dvärgtandkarp i 20 liters

#1 - 28 september 2006 17:24
Har ett 20 liters akvarium som snart blir tomt. Tänkte köpa några dvärgtandkarpar och ha i det. Vill gärna veta lite mer om den fisken.
#2 - 28 september 2006 17:33
20 liter borde i varje fall funka idet här fallet:
fishbase om dvärgtandkarpen
Hade arten på 1980-talet.
Bäst i artakvarium.
Inte ssk produktiv men fick dom levande foder och växtligheten var god blev de flera med tiden.
Kuriosum - kallas för least killifish i USA även om den inte tillhör det vi kallar killis eftersom den är levandefödare.
:)
#3 - 28 september 2006 17:37
hur många kan jag ha i mitt 20 liters och vilka växter skulle passa
#4 - 28 september 2006 17:40
Köp ett eller annat par - hornsärv, javamossa, ceratopteris är bra växter.
Och rimligen blir de fler med tiden...
#5 - 28 september 2006 17:45
Tack för svaret. ska bli spännande att prova.
#6 - 1 oktober 2006 20:03
Jag har ett 20-liters med dvärgtandkarpar, köpte 2 par i våras, nu är de väl 25 st som jag kan se i alla fall :-)

/Matsvin.
#7 - 2 oktober 2006 09:28
Oj vilket gäng. Men kan man ha så många i 20 liters. Fick tips på växter av erikthur, har du några fler tips för dom verkar trivas bra hos dej. Stämmer det att honan föder ett par yngel åt gången, med nån dags mellanrum.
#8 - 2 oktober 2006 13:35
Ja honan föder 1-3 yngel om dagen o detta kan hålla på ett tag, så yngel i kullen är olika stora. Detta är en jätte trevlig liten fisk som kanske inte är så vacker, men jag är mycket förtjust i den... Man kan ha relativt många i ett litet akvariuym då de är så pass stillsamma om man bara är noga med vattenbyten. Mina går i ett akvarium på 35 liter.. de har inga anspråk på mkt plats... Men man får ju hålla efter gruppen så det ändå är rimligt många. Men detta är inte så vanlig ungfödare och finns säkert både affärer och akvarister som är intresserade om du får för många fiskar.

Jag har tidigare haft Dvärgtandkarp i oinredda akvarium, men nu går de i ett vanligt med bara lite sagitaria i grusen, hornsäv som flyter runt, java massa och lite flytväxter. De rör inte sina yngel men ynglen tycker om att kunna gömma sig lite i början iallafall. Så inredningen brukar vara det minsta problemet, mina har inte ens pump...

Svårast brukar det vara att få tag i dem, svårt i butik.. så enklare via forum som detta eller på auktioner. På Spångas stor auktion igår tror jag där fanns 3 påsar med Dvärgtandkarp...

Hälsn Robban
#9 - 2 oktober 2006 15:35
Hur ofta ska jag byta vatten om jag inte har nån pump? Hur ser man skillnad på hona och hane. Får försöka att få tag på några stycken för det verkar vara en jättetrevlig fisk. Kan de gå tillsammans med guppy och platy om det blir för många i det lilla akvariet.
#10 - 2 oktober 2006 15:58
Gonopodium är svaret om skillnaden och givetvis blir honorna större.
Minst 30% vattenbyte en gång i veckan gärna mer. Ökning kan ske gradvis.
Låt vattnet står över natten
Och se till att inga yngel följer med ut.
Jag skulle inte låta mina dvärgtandkarpar producera levande foder till platy eller guppy
#11 - 2 oktober 2006 16:14
Jag har haft Dvärgtandkarp med små guppysorter, dvs ngn vildform.. det har funkat. Har även haft dem med de absolut minsta Corydoas arterna.
#12 - 2 oktober 2006 16:39
Nej då är det bättre att försöka sälja några om jag får för många i mitt lilla akvarium, inte vill jag att de ska bli nåns mat. Tack för alla tips och råd. Nu väntar jag bara på att mitt lilla guppyyngel ( 1 vecka) ska bli större, så den kan bo med sin familj. Sen ska jag på jakt efter dvärgtandkarpar.
#13 - 2 oktober 2006 17:05
Ligger inte Djura i Dalarna ? Här i Sthlms trakten är vi många som har Dvärgtandkarp... men testa att annonsera här på Zoopet efter Dvärgtandkarpar i Dalarna.. borde finnas ngn som har..
#14 - 2 oktober 2006 17:38
Ja. det ska jag prova. Tack för rådet
#15 - 3 oktober 2006 06:50
Mina dvärgtandkarpar har väldigt mycket javamossa, och lite andra växter, samt gott om flytväxter av olika slag. Trots att jag har ca 25 stycken (som jag kan se) i ett 20 liters så ser akvariet förhållandevis tomt ut, då fiskarna är så väldigt små... De flesta av mina är ca 1 cm :-)

/Matsvin.
#16 - 3 oktober 2006 20:48
samma med mina... runt 1,5 cm här, utom den ena honan som e 4 cm...

väldigt trevliga och lättskötta fiskar... ynglar som bara den... rekommenderar verkligen att ge levandefoder... när två hanar av denna art spelar mot varandra lyser de verkligen...
#17 - 3 oktober 2006 22:55
Mina Dvärgtandkarpar är kanske lite bortskämda.. de äter inget annat än nykläckt artemia.. men jag kläcker varje dag o tycker det är enkelt o smidigt, så vet man att ynglen får mat också.

