frysa in, så de har tillgång till bland året runt. Vad matar du dina med?
#9 - 22 september 2008 18:03
Linapina skrev:
Jag har lite räkfrågor, då jag håller på och planerar för ett litet räkkar.

Jag vill skaffa dvärgsorten, de tillhör väl cardinia och Neocaridina... Inte så bra på de latinska namnen och vilka som tillhör vart, men ni förstår nog vad jag menar.

Jag läser överallt att man helst inte ska blanda de som är närbesläktade för att det kan bli korsningar.

Men- innebär det en större dödlighet eller?

Om jag ska ha räkorna i hemma, vad spelar det för roll om jag får korsningar?

Jag vill nämligen skaffa röda, gula, gröna och vita (kan inte alla namnen med det är dvärgsorten ialla fall). Och om de nu skulle föröka sig mycket så kan jag väl använda en del som levande foder till mitt fiskkar.

Så, vad är det biologiska skälet till varför man inte ska blanda? Om det "bara" handlar om att de inte blir renrasiga så är det inget jag bekymmrar mig om, snarare om det skulle innebära kroppsliga missbildningar som leder till döden, eller att det skulle uppstå någon sorts räksjukdom som tar kål på dem, då skulle jag förstå det.

Någon som kan förklara lite närmare för mig?

Hej !
Nej det är inte farligt, det blir bara lite tråkiga färger som de skriver
men de blir inte missbildade ;)
Då är det värre med inavlade räkor.

Jag förstår vad du menar, du vill ha olika färger,
det är väl bara det att i slutändan så har du bara dina
ursprungs räkor kvar med färger.
Som du skriver så får du om du får många blandningar
ge dem till dina fiskar du kan ju inte sälja dem
då de är blandningar.
Så till din fråga, Nej det är INTE farligt att blanda dem.

Du kan blanda cardinia och Neocaridina de blandar ju inte
sig med varandra men gula och körsbär som tillhör samma
gör detta och ut kommer det vilt bruna.
Blandar du cardinia - Crystal red och black så kommer
de flesta att bli svarta med ev anlag för rött i andra led.

Här har du en list på vilka som du kan köpa som inte
blandar sig.
http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor

Lycka till !
Mvh Wilda
#10 - 22 september 2008 19:16
Linapina skrev:
Har du flera räkkar eller tänkte du blanda?

Ja, jag har ju sett massor av häftiga räckor med olika färger. Man blir ju så himla sugen. Är de lättskötta tycker du?

Funderar på om man kan plocka ekblad och frysa in, så de har tillgång till bland året runt. Vad matar du dina med?

Nej har bara ett kar eller ja två har yngel karet också det är det räkor i eftersom nu ynglena får vara kvar i stora karet. men jag har olika sortes löv inte haft en tanke på att fryssa in dem hehe tack... matar med shrimp sticks och gurka brockoli vanliga mat och lite röda mygglarver mm ja de är lätt skötta och igenterligen om de är i fisk akvariet behöver jag ju inte mata så möe häller:p
#11 - 26 september 2008 11:04
Jo, eftersom jag fick veta att man inte ska blanda räkor som kan korsas så undrar jag. Kan man med framgång ha räkor blandade som inte kan korsas? Skulle ju vara lite kul med olika storlekar annars (ja, jag gillar verkligen mångfald om det inte framgått tidigare) eller är det med en dum ide?

Anledningar för och emot? Någon?
#12 - 27 september 2008 06:18
man kan ha flera olika sorter som inte blandar sig det man ska kolla efter är vilka levnadsbetingelser de vill ha de bör vilja ha ganska lika för att det ska funka bra vad jag menar är att om den ena räkan vill ha pH 7,5 och den andra 6,0 så kanske man inte ska ha dom ihop själv så har jag amano cherry och malaya och det funkar så där då malayan egentligen vill ha lite högre pH än vad jag har men har dock ändå lyckats få räklingar på den

Annons