Dvärgscalare?

#1 - 16 september 2009 21:09
Finns det någon sådan? :)
#2 - 16 september 2009 21:26
Nej, tyvärr. Den minsta scalarearten är nog spetsnosscalaren (Pterophyllum leopoldi), som har lite kortare och mer bakåtsvepta fenor än P. scalare och P. altum. Men även den blir rätt stor, ca 15 cm, och lämpar sig bäst för större (höga) akvarier. Den kallas visserligen ibland för dvärgscalare, men funkar inte i små akvarier, utan bör minst ha 150-200 liter.
#3 - 16 september 2009 21:33
Micke_A skrev:
Nej, tyvärr. Den minsta scalarearten är nog spetsnosscalaren (Pterophyllum leopoldi), som har lite kortare och mer bakåtsvepta fenor än P. scalare och P. altum. Men även den blir rätt stor, ca 15 cm, och lämpar bäst för större (höga) akvarier. Den kallas visserligen ibland för dvärgscalare, men funkar inte i små akvarier.

Ok. :)
Du har inte något bra tips på ytlevande fisk som skulle funka ihop med mina firrar i mitt 115 L?
nyckelhålciklid,dorsigerus,2ancistrus,3amanoräkor,4 rundbandsbarber och 25 neontetror(bytte bort platysarna o koppartetrorna) helnöjd med det! :)
#4 - 16 september 2009 21:37
Falconer skrev:
Ok. :)

Du har inte något bra tips på ytlevande fisk som skulle funka ihop med mina firrar i mitt 115 L?

nyckelhålciklid,dorsigerus,2ancistrus,3amanoräkor,4 rundbandsbarber och 25 neontetror(bytte bort platysarna o koppartetrorna) helnöjd med det! :)

Nå´n mindre gurami, som dvärggurami kanske. Smycketetror tror jag håller sig rätt högt upp.
#5 - 17 september 2009 07:24
om man tittar på hur många fiskar han har i sitt kar idag så är det tveksamt om det är OK att dratta ner mer fisk i det karet.

i övrigt håller jag med kommentarerna om dvärgscalarer.
Spetsnosarna är i kroppen marginellt mindre än vanliga.
så länga jag hade dom, så var de största klart större än de minsta vanliga.
i kroppen då, vilket är det som gäller i fråga om belastning.

man kan dock (enligt mig iaf) ha dom i lägre kar, ner mot 45cm, än de vanliga
som helst vill ha 50-55cm i höjd.

.
#6 - 26 september 2009 17:54
Glöm inte stänktetror, de är mycket underskattade och mycket vackra med ett trevligt beteende

Annons