Roligt att se att så pass många har denna lilla trevliga fisk... för en del år sedan tyckte jag inga hade den...
#18 - 4 oktober 2006 23:07
Mina får oftast nykläckt artemia, men kan även ta både fryst o flingor :-) Tar verkligen nyfödda dvärgtandkarpar artemian? Hur små är de egentligen när de föds? Mina syns ju inte, gömmer sig tills de är närmare 1 cm och sedan syns de desto mer :-) Jag har alltså mest yngel, och de jag ser är runt 1 cm :-) Fast de växer ju, de är födda i somras...

/Matsvin.
#19 - 5 oktober 2006 04:16
Det finns ju annat smått och gott att kalasa på för ett nyfött yngel i ett akvarium på gång. Men även små yngel kan faktiskt gapa över större matbitar än man tror. Mikromask kan vara ett gott alternativ. Jag matar med överskottet från min mikromaskodling till mina Endlers.
#20 - 5 oktober 2006 12:53
Frysta bosmidier borde också kunna funka för Dvärgtandkarpen. Mikromask är säkert urbra också.. jag är bara så dålig på hålla liv i levande foder, testat en massa olika och det luktar mest skunk efter ett tag, så blir mycket artemia här.
#21 - 5 oktober 2006 13:16
Nu blev jag ochså lite sugen på att skaffa Dvärgtandkarp, problemet är väl bara att få tag i dom.

Jag har alldrig sett såna i affärena men brukar dom finnas hos grossisterna ?
#22 - 5 oktober 2006 14:20
de finns sällan att få tag i genom affär och grossist.. de flesta får tag i sina genom andra hobbyister... poecilia scandinavia är ett hett tips...

(ett annat hett tips vore att flytta denna tråden till ungfödardiskussionen?)
#23 - 5 oktober 2006 14:53
albjohn skrev:
Nu blev jag ochså lite sugen på att skaffa Dvärgtandkarp, problemet är väl bara att få tag i dom.

Jag har alldrig sett såna i affärena men brukar dom finnas hos grossisterna ?

Sällan man ser dem i butik även här i Sthlm, så lättast är nog via annons eller kontakter genom föreningar...
#24 - 5 oktober 2006 20:07
Jag köpte mina på Södermalms Akvarieaffär.

/Matsvin.
#25 - 5 oktober 2006 20:11
erikthur skrev:
Det finns ju annat smått och gott att kalasa på för ett nyfött yngel i ett akvarium på gång. Men även små yngel kan faktiskt gapa över större matbitar än man tror. Mikromask kan vara ett gott alternativ. Jag matar med överskottet från min mikromaskodling till mina Endlers.

Alltid när jag frågat om smått levandefoder har folk sagt att det inte behövs till levandefödare, så jag har därför ingen mikromask. Borde nog testa det, har i alla fall lyckts hålla liv i mina Grindal och mina hoppstjärtar, och mina levandefödare älskar dem :-)

/Matsvin.
#26 - 5 oktober 2006 20:13
Bette skrev:
Oj vilket gäng. Men kan man ha så många i 20 liters. Fick tips på växter av erikthur, har du några fler tips för dom verkar trivas bra hos dej. Stämmer det att honan föder ett par yngel åt gången, med nån dags mellanrum.

Det är lite det som är grejen, man kan faktiskt ha en bunt dvärgtandkarpar i ett litet akvarium, för de är ju så himla små! Hanarna blir inte fullt 2 cm långa ens :-) Men de flesta av mina är inte ens fullvuxna än :-)

/Matsvin.
#27 - 6 oktober 2006 02:09
Ja de är små, men de är också stillsamma.. de står ju mkt still o simmar inte runt mkt o gör de det så går det saaaakta... så skulle man ha dem i ett stort akvarium kommer de aldrig runt hela iallafall. Jag tror säkert att allt levandefoder är bra för dem, hade jag inte tagit död på alla satser jag testat så hade jag också haft micromask eller annat.. men inser att jag inte sköter om sånt som man bör.
#28 - 6 oktober 2006 04:28
Matsvin skrev:
Alltid när jag frågat om smått levandefoder har folk sagt att det inte behövs till levandefödare, så jag har därför ingen mikromask. Borde nog testa det, har i alla fall lyckts hålla liv i mina Grindal och mina hoppstjärtar, och mina levandefödare älskar dem :-)

Just det - bara för att de inte behövs behöver ju inte betyda att man inte kan bjuda på delikatesser ändå. Gissa vad fiskarna äter i naturen. ;)
#29 - 6 oktober 2006 08:52
erikthur skrev:
Just det - bara för att de inte behövs behöver ju inte betyda att man inte kan bjuda på delikatesser ändå. Gissa vad fiskarna äter i naturen. ;)

Precis min tanke! Jag måste bara skaffa fler sorters levande foder till mina små
fenförsedda polare :-)

/Matsvin.
#30 - 15 januari 2007 12:53
lite gammal tråd, men jag lånar den lite för att ställa lite frågor om dvärgen.

Vattentemp ?

PH ?

Någon som vet ?
#31 - 15 januari 2007 14:34
Kensa skrev:
lite gammal tråd, men jag lånar den lite för att ställa lite frågor om dvärgen.

Vattentemp ?

PH ?

Någon som vet ?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]det står i erikthurs länk i inlägg 2 i denna tråd.[/COLOR][/FONT]

Annons