EasyCarbo i Malawiakvarium

#1 - 2 juni 2009 18:15
Rubriken säger nog det mesta.

Tänkte mest om det går att använda EasyCarbo i ett malawiakvarium?
#2 - 2 juni 2009 20:34
Ja men till vilken nytta;)
#3 - 2 juni 2009 21:12
Ja, det går nog bra men hur mycket växter har du där i?
Eller är det för att motverka alger?
#4 - 3 juni 2009 07:37
åheim skrev:
Ja men till vilken nytta;)

Jag har några växter som börja bli bruna, provar med EasyCabro först annars är det väll Ferro som gäller!
#5 - 3 juni 2009 07:38
vrickan skrev:
Ja, det går nog bra men hur mycket växter har du där i?

Eller är det för att motverka alger?

Jag har ganska mycket Valisneria, plus lite nana.
Men inte skulle jag ha i växtnäring för att motverka alger, Det har jag malar till.
#6 - 3 juni 2009 07:53
smegga skrev:
Jag har några växter som börja bli bruna, provar med EasyCabro först annars är det väll Ferro som gäller!

Åheim menade nog att man normalt inte behöver göda stenar och sand.. ;)
#7 - 3 juni 2009 19:16
Ouscazz skrev:
Åheim menade nog att man normalt inte behöver göda stenar och sand.. ;)

jo förstod det jag med, därför skrev jag att växterna jag har börjar bli bruna!
#8 - 3 juni 2009 20:36
pH? i ett malawikar har man ju ganska högt pH vilket i sig gör att växterna har svårt att ta upp näringen som finns i vattnet! kolla vilket pH dina växter gillar! säger inte att det är hela sanningen men kanske en pusselbit! ljus?
#9 - 3 juni 2009 20:37
kom på en sak! pH justerar du med bikarbonat så får de kol den vägen!
#10 - 3 juni 2009 20:46
Vallisneria ska inte gilla EC har jag hört, dessutom behöver inte dina växter något tillsatt CO2 då dom är så anspråkslösa. Jag skulle börja med att dosera Tropica Plant Nutirtion (inte Tropica Plant Nutirtion+ utan den med endast micronäring) om det inte funkar skulle jag fortsätta med micronäringen fast mata lite mer eller byta lite mindre vatten eller skaffa mer fisk, på det viset får du extra macro näring. EC är i vilket fall som helst ingen bra idé!
#11 - 3 juni 2009 21:01
ta mikro från pmdd istället mycket billigare än tropicas sortiment
#12 - 4 juni 2009 04:29
smegga skrev:
jo förstod det jag med, därför skrev jag att växterna jag har börjar bli bruna!

Ett Malawikar är inrett med enbart sten och sand, inga växter.
#13 - 4 juni 2009 08:20
Ouscazz skrev:
Ett Malawikar är inrett med enbart sten och sand, inga växter.

Har du någon gång kollat vart anubias nana har sitt ursprung? Ett malawikar är inrett precis som den som har akvariet vill.
#14 - 4 juni 2009 08:22
classekoi skrev:
pH? i ett malawikar har man ju ganska högt pH vilket i sig gör att växterna har svårt att ta upp näringen som finns i vattnet! kolla vilket pH dina växter gillar! säger inte att det är hela sanningen men kanske en pusselbit! ljus?

Ska absolut kolla upp det, jag doserar redan min näring lite över rekomenderad dos för att jag hört detta innan.

Ljuset ska inte vara några problem dubbla T5 rör med reflektorer, Tror att bristen ligger på näringen.

Ger det ett par veckor med EC så får vi se, lovar att det kommer före och efter bilder.
#15 - 4 juni 2009 20:16
classekoi skrev:
ta mikro från pmdd istället mycket billigare än tropicas sortiment

I min erfarenhet funkar inte pmdds micro särskillt bra i hårt vatten med högt ph, jag kör pmdd:s macro och tropicas micro i mina kar.

Annons